Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Mazda6 odhalena: Ve stopách konceptu Takeri

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (126)
Jako místo světové premiéry svého nového sedanu střední třídy si Mazda vybrala autosalon v ruské metropoli.

Nová Mazda6 je po modelu CX-5 druhým vozem japonské značky, který využívá kompletní balíček techniky Skyactiv a designový směr Kodo.

Při odhalování nové generace Mazdy6 postupovala japonská automobilka naprosto standardním způsobem až do začátku letošního srpna, kdy se nejdříve na autosalonu v Tokiu a potom i v Ženevě představil koncept Takeri jako předskokan nové generace Mazdy6.

Po důkladném představení konceptu veřejnosti následovalo několik měsíců klidu. V červenci zahájila Mazda tradiční postupné odhalování sedanu prostřednictvím fotek zachycujících detaily karoserie. Poslední série již nabízela pohled na prakticky celou novou Mazdu 6.

Po sérii fotografií naznačujících linie novinky se očekávalo zveřejnění materiálů odhalujících design interiéru a přibližujících techniku. Mazda místo toho raději v prvních srpnových dnech zveřejnila fotografii Mazdy 6 kombi ze slavnostního zahájení výroby a následně i video.

Nyní na konci srpna se konečně představuje Mazda6 zcela oficiálně na autosalonu v Moskvě s karoserií typu sedan a ve specifikaci pro ruský trh, kde bude nabízena pouze se zážehovými motory.

Design exteriéru

Z čelního pohledu je na výrazně prostorově tvarované přídi patrný motiv křídel, který je charakteristický pro nový styl Mazdy. Od křídel stoupají prolisy, které opticky oddělují kapotu motorové prostoru od blatníků a postupně přecházejí daleko do boků vozu.

Bočnímu pohledu dominují tři linie – elegantní linka táhnoucí se od zadního kola, linie zadního blatníku a linie předního blatníku, která zdůrazňuje silný ponton. Záď má působit stabilním dojmem díky vyváženým proporcím.

Premiéru v sériové produkci Mazdy slaví světlomety s LED a světelnými kroužky. Debutuje zde rovněž nový odstín laku karoserie „Soul Red“, který pomáhá zdůraznit dynamické křivky vozu.

Mazda v případě novinky ve specifikaci pro ruský trh uvádí celkovou délku 4.865 mm, šířku 1.840 mm, výšku 1.450 mm a rozvor náprav 2.830 mm. V případě rozchodu kol je uváděno pro 17palcová kola uváděno 1585 mm vpředu a 1575 mm vzadu. Verze s 19palcovými koly mají rozchod vpředu 1595 mm a vzadu 1585 mm.

Pro radost z jízdy

Mazda uvádí, že v případě jízdních vlastností bylo cílem vývojového týmu zprostředkovat řidiči podmanivý zážitek z jízdy, jakého lze dosáhnout pouze tehdy, když se člověku podaří splynout s automobilem v jedno. Proto se vývoj soustředil na to, jaký způsobem hlavní ovládací prvky reagují na pokyny řidiče, protože cílem bylo dosáhnout jak agility, tak předvídatelnosti.

Nová Mazda6 má podle automobilky precizně naladěný podvozek Skyactiv-Chassis se vzpěrami MacPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu. Na sloupku hřebenového řízení uložený elektrický posilovač řízení má umožnit projíždění zatáček bez přehmatávání na volantu. Nový ovládací systém má přispět ke zlepšení stability v přímém směru a omezit přenos nežádoucích sil od vozovky do volantu na nekvalitním povrchu.

Optimalizovaná křivka náběhu brzdového posilovače má zajistit přesné a jisté dávkování brzdného účinku i při intenzivním zpomalování. Účinnější chlazení brzdové soustavy se odráží v konzistentnějším zpomalovacím účinku, zlepšit se má odezva brzd v počátečním úseku dráhy brzdového pedálu.

Brzdový systém nové Mazdy6 využívá vpředu kotouče s vnitřním chlazením o průměru 297 mm a vzadu jsou použity plné kotouče o průměru 278 mm.

Karoserie Skyactiv-Body využívá v široké míře vysokopevnostní oceli. Díky tomu je lehčí, ale současně pevnější – torzní tuhost nové karoserie je přibližně o 30 % vyšší než u předchůdce.

Odborníci Mazdy na oblast NVH (hluk, vibrace) zaměřili své úsilí na dosažení nejnižší hladiny hluku v prostoru pro cestující v dané třídě a zároveň podmanivého zvuku motoru při akceleraci na plný plyn. Lepší kultivovanost je výsledkem zejména účinného potlačení přenosu nežádoucích zvuků z motorového prostoru a od kol do prostoru pro cestující.

Optimalizovaná konstrukce spodní části vozu zlepšuje aerodynamický výkon usměrněním

vzduchu proudícího pod automobilem. Design hlavního výfukového tlumiče pak v zadní části

nasměruje proud vzduchu vzhůru a potlačuje tak aerodynamický vír vznikající tam, kde se

vzduch proudící přes střechu odtrhává od karoserie.

Cílová hodnota součinitele aerodynamického odporu je jen 0,26 (dle výbavy vozu). Nízký aerodynamický odpor se vedle nižší spotřeby paliva odráží i v lepší směrové stabilitě při vysokých rychlostech.

Motory a převodovky

Mazda prozatím představuje svou novou vlajkovou loď pouze ve specifikaci pro ruský trh a tomu odpovídají i pohonné jednotky, které představuje dvojice zážehových čtyřválců.

Základní motorizaci představuje benzinový dvoulitr Skyactiv-G, který z objemu 1998 cm3 poskytuje výkon 110 kW (150 k) při 6000 min-1 a točivý moment 210 Nm při 4000 min-1.

Druhým motorem v nabídce bude Skyactiv-G 2,5, který se v nové Mazdě6 představí poprvé. Tato pohonná jednotka o objemu 2488 cm3 disponuje výkonem 141 kW (191 k) při 5700 min-1 a točivým momentem 256 Nm při 3250 min-1. Ke klidnějšímu a tiššímu chodu tohoto motoru přispívá vyvažovací hřídel.

Dvoulitrový motor může být spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou Skyactiv-MT i šestistupňovou automatickou převodovkou Skyactiv-Drive. Druhý motor o objemu 2,5 litru bude spolupracovat výhradně se Skyactiv-Drive.

Oba motory ve specifikaci pro ruský trh splňují emisní normu Euro 4. V kombinovaném cyklu má mít Mazda6 s dvoulitrovým motorem průměrnou spotřebu paliva 6,0 l benzinu na 100 km s manuální převodovkou a 6,1 l benzinu s automatickou převodovkou. Pro verze i-stop je uváděno 5,9 l benzinu na 100 km. V případě motoru o objemu 2,5 l je uváděna spotřeba 6,4 litru benzinu na 100 km, která platí pro vůz se systémem i-stop a systém rekuperace brzdné energie i-ELOOP.

Systém i-LOOP byl představen v konceptu Takeri a jeho předností je to, že ukládá elektrickou energii do kondenzátoru. Díky tomu může i-ELOOP ukládat velké objemy elektřiny, na rozdíl od baterií lze kondenzátor rychle nabít a vybít, podle Mazdy v řádu několika sekund. Navíc nedochází ke snížení kapacity jako při častém užívání akumulátorů.

Mazda6 má mít s dvoulitrovým motorem provozní hmotnost 1340 kg, resp. 1370 s automatickou převodovkou a 1410 kg s motorem Skyactiv-G 2,5.

Prostor a komfort

Při řešení vnitřního prostoru sledovali konstruktéři dva hlavní cíle. Prvním bylo vytvořit prostornou a komfortní kabinu, která by dokonale odpovídala designu Kodo. Druhým cílem bylo vycizelovat všechna rozhraní mezi člověkem a strojem tak, aby se řidič cítil za volantem zcela přirozeně.

Nastavitelné sedadlo v kombinaci s výškově i podélně seřiditelným volantem usnadňuje

nalezení optimální řidičské pozice. Ovládací rozhraní má umožnit intuitivní obsluhu široké palety funkcí od audiosystému přes navigaci až po citlivost automatických stěračů prostřednictvím středového displeje. Údaje z palubního počítače se zobrazují na multi-informačním displeji o úhlopříčce 3,5 palce v přístrojovém štítu. Informace navigačního systému se zobrazují na pětipalcovém displeji ve středovém panelu palubní desky. Rozdělení informací podle druhu na dvě různé obrazovky má přispět k lepší srozumitelnosti a přehlednosti.

Předpokladem pro velkorysou prostornost v oblasti předních i zadních sedadel má být rozvor náprav 2830 mm. V úrovni ramen je interiér v přední části široký 1.450 mm, což oproti stávajícímu modelu znamená zlepšení o 20 mm. Komfortnější sezení cestujícím vpředu zajišťuje větší poloměr zaoblení středové konzoly.

Na zadních sedadlech mají cestující o 43 mm více prostoru před koleny než v předchozím

modelu. Prostor pro nohy činí 984 mm. Sedáky jsou o 20 mm delší, zatímco opěradla byla prodloužena o 33 mm. Zvětšila se rovněž středová loketní opěra vzadu, a to o 60 mm.

Zavazadlový prostor byl navrhován z ergonomické perspektivy a jeho objem je 483 litrů. Nakládací otvor je v horní části o 32 mm širší než u dosavadního modelu, což usnadňuje manipulaci s rozměrnými břemeny. Mazda uvádí délku ložné plochy po druhou řadu sedadel 1190 mm a po první řadu sedadel 1961 mm.

Bezpečnost

Mazda při vývoji nové generace modelové řady 6 myslela samozřejmě i na bezpečnost a novinka nastupuje s řadou prvků zvyšujících aktivní i pasivní bezpečnost. Japonská automobilka ve svých materiálech například vyzdvihuje posunutí základny A-sloupku o 100 mm dozadu a umístění zpětného zrcátka na dveře místo na A-sloupek, což má zlepšit výhled vpřed i do stran.

Součástí výbavy Mazdy6 bude systém samočinného přepínání mezi dálkovými a potkávacími světlomety High-Beam Control (HBC). Systém adaptivních světlometů Adaptive Front-lighting (AFS) vypočítává z aktuální rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu trajektorii vozu v zatáčce a natáčí světlomety ve směru jízdy.

Na potenciálně nebezpečné situace mají řidiče upozorňovat systémy jako je monitorování mrtvých úhlů vnějších zpětných zrcátek Rear Vehicle Monitoring (RVM), pracující v rychlostech od 30 km/h výše. Systém upozornění na neúmyslné vyjetí z jízdního pruhu Lane Departure Warning System (LDWS) monitoruje pomocí kamery aktuální polohu vozu vzhledem k vodorovnému značení a pokud zaznamená známky nepozornosti nebo únavy, varuje řidiče.

Odvrátit nehodu nebo zmírnit její následky má systém samočinného brzdění Smart City Brake Support (SCBS), který začne automaticky brzdit, pokud jeho senzory zachytí před automobilem překážku, na kterou řidič nijak nereaguje. Systém pracuje v rychlostech do 30 km/h a podle okolností může výrazně zmírnit následky střetu, popřípadě mu i zcela zabránit.

Mazda6 bude vybavena i asistentem pro rozjezd ve svahu Hill Launch Assist (HLA) a signalizací prudkého brzdění Emergency Stop Signal (ESS).

Prvky pasivní bezpečnosti zastupuje mimo jiné karoserie Skyactiv-Body s vícecestnými deformačními zónami. Příď s křížovým příčným členem účinněji pohlcuje energii kolize. Konstrukce předních sedadel snižuje riziko poranění krční páteře při nárazu zezadu. V předních dveřích jsou dvě bezpečnostní výztuhy. Horní výztuha má oválný průřez,

zatímco spodní výztuha má průřez s dvojicí podélných žeber. Ze stejného profilu jsou

vyrobeny rovněž spodní výztuhy vzadu.

Nová Mazda6 ve specifikaci pro evropské trhy se představí na autosalonu v Paříži na přelomu září a října.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (126)
2. 9. 2012 21:45
Zpět v čase
Z profilu mi hodně připomíná Xedos 9 - ta má ještě teď dost šmrnc.
Tenhle "velkorysý" typ sedanu se mi líbí.
30. 8. 2012 22:25
Re: Bravo Mazda
23500 pre Nemecky trh...daj si dole 3000 a mas cenu u nas...
Avatar - Mireon
30. 8. 2012 16:37
Re: Bravo Mazda
Pokud bude 23500euro základ tak to není zrovna málo. Pokud bereme v potaz za co se dá koupit mondeo. Mazda určitě nebude nikdy dávat takový slevy jako ford. Ale auto je to krásný. Jsem zvědav jak bude vypadat naživo a taky na kombíka.
30. 8. 2012 13:55
Re: Dva druhy automatu?
je to preklep...
pozitivom je ze, pri rucnom radeni na automate radis na vyssi prevodovy stupen potiahnutim paky dozadu, nie ako iny "inteligenti" (koncern, frantici) to maju naopak
Avatar - PeterLuk
30. 8. 2012 11:49
Re: Už dlouho...
Asi až po dvojke. Ináč súčasná trojka je nádherné auto, akurát interiér mi nesedí.