Euro NCAP 2011: Fiat Panda – Čtyři hvězdy do města
Fiat Panda si v nové generaci v testech Euro NCAP oproti svému přímému předchůdci testovanému v roce 2004 polepšil o jednu hvězdu, ale prostoru pro zlepšení ochrany cestujících i chodců je stále hodně.
Hlavní nedostatky jsou v oblasti ochrany dětí (63 % namísto pro maximum požadovaných 75 %) a asistenčních systémů (43 % namísto požadovaných 60 %). V prostoru řidiče je potřeba zapracovat na sloupku řízení a skříňce zapalování.
Předmětem testu byl pětidveřový hatchback Fiat Panda 1.2 ve výbavě Easy. Vůz s pohotovostní hmotností 940 kg měl volant na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18měsíčního dítěte pomocí úchytů Isofix a pomocného rámu instalována proti směru jízdy autosedačka Fair G-0/1 S, pro figurínu 3letého dítěte pak byla pomocí úchytů Isofix a pomocného rámu ve směru jízdy umístěna stejná autosedačka.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín řidiče a spolujezdce indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.
Sloupek řízení a skříňka zapalování však představují nebezpečí úrazu pro řidiče jiných výšek a sedících v jiných pozicích.
crashtest fiat euroncap minivozy
Při testech bočního nárazu byl vůz testován bez bočních airbagů, které jsou jen za příplatek, což nesplňuje požadavky Euro NCAP.
Údaje z figurín zaznamenaly kompresi žeber a ochrana hrudníku byla vyhodnocena jako mezní. Ochrana ostatních částí těla byla dobrá.
Při nárazu do sloupu ochrana hrudníku vyhodnocena jako slabá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytuje při nárazu zezadu (Whiplash) mezní ochranu.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 13,8 | 86% | 7 | 88% | 5,9 | 74% | 2,9 | 73% | 30 | 82% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb figuríny 3letého dítěte při čelním nárazu nebyl nadměrný. Avšak při návratu hlava dítěte tečovala zadní boční okénko, za což byl vůz penalizován.
Při bočním nárazu byla figurína 18měsíčního dítěte dobře obklopena dětskou autosedačkou, figurína staršího dítěte trošku vypadla z bočního křídla sedačky.
Systém nesplňuje požadavky Euro NCAP, ale na nebezpečí umístění autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy bez vypnutí airbagu je jasně upozorněno.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 11,3 | 94% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,3 | 96% | - | - |
36 měsíční | 2,7 | 23% | 4 | 100% | 2 | 100% | 8,7 | 48% | - | - |
Vozidlo | - | 5 | 38% | |||||||
Ochrana dětí | - | 31 | 63% |
Ochrana chodců
Nárazník zajišťuje nohám chodců dobrou ochranu a získal tak plný počet bodů. Přední hrana kapoty poskytuje převážně špatnou ochranu.
Kapota poskytuje v některých oblastech možného nárazu dětské hlavy dobrou ochranu, většinou však špatnou.
V oblasti možného nárazu hlavy dospělého je ochrana převážně špatná.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 10,7 | 45% | 0,8 | 13% | 6 | 100% | 18 | 49% |
Asistenční systémy
Stabilizační systém je pro Fiat Panda součástí příplatkové výbavy pouze za příplatek a nesplňuje tedy požadavky Euro NCAP 2011.
Standardem je připomínání zapnutí pásu pro přední a zadní sedadla.
Omezovač rychlosti není k dispozici.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 43% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
V předním oddíle vozu je třeba vylepšit stavbu sloupku řízení a skříňky zapalování, která ohrožuje řidiče.
Dále je třeba vylepšit ochranu dětí sedících po směru jízdy a ochranu chodců.
V současné specifikaci by nový Fiat Panda v roce 2012 získal od Euro NCAP pouze 3 hvězdy. Podmínky pro čtyřhvězdičkový výsledek v roce 2012 nesplňuje kategorie Asistenční systémy.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 30 | 82% | 31 | 63% | 18 | 49% | 3 | 43% | 68% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |