21.12. 2018 Svět motorů

Ford Focus 1.0 EcoBoost vs. Kia Ceed 1.0 T-GDI – Vysoká hra kompaktů

 

Dvě veledůležité novinky nižší střední třídy generačně se omladily ve stejnou chvíli. Zatímco Ford vysílal do světa už čtvrtý focus, Kia Ceed je teprve třetím pokolením rodu. S podobně silným litrovým tříválcem ale míří na stejný cíl.

Nižší střední třída, nebo chcete-li kompaktní segment, si navzdory tsunami SUV zachovává silnou pozici. Tak akorát velké hatchbacky a odvozená kombi se těší značné oblibě hlavně u nás v Evropě, což mimo jiné dokládá fakt, že etalon třídy Volkswagen Golf je nejprodávanějším autem celkově.

Pro mnohé značky je právě kompaktní model jedním z existenčních pilířů, což platí třeba pro Ford nebo Kiu. Focus okupuje silnice napříč kontinenty už dvacet let a několikrát se mu povedlo vévodit i světovým prodejům. Ceed přišel na scénu až v roce 2006 a nabízí se výhradně v Evropě. Koneckonců krkolomný název Ceed – dříve cee'd – je složeninou CE (Community European) a ED (European Design).

Jestli dokáže globální focus zúročit své zkušenosti, nebo naopak převáží houževnatost Kie Ceed, koncentrující se výhradně na zvyklosti starého kontinentu, nejlépe ukáže přímé srovnání. Už teď můžeme prozradit, že souboj to byl extrémně vyrovnaný!

Unifikaci neunikly

Společným jmenovatelem pro nové generace obou vozů je jisté odosobnění. Předchůdci byli ze všech úhlů jasně rozpoznatelní a z každého detailu sršelo jejich jedinečné DNA. Nyní to tak úplně neplatí. Změnit pár drobností a prohodit vzájemně oválná loga, klidně by se mohl vydávat focus za ceed a naopak. Základní prvek na přídi tvoří šestiúhelníkové masky, které používá čím dál více automobilek. Kia do ní zakomponovala svůj tradiční tygří nos. Do mohutnějšího grilu u fordu zasahuje ve spodní části tabulka s poznávací značkou. Testovaná výbava Titanium se navíc pyšní výrazným chromovaným žebrováním. Podle výbavy se liší také spodní část včetně tvaru mlhovek.

TEST 2018: Ford Focus 1.0 EcoBoost - Zpátky na vrchol

Světlomety obou vozů mohou být kompletně z diod. Focus grafikou denního svícení připomíná tvar T, známý z modelů Volva. Ceed zase využil svého charakteristického znaku čtyř kostek ledu, které dřív sloužily pro denní svícení u předchozí verze GT Line. Nyní tento prvek, který se přesunul z nárazníku do hlavních světlometů, dostaly všechny výbavy.

Z boku ztratil ceed charakteristickou stoupající linii oken a z profilu vypadá dost nevýrazně, navíc se prakticky neliší od sourozence Hyundai i30.

Ani silueta fordu není kdovíjak nápaditá, nicméně prolomená hrana na dveřích a okno zabíhající do zadního sloupku vypadají daleko zajímavěji. Dlouhá nízká kapota se tváří, jako by snad ukrývala šestiválec uložený podélně, a připomíná nám BMW řady 1. Zezadu v našich očích opět vede focus, působí dynamičtěji, byť jeho světla již nejsou tak originální jako v předchozích generacích. Ceed se zezadu tváří trochu unyle a od klonu i30 se liší jen zajímavější grafikou svítilen.

Současná móda

Základem obou interiérů je dotyková obrazovka, která vystupuje nad okraj palubní desky. V kie ji ze strany obklopují výdechy ventilace, ve fordu je vše uspořádané pod ní. Oba modely si zachovaly otočné ovladače pro nastavování hlasitosti. V ceedu chválíme i klasická tlačítka pro jednotlivé funkce jako navigace, rádio, telefon… Ve fordu si musíte pomoci přes displej. Oba vozy také chvályhodně zachovávají přehledná tlačítka pro ladění klimatizace.

Středový panel ve fordu se směrem dolů zužuje, řidič má tak více prostoru pro koleno a nic ho neutlačuje. Také loketní opěrku má lépe řešenou focus, neboť ji lze podélně posouvat. Výškově stavitelná však není ani v jednom voze, u obou však ukrývá solidně velkou schránku. Stejně jako v případě té před spolujezdcem je o něco větší v kie. Před řadicí pákou zase nacházíme prostornější přihrádku ve focusu. Do obou aut si můžete pořídit bezdrátové nabíjení telefonu.

V případě ceedu se nabízejí dvě varianty ruční brzdy, většina má manuální. S příplatkovým paketem Premium se však k nejvyšší výbavě dodává elektronická.

Rozhoduje se vzadu

Rozdíl vnějších rozměrů focusu a ceedu se mezigeneračně zvýšil, neboť focus narostl na 4378 mm (+18 mm), zatímco ceed měří stejně jako dosud 4310 mm. Zatímco v předchozí generaci fordu se rezerva před koleny vzadu hledala těžko, nyní se focus z této slabiny poučil a i díky delšímu rozvoru (2700 mm) ceed dokonce lehce poráží. Redaktorovi s výškou 191 cm zbývá před koleny 8 cm, zatímco v kie 6 cm.

V ceedu jsou nicméně sedáky ukotveny výše, dostaly výraznější tvarování. Na delší vzdálenosti se tady cestuje pohodlněji. Na výšku je v obou vozech téměř stejně místa, vpředu je na tom nepatrně lépe focus, vzadu kia. V řeči čísel dominuje na šířku ceed, subjektivní pocit je přesto opačný. Může za to široký středový panel kie a nepříliš vhodně umístěná madla dveří, do kterých řidič naráží kolenem. V obou vozech se však čtveřice dospělých přepraví bez problému.

TEST 2015: Kia Cee´d 1.0 T-GDI (88 kW) vs. Opel Astra 1.0 Turbo (77 kW) – Velké srovnání malých motorů

Objem kufru u obou hatchbacků narostl - v ceedu z 380 na 395 litrů, ve focusu z 316 na 375 litrů. Půdorysnými rozměry se zavazadelníky téměř shodují, ale v ceedu lze lépe využít kapsy na bocích, a především je nákladový prostor o 5 cm vyšší, což má na praktické využití velký vliv. Ve focusu lze tašky vršit jen do 45 cm. Oba vozy mají na bocích malé jednoduché háčky, které ovšem v praxi moc dobře nefungují a tašky na nich nedrží.

Údaje o testovaných vozidlech Ford Focus 1.0 EcoBoost Kia Ceed 1.0 T-GDI
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 179/8 174/6
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 93-101/93 93-100/95
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 0-8/0 0-7/2
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 147/146 150/148
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 141/136 143/134
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 53 x 51/48 x 53 51 x 51/50 x 54
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 63 x 50 63 x 50
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 77 x 103 76 x 101
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 69/185 66/188

Rozdílů víc než dost

Ceník porovnávaných hatchbacků začíná shodně stokoňovým benzinovým motorem, pokaždé ale jiné koncepce. Navzdory modernější technice pod kapotou je o něco levnější Ford Focus s druhou generací přeplňovaného litrového tříválce za 369.990 Kč. O deset tisíc víc stojí Kia Ceed se staromilským, nicméně mnoha zákazníky vyhledávaným atmosférickým čtyřválcem 1,4 litru. Vyšší výkonový stupeň soupeře technologicky sbližuje, tady už mají oba tři válce a přeplňování, což je případ námi testované dvojice. Ceed si navzdory nižšímu výkonu 88 kW zanechává cenovou nevýhodu, a dokonce zvyšuje rozdíl na patnáct tisíc. Stojí 404.980 Kč. Adekvátní focus startuje na částce 389.990 Kč a kilowattů nabízí 92.

Už základní výbavové stupně obou modelů bohatě splňují naše představy o autě nižší střední třídy a shodně přesahují požadovanou výzbroj o elektrické stahování zadních oken, přednárazový systém s autonomním brzděním a asistent jízdy v pruzích. Kia se snaží vyvážit cenový rozdíl tempomatem a rezervou v základní výbavě, na což Ford reaguje po svém – širší možností individualizace. Zatímco ceed nabízí minimum příplatkových prvků a musíte vybírat z nachystaných úrovní, ceník fordu je delší a dovoluje míchat výbavový koktejl podle vlastního vkusu, přičemž nešetří různými výhodnými pakety. I k základnímu focusu si tak můžete přikoupit automatickou klimatizaci, vyhřívání sedadel, parkovací čidla nebo dešťový senzor, což u nejlevnějšího ceedu nelze. Překvapivé rozdíly najdeme v cenách náhradních dílů. Jeden přední blatník na kiu stojí stejně jako oba na ford, ten má zase dvakrát tak drahé čelní okno. Ceed si nechá nečekaně zaplatit za světla – jeho halogen je skoro čtyřikrát dražší než fordův a výrazně dráž vyjdou u kie také předepsané servisní prohlídky během prvních 100.000 km. Na unikátní sedmiletou záruku korejské značky zareagovali Němci akční pětiletou garancí.

Pořizovací náklady Fiat Tipo 1.4 T-Jet 88 kW (etalon)Ford Focus 1.0 EcoBoost 92 kW Kia Ceed 1.0 T-GDI 88 kW
Základní cena 338 900 Kč (Plus) 389 990 Kč (Trend) 404 980 Kč (Comfort)
Cena verze Světa motorů 338 900 Kč (Plus) 389 990 Kč (Trend) 404 980 Kč (Comfort)
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická dvouzónová klimatizace 8200 Kč 12 900 Ne
Světlomety xenonové/LED 20 000 Kč/Ne Ne/Ne Ne/Ne
Elektricky ovládaná zadní okna Ano Ano Ano
Vyhřívání předních/zadních sedadel 4600 Kč/Ne 8900 Kč/Ne Ne/Ne
Zadní/zadní a přední parkovací senzory 4000 Kč/Ne Ne/11 900 Kč Ne/Ne
Litá kola 9000 Kč (16“) 10 000 Kč (16“) 9000 Kč (16“)
Navigace 9600 Kč Ne Ne
Světelný/dešťový senzor Ne/Ne S/10 900 Kč (paket) Ano/Ne
Automatické přepínání dálkových světel Ne Ne Ano
Tempomat 2800 Kč 6000 Kč Ano
Metalíza 13 000 Kč 13 900 Kč 15 000 Kč
Přednárazový systém s autonomním brzděním 6900 Kč Ano Ne
Asistent pro jízdu v pruzích Ne Ano Ano
Rezerva dojezdová/plnohodnotná 1900/2000 1500/3000 Ano/Ne
Porovnání cen 338 900 Kč (100 %) 389 990 Kč (o 15 % horší)404 980 Kč (o 20 % horší)
Známka* 1,00 1,50 2,00
*Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
České letouny L-410 se začínají montovat za Uralem České letouny L-410 se začínají montovat za Uralem

Ruský majitel kunovického výrobce letadel Aircraft…

Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie

Britský úřad pro regulaci finančního trhu vyšetřuje…

Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem

Vývojové centrum společnosti Škoda Auto India/Volkswagen…

V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook

Americké dozorčí orgány zvažují, že uloží internetové…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus 1.0 EcoBoost vs. Kia Ceed 1.0…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 



Ford elektrifikuje všechny své modely. Začne novým Focusem Ford elektrifikuje všechny své modely. Začne novým Focusem

Každý jeden model Modrého oválu se bude v budoucnu…

Takhle vypadá nový Ford Focus ST! Jaký motor použije? Takhle vypadá nový Ford Focus ST! Jaký motor použije?

Na internet unikly fotografie nové generace hot hatche…

 



 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21): Kolegové mi to přáli! Tedy někteří...

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21):…

Je slavný, vede spokojený rodinný život, na kontě má tři zlaté slavíky. Přesto se v životě Dalibora Jandy (65)…

 

iSport.cz

Král padl, na trůnu je Polanský: Chtěl být jako Laine, ale hokejky neseděly

Král padl, na trůnu je Polanský: Chtěl být jako…

Jedním gólem Jiří Polanský pomohl porazit Pardubice 5:2. Tahle trefa pro něj byla ale výjimečná. Za Oceláře…

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli ho naštěstí zametači

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli…

„Aspoň něco pozitivního,“ utrousil Tomáš Plekanec pár minut po zápase v Ostravě, kde jeho Kometa padla 1:4.…

 

Reflex.cz

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se zranění a prožijte plnohodnotný život

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se…

Za nepozornost se platí. Dlouhé hodiny by o tom mohl vyprávět šestinásobný paralympijský vítěz a mistr světa…

Kora et le Mechanix pokřtí své nové album na pražské Kampě vodou z Čertovky

Kora et le Mechanix pokřtí své nové album na pražské…

Pražsko-liberecká skupina Kora et le Mechanix 24. ledna v pražském klubu Besední 3 na Kampě pokřtí své otevřené…