Opel Astra Sedan: První jízdní dojmy, české ceny

 

Krátce po světové premiéře jsme se svezli s novou Astrou sedan, navíc s novou verzí motoru 1,4 Turbo.

Čtyřdveřová karoserie patří ke kompaktním Opelům jaksi odjakživa. Kadett A, který letos slaví 50 let, byl sice jen dvoudveřovým sedanem, od té doby se ale na klasický tříprostorový model nikdy nezapomnělo.

Priorita ale dnes patří hatchbackům, a tak si dal Opel u předchozí i té současné Astry na čas. Verze sedan přichází až tři roky po pětidveřovém hatchbacku a představuje svým způsobem doplněk nabídky.

V západní Evropě má zůstat 25 % produkce, zbývající tři čtvrtiny zamíří do zemí střední a východní Evropy. A tím se nemyslí ani tak Česká republika nebo Slovensko, největší zájem automobilka čeká v Rusku a Turecku. I proto proběhla světová premiéra na autosalonu v Moskvě.

Opel Astra - produktový mix a očekávaný podíl na prodejích v roce 2013
VerzeAstra pětidveřováAstra Sports TourerAstra SedanAstra GTC / OPC
Podíl na prodejích44%30%15%11%

My jsme ale za novým sedanem vyrazili do německého pohoří Taunus, které leží nedaleko sídla Opelu v Rüsselsheimu. K vyzkoušení se nabídl vůz s inovovaným motorem 1,4 Turbo a automatickou převodovkou. Ne náhodou – čtyřdveřová Astra je určena pro soukromé zákazníky a pro ně je tato kombinace zajímavou volbou.

Kromě toho mohou zákazníci vybírat ze dvou klasických atmosférických čtyřválců (1,4 a 1,6 litru) a vrcholného 1,6 Turbo. Ten je však nejdražším motorem v Astře sedan, dokonce dražším než každý ze tří dodávaných turbodieselů (1,3 CDTI a dvě verze 1,7 CDTI). Dvoulitrové turbodiesely se s karoserií sedan prodávat nebudou, a to včetně nové varianty Astra BiTurbo.

Opel Astra Sedan - srovnání generací
ModelJ (od 2012)H (2007 až 2012)rozdíl
Délka [mm]46584587+71
Šířka [mm]18171753+64
Výška [mm]15001458+42
Rozvor [mm]26852703-18
Rozchod vpředu [mm]15411488+53
Rozchod vzadu [mm]15511479+73
Zav. prostor [l]460490-30

První a vlastně nakonec největší chyba se ukazuje už při přebírání testovacího vozu. Jak se dostat do kufru? Tlačítkem nad panelem rádia. To by bylo hezké, kdyby existovala další možnost. Ale zvenku to nejde a řidič se musí naklonit pořádně dovnitř. Přitom konkurenční VW má tlačítko se stejnou funkcí na dveřích řidiče, kde je lépe v dosahu.

Ale po této drobné epizodě už převažují pozitiva. Po usednutí dovnitř je zřejmé, že se nikde nešetřilo. Astra sedan je jednoduše Astra, tedy poctivě navržené a sestavené auto lehce nadprůměrných kvalit. Takže vpředu je hezky pooplovsku všechno na svém místě, včetně záplavy tlačítek na panelu rádia/navigace a klimatizace. Opel si ale drží svou, pod heslem auto není iPod zavrhuje multifunkční a dotykové ovladače. Když se jednou dokážete zorientovat, funguje to překvapivě snadno.

Zavedené pořádky ale trvají i v druhé řadě sedadel, kde nezbylo mnoho místa pro nohy. Sedáky jsou relativně nízko a opěradla předních sedadel jsou blízko. Kdo si zvykl na podélnou prostornost předchozí generace, na toho jen těžko zapůsobí náhrada v podobě širšího interiéru. V kontextu konkurence to ale znamená jen návrat do obvyklých mezí. Akorát Renault Fluence je v tomto ohledu výrazně lepší, ale ten zase na Astru v ničem dalším nestačí (kromě ceny).

Zaujalo nás
+Komfortní jízdní vlastnosti nejdou proti ovladatelnosti v zatáčkách, adaptivní tlumiče fungují skvěle ve všech přednastavených režimech, boční profil má vyvážené proporce, zvukový projev motoru 1,4 Turbo, příznivá cenová politika.
-Zavazadlový prostor nelze otevřít zvenku, nabídka motorů je proti pětidveřové Astře ochuzená o dieselové dvoulitry, automatická převodovka nemá pádla na volantu, zavazadelník má menší objem než v předchozí generaci.

Pod kapotou pracuje modernizovaný motor 1,4 Turbo o výkonu 103 kW. Výkon se neměnil a zůstává i konvenční technika vstřikování paliva do sání. Opel ale přidal funkci overboost, která díky krátkodobému zvýšení plnícího tlaku turba dokáže při plné zátěži zvýšit točivý moment – konkrétně o 10 % z 200 na 220 Nm.

Ve skutečnosti ale motor za žádného bouřliváka není, i když má příjemně chraplavý zvuk. Plynulý přísun točivého momentu umožňuje jízdu i v nízkých otáčkách, vyšší zátěž ale znamená automaticky přechod do středního pásma. Dynamika odpovídá zvyklostem, VW Jetta 1,4 TSI nebo Mazda 3 2,0 DISI podávají srovnatelné výkony.

Automatické převodovce chybí pádla pro manuální volbu převodů na volantu (možnost řadit pohyby pákou ale zůstává) a ve sportovním režimu je příliš hektická; na drobné změny sešlápnutí plynového pedálu reaguje opakovaným řazením. Sportovní mód je ale nastavitelný, a tak si lze i v něm užívat standardního ladění automatu, který se nebrání nízkým otáčkám ani vcelku hbitému podřazování. V situacích, kdy čtrnáctistovka vede nerovný boj s dlouhými převody a 1500 kg provozní hmoty, se nebojí krátkodobě zvýšit otáčky pomocí prokluzu měniče. Není to moc efektivní, ale tato cesta je příjemnější než neúspěšné hledání vhodnějšího převodu.

A účinnost není nesilnější stránkou tohoto vozu. Loudavá jízda může srazit spotřebu i pod slibovaných 6,5 l/100 km, raději ale počítejte s nějakými osmi litry, při dynamické jízdě více než deseti. Proti alternativě v podobě turbodieselů ale nabídne tento motor vyrovnanější charakteristiku a výrazně tišší chod, navíc dieselovou Astru sedan nezískáte s automatickou převodovkou.

Když byla řeč o sportovním režimu – ten se týká i nastavení podvozku. S adaptivními tlumiči FlexRide nabízí Astra tři charakteristiky tlumení a v kombinaci se 17palcovými koly (nejmenší rozměr litých disků) je rozsah změn výrazný. Na nejkomfortnější Tour se sedan elegantně pohupuje a přesto dobře drží v zatáčkách, nejtvrdší Sport tlumiče citelně utáhne, ale auto neztratí schopnost překonávat nerovnosti v klidu a bez odskakování zadních kol. Kdo si může dovolit dvacetitisícový příplatek (resp. 40 tisíc v kombinaci s adaptivními světly), neměl by nad adaptivními tlumiči dlouze váhat.

Jaký z toho plyne závěr? Nová Astra Sedan je auto bez výrazných chyb. Příjemně se s ním jezdí, hezky vypadá a jak vyplývá z následující tabulky, má přiměřené ceny. Sedan je o 12 tisíc dražší než hatchback. Základní cena na 300 tisíci je sice nepatrně vyšší, než bývá zvykem u konkurence, s nízkými příplatky za lépe vybavené verze a výhodnými pakety se ale situace rychle obrací.

Opel Astra Sedan - technické údaje a ceny na českém trhu
Motor1,4 16V1,6 16V1,4 Turbo1,4 Turbo S/S1,6 Turbo
Převodovka5M5M (6A)*6M (6A)*6M6M (6A)*
Zdvihový objem [cm3]13981598136413641598
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]74/600085/6000103/4900-6000103/4900-6000132/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]130/4000155/4000220/1850-4900220/1850-4900230/2200-5400
Max. rychlost [km/h]183193 (185)207 (205)207223 (213)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,211,9 (13,3)10,2 (10,3)10,28,7 (9,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,56,6 (7,1)5,9 (6,6)5,66,8 (7,2)
Cena Essentia [Kč]311.900,-342.900,-372.900,---
Cena Enjoy [Kč]326.900,-357.900,-387.900,--437.900,-
Cena Sport [Kč]349.900,-380.900,-410.900,--460.900,-
Cena Cosmo [Kč]359.900,-390.900,-420.900,--470.900,-
* automatická převodovka příplatek 45.000,-

Opel Astra Sedan - technické údaje a ceny na českém trhu
Motor1,3 CDTI1,3 CDTI S/S1,7 CDTI1,7 CDTI
ecoFlex S/S
1,7 CDTI1,7 CDTI
ecoFlex S/S
Převodovka5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]124816861686
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/400081/400096/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]190/1750-3250280/1750-2500300/2000-2500
Max. rychlost [km/h]180180188191203206
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,614,612,412,610,811,3
Komb. spotřeba [l/100 km]4,24,14,63,74,63,7
Cena Essentia [Kč]373.900,-381.900,-383.900,----
Cena Enjoy [Kč]388.900,-396.900,-398.900,--413.900,--
Cena Sport [Kč]--421.900,--436.900,--
Cena Cosmo [Kč]--431.900,-456.900,-446.900,-471.900,-


Jízdní dojmy Opel Astra sedan
 
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Petici proti unijní regulaci zbraní podepsalo 100 tisíc lidí, teď ji projedná Senát Petici proti unijní regulaci zbraní podepsalo 100 tisíc lidí, teď ji projedná Senát

Kvůli petici proti unijní regulaci zbraní, kterou podle…

Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun

Hodnota zakázek na komunikaci z veřejného sektoru se v…

Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří

Týden testování a ostrý provoz. E-shop nejvýdělečnějšího…

Liglass zatím nezaplatí. Kyrgyzská strana prý porušila smlouvu Liglass zatím nezaplatí. Kyrgyzská strana prý porušila smlouvu

Česká společnost Liglass Trading CZ zatím nechce zaplatit…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Opel Astra Sedan: První jízdní dojmy, české ceny







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Další nehoda z Nürburgringu: Rychlá jízda řidiče Astry skončila kotoulem Další nehoda z Nürburgringu: Rychlá jízda řidiče Astry skončila kotoulem

Ťukance o svodidla jsou při volných jízdách v Zeleném…

Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce

Poslední "auto za rozumnou cenu", s nímž v Top Gearu…

 



 
Porsche 911 (964) RS Touring: Jeden z jedenácti exemplářů čeká na nového majitele

Porsche 911 (964) RS Touring: Jeden z jedenácti exemplářů čeká na nového majitele

Dnes 17:53

Nenápadné a zároveň velmi extrémní a vzácné je Porsche 911 RS Touring z roku 1992, které do své aukce zařadila britská společnost Silverstone Auctions.




Blesk.cz

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned se zranila!

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned…

Berenika Kohoutová (26) překvapuje televizní diváky svými výkony v Tvoje tvář má známý hlas, přesto si našla…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

Krosček do zad a rychlý pád na zem? Extraliga má jasno: Simulant!

Krosček do zad a rychlý pád na zem? Extraliga má…

A už to extraligou zase sviští. Tenhle souboj byl přihraný, tady máš pokutu, hezky 10 % z platu dolů. Tenhle…

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze Sparty musí zapracovat

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze…

Hokejová extraliga má za sebou už pět kol. Jak si po rozjezdu sezony zatím vedou brankáři? Kdo se může na…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…