28.10. 2018 Martin Vaculík

Vyzkoušeli jsme naftové plug-in hybridy Mercedesu: Proč musely také reagovat na nové emisní normy?

 

Víte, kterou automobilovou kategorii zasáhlo nové měření emisí dle WLTP vůbec nejcitelněji? Diesely? Ne! Dobíjecí, takzvané plug-in hybridy. Mercedes-Benz je vrací zpět do hry.

Plug-in hybridy byly vymyšlené tak, aby dokázaly měřicím cyklem NEDC projet čistě na elektriku. Dle pomýlené metodiky měření emisí se jim tak započítávala nula. Respektive abychom byli přesní, do jednoho měření nastupovaly s vybitými, do druhého s nabitými baterkami. Takže jednou vyšla spotřeba normálního hybridu (třeba 85 gramů), podruhé nulová elektromobilní. Průměr z těch dvou, tedy něco lehce nad 40 gramů, se zapsal do technického průkazu. Nejvýhodnější pro automobilky to bylo do roku 2013, kdy se jim každé vozidlo s emisemi CO2 pod stanovený limit počítalo 3,5x. Od roku 2016 už jenom jednou, ale i tak šlo o značné „snižovače“ flotilových průměrů, za jejichž překročení platí výrobci Evropské unii výpalné.

Soumrak plug-inů?

Test WLTP je zhruba o 20 procent dynamičtější než starý NEDC. U klasických pohonných jednotek tak stouply emise CO2 nanejvýš o tento díl a v technických průkazech nenajdete ani to. Aby nebyla nová auta na trzích, kde se platí daně z emisí CO2, v nevýhodě, přepočítává se výsledek z WLTP stále na starý cyklus NEDC. Takže nová benzinová či dieselová auta sice absolvují náročnější měřicí cyklus, kvůli čistým emisím i při vyšší zátěži musela posílit své katalytické systémy, ale v technických průkazech mají plus minus stejné hodnoty spotřeby.

Mercedes-Benz prozrazuje detaily naftových plug-in hybridů. Filtr vypálí jen na dálnici

Plug-in hybridům se stalo něco mnohem horšího. Jejich malé a slabé elektromotory (umístěné obvykle místo hydrodynamického měniče převodovky) náhle kapitulovaly a bylo potřeba nahodit motory spalovací. Naměřená spotřeba byla náhle téměř na úrovni normálního spalovacího auta. Automobilkám tak plug-in hybridy, třeba různé Volkswageny Passat GTE, přestaly snižovat flotilové emise a západoevropští zákazníci s nimi zase neušetřili na daních. Zbyla jen vysoká cena. Takže se do jednoho vytratily po anglicku a čeká se na nové verze.

Základní technické údaje E 300e E 300de
Motor zážehový přeplňovaný vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem (cm3) 1991 1950
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 155/5500 143/3800
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1) 350/1200-4000 400/1600-2800
Elektromotor s obíhajícím elektrickým polem
Točivý moment (Nm) 440
Výkon (kW) 90
Kapacita baterie (kWh) 13,5 
Maximální systémový výkon (kW) 235 225
Maximální systémový točivý moment (Nm) 700 700
Zrychlení z klidu na 100 km/h (s) 5,7 5,9
Maximální rychlost (km/h) 250 250
Spotřeba paliva v hybridním režimu (l/100 km) 2,0 1,6

Z klidu na 100 za 6 s

Mercedes-Benz to stihl včas. Místo předchozího E 350e, které kombinovalo 155 kilowattů z benzinového čtyřválcového dvoulitru s 65 kW elektromotoru, zde máme E 300e. Baterie se zvětšila z 9,5 na 13,5 kWh a jde teď o vylepšený typ s lithiem, hořčíkem, manganem a kobaltem. Elektromotor má nyní 90 kW. Zážehový motor dává stejných 155 kW, ale jde o novou řadu M264 místo starší M274. Maximální rychlost čistě na elektřinu činí 135 km/h (to je důležité, ve WLTP se jede až 132) a reálný dojezd je do 50 km (měřicí cyklus WLTP má 23,5 km).

Po krátkém svezení v okolí Stuttgartu musíme jednoznačně pochválit dynamiku. I svižná zrychlení zvládá auto jen na elektřinu, a to máme spuštěný režim hybrid, v němž je spalovací motor připravený ihned naskočit. Automat normálně řadí, byť superdlouhou devítku jen úplně na rovině či spíš z kopce. Když silnějším sešlápnutím plynu probudíme benzinový dvoulitr, dostaví se zrychlení z říše osmiválců – na stovku dokonce těsně pod šest vteřin. Překvapivé je utlumení zážehové jednotky. Nad 100 km/h už přes šustění kol a vzduch těžko rozeznáte, zda právě běží, či ne. Ale dokud máte šťávu v baterkách, většinou vážně neběží.

Existuje i v naftě!

Zajímavé je, že stejný elektromotor vyvinutý ve spolupráci s firmou Bosch může nově spolupracovat i s dieselem. Takové auto se jmenuje E 300de a má 143 kW dieselového výkonu z jednotky OM 654 a také 90 kW elektrických. Maximální točivé momenty (diesel 400 Nm, elektromotor 440 Nm) má každý agregát v trochu jiných otáčkách a nejde je přímo sčítat - to samé platí o výkonech. Takže celé soustrojí má „systémový“ výkon 225 kW a točivý moment 700 Nm. Že ten systémový výkon je zde o 10 kW nižší než u benzinového hybridu, to jsme rozhodně nepocítili. Opět dynamika mnohem lepší, než by si kdokoliv troufl u ekologického auta čekat. Diesel byl slyšet jen o malinko víc než benzinový motor. Překvapila nás inteligence obou zkoušených éček. Čistě elektrický dojezd totiž velmi závisí na předvídavosti řidiče. Takže když se blížíte k vozidlům před vámi, přestanou plachtit, ale začnou „rekuperačně“ brzdit motorem. A když držíte plyn, naznačují vám lehkým ťukáním do něj, že jste řidičský tatar a dávno jste ho měli povolit.

Řada EQ (přeneseně elektrická inteligence) čítá ještě další modely – S 560e a čistě elektrický Smart Fortwo, který zanedlouho vyzkoušíme i u nás. Do roku 2022 by však měl být elektrický či hybridní model k dispozici v každé modelové řadě německého výrobce.

Mercedes-Benz GLC F-Cell: Na vodík hlavně plynule

Krátce jsme vyzkoušeli i sériovou podobu modelu GLC na vodík. Každé auto s vodíkovými články je vlastně elektromobil. A vždy je mezi článkem a elektromotorem nutná baterka, aby přikrývala stavy, kdy elektromotor chce najednou hodně proudu a před palivovým článkem se teprve roztáčí dmychadlo, které do něj pumpuje vzduch (mimochodem zde je elektrické od japonské firmy IHI) a skoro není slyšet.

Mercedes-Benz GLC F-Cell zamíří s vodíkovými palivovými články na trh

Model GLC F-Cell má tuto baterku schválně relativně velkou (celkem 13,5 kWh, využitelných 9,3 kWh) a lze ji nabíjet externě. Je zde k tomu, aby extrémně drahé palivové články stačily relativně malé – elektrické špičky přikryje baterka a články ji dobijí, pokud jedete pomaleji. Anebo ani dobít nemusí, pokud vaše jízda nemá víc než těch 51 km, kolik činí udávaný čistě elektrický dojezd. Plynu si s sebou auto ve dvou karbonových nádržích veze 4,4 kg a mělo by mu to stačit na 478 km. Vpředu jsou palivové články, vzadu elektromotor, místo ve středovém tunelu zabrala jedna z tlakových nádrží. Takže GLC F-Cell je logicky jen zadokolka. Jezdí krásně plynule, ale překvapivě málo dynamicky. Zejména zrychlení z klidu je opatrné – 365 Nm není pro dvoutunového cvalíka žádný luxus, zvlášť když jsou s koly spojeny napřímo a nemohou si pomoci prokluzem spojky či měniče. Od 100 km/h výše je akcelerace slušná (výkon 155 kW), ale při 160 km/h vás utne omezovač. Výhodou by kromě nulových emisí (to pokud energii pro výrobu vodíku dodávají solární, vodní či větrné elektrárny) mělo být i elektrické ticho. Ovšem současné zážehové i vznětové mercedesy jsou tak tiché, že toto nepociťujeme jako zásadní výhodu.

Základní údaje
Kapacita baterie kWh 9,3
Spotřeba elektrické energie (kWh/100 km) 13,7
Kapacita vodíkových nádrží (kg) 4,4
Dojezd v hybridním režimu (km) 478
Nejvyšší výkon (kW) 155
Nejvyšší točivý moment (Nm) 365
Maximální rychlost (km/h) 160
Měsíční pronájem SRN (EUR) 799
Spolupracujeme s TipCars.com
Krize ve Venezuele pokračuje sporem o humanitární pomoc Krize ve Venezuele pokračuje sporem o humanitární pomoc

Na venezuelských hranicích s Kolumbií a s Brazílií se…

Bransonova loď VSS Unity vyvezla do kosmu první pasažérku Bransonova loď VSS Unity vyvezla do kosmu první pasažérku

Společnost Virgin Galactic podnikatele Richarda Bransona…

Polská vládnoucí strana chce zvýšit veřejné výdaje o desítky miliard Polská vládnoucí strana chce zvýšit veřejné výdaje o desítky miliard

Národně konzervativní vládnoucí strana Právo a…

Buffettova Berkshire Hathaway má vysokou ztrátu, pociťuje problémy kolem Kraft Heinz Buffettova Berkshire Hathaway má vysokou ztrátu, pociťuje problémy kolem Kraft Heinz

Americká investiční společnost Berkshire Hathaway má za…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto

Rusko si většinou spojujete s legračními kompilacemi z…

Toto je nový Peugeot 208! Fotky unikly ještě před oficiální premiérou Toto je nový Peugeot 208! Fotky unikly ještě před oficiální premiérou

Máme zde klasický scénář, kdy ještě před oficiálním…

 





 
Současné vznětové motory v praxi téměř neprodukují oxidy dusíku: Tvrdí to výsledky testu ADAC.

Test ADAC: Současné vznětové motory v praxi téměř neprodukují oxidy dusíku

Včera

Nejmodernější vznětové motory v provozu vylučují mnohem méně emisí oxidu dusíku.




Blesk.cz

Agent z reklamy na steroidech: Recenze Crackdown 3

Agent z reklamy na steroidech: Recenze Crackdown 3

Trvalo dlouhých pět let vývoje, než Crackdown 3 pro Xbox One konečně vyšel. Ale i když se na něm pracovalo takto…

Očima Františky: Smrt excentrika Karla Lagerfelda? Konec Jekylla a Hydea v těle génia

Očima Františky: Smrt excentrika Karla Lagerfelda?…

Odešel císař módy Lagerfeld. Tak svět nazýval ojediněle kreativního, renesančně nadaného a vzdělaného, v majetné…

 

iSport.cz

Matoušek po návratu motal obránce, končil zklamaný: Prohru beru na sebe

Matoušek po návratu motal obránce, končil zklamaný:…

Návrat ztraceného syna? Mohl být exkluzivní, nakonec byl jen sympatický. Jan Matoušek po půlroce opět nastoupil…

SESTŘIHY: Bohemians se dočkali výhry. Uspěla Boleslav, Olomouc i Liberec

SESTŘIHY: Bohemians se dočkali výhry. Uspěla…

Ve 22. kole FORTUNA:LIGY ukončili fotbalisté pražských Bohemians desetizápasové čekání na výhru a díky trefám…

 

Reflex.cz

Fotograf jezdí po světě a fotí rudovlásky. Prohlédněte si kouzelné zrzky, jejichž snímky pomáhají

Fotograf jezdí po světě a fotí rudovlásky.…

Brian Dowling je reklamní fotograf, který pochází se Spojených států. Ze svého rodného Mississipii se však kvůli…

Přelomový sjezd KSČ: Československé komunisty ovládl Klement Gottwald a podřídil je Moskvě

Přelomový sjezd KSČ: Československé komunisty ovládl…

Od pondělí 18. do soboty 23. února 1929 se v pražských Holešovicích konal v Lidovýchovné budově Domovina V.…