Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slavné dobové testy: Fiat Tipo. Auto roku přišlo na 75.000 bonů...

Svět motorů
Diskuze (72)
Suverénní vítězství italského vozu Fiat Tipo v mezinárodní anketě Automobil roku 1989 vyvolalo značný ohlas v odborném tisku i mezi motoristy sledujícími vývoj a situaci ve výrobě i prodeji motorových vozidel.

Vždyť před největším z konkurentů – západoněmeckým automobilem Opel Vectra – získalo tipo příčku nejvyšší s náskokem více než 100 bodů. Je tipo skutečně tak moderním a řadu nároků splňujícím vozidlem, nebo se jedná spíše o výsledek obratné propagační politiky italského koncernu? Jaká konstrukční řešení a technologické postupy byly použity při jeho vzniku a výrobě, jaké má reálné užitné a provozní vlastnosti? Díky pochopení PZO Tuzex, který nám zapůjčil automobil Fiat Tipo 1400 v provedení, jež zajišťuje svým zákazníkům formou objednávkové služby, můžeme se dnes pokusit najít odpovědi. Za volantem jsme absolvovali kolem tisíce kilometrů. K již zmíněné objednávkové službě dodejme, že lhůta dodání je tři měsíce od uzavření závazné objednávky a stanovená cena 75.700 TK.

Koncepce – vše vpředu

Uspořádáním poháněcího ústrojí i základními konstrukčními prvky podvozku navazuje vůz Fiat Tipo na tradici, kterou před lety založil typ 128. Použitá

konstrukční řešení jsou pochopitelně modernizována na úrovni nejnovějších poznatků materiálových, konstrukčních i technologických. Použití počítačových metod umožnilo optimalizaci využití materiálu i jeho vlastností.

Vpředu napříč uložený kapalinou chlazený čtyřválec, pohánějící samozřejmě kola přední nápravy, má u Tipa 1400 zdvihový objem 1372 cm3 a vznikl důkladnou modernizací typu 1,3 litru, použitého v desetitisících exemplářů automobilu Fiat Ritmo. Motor s mechanickým sytičem se snadno spouští a citlivě reaguje na sešlápnutí pedálu plynu. Hluk a vibrace nepronikají do prostoru posádky díky dobré izolaci a optimalizovanému tříbodovému uložení, navíc je vznik vibrací skutečně minimální. Mohli jsme se o tom přesvědčit nejen objektivním měřením hladiny vnitřního hluku, ale také na válcové zkušebně, kde i při rychlosti 120 km/h bylo vozidlo zcela nehybné a nezachvěla se ani otevřená kapota.

Na motor navazuje pětistupňová převodovka s řadicí pákou na podlaze. Její odstupňování je dobře sladěno se stálým převodem i výkonovými možnostmi motoru. V tomto směru vyniká především třetí stupeň, jehož použitelnost je téměř univerzální – při pomalé jízdě i hbitém předjíždění. Řazení je snadné a jednoznačné.

Výběr prvků zavěšení kol vycházel z možností hromadné výroby i konstruktérských tradic značky. Použitá koncepce byla zdokonalena tak, aby odpovídala současným požadavkům na jízdní vlastnosti vozidla i pohodlí cestujících. Nezávislé zavěšení všech kol používá u obou náprav konstrukci s nápravnicí, která umožňuje přesné uložení závěsů kol i minimalizaci přenosu vibrací od kol do karoserie. Výsledkem promyšlené konstrukce podvozku jsou dobré jízdní vlastnosti, minimální příčné naklánění a neutrální chování vozidla i při značných bočních silách. Hřebenové řízení vyžaduje mezi krajními rejdy 3 a ¾ otáčky volantu. Brzdy jsou vpředu kotoučové, na zadní nápravě bubnové. Jejich účinnost je přiměřená hmotnosti i dynamickým vlastnostem vozidla.

Bezpečnost a pohodlí

Přes poněkud osobité tvary nezapře karoserie péči věnovanou aerodynamickým vlastnostem. Skelet vytváří ve spojení s dalšími díly tuhou strukturu, chránící posádku před následky dopravních nehod i nárazů do překážek. Jeho návrh i pevnostní výpočet byl uskutečněn s využitím počítače. V konstrukci karoserie je použito 70 % pozinkovaných plechů, z nichž jsou plechy pro výrobu kapoty, dveří, střechy a blatníků pokoveny oboustranně.

Při nastupování zaujme velký úhel otevírání dveří, umožňující dobrý přístup k sedadlům. Naše vozidlo mělo čalounění sedadel i výplní z prodyšného

a na dotek příjemného textilu. Překvapivá je vnitřní šířka, využití obestavěného prostoru je u tipa silnou stránkou.

Dobrý výhled všemi směry z místa řidiče je zajištěn především velkou zasklenou plochou i dobře umístěnými zrcátky. Přístrojová deska s výrazně horizontálním členěním obsahuje v přehledném uspořádání nejdůležitější přístroje a kontrolní svítilny. Volant průměru 380 mm padne dobře do rukou, má neklouzající povrch a v jeho středu je umístěno tlačítko akustické houkačky.

Většina spínačů a přepínačů je soustředěna do dvou zevnitř příjemně prosvětlených páček pod volantem. V kumulaci vyniká páčka vpravo, obsahující

řízení celkem šesti různých funkcí do jednoho místa.

Účelnost a kvalita

Interiér vyniká variabilním uspořádáním a řešením drobných detailů. Jedním z nich je celkem šest prostorů pro odložení drobnějších předmětů. Příjemným překvapením je tvarování předních sedadel, zejména anatomičnost a tuhost opěradel, která snesou srovnání s mnohem dražšími automobily nebo výrobky specializovaných firem.

Zavazadlový prostor se koncepčně neliší od srovnatelných vozidel, jeho předností je však velmi dobrá přístupnost rozměrnými zadními dveřmi. Maximální objem při využití až ke střeše je 1,1 m3.

Tiskové materiály automobilky zdůrazňují na mnoha místech péči věnovanou kvalitě výroby v rozsahu dosud u firmy Fiat nevídaném. Jak jsme se mohli přesvědčit u testovaného vozidla, nevyzněla tato snaha naprázdno. Kromě absence různých zvuků vyluzovaných například při jízdě po dláždění nás zaujalo dílenské zpracování i kvalita laku karoserie, na plechových a plastových dílech naprosto rovnocenná. Nejčastěji poškozované karosářské díly (kromě dveří také blatníky, maska chladiče a nárazníky) jsou k nosnému skeletu připevněny šrouby, lze je tedy snadno vyměnit. Zajímavým detailem je připevnění všech blatníků šrouby s válcovou hlavou s vnitřním šestihranem.

Vysoká úroveň robotizované montáže, přinášející standardní kvalitu bez ohledu na vnější okolnosti výroby, je žádoucí především z hlediska zákazníka, a to nejen u automobilů Fiat. Omezení vlivu lidského činitele přináší na jedné straně výrazné snížení počtu závad a chyb při montáži, na straně druhé se však celý proces výroby odosobňuje, stává se záležitostí mechanismů. Možná právě proto nás překvapilo, že i u dokonalého výrobku se mohou vyskytnout drobné vady na kráse v podobě „tikajícího“ pohonu rychloměru nebo drnčící přepážky v tlumiči výfuku.

Základní technické údaje

Motor: Čtyřdobý řadový kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHC, umístěný napříč před přední nápravou. Vrtání a zdvih 80,5 x 67,4 mm, zdvihový objem 1372 cm3, kompresní poměr 9,2:1. Největší výkon 52 kW/6000 1/min, největší točivý moment 106 N.m/2900 1/min. Blok válců litinový, hlava válců z lehké slitiny. Pětkrát uložený klikový hřídel. Vačkový hřídel v hlavě válců poháněn ozubeným řemenem. Dvojitý postupný spádový karburátor Weber 32/34 TLDE 4/150 s mechanickým sytičem. Tranzistorové bezdotykové zapalování. Tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým čističem oleje. Uzavřená chladicí soustava s elektrickým větrákem. Alternátor 14 V – 55 A, akumulátor 12 V – 40 Ah.

Převodné ústrojí: Pohon předních kol. V bloku s motorem. Jednokotoučová suchá spojka s mechanickým ovládáním. Pětistupňová převodovka souose vedle motoru, s řadicí pákou na podlaze, převodové stupně 3,909 – 2,267 – 1,440 – 1,029 – 0,82 – Z 3,909. Stálý převod čelními koly se šikmým ozubením, 3,765:1. Hnací hřídele kol se stejnoběžnými klouby.

Podvozek: Bezrámová konstrukce. Všechna kola nezávisle zavěšena – přední na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson, zadní kola na jednoduchých vlečených ramenech. Pérování vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči a příčnými zkrutnými stabilizátory. Provozní brzdy kapalinové s posilovačem, dvouokruhové diagonální, vpředu kotoučové průměru 240 mm, vzadu bubnové 180 mm. Hřebenové řízení s bezpečnostním hřídelem volantu. Palivová nádrž o objemu 55 l. Pneumatiky 165/70 R 13, náhradní kolo pro nouzové dojetí 135/80 B 14.

Karoserie: Samonosná ocelová, čtyřdveřový sedan s výklopnou zadní stěnou z plastů. Přední sedadla posuvná, se seřiditelným sklonem opěradel i opěrkami hlav. Opěradlo zadního sedadla sklopné dopředu. Samonavíjecí bezpečnostní pásy na předních i zadních sedadlech. Zavazadlový prostor 0,35 m3, po sklopení zadní sedadla až 1,1 m3. Vyhřívané zadní sklo se stíračem a ostřikovačem.

Rozměry a hmotnosti: Rozchod kol 1429/1415 mm, rozvor náprav 2540 mm. Vnější rozměry 3958 x 1700 x 1445 mm. Světlá výška 145 mm. Pohotovostní hmotnost 955 kg, užitečná hmotnost 500 kg. Hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného 1000/530 kg.

Výkony: Největší rychlost 161 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 13 s, 1 km s pevným startem za 34,7 s. Spotřeba paliva (90/120 km/h, město) 5,2/7,1/8,5 l/100 km.

Autor: Petr Košťál

Foto: Jan Blažek

Tento text je zkrácenou verzí testu z roku 1989.

Svět motorů
Diskuze (72)
Avatar - white label
12. 12. 2017 22:53
Re: Porovnanie 1989-2017
Napsal jsem, že dohoda byla (vzhledem k tomu, že se Amíci dostali na území dnešní České republiky o cca týden dřív, než Rudá armáda) společně! osvobodit Prahu (viz o tom později třeba Milada Horáková), nikoli pouze Amíci, i když i to mohli, ale nechtěli se rozkmotřit s Rudou armádou, protože v té době ještě byli ve válce s Japonskem (kdyby tušili že ta už za pár měsíců skončí...) a mohli její pomoc potřebovat. Nakonec Rusáci společné osvobození Prahy nedovolili (věděli proč) a muselo se čekat jen na ně. A kdo koho osvobodil rozhodně jedno nebylo, protože původní linie, která měla mít čistě vojenský účel, se změnila v politické rozhraní a z demarkační čáry vznikla později železná opona východního bloku se zásadním sovětským vlivem.
Amící Mnichovskou dohodu nepodepsali a na rozdíl od Rusů tady při osvobozování nerabovali, neznásilňovali apod., Amíci naopak rozdávali (ano, měli z čeho). Nehledě na to, že právě Rusko mělo předválečnou dohodu s Hitlerem o vzájemném neútočení a zneužívali toho, viz Polsko.
Takže tady nebyl jednoznačný důvod proto, Amíky "nenávidět" a Rusáky naopak milovat.

"Když se (generál Patton) dozvěděl o povstání v Praze, jeho touha ještě zesílila. Ve svých pamětech si k tomu poznamenal: „…Protože rozhlas přinášel zprávy, že českoslovenští občané ovládli Prahu, měl jsem sto chutí vyrazit jim na pomoc a požádal jsem Bradleye o svolení, ale nedostal jsem je. Ve skutečnosti však byly průzkumné jednotky 3. armády již u Prahy… 6. května bylo definitivně stanoveno, že nemáme překračovat konečnou čáru postupu, procházející Plzní, na větší vzdálenost, než bude zapotřebí pro průzkum v zájmu zabezpečení, tj. asi 5 mil. Velmi mne to mrzelo, protože jsem měl za to, a dosud se domnívám, že jsme měli postupovat až k Vltavě, a kdyby se to Rusům nelíbilo, měli jsme je poslat k čertu…"
12. 12. 2017 15:25
Re: Kdo si to koupil, brzy litoval
Svez se zachovalým Fávem a pak přesedni do Samary a hned ti to bude jasné! I ten interiér (vč. palubky a sedaček) měl ten ruský křáp podstatně horší, o dojmech z jízdy ani nemluvě. :-!
Avatar - Machýrek
11. 12. 2017 18:48
Re: Kdo si to koupil, brzy litoval
jj, ja vim, uno logo taky rezlo mene, nez uno... mel jsem oboje a tipo pred FL taky.
ta auta mela zpocatku ve srovnani s treba favoritem nadherny lak, vypadala, jako kdyby nikdy nemohla zreznout, bylo tezky si to predstavit, ale pak to nahle prislo a jelo to neuveritelne rychle, parkoval jsem tehdy auta venku, nemel jsem garaz
Avatar - Hammunasakra
11. 12. 2017 16:32
Re: Porovnanie 1989-2017
:yes: :-!

Jj vliv socialismu s náma žije dál = aktuálního spasitele státu = v očích lidu = Bureše [odkaz] radši nekomentovat >:D
Avatar - Hammunasakra
11. 12. 2017 16:28
Re: Porovnanie 1989-2017
Neměli spíš nenávidět Rusy za to že nás neosvobodili ale dobyli? A za to dobytí si vzali kořist [odkaz] ;-)