Elektromobil vs. koňský povoz: Kdo je rychlejší?
Do konce 19. století bylo nejrychlejším a zároveň nejluxusnějším způsobem osobní přepravy koňské spřežení s kočárem. Mělo to rozhodně své kouzlo, ale jevilo se to z našeho pohledu trochu nepraktické. Byly nutné dlouhé přestávky kvůli zotavení koní i kočího a bylo třeba pečlivě plánovat trasu, aby spřežení nezastihla na cestě temná noc.
To dnes jsme na tom lépe, na dlouhou trasu můžeme vyrazit třeba v ...elektromobilu. Nemusí se mu shánět oves a mrkev, o kováři nemluvě, stačí vytáhnout ze zásuvky a můžeme bez problémů vyrazit. Jenže co ten omezený akční rádius? Britský Autocar provedl srovnávací test koňského spřežení a nejprodávanějšího britského elektromobilu Nissan Leaf poté, co zjistil, že v roce 1880 trvala kočáru přibližně 350 km dlouhá cesta z Londýna do Liverpoolu rovných 24 hodin.
Osobním autem s benzinovým nebo dieselovým motorem to dnes dáte v rámci silničních limitů za 3 hodiny a 40 minut, ale co v případě Leafu s jeho jízdním dosahem 120 km? I v tomto případě musíte pečlivě plánovat cestu, abyste po ujetí 120 km našli elektrickou zásuvku a dopřáli elektrickým koňským silám dost času k přístupu k protonovému ovsu.
Nebudu vás napínat - je to remíza. Po nějakých 120 letech vývoje automobilů jsme se u jednoho z nejmodernějších osobních automobilů dostali tam, kde byla do počátku 20. století šlechta. No není to romantické? A to tu náme ještě pár dalších podobností - i v elektromobilu je třeba sedět v tomto počasí v teplém kabátě, protože při využití energeticky náročného topení by se také mohlo stát, že to koněspřežka na celé čáře vyhraje, plus je tu již zmíněná nutnost najít Leafu potřebné "ustájení"...
Autoři testu nicméně shledávají na tomto výsledku spíše pozitiva - uspěchaný životní styl se rázem dostane na úplně jinou úroveň a do cestování se opět vrátí ten kdysi vyhledávaný prvek dobrodružství a romantiky, nemluvě o tom, že poznáte na cestách spoustu lidí a ochutnáte spoustu jídel v místech, které byste jinak nikdy nenavštívili.
No co si budeme povídat - elektromobily dostávají všude docela slušnou čočku a hned tak se to asi nezmění.