Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design po generacích: Porsche 911 – Vstříc tradičním hodnotám

Jakub Sochor
Diskuze (24)
Ikonické kupé německé provenience patří mezi nejvýznamnější automobily světa. Co skrývá jeho historie a jak probíhal samotný vývoj modelu?

Existují automobily, které si vzhledem k jejich estetickému významu nelze splést s žádným jiným vozem. Autentickým příkladem je Porsche 911, jehož design je za léta své existence zušlechtěn na nejvyšší možnou míru. Krom toho, že představuje jeden z vzorů pro ideální podobu klasicky střiženého sportovního kupé, vytvořil vydatné podhoubí pro vznik veškerých sériových vozidel německé značky, jejímž zakladatelem je rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche.

356 (1948-1965) – Průkopník

Historie sériově vyráběných Porsche pramení u kupé, které je spřízněné s Volkswagenem Brouk. Při pohledu na karoserii je zřejmé, že průkopníkem tvarů 911, které se v průběhu let staly legendárními, je právě Porsche 356.

Design je dílem Rakušana Erwina Komendy, který pracoval pod vedením Ferdinanda „Ferryho“ Porscheho. Základními estetickými znaky odkazuje na sportovní vůz 64. Dominantou přídě jsou bezesporu oblé světlomety, jimiž jsou osazeny partie elegantní a nekomplikované kompozice. Stejnými slovy lze hodnotit profil, jenž úzce spolupracuje se splývavými tvary zadní části.

Výroba byla zahájena v roce 1948 v rakouském Gmündu, kam se firma koncem války přestěhovala, aby se vyhnula bombardování spojenců. Karoserie zde byly ručně produkovány z hliníku. Roku 1950 došlo k dvěma zásadním změnám – přesunutí výroby do německého Zuffenhausenu a nahrazení hliníku ocelí.

V roce 1951 byl zvýšen obsah a výkon motorů. V nabídce nově figurovaly modely 1300 (1286 cm3, 32 kW) a 1500 (1488 cm3, 44 kW). Během následujících dvou let byla modelová paleta doplněna o vozy 1500S (1488 cm3, 51 kW) a 1300S (1290 cm3, 44 kW).

Základní vůz se dočkal řady modifikací. V roce 1954 vzniklo prvních 200 kusů otevřeného vozu Speedster. O rok později byla spuštěna produkce série 356 A, jejímž pokračovatelem bylo roku 1959 Porsche 356 B. Série 356 C, která je považována za přechodový typ k modelu 911, přišla na svět roku 1962.


911 Classic (1964-1989) – Kult dvoudveřového kupé

Nová generace sportovního vozu byla uvedena na frankfurtském autosalonu v roce 1963, tehdy ještě pod označením 901. Vzhledem k tomu, že třímístné číselné názvy s nulou uprostřed měl patentovány Peugeot, došlo k přejmenování na 911. Nehledě na název šlo o model, který započal ságu věhlasné modelové řady.

Z hlediska tvarové koncepce je 911 velmi důkladným rozvinutím filozofie 356. Nešlo však o skutečný vzor pro ztvárnění nového kupé – tím byl prototyp s typovým označením 695 z roku 1960. Oproti 356 došlo k přepracování architektury přídě, kde vynikaly světlomety na vyvýšeném základu, mezi nimiž se rozprostírala zapuštěná kapota. Zvláštností je kontrast oblých světlometů a hranatých směrovek, které korespondovaly s tvarem nárazníku.

Zmíněná část se světlomety tvořila jeden ze základů pro ponton, který vynikal svou čistotou a plynulostí. Oko pozorovatele zaujme na poměry současnosti poměrně bohaté prosklení, které je zakončeno splývavou zádí. Ta se postupem času stala jedním ze symbolů designu vozidel Porsche, neboť disponovala velmi vysokou mírou nadčasovosti a nenucené originality. Drobné, velmi nízko umístěné svítilny byly doplňujícím prvkem kompozice.

Tvůrcem designu je zesnulý Ferdinand Alexander Porsche, na projektu se však podepsal také Erwin Komenda.

Porsche 911 bylo zpočátku poháněno vzduchem chlazeným šestiválcovým motorem typu boxer, který produkoval 96 kW (130 k). Sériová produkce byla započata roku 1964, model se prodával souběžně s řadou 356 v provedení C. Roku 1965 byla nabídka doplněna o cenově dostupnější model 912, což byla 911 poháněná čtyřválcovým agregátem o objemu 1582 cm3 s výkonem 66 kW (90 k). Po tvarové stránce se vůz nikterak nezměnil.

Následující rok zpestřil modelovou řadu dvěma významnými verzemi původního modelu – otevřenou variantou Targa a dvoulitrovou 911 S o výkonu 118 kW (160 k). První zmíněný produkt disponoval masivním ochranným obloukem, který léty nabyl (krom bezpečnostního účelu) také estetického významu. Rok 1967 byl ve znamení modelu 911 T, jehož srdcem byl opět dvoulitrový šestiválec s výkonem 81 kW (110 k). Vozidlo zaznamenalo úspěchy v USA, uplatnilo se také jako soutěžní model.

První karosářská změna, která se však vyhnula tvarosloví, nastala v roce 1968, kdy došlo k rozšíření rozvoru o 57 mm. O rok později proběhl nárůst objemu pohonné jednotky na 2195 cm3. Další zvýšení zdvihového objemu proběhlo o dva roky později, a sice o celých 146 cm3 na výsledných 2341 cm3.

V roce 1972 byly představeny 911 Carrera RS 2.7 s motorem o výkonu 154 kW (210 k) a 2.8 Carrera RSR s výkonem 221 kW (300 k).

O rok později proběhla první výraznější modernizace karoserie. Šlo především o nové nárazníky větších rozměrů, které omladily nadčasové tvary exteriéru. Dalšími změnami bylo nahrazení původního motoru základní nabídky agregátem o objemu 2.7 litru s výkonem 154 kW (210 k).

Rok 1974 lze označit za přelomový, neboť došlo k představení prvního modelu s přeplňovaným motorem. Šlo o provedení Turbo s kódovým označením 930 o objemu 2994 cm3 a výkonu 191 kW (260 k). V následujících letech podstupovala nabídka další postupné ladění – v roce 1976 byl výkon základního motoru zvýšen na 121 kW (165 k) a o rok později byly všechny modely (s výjimkou verze Turbo, který byl vybaven motorem 3299 cm3 o výkonu 221 kW/300 k) řady 911 osazeny třílitrovým agregátem o výkonu 132 kW (180 k). Nelze opomenout ostřejší verzi 911 SC, jejíž design byl patřičně zušlechtěn.

Po řadě nárůstů výkonů pohonných jednotek (kupříkladu u základního motoru na 138 kW/ 188 k v roce 1979 či posílení varianty SC na 150 kW/ 204 k) byl v roce 1983 představen 911 SC Cabriolet. Následující rok přišly na trh modely Carrera s tzv. Turbo-lookem, který tvořily spoilery z provedení Turbo. V roce 1986 došlo prostřednictvím karosářských variant Targa a kabriolet k završení nabídky Turbo.


964 (1989-1993) – S moderními prvky

V roce 1988 byl automobil přepracován, což se promítlo také na designu. Ten prodělal modernizaci, přičemž patrně nejvýraznějším rysem karosářského pokroku jsou plně integrované nárazníky.

Nehledě na modernější vzezření je nutno poznamenat, že karosářský základ se ze své podstaty příliš nezměnil. Výrobce potvrdil úmysl pokračovat čistě v evolučním duchu, který se z dnešního pohledu předvedl v dobrém světle.

Řada 964 byla opatřena přepracovaným podvozkem. Nechybělo zde ABS, posilovač řízení a automatická převodovka. V počátku výroby bylo k dispozici pouze kupé Carrera 4, opatřené pohonem všech kol.

Záhy byla nabídka doplněna modelem Carrera 2, tedy kupé s pohonem zadní nápravy. V roce 1991 byla uvedena Carrera RS s motorem 3,6 litru o výkonu 191 kW (260 k). Rok 1992 byl ve znamení zvýšení výkonu pro variantu Turbo – agregát s objemem 3,6 litru poskytoval 265 kW (360 k).


993 (1993-1998) – Uhlazení celku

Řada 993 zaznamenala velmi výrazný designový průlom. Je však řeč spíše o sekundárních prvcích designu – páteří je i zde konzervativní karoserie a význačné přední světlomety spolu se splývavou zádí.

Čelní partie získaly o poznání plnější tvary. Reliéf kapoty se mírně zvýšil, čímž došlo k zaplnění prostoru mezi světlomety. To vedlo k ucelení a značné modernizaci designu, který vznikl pod vedením Tonyho Hattera.

Charakteristické znaky, mezi které patří krom zmíněné architektury zádě také plynulé vedení střechy, zůstaly ve své podstatě zachovány. Taktéž čistý a uhlazený ponton je řazen k rysům typickým pro Porsche. Těmito designérskými kroky byla posílena vizuální kontinuita napříč generacemi.

Co se týká změn z technického hlediska, pro zadní nápravu byl poprvé použit systém multi-link. K dispozici byly dva druhy převodovek – mechanická šestistupňová a čtyřstupňový Tiptronic. Vozidlo poháněl motor výkonem 200 kW (272 k).

V roce 1994 přišla na trh Carrera 4 s pohonem všech kol. Pro závodní účely vznikla omezená série exemplářů s ultralehkou karoserií a agregátem o objemu 3746 cm3 a výkonu 221 kW (300 k). Estetické a bezpečnostní požadavky splňoval masivní zadní spoiler. Existovala také varianta Clubsport s rozměrnějším křídlem.

O rok později spatřila světlo světa verze 911 Turbo 993 s motorem o výkonu 300 kW (408 k), která se stala základem pro následující verzi GT2 posílenou o 16 kW. Následovaly modely 911 Turbo S o výkonu 331 kW (450 k) a Targa. Ta již nedisponovala masivním ochranným rámem, nýbrž prosklenou střechou.


996 (1997-2005) – Generace změn

Řada 996 představuje první zřetelný přerod v designové koncepci a mnoha prvky se výrazně odklání od svých předchůdců. Úpravy nepanují jen na poli estetiky, ale také pod kapotou, kde původní pohonnou jednotku nahrazuje vodou chlazený motor.

Design, jehož autorem je tvůrce holandského původu Harm Lagaay, používá v rámci úsporných opatření některé díly z vozu Boxster. Tento krok měl vliv na celkový design, který, ačkoli stále pokračoval v nastolené designové linii, prezentoval jiná a na poměry řady 911 neobvyklá řešení.

První viditelné změny panují na přídi. Světlomety se nedobrovolně zříkají tradičního oblého tvaru a jsou nově komplikovanější. Příď je ucelenější a z dnešního pohledu vyváženější, než u řady 993. Celek lze definovat jako uhlazenější a z mezigeneračního hlediska pečlivě cizelovaný. Karoserie dostala zcela nové zadní lampy, které byly větší a reagovaly na dobové trendy.

Kapalinou chlazený šestiválec měl objem 3387 cm3 a výkon 221 kW (300 k). V téže době byla představena třicetikusová série silniční verze supersportu kategorie GT1, jejíž design ztvárnil Norbert Singer. Pohon zajišťoval šestiválec o objemu 3164 cm3 s přeplňováním dvěma turbodmychadly.

V roce 1999 debutovala Carrera 4, vybavena pohonem všech kol a systémem PSM (Porsche Stability Management), která byla nabízena jako kupé a kabriolet. Téhož roku byla modelová řada obohacena o 911 GT3 s motorem 3600 cm3, jenž byl chlazen kombinovaným způsobem, tedy s uplatněním vody a vzduchu.


997 (2005-2011) – Ve znamení evoluce

Na mnoha místech jde řada 997 o krok zpět, jde ale jen o kosmetické znaky. Pokračovatel prestižního rodu, který vytrvale pokračuje v osvědčených karosářských verzích, prošel v roce 2009 omlazovacím programem, který čítal symbolických 997 úprav.

Počátkem roku 2005 byla spuštěna výroba kupé Carrera a Carrera S, tentýž rok na podzim přišly varianty 4 a 4S s pohonem obou náprav. V následujícím roce byl trh obohacen o provedení Turbo (představené na ženevském autosalonu) a GT3, v roce 2007 přišla na řadu 911 GT2.

Předně bylo upuštěno od komplikovaných světlometů. Designeři se vrátili k tradičnímu oblému tvaru, kterému sekundoval uhlazenější nárazník. Profil zůstal bez výraznějších změn, drobné úpravy celku vedly k zlepšení aerodynamiky (koeficient odporu vzduchu vykazoval hodnotu 0,29). Tvůrci pokračovali v léty prověřených tvarech, které podrobily jen kosmetickým změnám. Totéž lze říci o zádi, kde panují stále obdobné designerské postupy.

V nabídce byla šestice pohonných jednotek včetně klasického šestiválce o objemu 3596 cm3. Pro modely s přídomkem S byl použit silnější motor 3824 cm3.


991 (2011-) – Broušení detailů

Ztvárnění řady 997 je velmi nadčasové, proto posloužilo jako základ pro novou 991. V jejím případě mohou překvapit místy dravé detaily, jež oživují a zpestřují kultovní a k historii nesmírně ohleduplnou karoserii.

Kompozice čelních partií zůstává v základu stejná, byla však zdrsněna novými denními světly. Ty se zapouští do vstupů pro vzduch a spolu s hlavními světlomety tvoří kreativní kompozici, v níž dochází k propojení minulosti a moderny.

Dostaneme-li se k prozatím poslední generaci, je pozoruhodné, jakým způsobem bylo za celou dobu existence 911 zacházeno s tvary boční části karoserie. Ty intenzivně rozvíjí odkaz původního kupé z šedesátých let. Drobností je změna tvaru boční směrovky v předním nárazníku.

Vzadu byly přepracovány lampy. Transformace jejich stavby i optiky vede k ucelení těchto partií, neboť horní části těchto elementů dosedají na horizontální linku. Ta obepíná záď a dodává vozu na kompaktnosti.

Zdvihový objem šestiválcového motoru boxer pro základní model Carrera byl snížen na 3,4 litru. Agregát disponuje výkonem 258 kW (350 k). Varianta S si ponechala objem 3,8 litru a poskytuje výkon 294 kW (400 k).









Jakub Sochor
Diskuze (24)
10. 4. 2012 12:41
nadcasovy
Slovo "nadcasovy" (v samotnom clanku minimalne 5x pouzite) je v automobilovom slovniku uz len prazdne a sprofanovane, ale v pripade modelu 911 nabera skutocny vyznam.

Smutne je, ze jeho demagogicke a klamlive pouzitie v pripade koncernu 'Das auto' marketingovym oddelenim to tupe hlavy zeru aj s navijakom papagajuju vsade po internete.

Tu sa ukazuje sila slova a miesto jeho pouzitia.

911 je vsak krasny dizajn, ktory si take hodnotenie zasluzi, kedze sa jeho zaklad zachovava uz polovicu modernej automobilovej historie.
Avatar - Norge
8. 4. 2012 16:40
Re: Porsche
..neviem pane, ktorej vete ste nerozumel, ..ale prosim nereagujte na moj prispevky, dakujem. Mam rad vecny dialog, ja nepotrebujem citat Wiki, ..je to ziadost o minulosti, ..pre sucasnikov, ktory nepoznaju predmetnu znacku, ..a prave tato je so skupiny, co si to zasluzi.
Keby ste nerozumeli, mozem pouzit aj inu rec, zopar jazykov okrem toho polovicky ovladam celkom dobre.
Sĺ ..Řnsker jeg ha det fint dag fra Norge, herr syk hode.
8. 4. 2012 13:10
carrera Easter
Porsche 911 pro mě vždy bylo, je a zřejmě i zůstane vrcholem mezi auty. Skvělý článek a úžasné video. ;-)
Avatar - T613
7. 4. 2012 22:07
Re: Inak ako to ze to este nie je. Oni sa za to hanbia?
to území bylo na součástí Koruny české. Německé území to nebylo nikdy
7. 4. 2012 22:06
BRAVO
:yes: