Ford: Vozy na vodík můžeme vyrábět do pěti let

Ford: Vozy na vodík můžeme vyrábět do pěti let

 
16.7. 2007 Dan Vořechovský

Americká automobilka Ford je připravena do pěti let zavést sériovou výrobu vozů poháněných vodíkovými spalovacími motory. Půjde o předstupeň budoucích vozů poháněných palivovými články.

Americká automobilka Ford věří, že s rostoucí závislostí na ropě a emisemi skleníkových plynů je možné se relativně rychle a snadno vypořádat vodíkovými motory. Ford nyní testuje zhruba 30 letištních vozů pro 12 osob, které jsou poháněny vodíkovými spalovacími motory o objemu 6,8 l. Ford věří, že tato technologie vodíkového pohonu je nejblíže masové výrobě. Testované vodíkové motory jsou upravené zážehové motory, které mají oproti výchozím benzinovým motorům téměř nulové emise a o 13 % lepší spotřebu paliva.

John Lapetz, který šéfuje programu testování letištních vozů, uvedl, že Ford je schopen vodíkové motory tohoto typu sériově montovat do vozů v horizontu pěti let. Podle něj je však podmínkou, aby se do té doby podařilo vyřešit problémy s uložením paliva a strachem lidí z vodíku a postavit plnicí stanice. Předpokladem je také to, aby ceny ropy zůstaly na vysoké úrovni. Lapetz k tomu doslova řekl: „Skutečně se nebavíme o vývoji, a o to jde. Víme totiž, jak tuto technologii sériově vyrábět.“

Americký energetický úřad k tomu uvedl, že vodík je možné při správném zacházení používat stejně bezpečně jako jiná paliva.

Problémem je v tuto chvíli evidentně cena. Letištní autobusy, které jsou v současné chvíli testovány, stojí zhruba 250 tisíc dolarů (cca 5,2 milionu Kč). Podobné letištní autobusy Fordu s benzinovými motory stojí zhruba 70 tisíc dolarů (cca 1,5 milionu Kč). Dojezd vodíkových autobusů činí 240 až 320 km. Testované autobusy zatím (od dubna tohoto roku) nevykazují žádné problémy a slouží spolehlivě.

Vedoucí inženýr oddělení Fordu pro vodíkové technologie a palivové články Scott Stanley dodává, že vodíkové spalovací motory mohou být spojovacím článkem ke „skutečným“ vodíkovým vozidlům poháněným palivovými články, které podle něj přijdou nejdříve v roce 2015. Lapetz vysvětluje, že vodíkové spalovací motory produkují určité minimum škodlivin, protože spalují mazivo. Vozidla na palivové články naproti tomu využívají vodík k produkci elektřiny, která zásobuje elektromotor. Jejich jediným odpadním produktem je voda. Vodíkové spalovací motory však mají oproti palivovým článkům zásadní výhodu, kterou je cenu, uvádí Lapetz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Izrael otáčí, desítky tisíc nelegálních migrantů nedeportuje Izrael otáčí, desítky tisíc nelegálních migrantů nedeportuje

Izraelská vláda  nejvyššímu soudu v zemi oznámila, že…

Ukrajina chystá úder na menšiny, varuje šéf maďarské diplomacie Ukrajina chystá úder na menšiny, varuje šéf maďarské diplomacie

Ukrajina připravuje třetí úder proti národnostním…

Slovenskou ministryní vnitra bude dosavadní náměstkyně Saková Slovenskou ministryní vnitra bude dosavadní náměstkyně Saková

Slovenský premiér Peter Pellegrini navrhl do funkce…

 
Zdroj: San Jose Mercury

Štítky Autobusy Ford

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 





 
Závod vodíkových autíček: Proč nestačila dráha?

Závod vodíkových autíček: Proč nestačila dráha?

Dnes 17:56

Ve vstupní hale stavební fakulty ČVUT v Dejvicích je živo. Hlahol bezmála stovky pubertálních výrostků se míchá se svištivým bzučením dvanácti aut na dálkové ovládání, která se docela zostra míhají po závodním oválu rozestavěném přes celou halu.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Děsivý manévr na silnici v Chebsku: Nepředjížděl, vyhýbal se, brání dopravce řidiče kamionu

Děsivý manévr na silnici v Chebsku: Nepředjížděl,…

Scénu jako vystřiženou z ulítlých ruských videí se podařilo natočit řidičce na obchvatu Chebu. Jeden ohromný…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Lenc odmítl smlouvu v Boleslavi. Míří do Liberce k největšímu rivalovi

Lenc odmítl smlouvu v Boleslavi. Míří do Liberce k…

Hokejisty Mladé Boleslavi opouští útočník Radan Lenc. Šestadvacetiletý odchovanec klubu podle sportovního…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…