Hyundai-Kia 1,6 GDI (99 kW): Technika nového motoru
Motor Hyundai-Kia 1,6 GDI, který se zatím dodává jen do SUV Hyundai ix35 a Kia Sportage, je technicky nejpokročilejším zástupcem konstrukční řady Gamma. Tento agregát se vyrábí od roku 2006 a existuje ve variantách o objemu 1,4 a 1,6 litru.
Menší agregát s 1396 cm3 má výhradně vícebodové vstřikování. Provedení s 66 kW se dodává např. do Hyundaie ix20 a Kia Venga, silnější se 74 kW lze pořídit mimo jiné v Hyundai i20. V těchto modelech najdeme také vícebodovou variantu šestnáctistovky – ta z objemu 1591 cm3 dává 92 kW.
Právě tento motor je základem 1,6 GDI. Přímovstřiková verze zachovává zdvihový objem i vrtání 85,4 mm a zdvih 77,0 mm, má však kompresní poměr zvýšený z 10,5 na 11,0:1. Každý z agregátů řady Gamma má řetězem poháněný ventilový rozvod DOHC a je vybaven plně variabilním časováním sacích ventilů (CVVT). 1,6 GDI k tomu přidává i stejnou techniku na straně výfukových ventilů (DCVVT).
Speciální uhlíkový potah zdvihátek ventilů (diamond like carbon coating) zmenšuje tření při mechanickém kontaktu s vačkovým hřídelem a zvyšuje odolnost.
Dalším specifikem je variabilní délka sacího traktu VIS, kterou Hyundai-Kia jinak používá do svého atmosférického dvoulitru 2,0 DCVVT VIS. Klapky v rozmezí 2000 až 4000 min-1 prodlužují sání, aby se optimalizoval průběh točivého momentu.
Tím nejpodstatnějším rozdílem je ale samozřejmě přímé vstřikování benzinu GDI. Vstřiky ústí do spalovacího prostoru na straně sacích ventilů, což přispívá k lepšímu odpařování paliva. Benzin je v systému udržován pod tlakem až 1500 bar.
Nejvyšší výkon je 99 kW při 6300 min-1, maximum točivého momentu je 167 Nm při 4850 min-1.
V současné době je na českém trhu motor 1,6 GDI dostupný v modelech Hyundai ix35 a Kia Sportage. Postupně se dostane také do nabídky kupé Hyundai Veloster, kombi a sedanu Hyundai i40 a dalších modelů.