Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Escort slaví 50 let. Šílelo se po něm i u nás!

Lukáš Prejzek
Diskuze (15)
Kdopak by neznal slavný Ford Escort! Svět po něm šílel, Čechy nevyjímaje. Z Evropy sice po zavedení jména Focus zmizel, na jeho velké výročí však Svět motorů nezapomněl.

Tento pátek slaví Češi státní svátek. A nejsou sami! Zatímco naše republika si připomíná 28. výročí událostí předcházejících sametové revoluci, Ford si letošní 17. listopad spojuje s 50. narozeninami legendárního kompaktu Escort. Z linky v britském Halewoodu tehdy sjel první kus. S escorty donedávna vídanými u nás však moc společného neměl, první dvě generace se na tuzemský trh až na pár prodaných výstavních kusů nedovážely.

První modely od pozdějšího evropského Auta roku 1981 odlišoval pohon zadních kol. Escort byl pro automobilku s modrým oválem v logu natolik významný, že si ve Světě motorů zaslouží samostatný materiál. Vždyť jde o historicky nejprodávanější ford – okouzlil okolo dvaceti milionů zákazníků, čímž překonal i největší legendu Model T!

Motorsportovec: Escort se těšil velkým úspěchům nejen na trhu, ale i v automobilových soutěžích. Například Björn Waldegard a Ari Vatanen dovedli v sezonách 1979 a 1980 druhou generaci modelu ke světovému vítězství v rallye. Ostrá homologační verze RS Cosworth z 90. let je dnes sběratelským unikátem.

K vidění pro všechny: Stejně jako spousta jiných západních modelů se Ford Escort téměř od počátku produkce vystavoval i na brněnských automobilových veletrzích, z nichž se málokdy vracel zpět. Předváděcí vozy tak většinou skončily u tuzemských zájemců. Snímky z moravské metropole pocházejí z let 1981 a 1986.

Američan: Protože byl Ford Escort koncipován jako globální model, vyráběl se i v USA. Snímek pochází z roku 1980. Existovalo také kupé, sedan i kombi. Luxusní verze se prodávala pod značkou Mercury Lynx.

Multimilionář: Evropský escort produkovala nejprve továrna v britském Halewoodu, v roce 1970 se připojil i nový německý závod v Saarlouis. Po 17 letech z něj vyjel čtyřmiliontý vůz

Escort ve Světě motorů - Angličan, praktik i sportovec

Náš časopis je ve srovnání s escortem o více než dvacet let starší, a tak jej zná od počátku kariéry. Na stránkách Světa motorů se tak ford představil v různých testech i tématech. A že jich bylo!

Anglia (SM 16/57)

Málokdo ví, že Ford u nás nabízel kompaktní model poprvé už v roce 1957 - tedy rovných deset let před premiérou escortu. Dvoudveřový vůz Anglia z britské továrny se poprvé představil v květnu stejného roku na výstavě na pražském Zimním stadionu a poté zamířil do prodeje. Poháněl jej dlouhozdvihový řadový čtyřválec 1172 cm3. Redakce Světa motorů pochválila uspokojivé jízdní vlastnosti a velmi účinné brzdy, nelíbila se jí slabší akcelerace a nedostatečné utěsnění zavazadlového prostoru.

Escort Turnier (SM 43/72)

Teror na čtyřech kolech – tak zněl titulek reportáže ze zákulisí testování vozidel v ÚVMV. Redaktor Světa motorů se chtěl nechat zkušebním jezdcem povozit takovým stylem, „aby z toho něco měl“. Na dvoře státní zkušebny stál v tu dobu jediný vhodný vůz – kombi Ford Escort. Jízda prý byla natolik ostrá, že se dokonce neobešla bez placení blokové pokuty VB…

Escort 1.3 (SM 43/82)

První test escortu vyšel ve Světě motorů v říjnu 1982, kdy redakce vyzkoušela oficiálně dováženou verzi se čtyřválcem 1.3. Verdikt zněl jasně: „Promyšleností celé konstrukce i sladěním jejích jednotlivých částí může být Ford Escort jakýmsi etalonem, podle nějž zřejmě bude hodnocena většina automobilů nižší střední třídy pro osmdesátá léta…“

Escort RS 2000 (SM 17/92)

Velkou událost zažil Svět motorů koncem zimy dvaadevadesátého roku, kdy redakci navštívil exkluzivní sportovní model Escort RS 2000. Tehdejší naměřené hodnoty hovoří za vše: největší dosažená rychlost 206 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 9,0 s, pevný kilometr za 29,5 s konečnou rychlostí 175 km/h. Dnes už jde o dávno překonaná čísla, ale v těsně porevoluční době na silnicích plných favoritů působil ford s motorem 1998 cm3/110 kW jako neřízená střela.

Escort 1.6 16V Classic (SM 36/00)

S Fordem Escort jsme se rozloučili přesně v době, kdy se tento model přestal vyrábět. Koncem roku 2000, kdy už se na trhu dva roky úspěšně předváděl focus, totiž uzavíral roční službu ve Světě motorů Escort 1.6 16V Classic. Oblíbený model přesvědčil především robustní karoserií, solidními jízdními vlastnostmi, pohodlnými předními sedadly, velmi dobrým dílenským zpracováním a provozní spolehlivostí. Zklamal pouze drnčením stěračů, málo účinným ventilátorem, nemožností seřízení volantu, línějším motorem a vyšší spotřebou paliva.

Jak šel čas

1967: Dne 17. 11. zahájení výroby Fordu Escort se zadním pohonem a zážehovými motory 1,1-2,0 l. Tudor, sedan a kombi, vrcholná specifikace RS 2000.

1974: Druhá generace s podobnou technikou, motory i karosářskou paletou.

1980: Na podzim světová premiéra třetí generace, už s pohonem přední nápravy. Tří- a pětidveřový hatchback, tří- a pětidveřové kombi. Motory 1.1/40 a 43 kW, 1.3/51 kW a 1.6/58 kW a 1.6/71 kW - vstřiková verze pro sportovní typ XR3i.

1981: Zisk evropského titulu Auto roku, vůz poprvé vystaven na veletrhu v Brně.

1982: Zahájení prodeje v ČSSR, nejprve 3D hatchback s motorem 1.3 v PZO Tuzex, později 5D hatchback s motorem 1.6 v Mototechně. Diesel 1.6 D/40 kW.

1983: Kabriolet s plátěnou střechou a motory 1.3/51 kW, 1.6/58 kW a vstřikovým 1.6/77 kW. Odvozený čtyřdveřový sedan se samostatným jménem Orion.

1986: Velká modernizace, samočinná převodovka ATX. Nové motory 1.4/55 kW a 1.6/66 kW. Escort RS 1.6 T/97 kW.

1990: Čtvrtá generace escortu, oblý design. Čtyřválce 1,3-2,0 l. Zachování dosavadní palety karoserií.

1992: Facelift s oválnou maskou a novou zadní stěnou, sedan Orion pod názvem Escort. RS Cosworth 2.0 T/167 kW.

1995: Poslední modernizace. Se silnějšími motory ve výrobě až do roku 2000. 1998: Nová generace Fordova kompaktu pod jménem Focus – 3D a 5D hatchback, sedan a kombi. Později CC a MPV C-Max.

Lukáš Prejzek
Diskuze (15)
Avatar - wakantanka
19. 11. 2017 19:39
Re: Mylná informace
A co uz potom taka Corolla? :-)
19. 11. 2017 11:34
Re: Byl i escortový přešlap
RS2000 je jedno z aut, ktere lze na 5ku dostat do omezovace. Vaha kolem tuny a se sikovnym ridicem umi potrapit dnesni sekacky. Bohuzel jsem tuto verzi nevlastnil, ale kolem me jich jezdilo a nekolikrat jsem byl na sedacce spolujezdce a i dnes to je ficak.
Zajimava byla verze RS2000 Suber F1, ktera mela vzadu bubny - coz vubec nechapu, kdyz ve standartni verzi mela kotouce. Vyborne bylo, ze predni i zadni brzdy z RS2000 pasovali na ,,obycejnou" verzi a brzdy pak byli mnohem lepsi.
19. 11. 2017 08:53
Mylná informace
Nesmyslné je tvrzení v článku že "...Escort ...historicky nejprodávanější ford – okouzlil okolo dvaceti milionů zákazníků, čímž překonal i největší legendu Model T..."

Zatímco v případě Modelu T se skutečně jednalo o prakticky stejné auto vyráběné pouze v trochu odlišných modifikacích, v případě Escortu se historicky jedná o několik zcela odlišných aut, pro které výrobce z obchodních důvodů pouze použil shodné jméno. Takže těch dvacet miliónů kusů se na rozdíl od téčka netýká konkrétného modelu.

Podobně zmateně se vyjadřují o svých nosných modelech i jiní výrobci, např. VW s modelem Passat, Golf atd...
18. 11. 2017 21:00
Re: Byl i escortový přešlap
Jo, s tou 1.8 16V jsem taky kdysi krátce jezdil, a co teprve RS 2000, to musel být solidní fičák! :-) :yes:
18. 11. 2017 20:32
Re: Byl i escortový přešlap
Dobrý odkaz, to červený coupé MKV na fotkách jsem přesně měl, ikdyž jen s tou slabší 1.8. Vzpomínám ale do dneška :yes: