7.9. 2012 Jiří Červenka Jiří Červenka

Komentář: Ford chce dojít dál. Ale kam?

 

Velkolepá akce v nizozemském Amsterodamu dala jasně najevo, že modrý ovál věří v ekonomickou budoucnost Evropy. Kéž by se nemýlil...

 
„Věříme, že Evropa představuje vynikající příležitost k růstu,“ řekl Alan Mulally, generální ředitel a předseda představenstva Ford Motor Company, před zraky dvou a půl tisíc prodejců, zaměstnanců regionálních obchodních jednotek a novinářů ze všech koutů Evropy. Ti všichni se ve čtvrtek odpoledne sešli v nové multifunkční hale naproti fotbalovému stadionu Ajaxu Amsterdam, aby si poslechli, jaké má Ford plány se starým kontinentem.

A mnozí z nich o Mulallyho optimistických slovech jistě aspoň v koutku duše zapochybovali. Vždyť většina evropských trhů přinejmenším stagnuje, na jihu kontinentu se přímo propadá. Kam v takové situaci růst?

Mulally ale nemá pověst člověka, který dokáže postavit na nohy i průmyslový kolos v terminálním stadiu chronické nemoci, nadarmo. Už to předvedl jednou ve zdánlivě beznadějném Boeingu, nato vykurýroval severoamerický Ford (který se v návalu nejtěžší krize jako jediný z „velké trojky“ obešel bez státní pomoci) a nyní se jeho pozornost zaměřila na evropskou pobočku.

Pouhé tři týdny před pařížským autosalonem tak Mulallyho evropští podřízení zinscenovali velkolepou show, na kterou údajně padla nejméně polovina obvyklého „autosalonového“ rozpočtu. Na pódiu před širokoúhlým plátnem se v rychlém sledu střídaly nové modely, které Ford v nejbližších letech uvede na evropský trh.

Mustang a Edge bohužel chyběly. Zástupci automobilky pouze oznámili, že v blíže neupřesněné budoucnosti počítají s jejich oficiálním prodejem v Evropě. I bez nich to však bylo úctyhodné defilé plechu, skla a ambicí:

Modernizovaná Fiesta, která bude první ve svém segmentu, přinejmenším pokud jde o velikost masky chladiče v poměru k čelní ploše; malé SUV jménem EcoSport, které sice dílenským zpracováním, designem i pachem lepidel použitých v kabině nezapře mimoevropský původ, ale konkrétně u Čechů milujících jednoduchý Fusion bude mít obrovský potenciál; Kuga, představená už v Ženevě, ale na trh zatím neuvedená; nové Mondeo, jež zepředu připomíná Aston Martin, zboku Jaguar a poprvé v historii tohoto modelu nabídne hybridní agregát nebo pohon všech kol; elektromobil Focus Electric; a kompletně inovované užitkové řady Transit a Tourneo, jehož nejmenší verze se na pódium spustila efektně shůry, zavěšená na lanech.

Jedná se vesměs o konstrukčně nové modely, vyvíjené pod taktovkou Mulallyho strategie One Ford tak, aby je bylo možné úspěšně nabízet a prodávat po celém světě jen s minimálními technickými a designovými odlišnostmi. Úspory z rozsahu, které takto vznikají, Mulallyho manažerský tým nepromítne do zvýšení marží ani do snížení cen. Místo toho je napřel do technického vývoje.

„V době, kdy ostatní krátí náklady na vývoj, my naopak mohutně investujeme do produktů i výrobních procesů,“ řekl Stephen Odell, šéf evropského Fordu. Zmiňuje převratný litrový tříválec EcoBoost, který hodlá Ford montovat do všeho od Fiesty do Mondea, a tvrdí, že nové Fordy mají být v okamžiku svého příchodu na trh zásadně nejúspornější ve své třídě. „Říkáme jasně, že chceme být jedničky.“

To má Ford na mysli, když se ohání svým novým sloganem. Go Further znamená jít dál, udělat o krok víc než ostatní. Zatímco One Ford se týká vnitřních procesů firmy, Go Further je poselství určené směrem ven. Ford chce jít dál než jeho soupeři – a věří, že dál půjde i Evropa.

Podobně jako rozvážní investoři nakupují, když ostatní v panice trh opouští, v Dearbornu a Kolíně nad Rýnem se rozhodli nalít miliardy do nových produktů v době, kdy evropský automobilový průmysl jako celek ochotou (a vlastně ani schopností) utrácet zrovna neoplývá. Mulally totiž Evropě věří.

Na prezentaci zaznělo, že prognózy Fordu počítají v horizontu pěti let s růstem automobilového trhu z dnešních 13,5 milionu nejméně o 20 procent. A z důvěryhodných zdrojů víme, že Ford očekává pokračování expanze také ve vzdálenější budoucnosti, možná až nad dvacet milionů aut.

Při pohledu na situaci v Itálii a ve Španělsku, na časovanou bombu tikající ve Francii, na sílící napětí mezi Německem a jižní částí Evropy se tomu nechce věřit. Koneckonců například analytická společnost AlixPartners předpovídá, že evropský automobilový trh nedosáhne mety 16 milionů prodaných aut ani do roku 2020.

Vzhledem k tomu, že v prodejích aut se spolehlivě odráží vývoj spotřebitelské důvěry a víry v budoucnost, bylo by krásné, kdyby se Fordu jeho troufalé plány splnily. Znamenalo by to totiž, že se v dohledné době budeme mít lépe, než to dnes může vypadat. A pokud se Mulally a jeho lidé mýlí? Pak nám to může být jedno, protože v tom případě budou mít Evropané v dohledné době úplně jiné starosti než nelibý odér lepidel v EcoSportu...

Anketa

Je optimismus Fordu ohledně Evropy opodstatněný?
  • A proč by nebyl?

    28,2

    Hlasovat

     
  • Dnes je těžko něco předvídat

    49,0

    Hlasovat

     
  • Ne, bude hůř. A pak ještě hůř.

    22,7

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Brit dostal za plánování útoku na parlament trojnásobný doživotní trest Brit dostal za plánování útoku na parlament trojnásobný doživotní trest

Osmadvacetiletý Brit Khalid Ali, který plánoval…

Trump se kvůli úrokům obul do Fedu, dolar zareagoval poklesem Trump se kvůli úrokům obul do Fedu, dolar zareagoval poklesem

Americký dolar dnes na devizovém trhu oslabuje. K poklesu…

OBRAZEM: Bazaly jdou k zemi. Legendární stadion prochází rekonstrukcí za čtvrt miliardy OBRAZEM: Bazaly jdou k zemi. Legendární stadion prochází rekonstrukcí za čtvrt miliardy

Fotbalový stadion na ostravských Bazalech, kde dříve hrál…

Explosia je na rekordu, tržby přesáhly miliardu Explosia je na rekordu, tržby přesáhly miliardu

Pardubický výrobce výbušnin a střeliva společnost…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Komentář: Ford chce dojít dál. Ale kam?







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak přežít vedro v autě? Tyto základní rady byste měli určitě znát Jak přežít vedro v autě? Tyto základní rady byste měli určitě znát

Léto je v plném proudu, mnoho lidí vyráží svými vozy na…

Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

 





 
Doplní úpravy softwaru naftových aut také změna techniky? Německo rozhodne do září

Budou se úpravy softwaru týkat také změn techniky? Německo rozhodne do září

Dnes 17:49

O nutnosti snížit emise oxidu dusičitého úpravou naftových aut se v Německu mluví kvůli tomu, že zhruba 70 německých měst loni překročilo maximální povolené hodnoty NO2.




Blesk.cz

Zamrazte si vitamíny na zimu! 6 rad, jak nejlépe uchovat ovoce na vánoční bublaninu

Zamrazte si vitamíny na zimu! 6 rad, jak nejlépe…

Jahod, maliny, rybíz, třešně, borůvky, meruňky… ovoce nepřeberné množství, jenže za pár týdnů bude po sezoně a…

Loď s turisty se převrhla na vodní nádrži, 11 lidí se utopilo v americkém Missouri

Loď s turisty se převrhla na vodní nádrži, 11 lidí…

Nejméně 11 lidí přišlo o život při nehodě turistické lodi na jezeře v americkém státu Missouri. V pátek to…

 

iSport.cz

Páník: Jánoš by se mi líbil. Posily do útoku z Plzně? Dáme šanci Šašinkům

Páník: Jánoš by se mi líbil. Posily do útoku z…

Je jasné, že kouči Bohumilu Páníkovi se musí značně oddechnout. Jít do nové sezony bez klasické defenzivní…

Fanoušci žasnou nad Čechovým tělem: V létě snad nevylezl z posilovny!

Fanoušci žasnou nad Čechovým tělem: V létě snad…

Petr Schwarzenegger? Neuvěřitelný Hulk? Nežije ten člověk v posilovně? Fotbaloví fanoušci se diví nové vizáži…

 

Reflex.cz

Íránec v německém autobuse pobodal 14 lidí a chtěl utéct. Dva lidé jsou zraněni vážně

Íránec v německém autobuse pobodal 14 lidí a chtěl…

Útočník v autobuse v severoněmeckém přístavním městě Lübecku dnes zranil nožem 14 lidí, z toho dva vážně.…

Nekorektní zápisky z jihu: K ouzu patří led, k Řecku Makedonie a Ježíš byl Řek

Nekorektní zápisky z jihu: K ouzu patří led, k Řecku…

Před pár týdny zasáhl sever Řecka, přesněji Makedonii, hurikán. Ano, Makedonie je řecký kraj, oblast plná stop…