Citroën C4 Aircross vs. Mitsubishi ASX vs. Peugeot 4008 – Designový trojboj

Citroën C4 Aircross vs. Mitsubishi ASX vs. Peugeot 4008 – Designový trojboj

 

Globalizačním nástrahám v oblasti designu stojí v cestě použití charakteristických rysů té které značky. Který model z dnešní trojice si v potyčce s unifikací poradil nejlépe?

Hovoříme-li o designu, globalizace nastoluje nová pravidla, jejichž respektování se u každé automobilky velmi liší. Dnešní sokové vycházejí z jednoho základu, což jim však nebrání vystupovat svébytně a s určitou mírou osobitosti. Při samotném porovnání je vhodné sledovat určitá místa karoserie, kde dochází k viditelnému odklonu od japonského vzoru, jímž je Mitsubishi ASX. Pomineme-li zcela zřejmé nuance v tvarovém zpracování přídí a zádí, zaměřme se na provedení zadních sloupků karoserie, které plně reflektují charakter obecného tvarosloví. V případě prazákladu v podobě ASX jde o zcela konformní pojetí, kde je hmota sloupku ohraničena klasickými křivkami.

Francouzské duo experimentuje s poměrně originálními tvary – Citroën C4 Aircross volí nekonvenční výstupek, zpestřený chromovým štítkem, jenž pozvolna plyne do latentního stavu. Naproti tomu Peugeot 4008 použil řešení, které vzniklo doplněním výše uvedeného o spodní díl. Kompozice tak byla ucelena, oproti Citroënu nepůsobí tolik avantgardně a lze ji označit za sportovnější.

Designové trojboje – Speciální příloha Auto.cz


Srovnání
 

Mitsubishi ASX – Prazáklad rozličnosti

Kompaktní kreace, reprezentující tvarosloví značky s jeho hlavními identifikačními rysy, pracuje převážně se sportovními tvary. Překvapí však řada prvků, jejichž mírnost a harmonie zapadá pod tíhou dynamiky a optické rychlosti.

Přídi dominuje maska chladiče ve stylu s označením Jet Fighter. Tento tvar, nehledě na jeho estetické vlastnosti, uceluje řadu dílů do jednoho celku, čímž plní tvarově-kultivační funkci. Dravé světlomety jsou pro vyváženost nezbytné, stejně jako vzhled kapoty, která odráží vizuální procesy čelní části exteriéru.

Mitsubishi ASX – Lidový jet fighter pro všechny druhy cest

Poměrně tradičně řešení profil odhaluje určitou měkkost projevu stěžejní linky, protínající kliky dveří. Byť jde o útvar, který plyne pontonem razantně a bez ohledu na symetrii celku, detailnější pohled poodhalí jistou jemnost a citlivost. Tyto vlastnosti však tolik nevynikají, neboť je tato linka v profilu ojedinělá a zcela dominující (což jí dodává na výraznosti).

Zadní lampy jsou, co do základního tvaru a zaměření, velmi podobné předním světlometům. Takové počínání pomáhá celkové vyváženosti a sladění prvků. Pečlivější prozkoumání ploch napoví, že záď je poměrně plastická a živá z hlediska členění hmoty.

V interiéru nedochází k experimentům – mohutná horní polovina přístrojové desky představuje velmi frekventovanou záležitost, podobně jako vertikální ohraničení středového panelu.

Fotogalerie Mitsubishi ASX
 

Citroën C4 Aircross – Nevlastní sourozenec kompaktního hatchbacku

Model, formálně začleněný do linie C4, hraje v této modelové řadě roli nevlastního soukmenovce. Ačkoli byl opatřen nosnými identifikačními znaky Citroënů, japonský rukopis základu nelze přehlédnout.

Z původní přídě však nezbylo takřka nic. Dvojice lišt, v nichž je zakomponováno logo výrobce, netvoří dominantní rys, jak by se možná mohlo zdát. Čelní partie karoserie jsou totiž vydatnou kombinací horizontálních (zmíněné lišty) a vertikálních (zejména diodové pásy po stranách) linek, které postrádají skutečně nejvýraznější prvek – vše se vzájemně doplňuje. V porovnání s Mitsubishi je celek komplikovanější, členitější a bohatší na estetické vjemy, což je patrné zvláště při pohledu na světlomety temperamentního vzhledu.

Citroën C4 Aircross: Třetí do party

To, že boční část vozu nejvíce doplácí na globální podstatu automobilu, nepřekvapí. Pakliže by byla tato zóna exteriéru navržena plně pod vedením francouzské značky, působila by ve výsledku zcela jiným dojmem. Předně je pravděpodobné, že stěžejní linka (nejvýraznější pozůstatek Mitsubishi) by byla nahrazena jiným a k přídi citlivějším útvarem. Avšak v úvodní části zmíněný sloupek kompozici ozvláštňuje a potlačuje její asijské kořeny.

Svítilny s citelným zlomem jsou pro Citroën typické. Jejich optika (krom toho, že se jednoznačně distancuje od ASX) koresponduje s boční linkou. Taktéž víko zavazadlového prostoru je hladší a méně členité. Své udělalo také přemístění SPZ z víka do nárazníku.

V interiéru nedošlo k žádným podstatným změnám. S výjimkou volantu je vše vyvedeno plně v režii japonských zvyklostí.

Fotogalerie Citroën C4 Aircross
 

Peugeot 4008 – Pokračování nového tvarosloví

Druhý reprezentant Francie přistupuje ke globalizaci s přidanou hodnotou ve formě prohloubení nového tvarového jazyka. Tím lze docílit prověření jeho karosářské flexibility při zachování originality a svébytnosti každého modelu zhotoveného dle nových zásad (krom 5008 s odlišným pojetím jde o řady 208 a 508).

V porovnání s ASX a C4 Aircross má 4008 nejčlenitější kapotu. To je přirozeným důsledkem přídě s velmi bohatou strukturou a členěním, které z tohoto hlediska předčí Citroën a zejména Mitsubishi. Zde nelze použít frekventovaná slova o eliminaci dříve velké masky a jejím nahrazení novým celkem – v případě 4008 dochází jen k tvarové modifikaci, rozměry jsou i nadále impozantní. V rámci vyváženosti byly voleny relativně klidné světlomety.

Peugeot 4008: Oficiální fotogalerie (aktualizováno)

Zadní karosářský sloupek je sportovnější, než u C4 Aircross, a kreativnější, než v případě ASX. I zde dochází k napojení hlavní linky profilu na optiku zadních lamp, které jsou oproti Citroënu mírnější a klasičtější. Dodejme, že po vzoru nového designového směřování je jejich optika zušlechtěna jemnými linkami. Z určitých hledisek je pravděpodobné, že záď 4008 působí kompaktnějším dojmem, než u jeho koncernového sourozence.

Ani v kabině Peugeotu nepanují výrazná tvarová specifika, která by narušila předem definovaný styl Mitsubishi. Stejně jako u Citroënu je atypické pojetí volantu, který je vybaven prohlubní ve svém středu – podobně jako na kapotě v oblasti loga automobilky.

Fotogalerie Peugeot 4008
 
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 













Blesk.cz

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí perspektivy?

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí…

Snad každý z nás by se rád podíval na to, jak svět vypadá z výšky. Moderní technologie nám teď zpřístupňuje…

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel: Kvůli zdraví rušil koncerty

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel:…

Ve věku 69 let dnes zemřel americký rockový hudebník Gregg Allman, který se proslavil jako zpěvák a klávesista…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…