Designový trojboj: Hyundai Elantra vs. i40 vs. Grandeur - Fluidum třikrát jinak

Designový trojboj: Hyundai Elantra vs. i40 vs. Grandeur - Fluidum třikrát jinak

 

Etablovaným evropským modelům konkuruje korejské trio sedanů. Který z nových modelů vás zaujal nejvíce?

Málokterá automobilka prodělala za posledních deset let tolik změn ve svém designu jako Hyundai. Dříve spíše střídmé tvary postupně vystřídala smělá, asijsky kreativní a nápaditá řešení, která navíc disponují notnou dávkou evropské vizuální vyspělosti, v níž je kladen důraz na detail.

Společným rysem trojice je orientace na tzv. fluidní tvarování. Jde o směr, jímž se ubírá automobilka Hyundai a který se jí daří převádět z vizí do sériové výroby. Jedním z předobrazů svérázných křivek a linií, jež patří k základní genetické výbavě tohoto trendu, je loňský koncept i-flow.

Hyundai Elantra vs. i40 vs. Grandeur - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Elantrai40Grandeur
Délka [mm]453047404910
Šířka [mm]177518151860
Výška [mm]144514701470
Rozvor [mm]270027702845

Srovnání Elantra-i40-Grandeur
 

Hyundai Elantra

Dnešní trojboj zahajuje model Elantra, který prezentuje představu korejské automobilky o sedanu kompaktních rozměrů.

Již pohled na příď prozradí, jakým způsobem se výrobce staví ke kompozici jednotlivých prvků. Nenajdeme v ní tradiční masku chladiče - ta je členěna na dva dominantní díly, mezi kterými je vyhrazen prostor pro registrační značku. Ačkoli nejde o průkopnické řešení, díky dynamickým tvarům lze výsledek označit za osobitý.

Nové automobily Hyundai se mimo jiné vyznačují specifickým uspořádáním linek v boční části karosérie. Zde není k vidění tradiční, nejčastěji přímo vedená linka, plynoucí přes celou délku vozu. Tu vystřídala křivka, která je směřována z pozice zadních svítilen a jež splývá s volnou plochou v oblasti předních dveří.

Ačkoli může záď působit členitě, ve své podstatě jde o celek, opírající se z velké části o několik dominantních linií. Jedna z nich definuje horní část lamp. Té sekunduje subtilní linka ohraničující prohloubený prostor pro registrační značku. Dynamickou auru zadní části modelu Elantra zvýrazňuje další linka, jež je situována na nárazník.

Kabina odráží velmi kreativní myšlenky. Patrně nejzřetelnějším prvkem je středový panel. Ten je nejen velmi subtilní, ale také plynulý. Formují jej totiž dvě křivky, které pokračují přes invenční přístrojovou desku a pokračují až na výplně dveří.

Hyundai Elantra: První jízdní dojmy

Hyundai Elantra - Fotogalerie
 

Hyundai i40

O třídu větší model i40 představuje sedan se smělými plány. Vůz, útočící na špičky mainstreamu segmentu D, pracuje s obdobnou filozofií jako předchozí vůz. Mnohé prvky jsou zde však provedeny v jiném stylu a velikosti, aby korespondovaly se standardy střední třídy.

Přední světlomety i40 jsou těm u Elantry velmi podobné, a to i z hlediska jejich vnitřního členění s použitím křivky, která kopíruje zbylý exteriér. Maska je větší a s vyšší mírou chromování. Linie kapoty nenavazují na čelní část karosérie, jak je tomu u Elantry - namísto toho setrvávají nad maskou chladiče.

Profil praktikuje fluidní tvarování, stejně jako Elantra. Zde jsou však nuance mezi oběma modely takřka nejmenší. Obě boční části si téměř notují z hlediska rozmístění linek (a jejich směrové orientace) i bočního tvaru předních a zadních svítilen.

Jelikož je i40 mohutnější a větší automobil, než Elantra, není jeho zadní část tolik jednoduchá. Nepracuje rovněž s tak souvislými linkami, horní část víka zavazadlového prostoru má však jemné konkávní klenutí.

Zde je středový panel o poznání mohutnější. Přístrojová deska je více členitá a výdechy ventilace jsou umístěny výše, než v případě kompaktního Hyundaie. Vše protkávají křivky a linky.

Hyundai i40: Nový sedan v Passat-klasse

Hyundai i40 - Fotogalerie
 

Hyundai Grandeur

Nejvýraznější odlišnosti nastávají v případě vozu Grandeur. Jeho tvarosloví neopouští dnes již tolikrát zmiňované křivky různých délek a směřování. Pracuje s nimi v o něco konzervativnějším duchu, s přihlédnutím k větší hmotě a její propracovanější muskulatuře.

Maska je z dnešní trojice největší a nejreprezentativnější. S přihlédnutím k segmentu, ve kterém je model zastoupen, je to logické. Má bohaté chromování, přičemž tloušťka takto upravených jednotlivých linek je proměnlivá.

Boční část je v porovnání se svými továrními sourozenci uhlazenější a méně konfliktní. Avšak přihlédneme-li ke konkurenci, jde o kreativní a ne zcela všední celek. Nikoli však po stránce karosářské, nýbrž z hlediska vedení a uspořádání linek, a to zejména v oblasti zadních dveří.

Zmíněné linky harmonicky navazují na tvarování třetího prostoru karosérie. Na rozdíl od menších sedanů Hyundai má Grandeur ucelené zadní svítilny, a to v jejich horní části. Dochází tak k optickému ucelení a citelné harmonizaci.

Kabina pracuje se známými prvky, avšak je intenzivnější, hovoříme-li se o inklinaci k bujarým křivkám. Některá místa jakoby pracovala s organickými motivy, zvláště pak středová konzole a oblast, rozprostírající se kolem ní.

Hyundai Grandeur: Pátá generace pro Koreu

Hyundai Grandeur - Fotogalerie
 

Jake.auto.cz: Vše o značce Hyundai

Rallye Dakar 2018

Anketa

Nejhezčím sedanem z této trojice je
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: Zápalky se vyrábějí prakticky stejným způsobem už přes 160 let OBRAZEM: Zápalky se vyrábějí prakticky stejným způsobem už přes 160 let

Tradice sériové výroby bezpečnostních bezfosforových…

Zápisník Pavla Otty: Pivo za Zemana Zápisník Pavla Otty: Pivo za Zemana

Před prvním kolem prezidentských voleb se na sociálních…

Růst akcií potěšil centrální bankéře. Miliardy korun vydělala i Česká národní banka Růst akcií potěšil centrální bankéře. Miliardy korun vydělala i Česká národní banka

Česká národní banka vydělává na akciích, které loni…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Hyundai Elantra: Mohl by se v novém představit ve Frankfurtu Hyundai Elantra: Mohl by se v novém představit ve Frankfurtu

Elantra je tradiční označení sedanu značky Hyundai. V…

Hyundai lehce omladil dvojčata Avante/Elantra Hyundai lehce omladil dvojčata Avante/Elantra

Zatím poslední generace řady Elantra s kódem MD se…

 



 
Kam se starým benzinem? A může starší palivo poškodit motor?

Kam se starým benzinem? A může starší palivo poškodit motor?

Dnes 08:00

Automobilový benzin má stejně jako celá řada jiných ropných frakcí omezenou životnost. Jak moc velkou, to záleží hned na několika faktorech.




Blesk.cz

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

Ovčáček: „Zeman přijal nabídku čtyř televizí.“  Drahoš chce dva duely

Ovčáček: „Zeman přijal nabídku čtyř televizí.“…

Prezident Miloš Zeman změnil strategii - a v sobotu připustil, že předvolební debaty přestane na rozdíl od…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIHY: United odskočili Liverpoolu i Chelsea, Arsenal propadl

SESTŘIHY: United odskočili Liverpoolu i Chelsea,…

Fotbalisté Manchesteru United porazili v pondělní dohrávce 23. kola anglické ligy 3:0 Stoke a na druhém místě…

 

Reflex.cz

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát oficiálním jazykem EU

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát…

Máte zálibu v obskurních jazycích? Co se takhle začít učit lucemburštinu, kterou mluví na světě jen tři sta…

10 nejlepších filmů roku 2017 a proč je musíte vidět

10 nejlepších filmů roku 2017 a proč je musíte vidět

Blade Runner 2049, Dunkerk, Nejtemnější hodina a dalších sedm skvělých filmů roku 2017 by vám rozhodně neměly…