17.9. 2017 Jiří Baborský

Jízdní dojmy s Hondou NSX: Hybrid pána pekel

 

Nářez, který Honda NSX předvádí prvních 100 milisekund po přidání plynu, ji prý odlišuje od zbytku světa. Už víme, o čem je řeč.

Hliníková placka NSX z devadesátých let dodnes fascinuje. Navázat na takovou ikonu není vůbec snadné, Honda se o to ale přece jen pokusila. Opět vsadila na pokrokové technologie, úchvatný design a strhující dynamiku. Po dvou hodinách za volantem aby nám doktoři pracně vraceli zpřeházené vnitřnosti zpátky na původní pozice.

Exot exotů

Nejsou to testovací jízdy, na jaké jsme zvyklí. Z Česka jsme do Štýrského Hradce vyrazili jen dva, místo obvyklé flotily stojí na parkovišti jediná Honda NSX a sami lidé z automobilky kolem ní našlapují jako okolo svátosti. V Evropě jezdí jen 200 kousků, náš s výrobním číslem #0000 patří evropské centrále Hondy a je na roztrhání. Dostat se za volant je jako vyhrát ve sportce.

Design karoserie je velmi čistý, prostý nápadných spoilerů, přesto aerodynamicky maximálně účinný. Každý záhyb a skulinka mají funkci, vytvářejí přítlak nebo přivádějí svěží vítr k brzdám či motoru. Nic není samoúčelné. Navzdory výšce jen 1,2 metru se do NSX pohodlně nastupuje, pomáhají tomu sice nudné, ale praktické dveře klasické koncepce. A také kolmé přední sloupky, které jsou díky speciálnímu výrobnímu postupu tenké, a přitom velmi tuhé. Je přes ně skvěle vidět do zatáček, stejně jako přes zrcátka na stopkách a přístrojový štít usazený tak nízko, jak to jen šlo. NSX je zkrátka promyšlené do nejmenšího detailu.

Elektrošok

Vůbec si nepamatuji, že bych Hondě poskytl dlaně k naměření, ale muselo to tak být. Volant mi totiž padne do rukou jako žádný předtím. Posez nemá chybu, místa je tak akorát, materiály představují japonsky svéráznou směsku kvalitní kůže, alcantary a obyčejných plastů. Marně hledáme cokoli připomínající volič převodovky, nalézáme jen tlačítka na středovém tunelu. Startujeme, ale očekávaný ďábel asi zaspal. Zvuk šestiválce je sytý, ve srovnání s randálem BMW M3, Jaguaru F-Type nebo Mercedesu-AMG GT však jako by bylo NSX němé.

Honda NSX: V Evropě dražší, než Porsche 911 Turbo

Seznamovací kilometry městem probíhají podobně jako v Civiku 1.5. Ticho, pohodlí, snadné ovládání. Že by klid před bouří? Každopádně v téhle atmosféře bychom klidně jeli na konec světa. Vážně nám dali skoro šestisetkoňový supersport?

Vývojář Kotaro Yamamoto hovořil o čtyřech autech v jednom. Mezi tichým a závodním nastavením vozu je prý rozdíl 25 decibelů. Otáčíme velkým knoflíkem a vyvoláváme ducha původní Hondy NSX. Řízení ztuhlo, podvozek přitvrdil, automat podřadil, motor si hlasitě zabrblal. Něco se děje! Bez větší psychické přípravy tisknu plyn k podlaze a oči mi lezou z důlků, jako když Tom honí Jerryho. Co to proboha je? Kde se to vzalo? NSX zahučelo jak startující letadlo a se stejnou vervou vystřelilo. Jen vzlétnout. Mám v živé paměti BMW M3 a Audi RS5, ale tohle je mimozemské. Začínám chápat Yamamotových sto milisekund. Co vypadalo jako hláška z prospektu, má najednou jasné kontury. Okamžitý kopanec všech tří elektromotorů, než se probere šestiválcové biturbo, umocní dojem ze zrychlení tak výrazně, že nestačíme ani mrknout a tachometr ukazuje čísla hodná doživotního žaláře.

Otevírá se před námi přehledná táhlá klikatice, a tak jdeme znovu tvrdě na věc. NSX letí jak vyhladovělý gepard za kořistí a nechce se nám věřit, že váží 1,8 tuny. Od volantu vypadá lehké jako pírko. Může za to optimální rozložení hmotnosti, těžiště u asfaltu a samozřejmě unikátní technologie stáčení do zatáčky pomocí předních elektromotorů – o technice ale víc v samostatném bloku.

S každým kilometrem získáváme potřebnou jistotu, zrychlujeme, ale NSX je pořád ledově chladné. V otáčkách sice vzrušeně ječí jako každá správná honda, ale jede jako po kolejích a nedává najevo ani špetku nervozity. Přitom máme regulérně pocit, že rychleji už na horské silnici prostě jet nejde.

Obdivujeme míru pohodlí i ve sportovním nastavení magnetoreologických tlumičů – a to není za Štýrským Hradcem nouze o záplaty. Ve vysokých rychlostech je na nich honda už trošičku nervózní, ale který supersport by nebyl…

Čas změnit názor

Ještě že nás limituje vymezený čas a 59litrová nádrž, jinak bychom nejspíš pořád zrychlovali – a kdo ví, jak by to dopadlo. Tak komplikovaný hybridní řetězec mě původně odrazoval, čekal jsem nežádoucí vedlejší účinky elektriky a celkově nepřirozený charakter, ale NSX rozmetalo moje obavy rychlostí sobě vlastní. Když sedíte za volantem, nemáte důvod přemýšlet, co se zrovna pod vámi děje. Děje se to přirozeně, nenápadně, děsivě rychle, a hlavně zábavně. Tohle je první hybrid, který mě totálně rozsekal. Není divu, že za futuristickou elektrárnu Honda žádá pět milionů. Tady ale přesně víte, za co je platíte. Za opojných prvních 100 milisekund a bleskurychle sebraný řidičák.

Čtyři v jednom

Dominantním kulatým ovladačem na středovém panelu volíte jízdní režim. Jsou mezi nimi takové rozdíly, že můžeme bez nadsázky mluvit o čtyřech autech v jednom.

Quiet Emoce jsou potlačené na nulu. Motor tiše ševelí, vytáčí se jen do čtyř tisíc a jede na spotřebu. Až tři kilometry ujede NSX čistě na elektřinu rychlostí do 80 km/h. Podvozek, řízení i brzdy jsou komfortní jako u obyčejného rodinného auta.

Sport Výchozí nastavení po nastartování, ideální pro každodenní použití. Dostatečně ostrá, ale vyvážená charakteristika vozu.

Sport+ maximální odezva hnacího ústrojí, rychlejší řazení, ostrý zvuk. Přední elektromotory výrazněji pomáhají stáčet auto do zatáčky.

Track Okruhový režim, nejagresivnější nastavení vozu. Pouze v tomto módu lze aktivovat launch control: zašlápnete brzdu, plný plyn, pustíte brzdu a honda vystřelí, jak nejrychleji dokáže. Na rozdíl od konkurentů to můžete s NSX opakovat donekonečna.

Unikátní hybrid pod lupou

Srdcem Hondy NSX je vidlicový šestiválec 3,5 l přeplňovaný dvěma turbodmychadly uložený hned za sedadly před zadní nápravou. Na něj navazuje elektromotor pro přímý pohon, spojený s klikovou hřídelí. Třetím členem celku je devítistupňová dvouspojková převodovka. Na přední nápravě pak najdeme další dvoumotorovou elektrickou jednotku, obstarávající zvlášť levé a pravé kolo. Systém v praxi funguje tak, že elektromotory s maximálním točivým momentem od nulových otáček vykrývají prodlevu spalovacího turbomotoru, takže NSX akceleruje bezprostředně po přidání plynu. Při zrychlování tedy ženou hondu čtyři motory, při ustálené rychlé jízdě ustoupí elektrika do pozadí a hlavní roli převezme benzinový agregát. Schopnost posílat na přední kola různý pomocný nebo brzdný moment honda využívá také při zpomalování a zatáčení. V oblouku jako by nějaká vyšší moc držela auto v ideální stopě. NSX má tedy velmi sofistikovaný aktivní pohon všech kol. Jmenuje se Sport Hybrid Super-Handling All Wheel Drive.

První Honda NSX se vydražila za 30 milionů korun

Zaujalo nás

  • Hondu NSX ručně vyrábí stovka zaměstnanců v malé továrně v americkém Ohiu.
  • Šestiválec skládá vždy jen jeden z osmi specialistů. Motor následně projde zkouškou odpovídající nájezdu 150 mil.
  • Za první rok produkce vzniklo přibližně 1300 kupé. Pouze 200 putovalo do Evropy. V Rakousku jsou čtyři, u nás žádné.
  • V zámoří se kupé prodává pod značkou Acura.
  • Původně mělo NSX dostat jen benzinový desetiválec, prototyp už byl hotový a testoval se na Nürburgringu. Pak přišla krize, svět začal přemýšlet jinak, projekt bylo potřeba přehodnotit, pojmout skroměji a vizionářsky. Vývoj začal znovu.

Základní údaje
Spalovací motor 3.5 V6 biturbo
Výkon (kW při ot./min) 373/6500-7500
Točivý moment (N.m při ot./min) 550/2000-6000
Zadní elektromotor pro přímý pohon
Výkon (kW při ot./min) 35/3000
Točivý moment (N.m při ot./min) 147/500-2000
Přední jednotka dvou elektromotorů
Výkon (kW při ot./min) 27 a 27/4000
Točivý moment (N.m při ot./min) 74 a 74/0-2000
Parametry celého hybridního systému
Maximální výkon (kW) 427
Maximální točivý moment (N.m) 646
Pohotovostní hmotnost (kg) 1847
Rozložení hmotnosti P/Z náprava (%) 42:58
Maximální rychlost (km/h) 308
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 10,0
Délka x šířka x výška (mm) 4487 x 1939 x 1204
Rozvor (mm) 2630
Zavazadlový prostor (l) 110
Základní cena 4 987 000 Kč
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající? Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající?

Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, triumfuje…

Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Hondou NSX: Hybrid pána pekel







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 



Chcete tovární závoďák NSX GT3? Honda vám ho prodá! Chcete tovární závoďák NSX GT3? Honda vám ho prodá!

Honda oficiálně zahajuje prodej modelu NSX GT3 a program…

Video: Godzilla vs NSX a závod na čtvrt míle Video: Godzilla vs NSX a závod na čtvrt míle

To nejlepší ze současného Japonska na jedné silnici -…

 



 
Test dojezdu elektromobilů v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Test dojezdu elektroaut v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Dnes 08:00

Kolegové z německého Auto Bildu postavili na start osm elektrovozů, které měly ujet trasu dlouhou 143 km. Do cíle jich dorazilo pět.




Blesk.cz

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní stůl? Inspiraci najdete v galerii

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní…

Zasedněte letos ke štědrovečerní večeři u krásně vyzdobeného stolu. Hezky prostřít stůl není zas až tak složité,…

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých nábytkářů. Komplikuje jim výrobu

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých…

Před Vánoci se znovu rozhořel spor o certifikaci českých lesů. Olej do ohně tentokrát přilil europoslanec Tomáš…

 

iSport.cz

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny překvapil na lavičce

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny…

Trenér fotbalistů Sevilly Eduardo Berizzo, bojující s rakovinou prostaty, se pouhých 16 dnů po operaci vrátil ke…

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři zahraniční posily!

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři…

Ve fotbalové Slavii pokračují změny, které odstartovaly s příchodem nového sportovního manažera Jana Nezmara.…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Zeman potřebuje Babiše více než Babiš Zemana

Václav Klaus ml.: Zeman potřebuje Babiše více než…

V pravidelné páteční Pětce se dnes Václav Klaus mladší mimo jiné věnuje možnosti Ruska ovlivnit prezidentské…

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…