reklama


7.9. 2012 Jiří Červenka Jiří Červenka

Komentář: Ford chce dojít dál. Ale kam?

 

Velkolepá akce v nizozemském Amsterodamu dala jasně najevo, že modrý ovál věří v ekonomickou budoucnost Evropy. Kéž by se nemýlil...

 
„Věříme, že Evropa představuje vynikající příležitost k růstu,“ řekl Alan Mulally, generální ředitel a předseda představenstva Ford Motor Company, před zraky dvou a půl tisíc prodejců, zaměstnanců regionálních obchodních jednotek a novinářů ze všech koutů Evropy. Ti všichni se ve čtvrtek odpoledne sešli v nové multifunkční hale naproti fotbalovému stadionu Ajaxu Amsterdam, aby si poslechli, jaké má Ford plány se starým kontinentem.

A mnozí z nich o Mulallyho optimistických slovech jistě aspoň v koutku duše zapochybovali. Vždyť většina evropských trhů přinejmenším stagnuje, na jihu kontinentu se přímo propadá. Kam v takové situaci růst?

Mulally ale nemá pověst člověka, který dokáže postavit na nohy i průmyslový kolos v terminálním stadiu chronické nemoci, nadarmo. Už to předvedl jednou ve zdánlivě beznadějném Boeingu, nato vykurýroval severoamerický Ford (který se v návalu nejtěžší krize jako jediný z „velké trojky“ obešel bez státní pomoci) a nyní se jeho pozornost zaměřila na evropskou pobočku.

Pouhé tři týdny před pařížským autosalonem tak Mulallyho evropští podřízení zinscenovali velkolepou show, na kterou údajně padla nejméně polovina obvyklého „autosalonového“ rozpočtu. Na pódiu před širokoúhlým plátnem se v rychlém sledu střídaly nové modely, které Ford v nejbližších letech uvede na evropský trh.

Mustang a Edge bohužel chyběly. Zástupci automobilky pouze oznámili, že v blíže neupřesněné budoucnosti počítají s jejich oficiálním prodejem v Evropě. I bez nich to však bylo úctyhodné defilé plechu, skla a ambicí:

Modernizovaná Fiesta, která bude první ve svém segmentu, přinejmenším pokud jde o velikost masky chladiče v poměru k čelní ploše; malé SUV jménem EcoSport, které sice dílenským zpracováním, designem i pachem lepidel použitých v kabině nezapře mimoevropský původ, ale konkrétně u Čechů milujících jednoduchý Fusion bude mít obrovský potenciál; Kuga, představená už v Ženevě, ale na trh zatím neuvedená; nové Mondeo, jež zepředu připomíná Aston Martin, zboku Jaguar a poprvé v historii tohoto modelu nabídne hybridní agregát nebo pohon všech kol; elektromobil Focus Electric; a kompletně inovované užitkové řady Transit a Tourneo, jehož nejmenší verze se na pódium spustila efektně shůry, zavěšená na lanech.

Jedná se vesměs o konstrukčně nové modely, vyvíjené pod taktovkou Mulallyho strategie One Ford tak, aby je bylo možné úspěšně nabízet a prodávat po celém světě jen s minimálními technickými a designovými odlišnostmi. Úspory z rozsahu, které takto vznikají, Mulallyho manažerský tým nepromítne do zvýšení marží ani do snížení cen. Místo toho je napřel do technického vývoje.

„V době, kdy ostatní krátí náklady na vývoj, my naopak mohutně investujeme do produktů i výrobních procesů,“ řekl Stephen Odell, šéf evropského Fordu. Zmiňuje převratný litrový tříválec EcoBoost, který hodlá Ford montovat do všeho od Fiesty do Mondea, a tvrdí, že nové Fordy mají být v okamžiku svého příchodu na trh zásadně nejúspornější ve své třídě. „Říkáme jasně, že chceme být jedničky.“

To má Ford na mysli, když se ohání svým novým sloganem. Go Further znamená jít dál, udělat o krok víc než ostatní. Zatímco One Ford se týká vnitřních procesů firmy, Go Further je poselství určené směrem ven. Ford chce jít dál než jeho soupeři – a věří, že dál půjde i Evropa.

Podobně jako rozvážní investoři nakupují, když ostatní v panice trh opouští, v Dearbornu a Kolíně nad Rýnem se rozhodli nalít miliardy do nových produktů v době, kdy evropský automobilový průmysl jako celek ochotou (a vlastně ani schopností) utrácet zrovna neoplývá. Mulally totiž Evropě věří.

Na prezentaci zaznělo, že prognózy Fordu počítají v horizontu pěti let s růstem automobilového trhu z dnešních 13,5 milionu nejméně o 20 procent. A z důvěryhodných zdrojů víme, že Ford očekává pokračování expanze také ve vzdálenější budoucnosti, možná až nad dvacet milionů aut.

Při pohledu na situaci v Itálii a ve Španělsku, na časovanou bombu tikající ve Francii, na sílící napětí mezi Německem a jižní částí Evropy se tomu nechce věřit. Koneckonců například analytická společnost AlixPartners předpovídá, že evropský automobilový trh nedosáhne mety 16 milionů prodaných aut ani do roku 2020.

Vzhledem k tomu, že v prodejích aut se spolehlivě odráží vývoj spotřebitelské důvěry a víry v budoucnost, bylo by krásné, kdyby se Fordu jeho troufalé plány splnily. Znamenalo by to totiž, že se v dohledné době budeme mít lépe, než to dnes může vypadat. A pokud se Mulally a jeho lidé mýlí? Pak nám to může být jedno, protože v tom případě budou mít Evropané v dohledné době úplně jiné starosti než nelibý odér lepidel v EcoSportu...

Rallye Dakar 2017

Anketa

Je optimismus Fordu ohledně Evropy opodstatněný?
  • A proč by nebyl?

    27,6

    Hlasovat

     
  • Dnes je těžko něco předvídat

    49,6

    Hlasovat

     
  • Ne, bude hůř. A pak ještě hůř.

    22,8

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun

Nejcennějším fotbalistou v Evropě je Brazilec Neymar.…

Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie

Bezhotovostní platby mobilním telefonem mohou významně…

Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem? Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem?

Martin Schulz byl několik pět let vůdčí postavou…

ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Komentář: Ford chce dojít dál. Ale kam?



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Dnes 18:50

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v rouše Adamově

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v…

Zatímco nejen v tuzemsku boduje HBO s Pustinou, kde se dá, na obrazovkách této televize se skví další zajímavý…

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších sjezdovek a cen skipasů

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších…

Zima je v plném proudu a s ní přichází i období zimních radovánek! Sousední Slovensko hlásí dobré sněhové…

 

iSport.cz

Sparta je krok od finále CHL! Znamená to pro nás hodně, hlásí sparťané

Sparta je krok od finále CHL! Znamená to pro nás…

Už jsou velmi blízko. Hokejisté Sparty jsou posledním českým zástupcem v hokejové Lize mistrů a jediný krok je…

Rosický: Na jaře chci hrát první zápas. Do nároďáku půjdu už jen na výpomoc

Rosický: Na jaře chci hrát první zápas. Do nároďáku…

Když vše dál poběží podle plánu, letenští fanoušci se brzy dočkají. Tomáš Rosický usilovně pracuje na tom, aby…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama