Designový trojboj: Hyundai Elantra vs. i40 vs. Grandeur - Fluidum třikrát jinak

Designový trojboj: Hyundai Elantra vs. i40 vs. Grandeur - Fluidum třikrát jinak

 

Etablovaným evropským modelům konkuruje korejské trio sedanů. Který z nových modelů vás zaujal nejvíce?

Málokterá automobilka prodělala za posledních deset let tolik změn ve svém designu jako Hyundai. Dříve spíše střídmé tvary postupně vystřídala smělá, asijsky kreativní a nápaditá řešení, která navíc disponují notnou dávkou evropské vizuální vyspělosti, v níž je kladen důraz na detail.

Společným rysem trojice je orientace na tzv. fluidní tvarování. Jde o směr, jímž se ubírá automobilka Hyundai a který se jí daří převádět z vizí do sériové výroby. Jedním z předobrazů svérázných křivek a linií, jež patří k základní genetické výbavě tohoto trendu, je loňský koncept i-flow.

Hyundai Elantra vs. i40 vs. Grandeur - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Elantrai40Grandeur
Délka [mm]453047404910
Šířka [mm]177518151860
Výška [mm]144514701470
Rozvor [mm]270027702845

Srovnání Elantra-i40-Grandeur
 

Hyundai Elantra

Dnešní trojboj zahajuje model Elantra, který prezentuje představu korejské automobilky o sedanu kompaktních rozměrů.

Již pohled na příď prozradí, jakým způsobem se výrobce staví ke kompozici jednotlivých prvků. Nenajdeme v ní tradiční masku chladiče - ta je členěna na dva dominantní díly, mezi kterými je vyhrazen prostor pro registrační značku. Ačkoli nejde o průkopnické řešení, díky dynamickým tvarům lze výsledek označit za osobitý.

Nové automobily Hyundai se mimo jiné vyznačují specifickým uspořádáním linek v boční části karosérie. Zde není k vidění tradiční, nejčastěji přímo vedená linka, plynoucí přes celou délku vozu. Tu vystřídala křivka, která je směřována z pozice zadních svítilen a jež splývá s volnou plochou v oblasti předních dveří.

Ačkoli může záď působit členitě, ve své podstatě jde o celek, opírající se z velké části o několik dominantních linií. Jedna z nich definuje horní část lamp. Té sekunduje subtilní linka ohraničující prohloubený prostor pro registrační značku. Dynamickou auru zadní části modelu Elantra zvýrazňuje další linka, jež je situována na nárazník.

Kabina odráží velmi kreativní myšlenky. Patrně nejzřetelnějším prvkem je středový panel. Ten je nejen velmi subtilní, ale také plynulý. Formují jej totiž dvě křivky, které pokračují přes invenční přístrojovou desku a pokračují až na výplně dveří.

Hyundai Elantra: První jízdní dojmy

Hyundai Elantra - Fotogalerie
 

Hyundai i40

O třídu větší model i40 představuje sedan se smělými plány. Vůz, útočící na špičky mainstreamu segmentu D, pracuje s obdobnou filozofií jako předchozí vůz. Mnohé prvky jsou zde však provedeny v jiném stylu a velikosti, aby korespondovaly se standardy střední třídy.

Přední světlomety i40 jsou těm u Elantry velmi podobné, a to i z hlediska jejich vnitřního členění s použitím křivky, která kopíruje zbylý exteriér. Maska je větší a s vyšší mírou chromování. Linie kapoty nenavazují na čelní část karosérie, jak je tomu u Elantry - namísto toho setrvávají nad maskou chladiče.

Profil praktikuje fluidní tvarování, stejně jako Elantra. Zde jsou však nuance mezi oběma modely takřka nejmenší. Obě boční části si téměř notují z hlediska rozmístění linek (a jejich směrové orientace) i bočního tvaru předních a zadních svítilen.

Jelikož je i40 mohutnější a větší automobil, než Elantra, není jeho zadní část tolik jednoduchá. Nepracuje rovněž s tak souvislými linkami, horní část víka zavazadlového prostoru má však jemné konkávní klenutí.

Zde je středový panel o poznání mohutnější. Přístrojová deska je více členitá a výdechy ventilace jsou umístěny výše, než v případě kompaktního Hyundaie. Vše protkávají křivky a linky.

Hyundai i40: Nový sedan v Passat-klasse

Hyundai i40 - Fotogalerie
 

Hyundai Grandeur

Nejvýraznější odlišnosti nastávají v případě vozu Grandeur. Jeho tvarosloví neopouští dnes již tolikrát zmiňované křivky různých délek a směřování. Pracuje s nimi v o něco konzervativnějším duchu, s přihlédnutím k větší hmotě a její propracovanější muskulatuře.

Maska je z dnešní trojice největší a nejreprezentativnější. S přihlédnutím k segmentu, ve kterém je model zastoupen, je to logické. Má bohaté chromování, přičemž tloušťka takto upravených jednotlivých linek je proměnlivá.

Boční část je v porovnání se svými továrními sourozenci uhlazenější a méně konfliktní. Avšak přihlédneme-li ke konkurenci, jde o kreativní a ne zcela všední celek. Nikoli však po stránce karosářské, nýbrž z hlediska vedení a uspořádání linek, a to zejména v oblasti zadních dveří.

Zmíněné linky harmonicky navazují na tvarování třetího prostoru karosérie. Na rozdíl od menších sedanů Hyundai má Grandeur ucelené zadní svítilny, a to v jejich horní části. Dochází tak k optickému ucelení a citelné harmonizaci.

Kabina pracuje se známými prvky, avšak je intenzivnější, hovoříme-li se o inklinaci k bujarým křivkám. Některá místa jakoby pracovala s organickými motivy, zvláště pak středová konzole a oblast, rozprostírající se kolem ní.

Hyundai Grandeur: Pátá generace pro Koreu

Hyundai Grandeur - Fotogalerie
 

Jake.auto.cz: Vše o značce Hyundai

Anketa

Nejhezčím sedanem z této trojice je
Spolupracujeme s TipCars.com
Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 
 






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Hyundai Elantra: Mohl by se v novém představit ve Frankfurtu Hyundai Elantra: Mohl by se v novém představit ve Frankfurtu

Elantra je tradiční označení sedanu značky Hyundai. V…

Hyundai lehce omladil dvojčata Avante/Elantra Hyundai lehce omladil dvojčata Avante/Elantra

Zatím poslední generace řady Elantra s kódem MD se…

 



 
Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší cesta?

Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší?

Dnes 11:31

Budoucnost svícení dnes patří laseru a diodám, jež dávají designérům netušené možnosti. Máme ale dát vale klasice?




Blesk.cz

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Krásná zpěvačka Monika Bagárová (22) to má konečně za sebou. Střední školu završila maturitou a teď už může…

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová (106): „Vyměnila jsem vilu za štrůdl.“

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová…

V roce 1911, kdy se narodila Marie Hana Fejfarová, uskutečnil Jan Kašpar historický první dálkový let v Čechách…

 

iSport.cz

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází chorvatský záložník Živulič

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází…

První letní posilou fotbalové Plzně se stal chorvatský záložník Diego Živulič, který přichází po vypršení…

Sparta potvrdila Stramaccioniho! Nový kouč má smlouvu na dva roky

Sparta potvrdila Stramaccioniho! Nový kouč má…

A je to oficiální! Fotbalová Sparta potvrdila, kdo ji povede od příští sezony. Italský trenér Andrea…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…