Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi Lancer Evolution MIEV: elektrizující Evo

Ondřej Láník
Diskuze (56)
Motor, převodovka, diferenciály i hnací hřídele jsou pryč. Jejich místo zaujaly akumulátory a ve všech kolech jsou nové elektromotory.

Motor, převodovka, diferenciály i hnací hřídele jsou pryč. Jejich místo zaujaly akumulátory a ve všech kolech jsou nové elektromotory.

Mitsubishi Motors se zúčastní s novým Lancerem tento víkend Shikoku EV Rally 2005, která je určena automobilům na elektrický pohon. Toto Evo je další fází vývoje elektrických vozidel s logem Mitsubishi a sama automobilka je právem pyšná na své nejnovější dítko. Ačkoli název je použit zejména z propagačních důvodů, stojí technika Lanceru Evolution MIEV za pozornost. Podobné technologie by totiž značka ráda nabídla do roku 2010 také zákazníkům.

Funkční prototyp je elektromobilem s pohonem všech kol, realizovaným čtyřmi elektromotory umístěnými v kolech automobilu. Novinkou je konstrukce elektromotoru, který tvoří prstenec složený ze statoru uvnitř a rotoru na vnějším obvodu. Výhodou je snažší nárůst výkonu a točivého momentu, zvýšení účinnosti a snížení hmotnosti. Právě poslední jmenovaný faktor je obecně velkou nevýhodou elektromotorů umístěných v kolech, protože ty zvyšují neodpružené hmoty, projevující se ve zhoršení komfortu odpružení a ovladatelnosti vozu.

Výhodou nové konstrukce elektromotoru je dále možnost zastavět dovnitř statoru kotoučové brzdy a prostorově vyřešit mechanismus řízení. Dosud se elektromotory zastavovaly převážně do neřízených kol, jak tomu bylo například u nedávno představeného prototypu Colt EV .

Mitsubishi Lancer Evolution MIEV se vzdalo všech konvenčních komponent hnacího ústrojí, což umožnilo optimalizovat celkovou hmotnost vozu. Schází spalovací motor, převodovka, diferenciály i hnací hřídele. Jejich úkoly přebraly samostatně regulovatelné elektromotory. Energii tyto elektrické stroje čerpají z LI-Ion akumulátorů, umístěných pod podlahou mezi nápravami.

Elektromotory jsou výrobkem firmy Toyo Denki Seizo, každý z nich produkuje maximální výkon 50 kW, nejvyšší točivý moment 518 Nm a maximální otáčky 1500 min-1. Rozměry motoru činí 445 mm (průměr) x 134 mm, automobil je obut do pneumatik 255/30 ZR20. Nejvyšší rychlost činí 180 km/h, dojezd 180 km.

Pohotovostní hmotnost vozu činí 1590 kg, vnější rozměry jsou 4490 x 1770 x 1450 mm.

Ondřej Láník
Diskuze (56)