Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2011: Fiat Panda – Čtyři hvězdy do města

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (28)
Na plný počet hvězd Panda nedosáhla pro nedostatky v kategoriích ochrana dětí a asistenční systémy.

Fiat Panda si v nové generaci v testech Euro NCAP oproti svému přímému předchůdci testovanému v roce 2004 polepšil o jednu hvězdu, ale prostoru pro zlepšení ochrany cestujících i chodců je stále hodně.

Hlavní nedostatky jsou v oblasti ochrany dětí (63 % namísto pro maximum požadovaných 75 %) a asistenčních systémů (43 % namísto požadovaných 60 %). V prostoru řidiče je potřeba zapracovat na sloupku řízení a skříňce zapalování.

Předmětem testu byl pětidveřový hatchback Fiat Panda 1.2 ve výbavě Easy. Vůz s pohotovostní hmotností 940 kg měl volant na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.

Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18měsíčního dítěte pomocí úchytů Isofix a pomocného rámu instalována proti směru jízdy autosedačka Fair G-0/1 S, pro figurínu 3letého dítěte pak byla pomocí úchytů Isofix a pomocného rámu ve směru jízdy umístěna stejná autosedačka.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín řidiče a spolujezdce indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.

Sloupek řízení a skříňka zapalování však představují nebezpečí úrazu pro řidiče jiných výšek a sedících v jiných pozicích.

crashtest fiat euroncap minivozy crashtest fiat euroncap minivozy

Při testech bočního nárazu byl vůz testován bez bočních airbagů, které jsou jen za příplatek, což nesplňuje požadavky Euro NCAP.

Údaje z figurín zaznamenaly kompresi žeber a ochrana hrudníku byla vyhodnocena jako mezní. Ochrana ostatních částí těla byla dobrá.

Při nárazu do sloupu ochrana hrudníku vyhodnocena jako slabá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytuje při nárazu zezadu (Whiplash) mezní ochranu.

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých13,886%788%5,974%2,973%3082%

Ochrana dětí

Dopředný pohyb figuríny 3letého dítěte při čelním nárazu nebyl nadměrný. Avšak při návratu hlava dítěte tečovala zadní boční okénko, za což byl vůz penalizován.

Při bočním nárazu byla figurína 18měsíčního dítěte dobře obklopena dětskou autosedačkou, figurína staršího dítěte trošku vypadla z bočního křídla sedačky.

Systém nesplňuje požadavky Euro NCAP, ale na nebezpečí umístění autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy bez vypnutí airbagu je jasně upozorněno.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční11,394%4100%2100%17,396%--
36 měsíční2,723%4100%2100%8,748%--
Vozidlo-538%
Ochrana dětí-3163%

Ochrana chodců

Nárazník zajišťuje nohám chodců dobrou ochranu a získal tak plný počet bodů. Přední hrana kapoty poskytuje převážně špatnou ochranu.

Kapota poskytuje v některých oblastech možného nárazu dětské hlavy dobrou ochranu, většinou však špatnou.

V oblasti možného nárazu hlavy dospělého je ochrana převážně špatná.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců10,745%0,813%6100%1849%

Asistenční systémy

Stabilizační systém je pro Fiat Panda součástí příplatkové výbavy pouze za příplatek a nesplňuje tedy požadavky Euro NCAP 2011.

Standardem je připomínání zapnutí pásu pro přední a zadní sedadla.

Omezovač rychlosti není k dispozici.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%00%3100%343%

Celkový výsledek: Čtyři hvězdy

V předním oddíle vozu je třeba vylepšit stavbu sloupku řízení a skříňky zapalování, která ohrožuje řidiče.

Dále je třeba vylepšit ochranu dětí sedících po směru jízdy a ochranu chodců.

V současné specifikaci by nový Fiat Panda v roce 2012 získal od Euro NCAP pouze 3 hvězdy. Podmínky pro čtyřhvězdičkový výsledek v roce 2012 nesplňuje kategorie Asistenční systémy.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3082%3163%1849%343%68%
Počet hvězd****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (28)
29. 11. 2011 17:18
Re: 5*
Jestli je někdo magor, tak seš to ty a tvoji přitakávači viz výše. Já se za svoje jméno nestydím a s ovcema to má asi společného jako Novák s novinkami. Musím konstatovat, že každým dalším příspěvkem prokazuješ sice určitou vytrvalost (která je úžasně zábavná), proto ji neustále znova a znova provokuji, protože mám jistotu, že se chytíš vždycky. Nicméně....vytrvalost u blba je zábavná, rozhodně ne obdivvuhodná. Od nominací na zlaté ventilky tady nejseš ty a ani já, líbí se mi, jak se ti najednou GTIho (originální) obrat líbí. Nakonec ale ....co se dá od jedince s nickem DRBNUTY a fotkou snad nejznámějšího slovenského nácka čekat, že?

P.S. Ve slovenštině se jména světadílů nepíšou s velkými písmeny? A nebo jste to ve vaší jednotřídce ještě nebrali? A nebo jsi zrovna musel pomáhat zahánět ovce? Nebo vyhánět.
29. 11. 2011 17:11
Re: 5*
Á další dement....zopakuj si jak se píše hyterie a pak se teprve vyjadřuj. Je sranda, když někdo chce druhé napomínat a přitom svým písemným projevem prokáže, jaká ke ubohoučká nicka...a nensprsví to ani nabubřelý nick.
29. 11. 2011 13:33
Re: Panda vs. UP a spol.
1. Není náhodou ESP v EU povinné? Jak by ho mohli vynechat, když by nedostali homologaci?
2. EuroNCAP testuje nejméně vybavenou verzi dostupnou v EU. Už se stalo, že dodatečně upravovali hodnocení, protože se na některém z trhů začala nabízet verze bez kolenního airbagu v základu.
Avatar - DRBNUTY
29. 11. 2011 01:14
Re: 5*
preto reagujem najviac pri Fiatoch, lebo pri clankoch o Fiate mam najvacsiu istotu, ze sem pridu taki magori ako ty a ked si trochu rypnem, o zabavu mame vsetci postarane.A ze si vo vybornej forme je tu snad vsetkym jasne, ked si sa ma minule spytal:ovce už máš zahnaný? Podojený?...Ovce su snad tvoja parketa, ked uz si teda ten Beran(samec ovce) >:D
No a za vyrok, ze Ferrari a Lamborghini vyrabaju v afrike, sa chod hned prihlasit do zlateho ventilku, budes velky kandidat na vitazstvo. >:-[]
28. 11. 2011 19:55
Re: 5*
Proboha... Co to píšeš za zhovadilosti? Z jeho řádků číší histerie? >:D A co tedy číší z těch tvých? Užíváš slova o kterých si nejsem jistý že chápeš jejich význam. Zkus trochu vychladnout děláš tady ze sebe ostatně bohužel jako pod každou diskusí o Fiatu pěkného kašpara.