27.1. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Jízdní dojmy Renault Trucks T: Velmi snadné

 

Ačkoliv Renault Trucks ohromil odhalením všech modelových řad najednou, nejvíce nás lákalo svezení dálkovým typem T.

Jako kluk na novou hračku jsme se těšili za volant řady T. Nostalgické vzpomínky na osobitý model Magnum jsme nechali za sebou a těšili se na spoustu zásadních a do očí bijících inovací.

Odhlédneme-li od vzhledu nového vozidla, musí každého zaujmout aerodynamika budky řady T. Obdélníkový profil byl v modelu T k dosažení lepší aerodynamiky nahrazen užší přídí a standardní šířkou zádě kabiny 2,5 metru. Tu také podpořila skromnější světlá výška modelu s nejvyšší kabinou.

Unikátní řešení také nabízejí deflektory coby součást hlavních světlometů.

Posaď se

Sedadla navržená firmou Recaro neměla chybu a díky všemožnému nastavení včetně délky sedáku se nám v nich sedělo jako v bavlnce. Je fakt, že šlo o jednu z osmdesátky nejlépe vybavených verzí sedačky včetně ventilace. Po chvilce marné námahy při hledání odjištění volantu nám pomohl instruktor Renault Trucks a ukázal vpravo pod volant.

K dobré pozici přispěl volant stavitelný ve dvou osách i kloubech. Vložili jsme kartu do tachografu a vyrazili z areálu továrny v Blainville-sur-Orne u normandského města Caen směrem na severozápad k pobřeží světoznámému pro vylodění britských, amerických a kanadských vojsk v červnu 1944.

Trasa s vozidly pro dálkovou přepravu vedla městečky a často velmi úzkými silnicemi, abychom si mohli co nejlépe vyzkoušet vedení vozidla a mnoho nových prvků aktivní bezpečnosti (pasivní nebylo třeba prověřit…).

První úsek jsme se soustředili na řízení, a proto jsme aktivovali adaptivní tempovat a naučili se jej ovládat pomocí tlačítek na volantu i pod ním. Ovladače namontované do spodní strany věnce volantu tvoří v dálkové přepravě zboží unikum. Rychle jsme si na ně zvykli a připadalo nám jednodušší nacházet všechna potřebná tlačítka, aniž bychom museli o jediný centimetr pohnout rukou na volantu.

Adaptivní tempovat//omezovač

Kruhový ovladač na přístrojové desce dovoloval aktivovat buď tempomat, nebo omezovač rychlosti. Okamžitě jsme si vzpomněli na podobný systém u osobních a lehkých užitkových vozů Renault, které však používají kolébkový vypínač s třemi polohami. Proč Renault Trucks zvolil výrobně dražší kruhový ovladač? Odpověď jsme nalezli v možnosti tří úrovní adaptivního tempomatu. Na rozdíl od tohoto prvku ve vozidlech jiných značek bylo rozpětí maximální a minimální rychlosti adaptivního ústrojí předvolené ve třech stupních. Největší rozsah samozřejmě přináší nejvyšší úsporu paliva a spolu s prostředním stupněm je automaticky aktivována také volnoběžka Optiroll. Třetí úroveň nastavení ACC nedovoluje snížení rychlosti pod nastavenou mez, umožňuje pouze její překročení při jízdě v klesání.

Když jsme toto zjistili, obrátili jsme na instruktora na sedadle spolujezdce s tím, že nám připadá škoda, aby volnoběžka byla dostupná výhradně s aktivací ACC. Odpověď nás potěšila, protože v menu palubního počítače bylo možné Optiroll samostatně aktivovat, takže volnoběžka pak nastupovala po každém sundání nohy z plynového pedálu. Jediné omezení tvořila minimální rychlost 30 km/h.

Až do zastavení

Na zpáteční cestě jsme měli více možností vyzkoušet různé nové systémy, které v modelu Magnum dostupné nebyly. Na otázku, zda adaptivní tempovat funguje až do nulové rychlosti, jsme obdrželi odpověď ano. Tak to tedy musíme vyzkoušet – zněla naše reakce a v městském provozu jsme nastavili rychlost 50 km/h s tím, že sami nebudeme při dojíždění k řadě vozidel štosujících se před kruhovým objezdem brzdit. Instruktor přitakal, ale my jsme měli pravou nohu u brzdového pedálu ve střehu. Renault T začal po přiblížení se k vpředu jedoucímu vozidlu sám brzdit, až za ním v odstupu cca pěti metrů zastavil. Moc se nám líbil citlivý nástup zpomalovacího účinku.

A teď uvidíte, jak bude vůz sám zrychlovat, poznamenal instruktor, když se před námi uvolnil prostor. Akcelerace plně naložené soupravy však nebyla tak rázná, jako kdybychom sešlápli plynový pedál až na podlahu. Co to je? obrátili jsme se na instruktora Renault Trucks.

Dostali jsme vysvětlení, že ACC je inteligentní a v závislosti na zvoleném stupni (tří rozmezí rychlostí) zrychluje. Pokud budeme používat nejširší spektrum rychlosti a tedy nejúspornější variantu, zrychlí vozidlo na stanovenou mez pozvolněji, než pokud navolíme druhý, či dokonce třetí nejužší interval minimální a maximální rychlosti. Pochvalně jsme pokývali a jednoduchým otočením kolečka nastavili třetí stupeň ACC. Opravdu, třináctilitrový motor tahače zahučel a souprava zrychlovala velmi rázně.

Elektrická parkovací brzda

Při zastavení ve stoupání se nám osvědčil nový prvek v podobě elektricky ovládané parkovací brzdy. Na rozdíl od klasické pneumatické ji nebylo třeba k rozjetí vypnout, protože uvolnění brzdových segmentů proběhlo automaticky s nárůstem točivého momentu motoru. Řidiči ostatních automobilů se již nemusejí obávat toho, že by nový tahač řady T při rozjíždění do stoupání nejdříve několik decimetrů couvl. To se stává, když řidič špatně synchronizuje deaktivaci pneumatické parkovací brzdy se zařazením převodového stupně a pohybem spojkového pedálu.

Další výhodu elektrické brzdy ocení méně soustřediví řidiči, protože po vypnutí motoru se parkovací brzda automaticky zapne a vozidlo je zajištěno proti pohybu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo

Tesla vkládala do Modelu 3 velké naděje, stejně tak…

Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA

Řecko přijalo nabídku konsorcia vedeného italskou…

Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum

Dva a půl roku po vypuknutí emisního skandálu, který se…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má trable s ňadry

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má…

Moderátorka zpráv FTV Prima Gábina Kratochvílová Lašková (28) je už od Velikonoc maminkou chlapečka Benedikta.…

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto i peníze!

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto…

Jako by nestačilo, že na své narozeniny musela Vendula Pizingerová (46) překonat sama sebe, a zpocená a neumytá…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké šance mají ostatní?

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké…

Trenéři české hokejové reprezentace mají v přípravě na MS v Dánsku starosti s marodkou v obraně, ale realizační…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…