Před 100 lety vyhrál GP Francie v Dieppe Mercedes, druhý a třetí byl Benz

Před 100 lety vyhrál GP Francie v Dieppe Mercedes, druhý a třetí byl Benz

 
 

Stuttgartská automobilka Daimler AG slaví sté výročí úspěchu ve Velké ceně Francie, která se konala na okruhu v Dieppe 7. července 1908.

Francouzská Velká cena, která nahradila Gordon Bennettův pohár coby nejprestižnější automobilový závod tehdejší doby, byla ještě poměrně mladá, konal se teprve třetí ročník. Primát názvu Grand Prix pak patří městskému okruhu v Pau, kde se jelo už v roce 1901.

Závod, oficiálně nazvaný Velká cena ACF (Francouzského autoklubu) měl potvrdit dominantní postavení domácích výrobců. Technické předpisy tehdy omezovaly pouze vrtání válců na 155 mm, což později vedlo ke stavbě extrémně dlouhozdvihových agregátů, takže závodníci neviděli přímo přes vysoké kapoty a museli sledovat trať ze strany! Hmotnost vozů dle tehdy platné formule byla stanovena na minimálně 1100 kg včetně náplní, jezdec a mechanik museli vážit dohromady alespoň 120 kg a pouze oni dva mohli během závodu provádět na svém voze opravy.

Německé automobilky Benz a Daimler, tehdy samostatné, postavily na tento závod nové vozy. Firma Benz, která byla ve světě Velkých cen úplným nováčkem, přichystala tři závodní automobily, poháněné řadovým čtyřválcem o objemu přes 15 litrů o výkonu 118 kW, který měl již tehdy moderní rozvod OHV. Vozy byly schopny dosáhnout maximální rychlosti až 200 km/h (ano, psal se rok 1908!). Její stuttgartský konkurent měl motory obdobné konstrukce o objemu pouhých 12,8 litru s výkonem 97 kW, závodní Mercedesy mohly jet až 160 km/h. Oproti monstrům z konce éry závodů mezi městy už ale byly tyto vozy na daleko vyšší úrovni: dřevěné rámy nahradila ocel, karosérie byla dokonce z hliníku! Ovšem bubnové brzdy na všech kolech byly ještě hudbou budoucnosti...

Kdo tehdy v automobilovém sportu něco znamenal, stál na startu francouzské Velké ceny. 48 vozů 17 značek. Pochopitelně, předchozí dva vítězové tohoto závodu, Ital Felice Nazzaro s Fiatem a Maďar Ferenc Szisz s Renaultem, nemohli chybět. Startovní listina se hemžila hvězdami: bývalí či budoucí světoví rekordmani Camille Jenatzy, Arthur Duray, Paul Baras, Victor Heméry a Henri Fournier, Fernand Gabriel, ten slavil největší úspěchy v závodech mezi městy, bývalý řidič italské královské rodiny Alessandro Cagno, Henri Farman, jeden ze dvou bratrů závodníků a později leteckých a automobilových konstruktérů, Léon Théry, toho času jezdec firmy Brasier, Carl Jörns, kterému v Opelu sekundoval sám Fritz von Opel, Henri Rougier – ten v roce 1911 vyhraje první ročník Rallye Monte Carlo, či tehdy začínající Dario Resta a Ferdinando Minoia.

Všichni jezdci měli před sebou 10 kol na takřka 77 kilometrů dlouhém okruhu. Trati, která vysloveně žrala pneumatiky, neboť nazvat jí silnicí se nedalo ani při dobré vůli. Pochopitelně, hromadný start se nekonal (už tehdy se dbalo na bezpečnost!) a závodníci vyráželi na trať v intervalech. Po necelých sedmi hodinách byl znám vítěz závodu, který se bohužel neobešel bez smrtelné havárie. Ta postihla francouzského závodníka Henri Cissaca na voze Panhard-Levassor. Mimochodem, ten samý Cissac byl o tři roky dříve soupeřem našeho Václava Vondřicha v motocyklovém závodě Coupe Internationale na okruhu v Dourdanu.

Ale zpět do Dieppe. Nejrychlejšího času dosáhl Christian Lautenschlager na Mercedesu - 6 h 46 min 33 s. Takřka o osmnáct minut pomalejší byl Victor Heméry a o další necelou minutu třetí René Hanriot. Oba francouzští závodníci jeli na vozech značky Benz. Závod tak skončil triumfem tří německých automobilů. První francouzský vůz, Clément-Bayard, pilotovaný domácím Victorem Rigalem, skončil až čtvrtý s třičtvrtěhodinovou ztrátou na Lautenschlagera.

Mannheimská firma, založená Carlem Benzem, se při svém prvním startu v Grand Prix stala jedinou značkou, která měla v cíli všechny tři své vozy. Neuspěly ani italské Fiaty, které odpadly pro poruchy motorů a převodovek, a to je kromě obhájce prvenství Nazzara řídila taková esa, jakými byli Louis Wagner a Vincenzo Lancia.

Triumf německých výrobců nebyl zdaleka posledním předválečným vítězstvím. Stuttgartská automobilka ho zopakovala o šest let později. Mercedesy měly stejně malé šance jako v roce 1908, francouzské vozy nad nimi měly i technickou převahu, například brzdy na všech čtyřech kolech. Přesto, hlavně díky podrobnému nastudování tratě v Lyonu projely cílem jako první tři bílé vozy s trojcípou hvězdou ve znaku. Ve vítězném automobilu seděl stejný muž jako v roce 1908: Christian Lautenschlager.

Spolupracujeme s TipCars.com
Senát jednoznačně odmítl zákon o kontrole veřejných financí, bojí se bobtnání byrokracie Senát jednoznačně odmítl zákon o kontrole veřejných financí, bojí se bobtnání byrokracie

Senátoři dnes v drtivé většině odmítli nový zákon o…

Za miliardovou železniční zakázkou v Plzni míří firma Swietelsky Za miliardovou železniční zakázkou v Plzni míří firma Swietelsky

Na Správě železniční dopravní cesty se dnes v krátké době…

Čína je opět největším věřitelem USA. Spory mezi státy začínají nabírat na síle Čína je opět největším věřitelem USA. Spory mezi státy začínají nabírat na síle

Čína uprostřed obchodního sporu se Spojenými státy…

 

Štítky Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří 10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří

Kategorie SUV je v současné době zažívá obrovský boom.…

 



Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena

Během návštěvy papeže v Brně řidiči objedou uzavřenou D1…

Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu

Termínovaný vklad na 3 měsíce až s 5% úrokovou sazbou. I…

 



 
Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 81 kW – Jak málo stačí

TEST: Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 81 kW – Jak málo stačí

Dnes 13:33

Zážehová paleta omlazeného Rapidu sází zejména na litrové tříválce. Po redakčním testu základní varianty přišlo na řadu silnější provedení s 81 kW.




Blesk.cz

Bývalá rosnička Karla Mráčková: KONEC NA NOVĚ po 23 letech

Bývalá rosnička Karla Mráčková: KONEC NA NOVĚ po 23 letech

Dlouhých 23 let byla Karla Mráčková (44) zaměstnaná na Nově. Celých 18 let moderovala Počasí a poslední čtyři…

Peštová v ráži: Letní Vánoce oslavila v županu a s poodhaleným výstřihem

Peštová v ráži: Letní Vánoce oslavila v županu a s…

Ta ví jak na sebe upozornit. Topmodelka Daniela Peštová (46) opět obrátila fotoaparát na svém mobilu proti sobě…

 

iSport.cz

Národní tým má nového generálního manažera, Hnilička střídá Ručinského

Národní tým má nového generálního manažera, Hnilička…

Milan Hnilička se stal novým generálním manažerem hokejové reprezentace. U mužstva čtyřiačtyřicetiletý bývalý…

LIGA NARUBY: docent Hušbauer, pusa z Liberce a zidanovka proti Baníku

LIGA NARUBY: docent Hušbauer, pusa z Liberce a…

Emocemi nabitý zápas 3. ligového kola mezi Libercem a Spartou samozřejmě nemůže chybět v pravidelném přehledu…

 

Reflex.cz

Antiuprchlická Alternativa pro Německo se může ve volbách v září stát třetí nejsilnější stranou

Antiuprchlická Alternativa pro Německo se může ve…

Vše nasvědčuje tomu, že kancléřka Angela Merkelová a její koalice CDU/CSU v září vyhrají parlamentní volby…

Dobrá zpráva pro fanoušky Hry o trůny, špatná pro HBO. Na internet unikla 6. epizoda

Dobrá zpráva pro fanoušky Hry o trůny, špatná pro…

Televizní stanice HBO čelí v rámci vysílání poslední řady svého nejsledovanějšího seriálu několika…