Ford: Vozy na vodík můžeme vyrábět do pěti let

Ford: Vozy na vodík můžeme vyrábět do pěti let

 

Americká automobilka Ford je připravena do pěti let zavést sériovou výrobu vozů poháněných vodíkovými spalovacími motory. Půjde o předstupeň budoucích vozů poháněných palivovými články.

Americká automobilka Ford věří, že s rostoucí závislostí na ropě a emisemi skleníkových plynů je možné se relativně rychle a snadno vypořádat vodíkovými motory. Ford nyní testuje zhruba 30 letištních vozů pro 12 osob, které jsou poháněny vodíkovými spalovacími motory o objemu 6,8 l. Ford věří, že tato technologie vodíkového pohonu je nejblíže masové výrobě. Testované vodíkové motory jsou upravené zážehové motory, které mají oproti výchozím benzinovým motorům téměř nulové emise a o 13 % lepší spotřebu paliva.

John Lapetz, který šéfuje programu testování letištních vozů, uvedl, že Ford je schopen vodíkové motory tohoto typu sériově montovat do vozů v horizontu pěti let. Podle něj je však podmínkou, aby se do té doby podařilo vyřešit problémy s uložením paliva a strachem lidí z vodíku a postavit plnicí stanice. Předpokladem je také to, aby ceny ropy zůstaly na vysoké úrovni. Lapetz k tomu doslova řekl: „Skutečně se nebavíme o vývoji, a o to jde. Víme totiž, jak tuto technologii sériově vyrábět.“

Americký energetický úřad k tomu uvedl, že vodík je možné při správném zacházení používat stejně bezpečně jako jiná paliva.

Problémem je v tuto chvíli evidentně cena. Letištní autobusy, které jsou v současné chvíli testovány, stojí zhruba 250 tisíc dolarů (cca 5,2 milionu Kč). Podobné letištní autobusy Fordu s benzinovými motory stojí zhruba 70 tisíc dolarů (cca 1,5 milionu Kč). Dojezd vodíkových autobusů činí 240 až 320 km. Testované autobusy zatím (od dubna tohoto roku) nevykazují žádné problémy a slouží spolehlivě.

Vedoucí inženýr oddělení Fordu pro vodíkové technologie a palivové články Scott Stanley dodává, že vodíkové spalovací motory mohou být spojovacím článkem ke „skutečným“ vodíkovým vozidlům poháněným palivovými články, které podle něj přijdou nejdříve v roce 2015. Lapetz vysvětluje, že vodíkové spalovací motory produkují určité minimum škodlivin, protože spalují mazivo. Vozidla na palivové články naproti tomu využívají vodík k produkci elektřiny, která zásobuje elektromotor. Jejich jediným odpadním produktem je voda. Vodíkové spalovací motory však mají oproti palivovým článkům zásadní výhodu, kterou je cenu, uvádí Lapetz.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Schulzova SPD je blíž velké koalici Schulzova SPD je blíž velké koalici

Schulz chce do koaliční smlouvy s CDU/ /CSU prosadit více…

Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě

Existují čtyři varianty vlády, která by měla více než 101…

Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět! Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět!

České korunovační klenoty jsou nejspíš zakleté. Vrcholné…

Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

 
Zdroj: San Jose Mercury

Štítky Autobusy Ford

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn skončil za mřížemi!

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn…

Nikdy si nemysleli, že to může potkat zrovna je. Mirka a Antonín Kubrovi z dokumentárního cyklu Heleny…

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí teprve roční syn!

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí…

Málokdo tuší, že herec Václav Vydra (61) mohl mít staršího bratra. Ale ten krátce po svatbě jeho rodičů Dany…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

PSG bez Neymara padlo s Lyonem, zranil se i Mbappé. Rozhodla Depayova paráda

PSG bez Neymara padlo s Lyonem, zranil se i Mbappé.…

Gólem ve čtvrté minutě nastavení rozhodli fotbalisté Lyonu v 22. kole francouzské ligy o vítězství 2:1 nad…

 

Reflex.cz

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Prezident zahájil na Nově svá čtyři volební vystoupení v novém hávu příjemného a slušného státníka. To se…

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Nespal jsem pořádně dvě noci, nezbývá než se natáhnout přes prázdné sedačky a nechat se unášet sny. Probouzí mě…