Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda na Wankel nezanevřela. Chce ho ale využít trochu zvláštním způsobem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Mazda se motoru Wankel nechce vzdát a zvažuje jeho další využití. Tradiční sportovní model, který je poháněn pouze tímto motor, však na mysli úplně nemá...

Poslední Wankel pro sériový model značky Mazda byl v Japonsku vyroben v červnu roku 2012 a byl jím dvourotorový motor Renesis pro model RX-8. Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5.

Více či méně zaručené zprávy o pokračujícím nebo naopak zrušeném vývoji nového rotačního motoru se objevují prakticky od roku 2010. V polovině letošního září zveřejnil Auto Express zprávu, že v souvislosti s dvojicí významných výročí rotačního motoru představí Mazda na autosalonu v Tokiu, pořádaném na přelomu října a listopadu, nový koncept s motorem Wankel.

Tento koncept má být podle uvedených informací evolucí kupé Mazda RX-Vision, jehož premiéra se odehrála na autosalonu v Tokiu v roce 2015. Nový koncept pak nemá být pouhým designérským cvičením, ale ukázkou pokroku ve vývoji směrem k sériovému modelu s novou generací motoru Wankel, jehož se máme dočkat kolem roku 2020.

Nyní zde máme zcela nové informace ohledně rotačního motoru, které uvedl Mitsuo Hitomi, šéf vývoje pohonných jednotek automobilky Mazda, v rozhovoru pro Automotive News.

Podle jeho slov je rotační motor ideální jako prodlužovač dojezdu pro elektromobil, protože má kompaktní rozměry, nízké vibrace a vysoký výkon. Nasazení motoru Wankel do této role se přitom můžeme dočkat již do dvou let. Podle zprávy z poloviny září hodlá Mazda v roce 2019 představit nový elektromobil.

Tento nový model má dorazit na trh ve dvou provedeních. Prvním z nich má být čistý elektromobil, který má být ideální volbou pro Evropu, Japonsko nebo Čínu, kde tyto vozy absolvují v každodenním provozu kratší trasy. Druhým pak má být elektromobil s prodlužovačem dojezdu, jímž má být právě motor Wankel. Tato verze má být primárně určena pro severoamerický trh.

Mitsuo Hitomi uvedl, že pro elektromobil má být použit menší rotační motor a dodal, že na větší pohonné jednotce pro sportovní automobil se stále pracuje a její dotažení do podoby vhodné pro sériovou výrobu není tak velkým problémem, jak se navenek zdá.

V rozhovoru pro Automotive News to ostatně uvedl samotný Mitsuo Hitomi, který ovšem nadhodil otázku, jestli může být sportovní vůz s motorem Wankel v současnosti obchodně úspěšný. Narážel přitom na dnešní oblibu crossoverů i prodejní výsledky sportovních kupé konkurenčních značek, které nedosahují očekávaných výsledků.

Mazda a Wankel v minulosti

Vývoj motorů s rotačním pístem byl u japonské automobilky zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.

Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.

S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)