Ford Escort slaví 50 let. Šílelo se po něm i u nás!
Tento pátek slaví Češi státní svátek. A nejsou sami! Zatímco naše republika si připomíná 28. výročí událostí předcházejících sametové revoluci, Ford si letošní 17. listopad spojuje s 50. narozeninami legendárního kompaktu Escort. Z linky v britském Halewoodu tehdy sjel první kus. S escorty donedávna vídanými u nás však moc společného neměl, první dvě generace se na tuzemský trh až na pár prodaných výstavních kusů nedovážely.
První modely od pozdějšího evropského Auta roku 1981 odlišoval pohon zadních kol. Escort byl pro automobilku s modrým oválem v logu natolik významný, že si ve Světě motorů zaslouží samostatný materiál. Vždyť jde o historicky nejprodávanější ford – okouzlil okolo dvaceti milionů zákazníků, čímž překonal i největší legendu Model T!
Motorsportovec: Escort se těšil velkým úspěchům nejen na trhu, ale i v automobilových soutěžích. Například Björn Waldegard a Ari Vatanen dovedli v sezonách 1979 a 1980 druhou generaci modelu ke světovému vítězství v rallye. Ostrá homologační verze RS Cosworth z 90. let je dnes sběratelským unikátem.
K vidění pro všechny: Stejně jako spousta jiných západních modelů se Ford Escort téměř od počátku produkce vystavoval i na brněnských automobilových veletrzích, z nichž se málokdy vracel zpět. Předváděcí vozy tak většinou skončily u tuzemských zájemců. Snímky z moravské metropole pocházejí z let 1981 a 1986.
Američan: Protože byl Ford Escort koncipován jako globální model, vyráběl se i v USA. Snímek pochází z roku 1980. Existovalo také kupé, sedan i kombi. Luxusní verze se prodávala pod značkou Mercury Lynx.
Multimilionář: Evropský escort produkovala nejprve továrna v britském Halewoodu, v roce 1970 se připojil i nový německý závod v Saarlouis. Po 17 letech z něj vyjel čtyřmiliontý vůz
Escort ve Světě motorů - Angličan, praktik i sportovec
Náš časopis je ve srovnání s escortem o více než dvacet let starší, a tak jej zná od počátku kariéry. Na stránkách Světa motorů se tak ford představil v různých testech i tématech. A že jich bylo!
Anglia (SM 16/57)
Málokdo ví, že Ford u nás nabízel kompaktní model poprvé už v roce 1957 - tedy rovných deset let před premiérou escortu. Dvoudveřový vůz Anglia z britské továrny se poprvé představil v květnu stejného roku na výstavě na pražském Zimním stadionu a poté zamířil do prodeje. Poháněl jej dlouhozdvihový řadový čtyřválec 1172 cm3. Redakce Světa motorů pochválila uspokojivé jízdní vlastnosti a velmi účinné brzdy, nelíbila se jí slabší akcelerace a nedostatečné utěsnění zavazadlového prostoru.
Escort Turnier (SM 43/72)
Teror na čtyřech kolech – tak zněl titulek reportáže ze zákulisí testování vozidel v ÚVMV. Redaktor Světa motorů se chtěl nechat zkušebním jezdcem povozit takovým stylem, „aby z toho něco měl“. Na dvoře státní zkušebny stál v tu dobu jediný vhodný vůz – kombi Ford Escort. Jízda prý byla natolik ostrá, že se dokonce neobešla bez placení blokové pokuty VB…
Escort 1.3 (SM 43/82)
První test escortu vyšel ve Světě motorů v říjnu 1982, kdy redakce vyzkoušela oficiálně dováženou verzi se čtyřválcem 1.3. Verdikt zněl jasně: „Promyšleností celé konstrukce i sladěním jejích jednotlivých částí může být Ford Escort jakýmsi etalonem, podle nějž zřejmě bude hodnocena většina automobilů nižší střední třídy pro osmdesátá léta…“
Escort RS 2000 (SM 17/92)
Velkou událost zažil Svět motorů koncem zimy dvaadevadesátého roku, kdy redakci navštívil exkluzivní sportovní model Escort RS 2000. Tehdejší naměřené hodnoty hovoří za vše: největší dosažená rychlost 206 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 9,0 s, pevný kilometr za 29,5 s konečnou rychlostí 175 km/h. Dnes už jde o dávno překonaná čísla, ale v těsně porevoluční době na silnicích plných favoritů působil ford s motorem 1998 cm3/110 kW jako neřízená střela.
Escort 1.6 16V Classic (SM 36/00)
S Fordem Escort jsme se rozloučili přesně v době, kdy se tento model přestal vyrábět. Koncem roku 2000, kdy už se na trhu dva roky úspěšně předváděl focus, totiž uzavíral roční službu ve Světě motorů Escort 1.6 16V Classic. Oblíbený model přesvědčil především robustní karoserií, solidními jízdními vlastnostmi, pohodlnými předními sedadly, velmi dobrým dílenským zpracováním a provozní spolehlivostí. Zklamal pouze drnčením stěračů, málo účinným ventilátorem, nemožností seřízení volantu, línějším motorem a vyšší spotřebou paliva.
Jak šel čas
1967: Dne 17. 11. zahájení výroby Fordu Escort se zadním pohonem a zážehovými motory 1,1-2,0 l. Tudor, sedan a kombi, vrcholná specifikace RS 2000.
1974: Druhá generace s podobnou technikou, motory i karosářskou paletou.
1980: Na podzim světová premiéra třetí generace, už s pohonem přední nápravy. Tří- a pětidveřový hatchback, tří- a pětidveřové kombi. Motory 1.1/40 a 43 kW, 1.3/51 kW a 1.6/58 kW a 1.6/71 kW - vstřiková verze pro sportovní typ XR3i.
1981: Zisk evropského titulu Auto roku, vůz poprvé vystaven na veletrhu v Brně.
1982: Zahájení prodeje v ČSSR, nejprve 3D hatchback s motorem 1.3 v PZO Tuzex, později 5D hatchback s motorem 1.6 v Mototechně. Diesel 1.6 D/40 kW.
1983: Kabriolet s plátěnou střechou a motory 1.3/51 kW, 1.6/58 kW a vstřikovým 1.6/77 kW. Odvozený čtyřdveřový sedan se samostatným jménem Orion.
1986: Velká modernizace, samočinná převodovka ATX. Nové motory 1.4/55 kW a 1.6/66 kW. Escort RS 1.6 T/97 kW.
1990: Čtvrtá generace escortu, oblý design. Čtyřválce 1,3-2,0 l. Zachování dosavadní palety karoserií.
1992: Facelift s oválnou maskou a novou zadní stěnou, sedan Orion pod názvem Escort. RS Cosworth 2.0 T/167 kW.
1995: Poslední modernizace. Se silnějšími motory ve výrobě až do roku 2000. 1998: Nová generace Fordova kompaktu pod jménem Focus – 3D a 5D hatchback, sedan a kombi. Později CC a MPV C-Max.