Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014)

Aleš Dragoun
Diskuze (4)

Peugeot napravil druhou generací 308 chyby, které udělal u té první i předchůdce 307. Alespoň to tak zatím po třech letech kariéry vypadá...

Francouzská automobilka se lvem ve znaku musela modifikovat svou jmennou konvenci, protože čísla s nulou uprostřed jí prostě a jednoduše začala docházet. Poslední cifra tedy aktuálně vždy končí osmičkou. První řadou, kde se tak stalo, byla v létě 2013 ta kompaktní, masová pro celosvětové trhy s trojkou na začátku. Označení 309 přece už Peugeot jednou použil, u prodloužené 205, vyvíjené ovšem zprvu coby Talbot Arizona. Značku se stylizovaným T však následně po krátkém znovuvzkříšení koncern PSA pro osobní vozy zrušil.

Bez třídveřáku a CC

Vraťme se ale z osmdesátých let minulého věku zpět do poměrně nedávné minulosti. Z výše napsaného vyplývá, že Peugeotů 310 jsme se nedočkali a nedočkáme. Po první generaci 308 s kódem T7 (někdy také značené 308 A) musela logicky následovat druhá B. Ta dostala oficiální značení T9. Představila se ve světlech reflektorů poprvé na IAA ve Frankfurtu 2013, její podoba byla však odhalena už v květnu, Tedy alespoň základního pětidveřového hatchbacku (T91), třídveřák už nepřišel, zájem o ně opadl tak, že se nevyplatí vyrábět. Ten poslední navíc skončil už na přelomu dekády, ještě před modernizací 308 T7. Nedočkali jsme se nyní ani kupé-kabrioletu CC.

Druhá 308 ve srovnání s tou předchozí zhubla až 140 kg a také se zmenšila. Karoserie byla zkrácena o takřka tři centimetry na 4,25 m, dříve značná výška klesla rovnou o čtyři na 1,47 m, auta už tak nepřipomínala křížence s MPV. Ještě dodejme, že jsou těsně přes 1,8 m široká. Design navrhlo vlastní stylistické centrum, konkrétně tým vedený Gillesem Vidalem a nutno dodat, že se povedl. Už žádné mohutné tlamy, jen decentní mřížka chladiče s chromovaným orámováním a dvěma vodorovnými žebry. Dojem trochu kazí pouze „vykousnutá“ hlavní světla s diodami pro denní svícení. Koncová, také s LED, vyznávají tvar písmene C po vzoru menší 208. Styl vychází i z naopak větší pětsetosmičky.

Tříválcový základ

Základem motorové nabídky byl při uvedení na trh atmosférický zážehový tříválec 1.2 VTi PureTech (1199 cm3/60 kW), který doplňovala dvojice turbodmychadlem přeplňovaných čtyřválců 1.6 THP (1598 cm3/92 a 115 kW). Jde stále o pohonné jednotky řady Prince ze společného vývoje PSA a BMW. Čtrnáctistovky a šestnáctistovky VTi odvál čas.

Turbodiesely zastupoval pouze 1.6 HDi (1560 cm3), ale rovněž ve dvou výkonových stupních: 68 a 84 kW, druhý případ byl mikrohybrid e-HDi. Zpočátku se agregáty pojily pouze s pěti- a šestistupňovými přímo řazenými převodovkami. Konstrukčním základem druhé třistaosmičky se stal podvozek PSA EMP2 (Efficient Modular Platform) s rozvorem náprav 2620 mm. 308 T9 váží od 1060 do 1425 kg podle motoru a provedení. Palivová nádrž pojme 60 l pohonných látek.

Interiér a výbava

Na nižší střední třídu velmi slušně objemný zavazadelník nabízí dle běžně používané normy VDA 420 l místa pro bagáž, při sklopení zadních sedadel až 1228 l. Interiér, rozhodně kvalitnější než u „áčka“, také zachoval prvky společné s menší řadou 208. To znamená poněkud kontroverzní malý volant a vyvýšené přístroje umístěné nad ním. Otáčkoměr vpravo dostal obrácenou stupnici, čímž připomínal starší modely Alfy Romeo ze 70. a 80. let minulého věku.

Nejlevnější výbava Access se chlubila kromě armády airbagů a povinných elektronických asistentů také digitálním i-Cockpitem, manuální klimatizací, elektricky seřiditelnými zrcátky, už v úvodu zmíněnými denními LED světly k základním halogenům, výškově nastavitelnými předními sedadly, rádiem s CD, Bluetooth a USB a omezovačem rychlosti. Tedy alespoň doma ve Francii, specifikace se podle jednotlivých zemí liší.

Active přidala zadní parkovací čidla, multimediální centrum s dotykovou obrazovkou, které eliminovalo množství tlačítek, všechna elektrická okna (v případě Access byly vzadu kličky) a dvouzónovou samočinnou klimatizaci. Dále bychom uvnitř našli navíc kupříkladu loketní opěrku a multifunkční volant v kůži. Jezdila už na litých šestnáctipalcových kolech místo ocelových „patnáctek“. Ještě dražší Allure se chlubila kupříkladu mlhovkami, pípajícími senzory i vpředu, navigací, elektrickou parkovací brzdou místo mechanické, sportovními sedačkami a plnými diodovými předními reflektory, také kabinu osvětlovaly „ledky“.

Prodej byl spuštěn krátce po výstavě, v říjnu 2013. Při uvedení na trh si mohli klienti ze země galského kohouta, kteří znali svůj ceník již od července. dopřát nejvyšší stupeň Féline s bezklíčkovým vstupem a startováním motoru tlačítkem, sadou jízdních asistentů, kombinovaným polokoženým čalouněním, zásuvkou na 230 V, panoramatickým střešním oknem a sedmnáctipalcovými ráfky. U nás k mání nebyl. Za tři roky života se jinak třistaosmička objevila v řadě speciálních edic a modelů pro různé trhy: Style, GT-Line, nebo vzácné australské Total Package, kterých vzniklo pouze třicet!

Evropský titul a nové motory

Ziskem titulu evropského Automobilu roku po dvanácti letech druhá 308 napodobila svého předchůdce ještě se sedmičkou na konci. Vyhrála ale i ty lokální: v Itálii a Švýcarsku, vždy šlo o hlasování novinářů. A ještě několik dalších anket motoristických časopisů v jiných zemích , odborníky zaujala právem. Z testů Euro NCAP si pochopitelně odnesla „povinných“ maximálních pět hvězdiček.

Paleta motorů byla již počínaje letopočtem 2014 rozšířena o přeplňovaný tříválec 1.2 e-THP PureTech/96 kW a velký turbodiesel 2.0 BlueHDi (1997 cm3/110 kW), ten se konečně mohl kombinovat také se šestistupňovým automatem, který později dostala i dvanáctistovka. V létě přibyly úsporné jednotky 1.6 BlueHDi/73 a 88 kW, na podzim pak slabší benzinový 1.2 PureTech/81 kW, znovu s turbem.

Kombík

To už bylo v nabídce i takřka 4,59 m dlouhé kombi 308 SW (codename T92), jehož podoba byla odhalena v prosinci 2013, na oslnivý debut si muselo počkat až do jarní Ženevy. Také praktik se vrátil ke klasickému pojetí a odpustil si odvážné tvarové experimenty Stéphana Peureuxe se zádí. Ztratil ovšem možnost sedmimístného uspořádání ve třech řadách. Tvarově není tak elegantní jako hatchback, aplikace bočních oken v protažené zádi a rozšířené koncové reflektory, opět stylizované do písmene C, nepůsobí moc vyváženě. Také střecha se více svažuje.

Mimochodem, u protinožců mu říkají Touring. Důležitější položku než hrátky s názvy, hlavně pro české motoristy, představoval základní objem zavazadelníku 620 l, po sklopení zadní lavice je možné až po střechu naložit dokonce 1660 l. Kombík má také nataženou vzdálenost mezi nápravami, a to konkrétně o celých jedenáct centimetrů: na 2730 mm.

Racing a Gran Turismo

Sportovně laděný Peugeot 308 GT se představil poprvé v Paříži 2014. Na trhy ale zamířil až loni na jaře, a to se dvěma výkonnými motory: 1.6 THP/151 kW a 2.0 BlueHDi/133 kW. Zatímco benzinový motor se kombinuje se šestistupňovým manuálem, diesel má coby alternativu EAT6, v České republice však verzi s klasickou pákou vůbec nekoupíte. Existuje v obou dvou karoseriích, tedy coby hatchback i SW.

Ostré GTi, které vyvinula divize Peugeot Sport, předznamenával už červenočerný koncept 308 R s motorem 1.6 THP/199 kW). Ten byl vystaven spolu se sériovými hatchbacky hned na IAA 2013.Na oficiální premiéru sériové verze jsme si museli počkat ale další rok a tři čtvrtě: až do Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu. Písmeno R sice nezískala, ale rozhodně se nemá za co stydět.

GTi (Peugeot používá malé íčko, aby se odlišil od Volkswagenu) na rozdíl od „jemnějšího“ GT není k mání coby kombík. A má stejně jako R šestirychlostní mechanickou převodovku spojenou s motorem 1.6 THP/200 kW. Downsizingu se prostě nevyhneme... Skříň se stará o 330 N.m. Auto je také o cca 2,5 cm nižší než základní modely, dostalo přední 380mm kotouče, čalounění kůží a Alcantarou, samosvor Torsen a devatenáctipalcové ráfky. Z klidu na stovku sprintuje během 6 s a jede 250 km/h, než zasáhne omezovač.

Na některých trzích se nabízí i slabší GTi s výkonem 184 kW. I to už má full-LED světla, zadní barevnou couvací kameru a dvojitou koncovku výfuku, ale kola jen osmnáctipalcová s o 5 cm v průměru menšími brzdami. V akcelerační disciplíně na 100 km/h ho silnější kolega porazí o dvě desetinky.

Rychle a hybridně

Už v dubnové Šanghaji 2015 se hatchback R převlékl do modré barvy místo červené, černá záď mu zůstala. Důležitější byla však hybridní technika schovaná pod kabátkem. R HYbrid poháněla 1.6 THP s výkonem 199 kW, k ní se přidala dvojice elektromotorů, jeden uprostřed a druhý vzadu, oba po 85 kW. Šlo tedy o čtyřkolku bez mechanické vazby, zatímco sériové verze mají vždy výhradně přední pohon.

Celý systém dával 500 koní (368 kW) a 730 N.m, točivý moment přenášel „šestikvalt“, ovšem robotizovaný. 1550 kg vážící „ekolog“, opět z dílen Peugeot Sport, který vede Bruno Fanin, zrychlil z klidu na stovku během 4 s a jel až dvěstěpadesátkou. Na elektřinu zvládl ujet i 15 kilometrů, což prokázaly následné testy na okruhu Paula Ricarda v Le Castellet. Byly postaveny dva exempláře.

A ještě zbývá jedna nabroušená premiéra letopočtu 2015, konkrétně z frankfurtské IAA závodní verze Racing Cup, u které je přeplňovaná „jedna-šestka“ naladěna na stylových 308 koní (227 kW). 1,1 tuny vážící a 1,91 m široký speciál používá šestistupňovou sekvenční převodovku s páčkami pod volantem. Je nasazován v sériích TCR, vytrvalostní VLN na Nordschleife a také v ME cestovních vozů.

Jinde

308 T7 mimochodem stále vzniká v Argentině, loni prošla modernizací přídě ve stylu druhé generace. Modernější T9, vyjíždí z francouzských továren, hlavní v Sochaux a také té v alsaských Mylhúzách.

Čínský sedan, rodící se od září 2011 ve společném podniku s Dongfengem, nahradila letos v dubnu v Pekingu prezentovaná novinka, oznámená už v září 2013. Velká automobilka ji vyrábí v továrně ve Wu-chanu. 4,59 m dlouhý tříprostorový klasik má natažený rozvor na 2675 mm, 450l zavazadelník a motory 1.2 Turbo PureTech, 1.6 THP a starší atmosférickou šestnáctistovku ve výkonovém spektru od 86 do 123 kW. Stejný vstřikovací čtyřválec 1587 cm3/86 kW pohání i hatchback 308 S, stejně jako 1.2 THP/100 kW a 1.6 THP/116 kW.

Třistaosmičky s volantem napravo produkuje v Kulimu také malajsijská Naza Group, respektive její odnož NSB (Nasim). Exportuje je i do jiných zemí jihovýchodní Asie, kde se jezdí vlevo. 308 T9 se prodává docela úspěšně kromě již několikrát vzpomínané Austrálie také třeba v Jižní Africe.

Konec 1.6 THP a HDi

Z nabídky obyčejných evropských verzí během loňského roku vypadly původní šestnáctistovky THP a HDi s filtrem pevných částic. Přeplňované benzinové čtyřválce zůstaly v GT, diesely 1,56 l pak už jen výhradně „Blue“. Šestistupňový automat se začal dodávat k tomu silnějšímu s 88 kW. Příští rok je ale vystřídají menší motory s objemem 1.5 l.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
14. 10. 2016 12:16
Re: Tohle auto mohlo udělat ještě větší vítr, ale
Kdyby jen palubka! Prostor pro nohy zadncíh cestujících je jak v jak o třídu menších autech (dokonce i u kombíka), a benzinovou nabídku nesportovních verzí tvoří jen tříválec 1,2 l! Nepovedené pracoviště řidiče je tak jen jeden z nedostatků tohoto jinak celkem pohledného auta... :'-(
Avatar - sendador
14. 10. 2016 12:12
Re: Tohle auto mohlo udělat ještě větší vítr, ale
naruby nenaruby - ta palubka je priserna :no:
14. 10. 2016 11:04
Re: Tohle auto mohlo udělat ještě větší vítr, ale
Interiér naruby (takhle se to píše) ? Hledal jsem, ale nic takového jsem tam nenašel.
Avatar - KANKUNEN
14. 10. 2016 09:18
Tohle auto mohlo udělat ještě větší vítr, ale
design ala ožužlaný Golf (už dlouho si Peugeot neví rady jak ztvárnit příď) a interiér na ruby to brzdí.