Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Polo vs. Toyota Yaris: Designový duel

Jakub Sochor
Diskuze (225)
Etablovanému německému modelu přibyla konkurence ze Země vycházejícího slunce. Má se Evropa čeho obávat?

Současné Polo figuruje na trhu již od roku 2009 a jako takové představuje vůz, jenž plně rozvíjí design své značky. Třetí generace Toyoty Yaris se na trhu teprve zabydluje, lze však říci, že jde o průkopníka nového designu největší japonské automobilky.

Vnější rozměry mají za následek fakt, že ani jeden z modelů nepatří mezi největší reprezentanty segmentu. Polo přerůstá japonského soka o 85 mm, ten však vrací úder ve své šířce (+13 mm) a výšce (+57 mm). Vcelku objemné dolní partie Toyoty napovídají o šíři rozvoru, která o 40 mm překonává Polo.

Volkswagen Polo vs. Toyota Yaris - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Volkswagen PoloToyota YarisRozdíl
Délka [mm]39703885-85
Šířka [mm]16821695+13
Výška [mm]14531510+57
Rozvor [mm]24702510+40

Volkswagen Polo

Ve vzájemné konfrontaci dejme přednost staršímu vozidlu z dnešní dvojice, které plně reprezentuje nový design značky. Ten postupně ovlivnil podobu všech osobních modelu německého výrobce.

Přístup k designu VW se opírá o pozvolnou evoluci. Je proto přirozené, že z hlediska obecné formy karoserie je Polo spíše konzervativní, ovšem s novými rysy, které do tvarosloví Volkswagenu vnesl Walter Maria de´Silva. Jde především o dynamické ztvárnění přídě, které využívá několika stěžejních linek, sportovně zkosených světlometů nekomplikovaného tvaru a štíhlé horizontální masky chladiče. Ta je u všech nových Volkswagenů jednoduchá a tvoří souvislou spojnici mezi světlomety. Obdobný princip byl, jak již bylo řečeno, pozvolna aplikován na další modely, čímž byla posílena unifikace a jasnější identifikace značky.

V profilu nelze očekávat jiné postupy. Nepřekvapí tedy, že se zde odehrává minimum experimentů. Tvary pracují s jednoduchými prvky, které jsou však prezentovány v lehce dynamické podobě. Boční část při navrhování nepřišla o specifika, jmenujme například drobné okénko, zasahující do C-sloupku (který je díky tomuto kroku originálnější). Nutno říci, že takto řešený design má z hlediska nadčasovosti nemalé předpoklady.

Schéma světelných segmentů, jímž disponují zadní svítilny Pola, způsobuje bezpečné rozpoznání vozu. Namísto dříve velice frekventovaného kruhového motivu, jehož posledním nositelem byl Volkswagen Passat CC, je užito větší množství hran a spíše subtilního provedení vnitřní optiky.

Kabině vládne jednoduchost a přehlednost. Zde je důraz na pozvolné cizelování původní formy velmi zřetelný, neboť interiér vyznává spíše věcné a v nemalé míře již známé (avšak důkladně modifikované) tvary. Z prvků, které přispívají náznaku dynamicky (pomineme-li praktický přínos z hlediska ergonomie), lze jmenovat mírné naklonění středové konzole směrem k řidiči.

Toyota Yaris

Důvěrně známému modelu z Německa hodlá konkurovat novinka v podobě třetího generačního vydání vozidla Yaris. Taktéž u něho lze vypozorovat syntézy nového tvarového jazyka značky, ovšem diametrálně odlišného od toho německého.

Čelní partie pracují s větším množstvím linek, než u Pola. Tyto útvary se nezřídka pozvolna transformují do křivek, které se promítají na nové masce chladiče (ta je, obdobně jako u Volkswagenu, spíše tenčí, je však pojata jako křivka), nárazníku (jenž je členitější) či temperamentních světlometech (které používají, oproti Polu se zejména přímými linkami, prakticky samé křivky). Příď již není orientována vertikálně, nýbrž spíše horizontálně. Tomu výrazně napomáhá změna formy zmíněných světlometů a optické rozšíření masky.

Vzhledem k výše uvedenému popisu přídě nepřekvapí, že se profil od malého Volkswagenu také velmi liší. Je to dáno převážně odlišným přístupem k provedení ploch. Zatímco Polo kombinuje rovné a hladké plochy s občasným dynamickým zásahem v podobě prolisu či linky, Yaris prezentuje celek, jemuž není cizí oblé klenutí a vyšší míra plasticity. Vůz je sportovněji tvarován, což je způsobeno zejména více se svažující dolní okenní linkou.

Mezi zadními částmi obou vozidel panuje jeden podstatný rozdíl, viditelný na první pohled a vcelku zásadní po stránce celkového vzezření. Jde o umístění registrační značky. Ta našla v případě Yarisu místo ve víku zavazadlového prostoru, čímž značně omezila prostor pro kreativitu zásahů do této mechanické části karoserie. Přesto je však záď japonského produktu segmentu B pestřejší a bohatší na linky a střídání reliéfu povrchu. Optickou šíři vozu podporují masivní boční části dolních partií nárazníku.

Lze konstatovat, že nejvíce viditelné nuance panují při vzájemné konfrontaci interiérů. Oproti velmi věcnému Polu disponuje Yaris přístrojovou deskou s nebývale vysokou mírou členitosti architektury provedení. Středová konzole je začleněna do dílu, který dominuje prostoru před spolujezdcem, což je jeden z nejvýraznějších prvků interiérového designu tohoto automobilu.




Jakub Sochor
Diskuze (225)
Avatar - white label
26. 10. 2011 19:52
Re: Yaris - zaslouží si respekt Pola i Ria
Tak máš třeba PS...
Hlavně, že ses tu konečně odkopal úplně, doufám, že si to takový Klaudius přečte a chytne se za nos, koho se tu vlastně tak zastával...
26. 10. 2011 19:28
Re: Yaris - zaslouží si respekt Pola i Ria
Ano.. Ne.
Proc se ptas?
Pripada ti, ze neco delam pro VW?
Nedelam, delam to pro tebe - tedy tu diskusi.
26. 10. 2011 19:06
Re: Yaris - zaslouží si respekt Pola i Ria
Coz neni odpoved na mou otazku.

Bavime se o tobe, ne o tvem otci, tak se nevykrucuj.

Takze..?
26. 10. 2011 15:42
Re: Yaris - zaslouží si respekt Pola i Ria
:-D..tohle by můj táta nikdy neudělal.. >:D takovej šunt by totiž nikdy nekoupil.. >:D
26. 10. 2011 15:37
Re: Yaris - zaslouží si respekt Pola i Ria
Tebe to očividně baví.. mimochodem pracuješ u VW?