16.7. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Faceliftované BMW 5: První jízdní dojmy (+ video)

 

Modernizovaná řada 5 přichází s adaptivními LED světlomety, dotykovým iDrive, novými elektronickými asistenty nebo upraveným podvozkem.

Řada 5 není žádný Junge, v současnosti druhý nejprodávanější model je v nabídce mnichovské automobilky už 41 let. Za tu dobu se prodalo přes 6,6 milionu exemplářů, z toho více než milion připadá na aktuální šestou generaci.

Její prodeje tvoří přibližně z poloviny fleety, největším trhem zůstává se 40 % USA, následovaná Evropou s 25 procenty. Zajímavá je ale pozice modelu 5 GT: ten nejvíce kupují v Číně, kde orientace na zadní pasažéry a prostor na zadních sedadlech díky kulturním zvyklostem hraje při výběru auta důležitou roli. A ještě jedna perlička: téměř polovina všech prodaných kombíků (47 %) najde svého majitele doma v Německu.

Není facelift jako facelift. Někdy jde opravdu jen o vzhled a jemné upravení výbavy (jako třeba u Superbu), jindy se za faceliftem ukrývá mimo jiné výměna celé platformy (jako u modelu Kia Sorento). Lehké omlazení rodiny pětkových BMW, tedy sedanu, kombi i 5 GT, bychom mohli zařadit někam doprostřed, protože se sahalo i na podvozek. Začněme ale popořadě.

BMW M5 vs. BMW M5 – Supersedan po dvaceti letech

Zvenčí se BMW pětkové řady změnilo jen nepatrně. Přibyly blinkry do vnějších zpětných zrcátek (kromě M5), tradiční ledvinky jsou nižší, modifikacím neušel přední nárazník s novými stříbrnými prvky a jinak tvarovanými vstupy vzduchu. Verze Gran Turismo má nově vytvarovaný zavazadelník, čímž se jeho kapacita zvýšila o 60 litrů na rovných 500 l.

Pod kapotou řady 5 Sedan a BMW řady 5 Touring nově můžeme najít dvoulitrový vznětový čtyřválec s výkonem 105 kW/143 k, označovaný jako 518d. Silnější 520d (135 kW) v obou karosářských variantách teď koupíte také s pohonem všech kol xDrive, celkem je tedy v nabídce pětkové řady už 19 xDrivů. BMW si přichystalo změnu i pro poněkud dynamičtější řidiče: model 550i, nabízený ve všech třech verzích pětkové řady, pohání nová generace osmiválcového zážehového motoru TwinPower Turbo s objemem 4,4 l, přímým vstřikováním a rozvodem VALVETRONIC. Agregát s výkonem 330 kW (449 k) je připraven zrychlit z klidu na 100 km/h za 4,6 sekundy.

Dotýkej se mě!

Největší změnou v interiéru je zástavba nového ovládání systému iDrive. Jde o mutaci starého vícesměrového kolečka, které se zvětšilo a na jeho vrchní stranu přibyla část určená pro dotykové ovládání. Ovladač se proto nyní jmenuje Touch Controller a kombinuje výhody klasického intuitivního ovládání iDrivu s touchpadem. Díky němu můžete nejen psát písmenka (kolegovo nesmělé „B“ si můžete prohlédnout na videu), ale také pohybovat kurzorem nebo třeba zoomovat v mapě pomocí známého pohybu dvěma prsty.

BMW 5 po modernizaci: V Česku od 997.500 Kč

Když jsme u „dotýkání“, optimalizován byl také podvozek vozu. Nové je horní uložení tlumičů, díky němuž by mělo být na palubě o něco méně hluku, lehce jsou upraveny tlumiče a tuhost pružin. Inženýři si také pohráli s řízením, které bylo taktéž optimalizováno. Jsou při jízdě cítit změny?

Bez přímého porovnání, troufám si tvrdit, poznají změnu v chování vozu asi jen majitelé. O něco tišší jízdu na hrubém asfaltu je ale možno zaznamenat docela dobře. Bohužel jsme netestovali ani posilněnou 550i, ani nový 518d, čili zde se pouze sluší připomenout, jak výborné motory BMW vyrábí: jak 530d, tak 535i jsou velmi kultivované agregáty s velkou silou a u dieselové verze i překvapivým sportovním naturelem. Zákazníci, kteří ročně najedou do nějakých 20 nebo 25 tisíc kilometrů mají opravdu těžkou hlavu z toho, zda vzít pětku v benzinu nebo naftě. Tak jako tak, chybná volba je vyloučena.

Když řídí automat

Testovací trasa, vedoucí z legendárního Garchingu, nám díky zacpané páteční dálnici dovolila vyzkoušet i nového asistenta pro jízdu v koloně. Ten dokáže auto udržovat v pruhu a díky adaptivnímu tempomatu se vaše BMW drží „vedoucího“ vozu jako káčátko maminky. Po delším zastavení je nutné lehce ťuknout do plynu a jede se dál, svačina za volantem může nerušeně pokračovat. Tento milý systém (bude se hodit hlavně do velkých měst a na D1) bude spolu dostupný ve vozech dodaných v listopadu 2013.

JAKE.AUTO.CZ: BMW řady 5 F10/F11/F07 (všechny testy a další články)

Upraven byl také přednárazový systém, to jsme si však raději v běžném provozu neověřovali. Ostatně, ne každá první jízda nutně musí skončit nehodou. Mnohem mírumilovnější, a doufejme, že i častěji využívaný, je vylepšený asistent samočinného parkování. Nyní už totiž není nutné ovládat během manévru pedály, takže auto zaparkuje opravdu úplně samo. Systém nočního vidění zase zvýrazní osoby či zvířata nacházející se před vozem.

Modernizovaná řada 5 nepřišla o „eko“ vychytávky typu start-stopu, rekuperace při brzdění, či indikátoru zařazení rychlosti pro šestistupňové manuály. Hodně zajímavá je hodnota součinitele aerodynamického odporu, pouze 0,25, které je dosaženo také díky uzavíratelným průduchům v předním nárazníku. Všechny motory taktéž plní už nyní přísné limity Euro 6. Standardem všech verzí jsou nově bixenony, připlatit si můžete za adaptivní LED světlomety, které dokáží „chytře“ pracovat se světelným kuželem tak, aby dálková světla neoslňovala protijedoucí řidiče a vy si tak mohli okresku v klidu prohlédnout. Kombi Touring a Gran Turismo nepostrádají v základní výbavě vzduchové odpružení se samočinným udržováním světlé výšky na zadní nápravě. Efektní „kopací“ otevírání víka zavazadelníku u sedanu můžete vidět na videu.

Video

BMW 5 (F10) – Základní technické údaje zážehových motorů
Verze520i528i528i xDrive535i535i xDrive
Převodovka6M (8A)6M (8A)8A6M (8A)8A
Zdvihový objem [cm3]19971997199729792979
Počet válců/ventilů4/44/44/46/46/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]135/5000-6250180/5000-6500180/5000-6500225/5800-6000225/5800-6000
Nejvyšší toč. moment [N.m/min-1]270/1250-4500350/1250-4800350/1250-4800400/1200-5000400/1200-5000
Maximální rychlost [km/h]235 (233)250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,9 (7,9)6,2 (6,2)6,35,8 (5,7)5,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,4 (6,0)6,6 (6,1)6,48,0 (7,2)7,6
Pohotovostní hmotnost [kg]1670 (1690)1685 (1700)17851750 (1765)1840
Cena sedan [Kč]1.047.500,-1.160.000,-1.280.000,-1.335.000,-1.455.000,-
Cena Touring [Kč]1.112.500,-1.225.000,-1.345.000,-1.400.000,-1.520.000,-
Cena Gran Turismo [Kč]---1.525.000,-1.587.500,-

BMW 5 (F10) – Základní technické údaje zážehových motorů
Verze550i550i xDriveActiveHybrid 5
Převodovka8A8A8A
Zdvihový objem [cm3]439543952979
Počet válců/ventilů8/48/46/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]330/5500-6000330/5500-6000250/5800-6000
Nejvyšší toč. moment [N.m/min-1]650/2000-4500650/2000-4500450/1200-5000
Maximální rychlost [km/h]250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,64,45,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]8,69,26,4
Pohotovostní hmotnost [kg]190519551925
Cena sedan [Kč]1.897.500,-1.960.000,-1.635.000,-
Cena Touring [Kč]1.962.500,---
Cena Gran Turismo [Kč]2.047.500,-2.110.000,--

BMW 5 (F10) – Základní technické údaje vznětových motorů
Verze518d520d520d xDrive525d525d xDrive
Převodovka6M (8A)6M (8A)8A6M (8A)8A
Zdvihový objem [cm3]19951995199519951995
Počet válců/ventilů4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]105/4000135/4000135/4000160/4400160/4400
Nejvyšší toč. moment [N.m/min-1]360/1750-2500380/1750-2750380/1750-2750450/1500-2500450/1500-2500
Maximální rychlost [km/h]214 (212)234 (231)228248 (243)240
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,7 (9,6)8,1 (7,9)8,17,0 (6,9)7,0
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4,5 (4,5)4,5 (4,5)4,94,9 (4,7)5,1
Pohotovostní hmotnost [kg]1690 (1700)1695 (1705)18051725 (1730)1840
Cena sedan [Kč]997.500,-1.062.500,-1.182.500,-1.190.000,-1.310.000,-
Cena Touring [Kč]1.062.500,-1.127.500,-1.247.500,-1.255.000,-1.375.000,-
Cena Gran Turismo [Kč]-1.237.500,----

BMW 5 (F10) – Základní technické údaje vznětových motorů
Verze530d530d xDrive535d535d xDriveM550d xDrive
Převodovka6M (8A)8A6M (8A)8A8A
Zdvihový objem [cm3]29932993299329932993
Počet válců/ventilů6/46/46/46/46/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]190/4000190/4000230/4400230/4400280/4000-4400
Nejvyšší toč. moment [N.m/min-1]540 (560)/1500-3000540 (560)/1500-3000630/1500-2500630/1500-2500740/2000-3000
Maximální rychlost [km/h]250250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,85,75,35,14,7
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,1 (5,1)5,45,35,66,2
Pohotovostní hmotnost [kg]17851885181019151955
Cena sedan [Kč]1.337.500,-1.400.000,-1.497.500,-1.560.000,-2.107.500,-
Cena Touring [Kč]1.402.500,-1.465.000,-1.562.500,-1.625.000,-2.172.000,-
Cena Gran Turismo [Kč]1.505.000,-1.567.500,-1.665.000,-1.727.500,--


BMW 5
 

BMW 5 GT
 

BMW 5 kombi
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce

Írán zavedl sankce proti 15 americkým společnostem za…

Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem

Korejská lidově demokratická republika nepatří mezi…

 
 

Přidat názorDiskuse: Faceliftované BMW 5: První jízdní dojmy (+ video)







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy! Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy!

Vypadá to jako úplná hračka, ale i maskování vývojového…

BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu

V závěru výroby současné generace BMW řady 5 přichází…

 



 
Finiš Valašské rallye 2017 - Kopecký byl suverénní

Finiš Valašské rallye 2017 - Kopecký byl suverénní

Dnes 18:49

Tovární jezdec Škoda Motorsport Jan Kopecký vyhrál 36. ročník Valašské rallye, úvodní podnik mistrovství České republiky v automobilových soutěžích.




Blesk.cz

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

 

iSport.cz

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si minimálně půl roku nezahraje

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si…

Kapitán irských fotbalistů a obránce Evertonu Seamus Coleman si po hrůzné dvojnásobné zlomenině nohy nejméně půl…

Pánik trefil Jágra, ten mu vynadal a nedohrál. Nic vážného, řekl trenér

Pánik trefil Jágra, ten mu vynadal a nedohrál. Nic…

Dát ostrý hit? Na pochvalu, ale dát ho Jaromíru Jágrovi? To chce kuráž. Český útočník se ale pod vítězství…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…