Opel Astra Sedan: První jízdní dojmy, české ceny

 

Krátce po světové premiéře jsme se svezli s novou Astrou sedan, navíc s novou verzí motoru 1,4 Turbo.

Čtyřdveřová karoserie patří ke kompaktním Opelům jaksi odjakživa. Kadett A, který letos slaví 50 let, byl sice jen dvoudveřovým sedanem, od té doby se ale na klasický tříprostorový model nikdy nezapomnělo.

Priorita ale dnes patří hatchbackům, a tak si dal Opel u předchozí i té současné Astry na čas. Verze sedan přichází až tři roky po pětidveřovém hatchbacku a představuje svým způsobem doplněk nabídky.

V západní Evropě má zůstat 25 % produkce, zbývající tři čtvrtiny zamíří do zemí střední a východní Evropy. A tím se nemyslí ani tak Česká republika nebo Slovensko, největší zájem automobilka čeká v Rusku a Turecku. I proto proběhla světová premiéra na autosalonu v Moskvě.

Opel Astra - produktový mix a očekávaný podíl na prodejích v roce 2013
VerzeAstra pětidveřováAstra Sports TourerAstra SedanAstra GTC / OPC
Podíl na prodejích44%30%15%11%

My jsme ale za novým sedanem vyrazili do německého pohoří Taunus, které leží nedaleko sídla Opelu v Rüsselsheimu. K vyzkoušení se nabídl vůz s inovovaným motorem 1,4 Turbo a automatickou převodovkou. Ne náhodou – čtyřdveřová Astra je určena pro soukromé zákazníky a pro ně je tato kombinace zajímavou volbou.

Kromě toho mohou zákazníci vybírat ze dvou klasických atmosférických čtyřválců (1,4 a 1,6 litru) a vrcholného 1,6 Turbo. Ten je však nejdražším motorem v Astře sedan, dokonce dražším než každý ze tří dodávaných turbodieselů (1,3 CDTI a dvě verze 1,7 CDTI). Dvoulitrové turbodiesely se s karoserií sedan prodávat nebudou, a to včetně nové varianty Astra BiTurbo.

Opel Astra Sedan - srovnání generací
ModelJ (od 2012)H (2007 až 2012)rozdíl
Délka [mm]46584587+71
Šířka [mm]18171753+64
Výška [mm]15001458+42
Rozvor [mm]26852703-18
Rozchod vpředu [mm]15411488+53
Rozchod vzadu [mm]15511479+73
Zav. prostor [l]460490-30

První a vlastně nakonec největší chyba se ukazuje už při přebírání testovacího vozu. Jak se dostat do kufru? Tlačítkem nad panelem rádia. To by bylo hezké, kdyby existovala další možnost. Ale zvenku to nejde a řidič se musí naklonit pořádně dovnitř. Přitom konkurenční VW má tlačítko se stejnou funkcí na dveřích řidiče, kde je lépe v dosahu.

Ale po této drobné epizodě už převažují pozitiva. Po usednutí dovnitř je zřejmé, že se nikde nešetřilo. Astra sedan je jednoduše Astra, tedy poctivě navržené a sestavené auto lehce nadprůměrných kvalit. Takže vpředu je hezky pooplovsku všechno na svém místě, včetně záplavy tlačítek na panelu rádia/navigace a klimatizace. Opel si ale drží svou, pod heslem auto není iPod zavrhuje multifunkční a dotykové ovladače. Když se jednou dokážete zorientovat, funguje to překvapivě snadno.

Zavedené pořádky ale trvají i v druhé řadě sedadel, kde nezbylo mnoho místa pro nohy. Sedáky jsou relativně nízko a opěradla předních sedadel jsou blízko. Kdo si zvykl na podélnou prostornost předchozí generace, na toho jen těžko zapůsobí náhrada v podobě širšího interiéru. V kontextu konkurence to ale znamená jen návrat do obvyklých mezí. Akorát Renault Fluence je v tomto ohledu výrazně lepší, ale ten zase na Astru v ničem dalším nestačí (kromě ceny).

Zaujalo nás
+Komfortní jízdní vlastnosti nejdou proti ovladatelnosti v zatáčkách, adaptivní tlumiče fungují skvěle ve všech přednastavených režimech, boční profil má vyvážené proporce, zvukový projev motoru 1,4 Turbo, příznivá cenová politika.
-Zavazadlový prostor nelze otevřít zvenku, nabídka motorů je proti pětidveřové Astře ochuzená o dieselové dvoulitry, automatická převodovka nemá pádla na volantu, zavazadelník má menší objem než v předchozí generaci.

Pod kapotou pracuje modernizovaný motor 1,4 Turbo o výkonu 103 kW. Výkon se neměnil a zůstává i konvenční technika vstřikování paliva do sání. Opel ale přidal funkci overboost, která díky krátkodobému zvýšení plnícího tlaku turba dokáže při plné zátěži zvýšit točivý moment – konkrétně o 10 % z 200 na 220 Nm.

Ve skutečnosti ale motor za žádného bouřliváka není, i když má příjemně chraplavý zvuk. Plynulý přísun točivého momentu umožňuje jízdu i v nízkých otáčkách, vyšší zátěž ale znamená automaticky přechod do středního pásma. Dynamika odpovídá zvyklostem, VW Jetta 1,4 TSI nebo Mazda 3 2,0 DISI podávají srovnatelné výkony.

Automatické převodovce chybí pádla pro manuální volbu převodů na volantu (možnost řadit pohyby pákou ale zůstává) a ve sportovním režimu je příliš hektická; na drobné změny sešlápnutí plynového pedálu reaguje opakovaným řazením. Sportovní mód je ale nastavitelný, a tak si lze i v něm užívat standardního ladění automatu, který se nebrání nízkým otáčkám ani vcelku hbitému podřazování. V situacích, kdy čtrnáctistovka vede nerovný boj s dlouhými převody a 1500 kg provozní hmoty, se nebojí krátkodobě zvýšit otáčky pomocí prokluzu měniče. Není to moc efektivní, ale tato cesta je příjemnější než neúspěšné hledání vhodnějšího převodu.

A účinnost není nesilnější stránkou tohoto vozu. Loudavá jízda může srazit spotřebu i pod slibovaných 6,5 l/100 km, raději ale počítejte s nějakými osmi litry, při dynamické jízdě více než deseti. Proti alternativě v podobě turbodieselů ale nabídne tento motor vyrovnanější charakteristiku a výrazně tišší chod, navíc dieselovou Astru sedan nezískáte s automatickou převodovkou.

Když byla řeč o sportovním režimu – ten se týká i nastavení podvozku. S adaptivními tlumiči FlexRide nabízí Astra tři charakteristiky tlumení a v kombinaci se 17palcovými koly (nejmenší rozměr litých disků) je rozsah změn výrazný. Na nejkomfortnější Tour se sedan elegantně pohupuje a přesto dobře drží v zatáčkách, nejtvrdší Sport tlumiče citelně utáhne, ale auto neztratí schopnost překonávat nerovnosti v klidu a bez odskakování zadních kol. Kdo si může dovolit dvacetitisícový příplatek (resp. 40 tisíc v kombinaci s adaptivními světly), neměl by nad adaptivními tlumiči dlouze váhat.

Jaký z toho plyne závěr? Nová Astra Sedan je auto bez výrazných chyb. Příjemně se s ním jezdí, hezky vypadá a jak vyplývá z následující tabulky, má přiměřené ceny. Sedan je o 12 tisíc dražší než hatchback. Základní cena na 300 tisíci je sice nepatrně vyšší, než bývá zvykem u konkurence, s nízkými příplatky za lépe vybavené verze a výhodnými pakety se ale situace rychle obrací.

Opel Astra Sedan - technické údaje a ceny na českém trhu
Motor1,4 16V1,6 16V1,4 Turbo1,4 Turbo S/S1,6 Turbo
Převodovka5M5M (6A)*6M (6A)*6M6M (6A)*
Zdvihový objem [cm3]13981598136413641598
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]74/600085/6000103/4900-6000103/4900-6000132/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]130/4000155/4000220/1850-4900220/1850-4900230/2200-5400
Max. rychlost [km/h]183193 (185)207 (205)207223 (213)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,211,9 (13,3)10,2 (10,3)10,28,7 (9,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,56,6 (7,1)5,9 (6,6)5,66,8 (7,2)
Cena Essentia [Kč]311.900,-342.900,-372.900,---
Cena Enjoy [Kč]326.900,-357.900,-387.900,--437.900,-
Cena Sport [Kč]349.900,-380.900,-410.900,--460.900,-
Cena Cosmo [Kč]359.900,-390.900,-420.900,--470.900,-
* automatická převodovka příplatek 45.000,-

Opel Astra Sedan - technické údaje a ceny na českém trhu
Motor1,3 CDTI1,3 CDTI S/S1,7 CDTI1,7 CDTI
ecoFlex S/S
1,7 CDTI1,7 CDTI
ecoFlex S/S
Převodovka5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]124816861686
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/400081/400096/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]190/1750-3250280/1750-2500300/2000-2500
Max. rychlost [km/h]180180188191203206
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,614,612,412,610,811,3
Komb. spotřeba [l/100 km]4,24,14,63,74,63,7
Cena Essentia [Kč]373.900,-381.900,-383.900,----
Cena Enjoy [Kč]388.900,-396.900,-398.900,--413.900,--
Cena Sport [Kč]--421.900,--436.900,--
Cena Cosmo [Kč]--431.900,-456.900,-446.900,-471.900,-


Jízdní dojmy Opel Astra sedan
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek

Největší minoritní akcionář Unipetrolu, společnost…

Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila

Část cizinců se dnes vzbouřila proti policii a…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

Zeman je na tom špatně, možná nebude kandidovat, říká diplomat Kolář Zeman je na tom špatně, možná nebude kandidovat, říká diplomat Kolář

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Opel Astra Sedan: První jízdní dojmy, české ceny







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce

Poslední "auto za rozumnou cenu", s nímž v Top Gearu…

Chcete auto za rozumnou cenu? Astra z Top Gearu je na prodej Chcete auto za rozumnou cenu? Astra z Top Gearu je na prodej

Červená Astra generace J má za sebou náročnou kariéru…

 



 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

Tropy v Česku v úterý vystřídají bouřky a přijdou i kroupy. Sledujte radar

Tropy v Česku v úterý vystřídají bouřky a přijdou i…

Začátkem týdne se budou teploty stále držet na tropických třicítkách. Z úterka na středu však přijde ochlazení,…

 

iSport.cz

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Zdroj blízký Buckinghamskému paláci vypustil do světa informaci, že britská panovnice zhlédla na popud svých…

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…