Ford: Vozy na vodík můžeme vyrábět do pěti let

Ford: Vozy na vodík můžeme vyrábět do pěti let

 

Americká automobilka Ford je připravena do pěti let zavést sériovou výrobu vozů poháněných vodíkovými spalovacími motory. Půjde o předstupeň budoucích vozů poháněných palivovými články.

Americká automobilka Ford věří, že s rostoucí závislostí na ropě a emisemi skleníkových plynů je možné se relativně rychle a snadno vypořádat vodíkovými motory. Ford nyní testuje zhruba 30 letištních vozů pro 12 osob, které jsou poháněny vodíkovými spalovacími motory o objemu 6,8 l. Ford věří, že tato technologie vodíkového pohonu je nejblíže masové výrobě. Testované vodíkové motory jsou upravené zážehové motory, které mají oproti výchozím benzinovým motorům téměř nulové emise a o 13 % lepší spotřebu paliva.

John Lapetz, který šéfuje programu testování letištních vozů, uvedl, že Ford je schopen vodíkové motory tohoto typu sériově montovat do vozů v horizontu pěti let. Podle něj je však podmínkou, aby se do té doby podařilo vyřešit problémy s uložením paliva a strachem lidí z vodíku a postavit plnicí stanice. Předpokladem je také to, aby ceny ropy zůstaly na vysoké úrovni. Lapetz k tomu doslova řekl: „Skutečně se nebavíme o vývoji, a o to jde. Víme totiž, jak tuto technologii sériově vyrábět.“

Americký energetický úřad k tomu uvedl, že vodík je možné při správném zacházení používat stejně bezpečně jako jiná paliva.

Problémem je v tuto chvíli evidentně cena. Letištní autobusy, které jsou v současné chvíli testovány, stojí zhruba 250 tisíc dolarů (cca 5,2 milionu Kč). Podobné letištní autobusy Fordu s benzinovými motory stojí zhruba 70 tisíc dolarů (cca 1,5 milionu Kč). Dojezd vodíkových autobusů činí 240 až 320 km. Testované autobusy zatím (od dubna tohoto roku) nevykazují žádné problémy a slouží spolehlivě.

Vedoucí inženýr oddělení Fordu pro vodíkové technologie a palivové články Scott Stanley dodává, že vodíkové spalovací motory mohou být spojovacím článkem ke „skutečným“ vodíkovým vozidlům poháněným palivovými články, které podle něj přijdou nejdříve v roce 2015. Lapetz vysvětluje, že vodíkové spalovací motory produkují určité minimum škodlivin, protože spalují mazivo. Vozidla na palivové články naproti tomu využívají vodík k produkci elektřiny, která zásobuje elektromotor. Jejich jediným odpadním produktem je voda. Vodíkové spalovací motory však mají oproti palivovým článkům zásadní výhodu, kterou je cenu, uvádí Lapetz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Zdroj: San Jose Mercury
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…