Před 100 lety vyhrál GP Francie v Dieppe Mercedes, druhý a třetí byl Benz

Před 100 lety vyhrál GP Francie v Dieppe Mercedes, druhý a třetí byl Benz

 
 

Stuttgartská automobilka Daimler AG slaví sté výročí úspěchu ve Velké ceně Francie, která se konala na okruhu v Dieppe 7. července 1908.

Francouzská Velká cena, která nahradila Gordon Bennettův pohár coby nejprestižnější automobilový závod tehdejší doby, byla ještě poměrně mladá, konal se teprve třetí ročník. Primát názvu Grand Prix pak patří městskému okruhu v Pau, kde se jelo už v roce 1901.

Závod, oficiálně nazvaný Velká cena ACF (Francouzského autoklubu) měl potvrdit dominantní postavení domácích výrobců. Technické předpisy tehdy omezovaly pouze vrtání válců na 155 mm, což později vedlo ke stavbě extrémně dlouhozdvihových agregátů, takže závodníci neviděli přímo přes vysoké kapoty a museli sledovat trať ze strany! Hmotnost vozů dle tehdy platné formule byla stanovena na minimálně 1100 kg včetně náplní, jezdec a mechanik museli vážit dohromady alespoň 120 kg a pouze oni dva mohli během závodu provádět na svém voze opravy.

Německé automobilky Benz a Daimler, tehdy samostatné, postavily na tento závod nové vozy. Firma Benz, která byla ve světě Velkých cen úplným nováčkem, přichystala tři závodní automobily, poháněné řadovým čtyřválcem o objemu přes 15 litrů o výkonu 118 kW, který měl již tehdy moderní rozvod OHV. Vozy byly schopny dosáhnout maximální rychlosti až 200 km/h (ano, psal se rok 1908!). Její stuttgartský konkurent měl motory obdobné konstrukce o objemu pouhých 12,8 litru s výkonem 97 kW, závodní Mercedesy mohly jet až 160 km/h. Oproti monstrům z konce éry závodů mezi městy už ale byly tyto vozy na daleko vyšší úrovni: dřevěné rámy nahradila ocel, karosérie byla dokonce z hliníku! Ovšem bubnové brzdy na všech kolech byly ještě hudbou budoucnosti...

Kdo tehdy v automobilovém sportu něco znamenal, stál na startu francouzské Velké ceny. 48 vozů 17 značek. Pochopitelně, předchozí dva vítězové tohoto závodu, Ital Felice Nazzaro s Fiatem a Maďar Ferenc Szisz s Renaultem, nemohli chybět. Startovní listina se hemžila hvězdami: bývalí či budoucí světoví rekordmani Camille Jenatzy, Arthur Duray, Paul Baras, Victor Heméry a Henri Fournier, Fernand Gabriel, ten slavil největší úspěchy v závodech mezi městy, bývalý řidič italské královské rodiny Alessandro Cagno, Henri Farman, jeden ze dvou bratrů závodníků a později leteckých a automobilových konstruktérů, Léon Théry, toho času jezdec firmy Brasier, Carl Jörns, kterému v Opelu sekundoval sám Fritz von Opel, Henri Rougier – ten v roce 1911 vyhraje první ročník Rallye Monte Carlo, či tehdy začínající Dario Resta a Ferdinando Minoia.

Všichni jezdci měli před sebou 10 kol na takřka 77 kilometrů dlouhém okruhu. Trati, která vysloveně žrala pneumatiky, neboť nazvat jí silnicí se nedalo ani při dobré vůli. Pochopitelně, hromadný start se nekonal (už tehdy se dbalo na bezpečnost!) a závodníci vyráželi na trať v intervalech. Po necelých sedmi hodinách byl znám vítěz závodu, který se bohužel neobešel bez smrtelné havárie. Ta postihla francouzského závodníka Henri Cissaca na voze Panhard-Levassor. Mimochodem, ten samý Cissac byl o tři roky dříve soupeřem našeho Václava Vondřicha v motocyklovém závodě Coupe Internationale na okruhu v Dourdanu.

Ale zpět do Dieppe. Nejrychlejšího času dosáhl Christian Lautenschlager na Mercedesu - 6 h 46 min 33 s. Takřka o osmnáct minut pomalejší byl Victor Heméry a o další necelou minutu třetí René Hanriot. Oba francouzští závodníci jeli na vozech značky Benz. Závod tak skončil triumfem tří německých automobilů. První francouzský vůz, Clément-Bayard, pilotovaný domácím Victorem Rigalem, skončil až čtvrtý s třičtvrtěhodinovou ztrátou na Lautenschlagera.

Mannheimská firma, založená Carlem Benzem, se při svém prvním startu v Grand Prix stala jedinou značkou, která měla v cíli všechny tři své vozy. Neuspěly ani italské Fiaty, které odpadly pro poruchy motorů a převodovek, a to je kromě obhájce prvenství Nazzara řídila taková esa, jakými byli Louis Wagner a Vincenzo Lancia.

Triumf německých výrobců nebyl zdaleka posledním předválečným vítězstvím. Stuttgartská automobilka ho zopakovala o šest let později. Mercedesy měly stejně malé šance jako v roce 1908, francouzské vozy nad nimi měly i technickou převahu, například brzdy na všech čtyřech kolech. Přesto, hlavně díky podrobnému nastudování tratě v Lyonu projely cílem jako první tři bílé vozy s trojcípou hvězdou ve znaku. Ve vítězném automobilu seděl stejný muž jako v roce 1908: Christian Lautenschlager.

Spolupracujeme s TipCars.com
Těžaři z břidlice nechávají ležet ladem rekordní počet vrtů Těžaři z břidlice nechávají ležet ladem rekordní počet vrtů

Američtí producenti ropy z břidličných hornin v současné…

Venezuele docházejí léky, prezident Maduro žádá OSN o pomoc Venezuele docházejí léky, prezident Maduro žádá OSN o pomoc

Prezident Venezuely Nicolás Maduro požádal OSN, aby…

Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli? Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli?

Pravděpodobný nový ministr průmyslu Jiří Havlíček…

Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá

S lehkou nadsázkou lze říci, že nejdelší česká řeka…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena

Během návštěvy papeže v Brně řidiči objedou uzavřenou D1…

Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu

Termínovaný vklad na 3 měsíce až s 5% úrokovou sazbou. I…

 



 
Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Dnes 09:40

Rostoucí zájem o SUV dohání automobilky k myšlenkám o ryze sportovních verzích. Podle Fordu by mohlo vzniknout SUV RS!




Blesk.cz

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane „krýt“ podnikatele

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane…

Panama začne od roku 2018 uplatňovat mezinárodní daňovou dohodu podepsanou loni. Agentuře AFP to sdělila její…

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3 zranění včetně dítěte

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3…

Při střelbě v severofrancouzském městě Lille byli v pátek večer zraněni tři lidé. Místní média hovoří o tom, že…

 

iSport.cz

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál v rekordním čase

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál…

Z prvního místa do nedělní Velké ceny Austrálie, úvodního závodu sezony formule 1, odstartuje britský favorit…

Děkuju za podporu, vzkázal Kratěna. Ale o konci kariéry nemluvil

Děkuju za podporu, vzkázal Kratěna. Ale o konci…

Padli. Ale se ctí. A se vztyčenou hlavou. „Jsem hrdý na mužstvo, jak jsme to odehráli, jak jsme se k tomu…

 

Reflex.cz

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen základě svých dojmů

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen…

Psychiatři nejsou bohu rovni, nejsou delfská věštírna, nevidi lidem do hlav a nemají právo lidi omezovat na…

Do Česka přijel další konvoj amerických a britských vojáků

Do Česka přijel další konvoj amerických a britských vojáků

Do Česka vjela přes Rozvadov dnes po deváté hodině první ze sedmi kolon konvoje amerických a britských vojáků. V…