Před 100 lety vyhrál GP Francie v Dieppe Mercedes, druhý a třetí byl Benz

Před 100 lety vyhrál GP Francie v Dieppe Mercedes, druhý a třetí byl Benz

 
 

Stuttgartská automobilka Daimler AG slaví sté výročí úspěchu ve Velké ceně Francie, která se konala na okruhu v Dieppe 7. července 1908.

Francouzská Velká cena, která nahradila Gordon Bennettův pohár coby nejprestižnější automobilový závod tehdejší doby, byla ještě poměrně mladá, konal se teprve třetí ročník. Primát názvu Grand Prix pak patří městskému okruhu v Pau, kde se jelo už v roce 1901.

Závod, oficiálně nazvaný Velká cena ACF (Francouzského autoklubu) měl potvrdit dominantní postavení domácích výrobců. Technické předpisy tehdy omezovaly pouze vrtání válců na 155 mm, což později vedlo ke stavbě extrémně dlouhozdvihových agregátů, takže závodníci neviděli přímo přes vysoké kapoty a museli sledovat trať ze strany! Hmotnost vozů dle tehdy platné formule byla stanovena na minimálně 1100 kg včetně náplní, jezdec a mechanik museli vážit dohromady alespoň 120 kg a pouze oni dva mohli během závodu provádět na svém voze opravy.

Německé automobilky Benz a Daimler, tehdy samostatné, postavily na tento závod nové vozy. Firma Benz, která byla ve světě Velkých cen úplným nováčkem, přichystala tři závodní automobily, poháněné řadovým čtyřválcem o objemu přes 15 litrů o výkonu 118 kW, který měl již tehdy moderní rozvod OHV. Vozy byly schopny dosáhnout maximální rychlosti až 200 km/h (ano, psal se rok 1908!). Její stuttgartský konkurent měl motory obdobné konstrukce o objemu pouhých 12,8 litru s výkonem 97 kW, závodní Mercedesy mohly jet až 160 km/h. Oproti monstrům z konce éry závodů mezi městy už ale byly tyto vozy na daleko vyšší úrovni: dřevěné rámy nahradila ocel, karosérie byla dokonce z hliníku! Ovšem bubnové brzdy na všech kolech byly ještě hudbou budoucnosti...

Kdo tehdy v automobilovém sportu něco znamenal, stál na startu francouzské Velké ceny. 48 vozů 17 značek. Pochopitelně, předchozí dva vítězové tohoto závodu, Ital Felice Nazzaro s Fiatem a Maďar Ferenc Szisz s Renaultem, nemohli chybět. Startovní listina se hemžila hvězdami: bývalí či budoucí světoví rekordmani Camille Jenatzy, Arthur Duray, Paul Baras, Victor Heméry a Henri Fournier, Fernand Gabriel, ten slavil největší úspěchy v závodech mezi městy, bývalý řidič italské královské rodiny Alessandro Cagno, Henri Farman, jeden ze dvou bratrů závodníků a později leteckých a automobilových konstruktérů, Léon Théry, toho času jezdec firmy Brasier, Carl Jörns, kterému v Opelu sekundoval sám Fritz von Opel, Henri Rougier – ten v roce 1911 vyhraje první ročník Rallye Monte Carlo, či tehdy začínající Dario Resta a Ferdinando Minoia.

Všichni jezdci měli před sebou 10 kol na takřka 77 kilometrů dlouhém okruhu. Trati, která vysloveně žrala pneumatiky, neboť nazvat jí silnicí se nedalo ani při dobré vůli. Pochopitelně, hromadný start se nekonal (už tehdy se dbalo na bezpečnost!) a závodníci vyráželi na trať v intervalech. Po necelých sedmi hodinách byl znám vítěz závodu, který se bohužel neobešel bez smrtelné havárie. Ta postihla francouzského závodníka Henri Cissaca na voze Panhard-Levassor. Mimochodem, ten samý Cissac byl o tři roky dříve soupeřem našeho Václava Vondřicha v motocyklovém závodě Coupe Internationale na okruhu v Dourdanu.

Ale zpět do Dieppe. Nejrychlejšího času dosáhl Christian Lautenschlager na Mercedesu - 6 h 46 min 33 s. Takřka o osmnáct minut pomalejší byl Victor Heméry a o další necelou minutu třetí René Hanriot. Oba francouzští závodníci jeli na vozech značky Benz. Závod tak skončil triumfem tří německých automobilů. První francouzský vůz, Clément-Bayard, pilotovaný domácím Victorem Rigalem, skončil až čtvrtý s třičtvrtěhodinovou ztrátou na Lautenschlagera.

Mannheimská firma, založená Carlem Benzem, se při svém prvním startu v Grand Prix stala jedinou značkou, která měla v cíli všechny tři své vozy. Neuspěly ani italské Fiaty, které odpadly pro poruchy motorů a převodovek, a to je kromě obhájce prvenství Nazzara řídila taková esa, jakými byli Louis Wagner a Vincenzo Lancia.

Triumf německých výrobců nebyl zdaleka posledním předválečným vítězstvím. Stuttgartská automobilka ho zopakovala o šest let později. Mercedesy měly stejně malé šance jako v roce 1908, francouzské vozy nad nimi měly i technickou převahu, například brzdy na všech čtyřech kolech. Přesto, hlavně díky podrobnému nastudování tratě v Lyonu projely cílem jako první tři bílé vozy s trojcípou hvězdou ve znaku. Ve vítězném automobilu seděl stejný muž jako v roce 1908: Christian Lautenschlager.

Spolupracujeme s TipCars.com
Praha schválila další výkup pozemků pro linku metra D Praha schválila další výkup pozemků pro linku metra D

Hlavní město plánuje koupit pozemky v Písnici za zhruba…

 

Štítky Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena

Během návštěvy papeže v Brně řidiči objedou uzavřenou D1…

Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu

Termínovaný vklad na 3 měsíce až s 5% úrokovou sazbou. I…

 



 
BMW dostanou nový digitální přístrojový štít. Podívejte se, jak bude vypadat!

BMW dostanou nový digitální přístrojový štít. Podívejte se, jak bude vypadat!

Dnes 16:52

BMW nechává nahlédnout do vývoje a blízké budoucnosti svých značek. Hlavním lákadlem je nový digitální přístrojový panel spolu s novou generací informačního systému.




Blesk.cz

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Kratos nezemřel, Kratos žije! Boha totiž není tak snadné zabít. Po událostech v mytologickém Řecku se…

Geislerová je znovu volná! Po třech letech rozchod se zeťákem herečky Šulcové

Geislerová je znovu volná! Po třech letech rozchod…

Každou chvíli si vyznávali lásku na sociálních sítích, ale loni to utichlo. Produkční a blogerka Ester…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Sandra

Sandra "Medojed" Mašková v pořadu Fight!: Zápasení…

Je aktuálně nejúspěšnější a nejpopulárnější zápasnicí Čechách. Sandra Medojed Mašková navíc patří mezi největší…

 

Reflex.cz

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…

Ekonom vs. feministka: Nerovnost platů žen a mužů není. Je to lež, která útočí na tradiční rodinu

Ekonom vs. feministka: Nerovnost platů žen a mužů…

Dva naprosto různé pohledy na fakt, že ženy mají tenčí výplatní pásky, přinese druhé vydání pořadu Proti Sobě…