reklama


19.12. 2012 Michal Fokt

Elektromobil vs. koňský povoz: Kdo je rychlejší?

Elektromobil vs. koňský povoz: Kdo je rychlejší?

Ono se toho v oblasti moderní osobní přepravy za těch posledních 100-150 let mnoho nezměnilo. Nebo snad ano?

Do konce 19. století bylo nejrychlejším a zároveň nejluxusnějším způsobem osobní přepravy koňské spřežení s kočárem. Mělo to rozhodně své kouzlo, ale jevilo se to z našeho pohledu trochu nepraktické. Byly nutné dlouhé přestávky kvůli zotavení koní i kočího a bylo třeba pečlivě plánovat trasu, aby spřežení nezastihla na cestě temná noc.

To dnes jsme na tom lépe, na dlouhou trasu můžeme vyrazit třeba v ...elektromobilu. Nemusí se mu shánět oves a mrkev, o kováři nemluvě, stačí vytáhnout ze zásuvky a můžeme bez problémů vyrazit. Jenže co ten omezený akční rádius? Britský Autocar provedl srovnávací test koňského spřežení a nejprodávanějšího britského elektromobilu Nissan Leaf poté, co zjistil, že v roce 1880 trvala kočáru přibližně 350 km dlouhá cesta z Londýna do Liverpoolu rovných 24 hodin.

Osobním autem s benzinovým nebo dieselovým motorem to dnes dáte v rámci silničních limitů za 3 hodiny a 40 minut, ale co v případě Leafu s jeho jízdním dosahem 120 km? I v tomto případě musíte pečlivě plánovat cestu, abyste po ujetí 120 km našli elektrickou zásuvku a dopřáli elektrickým koňským silám dost času k přístupu k protonovému ovsu.

Nebudu vás napínat - je to remíza. Po nějakých 120 letech vývoje automobilů jsme se u jednoho z nejmodernějších osobních automobilů dostali tam, kde byla do počátku 20. století šlechta. No není to romantické? A to tu náme ještě pár dalších podobností - i v elektromobilu je třeba sedět v tomto počasí v teplém kabátě, protože při využití energeticky náročného topení by se také mohlo stát, že to koněspřežka na celé čáře vyhraje, plus je tu již zmíněná nutnost najít Leafu potřebné "ustájení"...

Autoři testu nicméně shledávají na tomto výsledku spíše pozitiva - uspěchaný životní styl se rázem dostane na úplně jinou úroveň a do cestování se opět vrátí ten kdysi vyhledávaný prvek dobrodružství a romantiky, nemluvě o tom, že poznáte na cestách spoustu lidí a ochutnáte spoustu jídel v místech, které byste jinak nikdy nenavštívili.

No co si budeme povídat - elektromobily dostávají všude docela slušnou čočku a hned tak se to asi nezmění.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu

Podle prvních odhadů Italové v referendu jasně odmítli…

Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy

Městský soud v Brně poslal dnes obžalovaného podnikatele…

Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky

V zákulisí české železnice se v posledních týdnech a…

Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů

V České republice se nenarodilo příliš mnoho…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 




Driftovali jsme s Nissanem Leaf! Blbost? Jenom se podívejte! Driftovali jsme s Nissanem Leaf! Blbost? Jenom se podívejte!

Nissan Leaf není auto, které si obvykle představujeme…

Evropské Automobily roku: Nissan Leaf (2011) Evropské Automobily roku: Nissan Leaf (2011)

Nissan Leaf dosáhl jako první elektromobil světa…

 



 
Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Včera

Motor HTP o objemu 1,2 litru léta platil za jeden z nejkontroverznější pohonů aut. Zpočátku mnohdy zbytečně tendenční kritika koncepce a výkonů dostala později mnohem reálnější základ. To když se začaly objevovat mnohdy fatální závady...




Blesk.cz

Autobus plný dětí se srazil s kamionem! Při nehodě zahynulo nejméně 12 lidí

Autobus plný dětí se srazil s kamionem! Při nehodě…

Nejméně 12 mrtvých, včetně devíti dětí, a dalších dvacet zraněných si v neděli na východě Ruska vyžádala nehoda…

Stovky lidí se praly o jídlo a vodu: Vláda do Mosulu poslala pomoc bez vojáků

Stovky lidí se praly o jídlo a vodu: Vláda do Mosulu…

Ve východní části iráckého Mosulu v neděli vypukl chaos, když se stovky lidí vrhly na nákladní automobily s…

 

iSport.cz

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi zahrál na housle

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi…

Dvacetiletý útočník podruhé od letního příchodu ze Sparty dostal šanci v základní sestavě a stejně jako v…

Šilhavý: Van Kessel pryč ze Slavie? Jedná se. Pokud tu bude, šanci má

Šilhavý: Van Kessel pryč ze Slavie? Jedná se. Pokud…

Když trenér Jaroslav Šilhavý přebíral po pěti kolech ligové sezony fotbalisty Slavie, patřilo týmu z Edenu až…

 

Reflex.cz

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Napsal jsem dva články proti podpoře udávání spojené s Babišovou EET, a z temnoty Internetu se vynořily ty…

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura tam chce postavit vesnici

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura…

Když loni v červenci nastoupil Němec Johann-Dietrich Wörner na místo generálního ředitele Evropské kosmické…

 
 
reklama