Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ducati Panigale V4: Čtyřválcová revoluce. Italská legenda opouští dvouválec!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
V historii značky Ducati se začíná psát nová kapitola. Modelová řada Panigale nastupuje v nové generaci se čtyřválcovým motorem Desmosedici Stradale.

Ducati je jednou z nejúspěšnějších značek v závodech superbiků a vděčí za to i svým motorů s dvojicí válců svírající 90stupňový úhel. Díky nim má na své kontě z Mistrovství světa superbiků přes 330 vyhraných podniků, 17 titulů z poháru značek a 14 mistrovských titulů pro jezdce, ale poslední z nich jsou z roku 2011.

V letech 2012 až 2017 si mezi sebe mistrovské tituly rozdělily značky Aprilia a Kawasaki s modely RSV4 a Ninja ZX-10R, z nichž první má vidlicový a druhý řadový čtyřválec.

Nadvláda čtyřválců nad dvouválci v posledních letech byla jedním z hlavních důvodů pro opuštění tradičních dvouválců ve prospěch čtyřválců. Ducati již v první polovině letošního září odhalila nový čtyřválec Desmosedici Stradale, vycházející z motoru Desmosedici GP pro stroje startující v MotoGP.

Nyní se představuje Ducati Panigale V4, která svým označením dává jasně najevo, že jejím srdcem je nový vidlicový čtyřválec s válci rozevřenými v úhlu 90 stupňů.

Při zářijovém odhalení tohoto motoru bylo uvedeno, že z objemu 1103 cm3 poskytuje nejvyšší výkon 154,5 kW (210 k) při 13.000 min-1 a točivý moment 120 N.m dostupný od 8750 do 12.250 min-1.

Při premiéře nového modelu Panigale V4, jenž je tímto motorem vybaven, Ducati tyto hodnoty poupravila. Nejvyšší výkon je 157,5 kW (214 k) při 13.000 min-1 a točivý moment 124 N.m při 10.000 min-1.

Vedle samotného čtyřválce je zcela nový i motocykl, který jej využívá a s dvouválcovými motory vybavenými předchůdci jej spojuje víceméně jen jméno Panigale. Nový motor je uložen v novém rámu, který doplňují osvědčené komponenty a výsledkem je stroj s rozvorem kol 1469 mm, sedlem ve výšce 830 mm a suchou hmotností 174 kg.

Základní provedení Ducati Panigale V4 je vybaveno přední vidlicí Showa BPF a zadním tlumičem Sachs, zatímco verze Panigale V4 S má přední vidlici Öhlins NIX30 a vzadu tlumič Öhlins TTX36. Obě verze pak využívají vpředu radiální třmeny Brembo Monobloc Stylema v kombinaci s kotouči o průměru 330 mm a vzadu dvoupístkový třmen s kotoučem o průměru 245 mm. Pro obě provedení je společné i obutí v podobě pneumatik Pirelli Diablo Supercorsa SP.

Ducati Panigale V4 se samozřejmě pyšní i záplavou moderní elektroniky, zahrnující mimo jiné Cornering ABS pro přední kolo, kontrolu trakce DTC EVO, Slide Control, Wheelie Control EVO, Power Launch pro rychlé starty, nastavení brzdění motorem a rychlořazení DQS EVO doplněné tlačítky na řídítkách pro rychlé řazení.

Ducati vedle dvojice standardních verzí své novinky představila i limitovanou edici Panigale V4 Special. Ta se na první pohled odlišuje díky barevnému provedení, kombinujícímu červenou s bílou a zelenými pruhy.

To hlavní, čím se Panigale V4 Special liší, ovšem nejsou barvy, ale řada komponentů z uhlíkových vláken, snižující suchou hmotnost na 164 kg a výkon motoru zvýšený na 166 kW (226 k). Navíc lze tuto verzi vybavit sadou pro čistě okruhové využití, jejíž součástí je titanový výfukový systém Akrapovič a Ducati Data Analyser+ GPS.

Ducati Panigale V4 se sice nyní představila rovnou ve třech provedeních, ale již nyní je s ohledem na pravidla Mistrovství světa superbiků jasné, že se dočkáme minimálně ještě jedné verze. Ta podobně jako u dvouválců ponese s největší pravděpodobností označení R a s objemem motoru sníženým pod jeden litr bude základem pro závodní stroje.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)