Opel Astra Sedan: První jízdní dojmy, české ceny

 

Krátce po světové premiéře jsme se svezli s novou Astrou sedan, navíc s novou verzí motoru 1,4 Turbo.

Čtyřdveřová karoserie patří ke kompaktním Opelům jaksi odjakživa. Kadett A, který letos slaví 50 let, byl sice jen dvoudveřovým sedanem, od té doby se ale na klasický tříprostorový model nikdy nezapomnělo.

Priorita ale dnes patří hatchbackům, a tak si dal Opel u předchozí i té současné Astry na čas. Verze sedan přichází až tři roky po pětidveřovém hatchbacku a představuje svým způsobem doplněk nabídky.

V západní Evropě má zůstat 25 % produkce, zbývající tři čtvrtiny zamíří do zemí střední a východní Evropy. A tím se nemyslí ani tak Česká republika nebo Slovensko, největší zájem automobilka čeká v Rusku a Turecku. I proto proběhla světová premiéra na autosalonu v Moskvě.

Opel Astra - produktový mix a očekávaný podíl na prodejích v roce 2013
VerzeAstra pětidveřováAstra Sports TourerAstra SedanAstra GTC / OPC
Podíl na prodejích44%30%15%11%

My jsme ale za novým sedanem vyrazili do německého pohoří Taunus, které leží nedaleko sídla Opelu v Rüsselsheimu. K vyzkoušení se nabídl vůz s inovovaným motorem 1,4 Turbo a automatickou převodovkou. Ne náhodou – čtyřdveřová Astra je určena pro soukromé zákazníky a pro ně je tato kombinace zajímavou volbou.

Kromě toho mohou zákazníci vybírat ze dvou klasických atmosférických čtyřválců (1,4 a 1,6 litru) a vrcholného 1,6 Turbo. Ten je však nejdražším motorem v Astře sedan, dokonce dražším než každý ze tří dodávaných turbodieselů (1,3 CDTI a dvě verze 1,7 CDTI). Dvoulitrové turbodiesely se s karoserií sedan prodávat nebudou, a to včetně nové varianty Astra BiTurbo.

Opel Astra Sedan - srovnání generací
ModelJ (od 2012)H (2007 až 2012)rozdíl
Délka [mm]46584587+71
Šířka [mm]18171753+64
Výška [mm]15001458+42
Rozvor [mm]26852703-18
Rozchod vpředu [mm]15411488+53
Rozchod vzadu [mm]15511479+73
Zav. prostor [l]460490-30

První a vlastně nakonec největší chyba se ukazuje už při přebírání testovacího vozu. Jak se dostat do kufru? Tlačítkem nad panelem rádia. To by bylo hezké, kdyby existovala další možnost. Ale zvenku to nejde a řidič se musí naklonit pořádně dovnitř. Přitom konkurenční VW má tlačítko se stejnou funkcí na dveřích řidiče, kde je lépe v dosahu.

Ale po této drobné epizodě už převažují pozitiva. Po usednutí dovnitř je zřejmé, že se nikde nešetřilo. Astra sedan je jednoduše Astra, tedy poctivě navržené a sestavené auto lehce nadprůměrných kvalit. Takže vpředu je hezky pooplovsku všechno na svém místě, včetně záplavy tlačítek na panelu rádia/navigace a klimatizace. Opel si ale drží svou, pod heslem auto není iPod zavrhuje multifunkční a dotykové ovladače. Když se jednou dokážete zorientovat, funguje to překvapivě snadno.

Zavedené pořádky ale trvají i v druhé řadě sedadel, kde nezbylo mnoho místa pro nohy. Sedáky jsou relativně nízko a opěradla předních sedadel jsou blízko. Kdo si zvykl na podélnou prostornost předchozí generace, na toho jen těžko zapůsobí náhrada v podobě širšího interiéru. V kontextu konkurence to ale znamená jen návrat do obvyklých mezí. Akorát Renault Fluence je v tomto ohledu výrazně lepší, ale ten zase na Astru v ničem dalším nestačí (kromě ceny).

Zaujalo nás
+Komfortní jízdní vlastnosti nejdou proti ovladatelnosti v zatáčkách, adaptivní tlumiče fungují skvěle ve všech přednastavených režimech, boční profil má vyvážené proporce, zvukový projev motoru 1,4 Turbo, příznivá cenová politika.
-Zavazadlový prostor nelze otevřít zvenku, nabídka motorů je proti pětidveřové Astře ochuzená o dieselové dvoulitry, automatická převodovka nemá pádla na volantu, zavazadelník má menší objem než v předchozí generaci.

Pod kapotou pracuje modernizovaný motor 1,4 Turbo o výkonu 103 kW. Výkon se neměnil a zůstává i konvenční technika vstřikování paliva do sání. Opel ale přidal funkci overboost, která díky krátkodobému zvýšení plnícího tlaku turba dokáže při plné zátěži zvýšit točivý moment – konkrétně o 10 % z 200 na 220 Nm.

Ve skutečnosti ale motor za žádného bouřliváka není, i když má příjemně chraplavý zvuk. Plynulý přísun točivého momentu umožňuje jízdu i v nízkých otáčkách, vyšší zátěž ale znamená automaticky přechod do středního pásma. Dynamika odpovídá zvyklostem, VW Jetta 1,4 TSI nebo Mazda 3 2,0 DISI podávají srovnatelné výkony.

Automatické převodovce chybí pádla pro manuální volbu převodů na volantu (možnost řadit pohyby pákou ale zůstává) a ve sportovním režimu je příliš hektická; na drobné změny sešlápnutí plynového pedálu reaguje opakovaným řazením. Sportovní mód je ale nastavitelný, a tak si lze i v něm užívat standardního ladění automatu, který se nebrání nízkým otáčkám ani vcelku hbitému podřazování. V situacích, kdy čtrnáctistovka vede nerovný boj s dlouhými převody a 1500 kg provozní hmoty, se nebojí krátkodobě zvýšit otáčky pomocí prokluzu měniče. Není to moc efektivní, ale tato cesta je příjemnější než neúspěšné hledání vhodnějšího převodu.

A účinnost není nesilnější stránkou tohoto vozu. Loudavá jízda může srazit spotřebu i pod slibovaných 6,5 l/100 km, raději ale počítejte s nějakými osmi litry, při dynamické jízdě více než deseti. Proti alternativě v podobě turbodieselů ale nabídne tento motor vyrovnanější charakteristiku a výrazně tišší chod, navíc dieselovou Astru sedan nezískáte s automatickou převodovkou.

Když byla řeč o sportovním režimu – ten se týká i nastavení podvozku. S adaptivními tlumiči FlexRide nabízí Astra tři charakteristiky tlumení a v kombinaci se 17palcovými koly (nejmenší rozměr litých disků) je rozsah změn výrazný. Na nejkomfortnější Tour se sedan elegantně pohupuje a přesto dobře drží v zatáčkách, nejtvrdší Sport tlumiče citelně utáhne, ale auto neztratí schopnost překonávat nerovnosti v klidu a bez odskakování zadních kol. Kdo si může dovolit dvacetitisícový příplatek (resp. 40 tisíc v kombinaci s adaptivními světly), neměl by nad adaptivními tlumiči dlouze váhat.

Jaký z toho plyne závěr? Nová Astra Sedan je auto bez výrazných chyb. Příjemně se s ním jezdí, hezky vypadá a jak vyplývá z následující tabulky, má přiměřené ceny. Sedan je o 12 tisíc dražší než hatchback. Základní cena na 300 tisíci je sice nepatrně vyšší, než bývá zvykem u konkurence, s nízkými příplatky za lépe vybavené verze a výhodnými pakety se ale situace rychle obrací.

Opel Astra Sedan - technické údaje a ceny na českém trhu
Motor1,4 16V1,6 16V1,4 Turbo1,4 Turbo S/S1,6 Turbo
Převodovka5M5M (6A)*6M (6A)*6M6M (6A)*
Zdvihový objem [cm3]13981598136413641598
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]74/600085/6000103/4900-6000103/4900-6000132/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]130/4000155/4000220/1850-4900220/1850-4900230/2200-5400
Max. rychlost [km/h]183193 (185)207 (205)207223 (213)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,211,9 (13,3)10,2 (10,3)10,28,7 (9,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,56,6 (7,1)5,9 (6,6)5,66,8 (7,2)
Cena Essentia [Kč]311.900,-342.900,-372.900,---
Cena Enjoy [Kč]326.900,-357.900,-387.900,--437.900,-
Cena Sport [Kč]349.900,-380.900,-410.900,--460.900,-
Cena Cosmo [Kč]359.900,-390.900,-420.900,--470.900,-
* automatická převodovka příplatek 45.000,-

Opel Astra Sedan - technické údaje a ceny na českém trhu
Motor1,3 CDTI1,3 CDTI S/S1,7 CDTI1,7 CDTI
ecoFlex S/S
1,7 CDTI1,7 CDTI
ecoFlex S/S
Převodovka5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]124816861686
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/400081/400096/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]190/1750-3250280/1750-2500300/2000-2500
Max. rychlost [km/h]180180188191203206
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,614,612,412,610,811,3
Komb. spotřeba [l/100 km]4,24,14,63,74,63,7
Cena Essentia [Kč]373.900,-381.900,-383.900,----
Cena Enjoy [Kč]388.900,-396.900,-398.900,--413.900,--
Cena Sport [Kč]--421.900,--436.900,--
Cena Cosmo [Kč]--431.900,-456.900,-446.900,-471.900,-


Jízdní dojmy Opel Astra sedan
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Bezpilotní auto Uberu havarovalo, společnost pozastavila program vývoje Bezpilotní auto Uberu havarovalo, společnost pozastavila program vývoje

Společnost Uber, která téměř po celém světě konkuruje…

Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat…

Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže

Více jak deset milionů Britů přijde během příštích…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Opel Astra Sedan: První jízdní dojmy, české ceny







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce

Poslední "auto za rozumnou cenu", s nímž v Top Gearu…

Chcete auto za rozumnou cenu? Astra z Top Gearu je na prodej Chcete auto za rozumnou cenu? Astra z Top Gearu je na prodej

Červená Astra generace J má za sebou náročnou kariéru…

 



 
Racing21 na Valašské rally: Den první, aneb když to prostě nejde.

Racing21 na Valašské rally: Den první, aneb když to prostě nejde.

Dnes 10:25

Vstup do sezony TrueCam MČR 2017 nevyšel Klokočka ŠKODA National Teamu podle představ. Podívejte se na video z prvního dne.




Blesk.cz

Obří výbuch plynu v Liverpoolu zranil 24 lidí. Taneční studio srovnal se zemí

Obří výbuch plynu v Liverpoolu zranil 24 lidí.…

Nejméně 24 zraněných si vyžádala v sobotu pozdě večer mohutná exploze v britském městě Wirral nedaleko…

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou mzdu se soudila dva roky

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou…

Zaměstnavatelé při ukončení pracovního poměru ve zkušební době často nevyplácejí odpracovaný čas. Takovou…

 

iSport.cz

Washington vyhrál na palubovce Clevelandu, Satoranský uzavřel skóre

Washington vyhrál na palubovce Clevelandu,…

Basketbalisté Washingtonu vyhráli na palubovce úřadujících šampionů v Clevelandu 127:115. V prvním poločase…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Přiznání starosty Bruselu, sídla EU: Radikální salafisté ovládli všechny mešity ve městě

Přiznání starosty Bruselu, sídla EU: Radikální…

„Každý ví, že všechny mešity v Bruselu, jsou v rukou salafistů,“ oznámil starosta hlavního města Belgie Yvan…

Slavní gumoví medvídci Haribo vyslyšeli Trumpa, otevřou první továrnu i v Americe

Slavní gumoví medvídci Haribo vyslyšeli Trumpa,…

Zná je pravděpodobně každý a většina lidí je i ochutnala. Legendární gumoví medvídci německé firmy Haribo,…