Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai-Kia 1,6 GDI (99 kW): Technika nového motoru

Diskuze (23)
Nejsilnější atmosférická šestnáctistovka na trhu disponuje veškerou moderní technikou. Samozřejmě kromě přeplňování.

Motor Hyundai-Kia 1,6 GDI, který se zatím dodává jen do SUV Hyundai ix35 a Kia Sportage, je technicky nejpokročilejším zástupcem konstrukční řady Gamma. Tento agregát se vyrábí od roku 2006 a existuje ve variantách o objemu 1,4 a 1,6 litru.

Menší agregát s 1396 cm3 má výhradně vícebodové vstřikování. Provedení s 66 kW se dodává např. do Hyundaie ix20 a Kia Venga, silnější se 74 kW lze pořídit mimo jiné v Hyundai i20. V těchto modelech najdeme také vícebodovou variantu šestnáctistovky – ta z objemu 1591 cm3 dává 92 kW.

Právě tento motor je základem 1,6 GDI. Přímovstřiková verze zachovává zdvihový objem i vrtání 85,4 mm a zdvih 77,0 mm, má však kompresní poměr zvýšený z 10,5 na 11,0:1. Každý z agregátů řady Gamma má řetězem poháněný ventilový rozvod DOHC a je vybaven plně variabilním časováním sacích ventilů (CVVT). 1,6 GDI k tomu přidává i stejnou techniku na straně výfukových ventilů (DCVVT).

Speciální uhlíkový potah zdvihátek ventilů (diamond like carbon coating) zmenšuje tření při mechanickém kontaktu s vačkovým hřídelem a zvyšuje odolnost.

Dalším specifikem je variabilní délka sacího traktu VIS, kterou Hyundai-Kia jinak používá do svého atmosférického dvoulitru 2,0 DCVVT VIS. Klapky v rozmezí 2000 až 4000 min-1 prodlužují sání, aby se optimalizoval průběh točivého momentu.

Tím nejpodstatnějším rozdílem je ale samozřejmě přímé vstřikování benzinu GDI. Vstřiky ústí do spalovacího prostoru na straně sacích ventilů, což přispívá k lepšímu odpařování paliva. Benzin je v systému udržován pod tlakem až 1500 bar.

Nejvyšší výkon je 99 kW při 6300 min-1, maximum točivého momentu je 167 Nm při 4850 min-1.

V současné době je na českém trhu motor 1,6 GDI dostupný v modelech Hyundai ix35 a Kia Sportage. Postupně se dostane také do nabídky kupé Hyundai Veloster, kombi a sedanu Hyundai i40 a dalších modelů.

Diskuze (23)
Avatar - Emel
6. 4. 2011 09:49
Re: Nie je vsetko zlato...
Graf tu je
Avatar - saldy
4. 4. 2011 18:27
Re: Je pro doplnění
jo, píšou tam, že turbo příjde nejdříve počátkem 2012, a výkon jsem spočítal na cca 155kW, Veloster s tímhle z 0-100 za 7s, nicméně není jasné nebo jsem to nepochopil, jestli i pro EU. Každopádně ta základní co jí říkaj eko tu bude každou chvíli.
4. 4. 2011 17:31
Re: Je pro doplnění
Dám sem narychlo tenhle odkaz na jeden "vlivný site" - [odkaz] - ale myslím se ty informace někde najdou u česky/slovensky. A jak vidíš, předpovídají do Velosteru opravdu tu 200HP. Ještě odkaz na Rio - ovšem jenom s turbo 1.2 - [odkaz] - info je česky taky tady na AutoCZ.
4. 4. 2011 16:40
Re: Pokud nabídne i spolehlivost ...
Na to zapomen.
Alespon do SUV.
Je to line, hlucne a zrave i v porovnani s papirove slabsim dieselem.
Takovy motor mozna tak do pro-ceedu.
4. 4. 2011 14:46
Pokud nabídne i spolehlivost ...
... může to být lepší volba než downsizingové turbomotory.