Citroën C4 Aircross vs. Mitsubishi ASX vs. Peugeot 4008 – Designový trojboj

Citroën C4 Aircross vs. Mitsubishi ASX vs. Peugeot 4008 – Designový trojboj

 

Globalizačním nástrahám v oblasti designu stojí v cestě použití charakteristických rysů té které značky. Který model z dnešní trojice si v potyčce s unifikací poradil nejlépe?

Hovoříme-li o designu, globalizace nastoluje nová pravidla, jejichž respektování se u každé automobilky velmi liší. Dnešní sokové vycházejí z jednoho základu, což jim však nebrání vystupovat svébytně a s určitou mírou osobitosti. Při samotném porovnání je vhodné sledovat určitá místa karoserie, kde dochází k viditelnému odklonu od japonského vzoru, jímž je Mitsubishi ASX. Pomineme-li zcela zřejmé nuance v tvarovém zpracování přídí a zádí, zaměřme se na provedení zadních sloupků karoserie, které plně reflektují charakter obecného tvarosloví. V případě prazákladu v podobě ASX jde o zcela konformní pojetí, kde je hmota sloupku ohraničena klasickými křivkami.

Francouzské duo experimentuje s poměrně originálními tvary – Citroën C4 Aircross volí nekonvenční výstupek, zpestřený chromovým štítkem, jenž pozvolna plyne do latentního stavu. Naproti tomu Peugeot 4008 použil řešení, které vzniklo doplněním výše uvedeného o spodní díl. Kompozice tak byla ucelena, oproti Citroënu nepůsobí tolik avantgardně a lze ji označit za sportovnější.

Designové trojboje – Speciální příloha Auto.cz


Srovnání
 

Mitsubishi ASX – Prazáklad rozličnosti

Kompaktní kreace, reprezentující tvarosloví značky s jeho hlavními identifikačními rysy, pracuje převážně se sportovními tvary. Překvapí však řada prvků, jejichž mírnost a harmonie zapadá pod tíhou dynamiky a optické rychlosti.

Přídi dominuje maska chladiče ve stylu s označením Jet Fighter. Tento tvar, nehledě na jeho estetické vlastnosti, uceluje řadu dílů do jednoho celku, čímž plní tvarově-kultivační funkci. Dravé světlomety jsou pro vyváženost nezbytné, stejně jako vzhled kapoty, která odráží vizuální procesy čelní části exteriéru.

Mitsubishi ASX – Lidový jet fighter pro všechny druhy cest

Poměrně tradičně řešení profil odhaluje určitou měkkost projevu stěžejní linky, protínající kliky dveří. Byť jde o útvar, který plyne pontonem razantně a bez ohledu na symetrii celku, detailnější pohled poodhalí jistou jemnost a citlivost. Tyto vlastnosti však tolik nevynikají, neboť je tato linka v profilu ojedinělá a zcela dominující (což jí dodává na výraznosti).

Zadní lampy jsou, co do základního tvaru a zaměření, velmi podobné předním světlometům. Takové počínání pomáhá celkové vyváženosti a sladění prvků. Pečlivější prozkoumání ploch napoví, že záď je poměrně plastická a živá z hlediska členění hmoty.

V interiéru nedochází k experimentům – mohutná horní polovina přístrojové desky představuje velmi frekventovanou záležitost, podobně jako vertikální ohraničení středového panelu.

Fotogalerie Mitsubishi ASX
 

Citroën C4 Aircross – Nevlastní sourozenec kompaktního hatchbacku

Model, formálně začleněný do linie C4, hraje v této modelové řadě roli nevlastního soukmenovce. Ačkoli byl opatřen nosnými identifikačními znaky Citroënů, japonský rukopis základu nelze přehlédnout.

Z původní přídě však nezbylo takřka nic. Dvojice lišt, v nichž je zakomponováno logo výrobce, netvoří dominantní rys, jak by se možná mohlo zdát. Čelní partie karoserie jsou totiž vydatnou kombinací horizontálních (zmíněné lišty) a vertikálních (zejména diodové pásy po stranách) linek, které postrádají skutečně nejvýraznější prvek – vše se vzájemně doplňuje. V porovnání s Mitsubishi je celek komplikovanější, členitější a bohatší na estetické vjemy, což je patrné zvláště při pohledu na světlomety temperamentního vzhledu.

Citroën C4 Aircross: Třetí do party

To, že boční část vozu nejvíce doplácí na globální podstatu automobilu, nepřekvapí. Pakliže by byla tato zóna exteriéru navržena plně pod vedením francouzské značky, působila by ve výsledku zcela jiným dojmem. Předně je pravděpodobné, že stěžejní linka (nejvýraznější pozůstatek Mitsubishi) by byla nahrazena jiným a k přídi citlivějším útvarem. Avšak v úvodní části zmíněný sloupek kompozici ozvláštňuje a potlačuje její asijské kořeny.

Svítilny s citelným zlomem jsou pro Citroën typické. Jejich optika (krom toho, že se jednoznačně distancuje od ASX) koresponduje s boční linkou. Taktéž víko zavazadlového prostoru je hladší a méně členité. Své udělalo také přemístění SPZ z víka do nárazníku.

V interiéru nedošlo k žádným podstatným změnám. S výjimkou volantu je vše vyvedeno plně v režii japonských zvyklostí.

Fotogalerie Citroën C4 Aircross
 

Peugeot 4008 – Pokračování nového tvarosloví

Druhý reprezentant Francie přistupuje ke globalizaci s přidanou hodnotou ve formě prohloubení nového tvarového jazyka. Tím lze docílit prověření jeho karosářské flexibility při zachování originality a svébytnosti každého modelu zhotoveného dle nových zásad (krom 5008 s odlišným pojetím jde o řady 208 a 508).

V porovnání s ASX a C4 Aircross má 4008 nejčlenitější kapotu. To je přirozeným důsledkem přídě s velmi bohatou strukturou a členěním, které z tohoto hlediska předčí Citroën a zejména Mitsubishi. Zde nelze použít frekventovaná slova o eliminaci dříve velké masky a jejím nahrazení novým celkem – v případě 4008 dochází jen k tvarové modifikaci, rozměry jsou i nadále impozantní. V rámci vyváženosti byly voleny relativně klidné světlomety.

Peugeot 4008: Oficiální fotogalerie (aktualizováno)

Zadní karosářský sloupek je sportovnější, než u C4 Aircross, a kreativnější, než v případě ASX. I zde dochází k napojení hlavní linky profilu na optiku zadních lamp, které jsou oproti Citroënu mírnější a klasičtější. Dodejme, že po vzoru nového designového směřování je jejich optika zušlechtěna jemnými linkami. Z určitých hledisek je pravděpodobné, že záď 4008 působí kompaktnějším dojmem, než u jeho koncernového sourozence.

Ani v kabině Peugeotu nepanují výrazná tvarová specifika, která by narušila předem definovaný styl Mitsubishi. Stejně jako u Citroënu je atypické pojetí volantu, který je vybaven prohlubní ve svém středu – podobně jako na kapotě v oblasti loga automobilky.

Fotogalerie Peugeot 4008
 
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou

  Banky byly loni ziskové v regionu celé střední a…

Česko se nejspíš přidá k polské žalobě na limity pro čistotu vzduchu Česko se nejspíš přidá k polské žalobě na limity pro čistotu vzduchu

Česko se zřejmě přidá k žalobě proti limitům znečištění…

Pražská burza je na tom nejlépe od roku 2011 Pražská burza je na tom nejlépe od roku 2011

Počtvrté za sebou pražská burza rostla a den zakončila na…

 
 












Blesk.cz

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si mezi krami, než grónské ledovce roztají

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si…

Teplota vody i vzduchu je kolem nuly. Většina účastníků zájezdu je oblečena v péřových bundách, jiní už se ale…

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…