Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford: Vozy na vodík můžeme vyrábět do pěti let

Dan Vořechovský
Diskuze (15)
Americká automobilka Ford je připravena do pěti let zavést sériovou výrobu vozů poháněných vodíkovými spalovacími motory. Půjde o předstupeň budoucích vozů poháněných palivovými články.

Americká automobilka Ford věří, že s rostoucí závislostí na ropě a emisemi skleníkových plynů je možné se relativně rychle a snadno vypořádat vodíkovými motory. Ford nyní testuje zhruba 30 letištních vozů pro 12 osob, které jsou poháněny vodíkovými spalovacími motory o objemu 6,8 l. Ford věří, že tato technologie vodíkového pohonu je nejblíže masové výrobě. Testované vodíkové motory jsou upravené zážehové motory, které mají oproti výchozím benzinovým motorům téměř nulové emise a o 13 % lepší spotřebu paliva.

John Lapetz, který šéfuje programu testování letištních vozů, uvedl, že Ford je schopen vodíkové motory tohoto typu sériově montovat do vozů v horizontu pěti let. Podle něj je však podmínkou, aby se do té doby podařilo vyřešit problémy s uložením paliva a strachem lidí z vodíku a postavit plnicí stanice. Předpokladem je také to, aby ceny ropy zůstaly na vysoké úrovni. Lapetz k tomu doslova řekl: „Skutečně se nebavíme o vývoji, a o to jde. Víme totiž, jak tuto technologii sériově vyrábět.“

Americký energetický úřad k tomu uvedl, že vodík je možné při správném zacházení používat stejně bezpečně jako jiná paliva.

Problémem je v tuto chvíli evidentně cena. Letištní autobusy, které jsou v současné chvíli testovány, stojí zhruba 250 tisíc dolarů (cca 5,2 milionu Kč). Podobné letištní autobusy Fordu s benzinovými motory stojí zhruba 70 tisíc dolarů (cca 1,5 milionu Kč). Dojezd vodíkových autobusů činí 240 až 320 km. Testované autobusy zatím (od dubna tohoto roku) nevykazují žádné problémy a slouží spolehlivě.

Vedoucí inženýr oddělení Fordu pro vodíkové technologie a palivové články Scott Stanley dodává, že vodíkové spalovací motory mohou být spojovacím článkem ke „skutečným“ vodíkovým vozidlům poháněným palivovými články, které podle něj přijdou nejdříve v roce 2015. Lapetz vysvětluje, že vodíkové spalovací motory produkují určité minimum škodlivin, protože spalují mazivo. Vozidla na palivové články naproti tomu využívají vodík k produkci elektřiny, která zásobuje elektromotor. Jejich jediným odpadním produktem je voda. Vodíkové spalovací motory však mají oproti palivovým článkům zásadní výhodu, kterou je cenu, uvádí Lapetz.

Dan Vořechovský
Diskuze (15)