Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus: Design po generacích

Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
90 Fotogalerie
Diskuze (64)
Dnešní designové srovnání je trochu jiné, než ta předchozí. Který Focus byl ten nejoriginálnější?

Evropská verze Fordu Focus patří mezi stálice segmentu kompaktních vozidel. Podíváme-li se na hierarchii designu této modelové linie, započaté roku 1998, spatříme sled několika designových směrů a to, jakým způsobem byly charakteristické rysy jednotlivých tvarových filozofií aplikovány na dvouprostorovou kompaktní karosérii, která představuje nástupce modelu Escort.

Nová generace Focusu, která vstoupí do prodeje v březnu letošního roku, narostla do délky v porovnání v nejstarším modelem tohoto jména o 206 mm (v porovnání s předchůdcem o 21 mm). Z hlediska šířky (1823 mm) je o 128 mm širší, než první generace, ale o 17 mm užší, než generace druhá. Rozvor je oproti první generaci delší o 33 mm, oproti druhé pak o 8 mm. Zavazadlový prostor disponuje ve srovnání s oběma generacemi menším objemem. V kontextu s prvním Focusem se zmenšil o 34 l, s druhým pak o celých 69 l.

Ford Focus – mezigenerační srovnání rozměrů
ModelFocus Mk3 (2011-)Focus Mk2 (2004-2010) FocusMk1 (1998-2004)rozdíl
Délka [mm]435843374152 +21/+206
Šířka [mm]182318391695-17/+128
Výška [mm]148414971430-13/+54
Rozvor [mm]264826402615 +8/+33
Objem zav. prostoru [l]316385350-69/-34

První generace Fordu Focus byla uvedena na trh v roce 1998 a svým vzezřením vyvolala nemalou diskusi. Šlo o model, jehož design byl zhotoven plně pod taktovkou tvarového směru s názvem New Edge. Nebyl sice prvním modelem tohoto trendu (průkopníkem je Ford Ka z roku 1996), ovšem v porovnaní s předchůdcem v podobě Fordu Escort šlo o značnou změnu na poli designu a jeho filosofie.

Z hlediska vnějších tvarů disponoval Focus stěžejními rysy výše zmíněného designového směru. Na přídi je to nepochybně maska chladiče lichoběžníkového tvaru. Ta svou štíhlostí kontrastuje se světlomety, které jsou díky trojúhelníkovitému provedení v kontextu v kompaktní třídou atypické. Maska definovala tvar, kterým se Ford v mnoha jeho evolučních podobách zabývá dodnes. Směrová světla se oddělila od hlavního světlometu a své nové místo našla v nárazníku.

Velmi razantně se dynamické křivky směru New Edge projevily na profilu automobilu. Dominantou tvůrčí kreativity jsou blatníky, které jsou naznačeny viditelnými zářezy nekonvenční podoby do karosérie. Pozoruhodným detailem je pak směrový blikač, vyvedený ve tvaru trojúhelníku.

Oproti konkurenčním hatchbackům segmentu C disponoval Focus originálním prvkem v podobě avantgardního tvaru zadních svítilen, zakomponovaných poněkud nezvykle do C-sloupku karosérie.

Pakliže se vnější tvary Focusu postaraly o polemiku nad inovativním přístupem ke kompaktnímu hatchbacku, interiér způsobil menší revoluci. Zejména v kontextu s německými konkurenty se Focus ukázal jako pokrokář, nespokojený s klasickými tvary. Opticky výrazně nepravidelná palubní deska představuje ukázkový příklad prolínání křivek, způsobený zejména díky napojení horní části celku (obsahující kruhové výdechy ventilační soustavy, které kontrastují s postranními otvory trojúhelníkového tvaru) k té dolní, kde se nachází středový panel výrazně oblého tvaru a světlého zbarvení. Kaplička s přístroji byla protažena do středu přístrojové desky.

Druhou generaci, poprvé představenou roku 2004 při příležitosti autosalonu v Paříži, doprovázel značný útlum z hlediska experimentování s křivkami. Na automobilu, jehož exteriér ovlivnila podoba druhé generace o třídu vyššíhoMondea, je patrné celkové vyvážení, a to i přes to, že je tato generace stále součástí stylu New Edge, byť v jeho podstatně modifikované podobě.

Přední světlomety opouštějí hravý trojúhelníkovitý tvar a nabývají klasičtější podoby. Totéž lze říci i o řešení mlhovek, které již netvoří samostatný díl, nýbrž jsou plně začleněny do tmavého plastu. Maska chladiče rozvíjí tvar, nastolený předchozí generací, k tomu však přidává nárůst rozměrů spolu s chromovaným orámováním, což dodává vozu na eleganci a hodnotnějším image.

Boční pohled utvrdí dojem z obecného zklidnění vozu. Pokusy o originalitu vystřídala fortelnost a klasické střižení, které je zpestřeno zajímavě se svažujícím zadním oknem. Návrat ke klasice je patrný i na bočních blikačích. Namísto kreativního trojúhelníků blikají při změně směru jízdy světla poměrně všedního tvaru. Celkové proporce jsou v porovnání s předchůdcem objemnější a blatníky mohutnější.

Záď druhé generace prohlubuje ideu svého předchůdce z hlediska zadních sdružených lamp. Ty jsou opět součástí sloupku karosérie, ovšem v novém generačním vydání mají pravidelnější a zároveň štíhlejší tvar.

Návrat ke spořádanějším tvarům je nejvíce patrný v kabině. Horizontálně protažená kaplička s přístroji se vrátila ke klasickému provedení, které je soustředěno pouze před volant. Také napojení horní a dolní části přístrojové desky je více harmonické a nevykazuje tolik avantgardních rysů jako v případě první generace. Designéři však zůstali u oválných výdechů ventilace, které vyrovnali do horizontální polohy.

Důležitým článkem v modelové linii Focus je faceliftované provedení druhé generace, které svým ztvárněním reagovalo na rozmáhající se kinetický design. Tento trend byl nastolen po definitivním vyhasnutí předchozího stylu New Edge a je stále aktuální v mnoha variacích.

Facelift výrazně zasáhl do celkového pojetí přídě, která získala na sportovnosti. Maska prodělala mírné zjednodušení a namísto chromovaného rámečku dostala zpestření v podobě subtilní lišty v tomtéž materiálu. Světlomety s výrazným zlomem v jejich horních partiích se hrdě hlásí k nové designové filozofii, totéž můžeme říci i o tvarovém řešení průduchů v oblasti nárazníků, kde se nově nachází mohutný díl, skýtající registrační značku, spolu se dvěma postraními, které obsahují mlhové světlomety.

Omlazení se na zádi projevilo citlivým zásahem do tvaru víka zavazadlového prostoru, kde se v blízkosti okna nachází působivý prolis, který celku dodal na plasticitě. Nárazník byl upraven v detailech, které jsou ostřejší, čímž korespondují se zbytkem karosérie.

Estetický základ kabiny zůstal po faceliftu prakticky nezměněn. Kinetickému designu se ale přizpůsobil středový panel, jehož ovladače působí ucelenější dojmem. Čelní štít byl doplněn plastovým dílem, vloženým mezi ukazatel tachometru a otáčkoměru.

Nejnovější provedení Focusu v podobě jeho třetí generace není v designovém duelu poprvé. Hatchback již byl konfrontován s konkurenčním modelem stejné národnosti (viz Designový duel Ford Focus vs. Opel Astra, další porovnání absolvovali varianty kombi obou modelů. Do designového klání byla zapojena i varianta Sedan, které oponoval Volkswagen Jetta.

U třetí generace Focusu dochází k modifikaci kinetického designu, který získává nový rozměr. Maska chladiče pokračuje v tradici úzkého tvaru, nastoleného již prvním generačním vydáním modelu. Zde je však otvor pro přívod vzduchu proložen chromovanou lištou. Světlomety mají v porovnání s předchůdcem uhlazenější tvar v případě nejnovější generace zcela upustily od trojúhelníkovitého tvaru, reprezentovaného nejstarším Focusem.

Profil pokračuje v lehčích experimentech s křivkami a přímo vedenými linkami, čímž se liší od předchůdce, který vyznával spíše uhlazenost a zdráhal se pokusů jako tomu bylo u první generace. Zajímavostí je linka, která dokresluje tvar blatníků. Za pozornost stojí rovněž prolis v oblasti prahů karosérie, tedy prvek, vizuálně odlehčující celek. Kreativním detailem je úzké napojení víka nádrže k boční straně zadní svítilny, což může vyvolat pocit navázání na hravost nejstarší generace modelu.

Nové vydání Focusu se vyznačuje svítilnami originálního tvaru, umístěnými na poměrně obligátním místě. Tím se model distancoval od svých předchůdců, kteří preferovali zakomponované sdružené lampy ve karosářských sloupcích. Nárazník má mohutný tvar, jehož muskulatura je v porovnání s předchozími generacemi propracovanější.

Kabina nového Focusu opouští věcnost a uhlazené plochy druhé generace. Představuje styl, který je zcela odlišný od svých předchůdců. Poprvé dochází k odklonu od oválných výdechů ventilace, jejichž oblý tvar je nahrazen ostrými průduchy s vertikální směrovou orientací. V interiéru je všudypřítomný kontrast tmavých ploch a stříbrných detailů. Obecně lze říci, že design vnitřní části vozu značně přiostřil a opustil měkčí a podstatně oblejší tvary první i druhé generace.

Vstoupit do diskuze (64)