Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Ray EV: Elektrické mikro-MPV z Koreje

David Bureš
Diskuze (0)
Kia začne v roce 2012 vyrábět elektrickou verzi MPV Ray s elektromotorem o výkonu 50 kW.

Kia zveřejnila první informace o elektrické variantě nedávno představeného modelu Ray. Jihokorejská automobilka příští rok vyrobí 2.500 exemplářů Raye EV, které budou v rámci vývoje poskytnuty vládním institucím.

Ray EV používá elektromotor o výkonu 50 kW a točivém momentu 167 Nm, jehož síla je posílána na přední kola. Elektromotor čerpá energii z lithium-iontových polymerových baterií o kapacitě 16,4 kWh, které jsou uložené pod zadními sedadly a pod podlahou vozu. Ty umožňují autu ujet na jedno jejich dobití asi 139 km.

Z domácí 220V zásuvky se akumulátory dobijí za šest hodin, rychlonabíjení údajně trvá 25 minut. Podle automobilky je životní cyklus baterií dlouhý 10 let.

Automobil používá samočinnou převodovku. Ta vedle běžného jízdního režimu D disponuje režimem E, při kterém elektromotor pracuje tak, aby byla spotřeba energie co nejnižší a dojezd auta co největší. Mód B (brake) je určen pro jízdu z kopce, protože maximalizuje brzdnou sílu vozu.

Elektrický kei-car je rychlejší než varianta se spalovacím motorem, Ray EV zrychlí z 0 na 100 km/h za 15,9 s, maximální rychlost činí 130 km/h.

Ray EV je dlouhý 3.593 mm, široký 1.595 mm a vysoký 1.700 mm. Rozvor náprav činí 2.520 mm. Elektrický kei-car váží 1.185 kg, což je o 187 kg více než Ray spalující benzin.

Oproti běžnému Rayi se elektrická varianta liší 220V zásuvkou v masce na přídi auta, zásuvkou pro rychlonabíjení místo víčka palivové nádrže a speciálními 14palcovými hliníkovými aerodynamickými koly. Chybějící pravý B-sloupek byl samozřejmě zachován.

Informační displej uvnitř vozu ukazuje stav nabití baterií a aktuální dojezd. Upravená navigace pak na 7palcovém displeji může zobrazovat nejbližší dobíjecí stanice, popřípadě místa, kam auto bez dobití akumulátorů dojede. V Koreji je v současnosti asi 300 dobíjecích stanic, do konce příštího roku však jejich počet má vzrůst na 3.100.

Automobil je vybaven systémem VESS (Virtual Engine Sound System), který při rychlostech pod 20 km/h a při couvání generuje zvuk podobný autům s benzinovými motory. Systém má samozřejmě varovat chodce před jedoucím elektromobilem. Vedle toho je Ray EV standardně vybaven šesti airbagy nebo asistentem rozjezdu do kopce.

Ray EV bude sdílet výrobní linku s konvenčním Rayem. Ten je poháněn tříválcovým motorem o objemu 998 cm3, který disponuje výkonem 57 kW v 6400 min-1. Vrchol točivého momentu 94 Nm leží v 3500 min-1. Jednotka je nabízena ve dvou verzích, ta první spaluje benzin, ta druhá je na LPG. V obou případech tříválec spolupracuje se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou.

David Bureš
Diskuze (0)