11.7. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Mitsubishi Pajero Evolution: Zapomenutý homologační speciál, který kraloval na Dakaru!

 

V letech 1997 až 1999 vyrobilo Mitsubishi sérii 2500 kusů vozu Pajero Evolution. Šlo v zásadě o silniční verzi dakarského speciálu ve třídě T2.

Mitsubishi Pajero Evolution nebo také zkráceně Pajero EVO, případně PajEvo patří do třídy homologačních speciálů, podobně jako třeba původní BMW M3, Audi Quattro či Lancia Delta Integrale. Tato auta jsou každým dnem cennější a tudíž stále obtížněji dostupná. A zatímco na uvedené vozy lze v české kotlině čas od času narazit, například na různých srazech veteránů či sportovních automobilů, o Pajeru Evolution se toho příliš neví. Jedním z důvodů je skutečnost, že všech vyrobených 2500 aut bylo výhradně s pravostranným řízením.

Pajero na steroidech

Základem pro stavbu verze Evolution, interně označenou V55W, se stala druhá generace Pajera, vyráběná v Japonsku v letech 1991 až 1999. Technici využili krátkou, pouze třídveřovou karoserii, interně značenou V20, u níž výrazně rozšířili blatníky. Hlavním důvodem byla montáž odlišného zavěšení kol, jemuž Mitsubishi říkalo ARMIE (All Road Multilink Independet suspension for Evolution).

Co se pod tímto poněkud krkolomný názvem ukrývá? Vpředu se jednalo o lichoběžníkovou nápravu s horním a spodním ramenem tvaru trojúhelníka. Mnohem větší změny se ale odehrály vzadu. Běžné Pajero této generace používalo pro zavěšení zadních kol tuhou nápravu. Evolution dostal složité čtyřprvkové zavěšení, skládající se z jednoho podélného a tří příčných, případně šikmo vedených ramen. Navíc jedno z těchto ramen mělo opět tvar trojúhelníka, takže závěsných prvků na pomocném rámu spolu s karoserií bylo celkem pět.

Odlišné zavěšení kol přineslo zvětšení rozchodu předních kol o 125 mm, těch zadních o 110 mm. Tedy opravdu výrazné. Dle Mitsubishi mělo uvedené zavěšení spojovat to nejlepší pro jízdu jak po silnici, tak zejména na nezpevněných cestách. Podle dostupných zdrojů se přední kola mohla chlubila zdvihem 240 mm, zadní dokonce 270 mm. Ani na jedné z náprav nechyběl torzní stabilizátor a samozřejmostí byly vysoce účinné, patřičně tuhé tlumiče. Údajně vycházely cenově na více než dvojnásobek za kus, než na kolik vyšel tlumič pro běžné výchozí Pajero této generace.

280 koní podle prospektu

Zdrojem temperamentu, očekávaného od takového auta se stal vidlicový šestiválec 6G74. Šlo o známý motor, nabízený v celé řadě modelů této značky. V Pajeru EVO však byla použita nejostřejší verze, nabízející výkon 194 kW při 6000 otáčkách za minutu. Maximum točivého momentu bylo uváděno 324 N.m při 4500/min-1. Tolik oficiální údaj. Prodejní brožura mluvila zcela lakonicky o 280 koních, které představovaly oficiální výkonový strop pro auto prodávané v Japonsku.

Verze pro EVO údajně dostala mimo jiné například kované písty a ojnice. Dvojice vačkových hřídelů v každé z hlav ovládala ventily přes speciální vahadla soustavy MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control), která umožňovala měnit ve dvou stupních časování rozvodu i zdvih ventilů. Jedná se o původní systém MIVEC, nikoliv ten novodobý s lopatkovým variátorem na vačkovém hřídeli, který známe třeba z poslední generace modelu Colt.

Podobně jako motor bylo zajímavé také převodové ústrojí. Pajero má samozřejmě podélně uložený hnací řetězec, přičemž pohon přední nápravy byl řešen přes řetězový převod, který poháněl paralelní hřídel k přední nápravě. Jde o známý systém Super Select používaný i i na běžných verzích tohoto vozu.

Dakarský speciál Mitsubishi Pajero oslavil 30 let a zamířil do dražby. Cena je překvapivě nízká

V zásadě umožňoval provoz pouze s poháněnou zadní nápravou nebo pohon všemi koly, přičemž o rozdělení hnací síly mezi nimi se staral otevřený kuželový diferenciál, ovšem uzavíraný viskosní spojkou. Rovněž bylo možné centrální diferenciál plně uzavřít, takže hnací síla se pak rozdělovala napevno v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravu.

Aby toho nebylo málo, tak obě nápravy využívaly samosvorný diferenciál citlivý na rozdíly momentů (torsen). Zákazník si mohl zvolit převodovku. Buď pětistupňovou manuální, nebo pětistupňovou samočinnou planetového typu s měničem momentu.

Jen pro čtyři

Na patřičně vysoké úrovni byla rovněž kabina tohoto speciálního Pajera. Vůz technici zamýšleli pouze pro čtyři cestující včetně řidiče, přičemž vpředu nabídli anatomicky tvarovaná sedadla Recaro.

I přes velmi omezený počet vyrobených kusů (2500) je cena tohoto vozu v porovnání s jinými homologačními speciály relativně příznivá. Na prodej bylo v době psaní článku hned několik aut, přičemž ceny startují na částce 9.000 liber, tedy přibližně 270.000 korun. Samozřejmě bez dovozu a dalších náležitostí. Když uvážíme, že za takové BMW M3 E30 dnes dále i jeden a půl milionu korun, je Pajero Evolution vlastně ještě docela levné.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci

Policie lotyšské metropole Rigy ve čtvrtek zadržela…

Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice

Praha bude příští rok hospodařit s příjmy 59,175 miliardy…

Start-upu Spendee se podařil průlom. Jako první získal příslušnou licenci ČNB Start-upu Spendee se podařil průlom. Jako první získal příslušnou licenci ČNB

Česká národní banka vydala vůbec první licenci spojenou…

 

Štítky SUV Mitsubishi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 






 
Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Včera

Jsou to zhruba dva týdny, kdy se nová trojka poprvé představila světu v Los Angeles. A už dorazila i do Česka.




Blesk.cz

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že jsem Bruce Wayne

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že…

Říká se, že americký prezident Donald Trump (72) nepatří k nejchytřejším politikům světa. Možná tomu tak není,…

Jak nakoupíte o Vánocích? Podívejte se na přehled svátků, kdy jsou obchody zavřené

Jak nakoupíte o Vánocích? Podívejte se na přehled…

Po dvou podzimních svátcích, kdy zůstaly obchody zavřené, přijdou další svátky bez nákupů o Vánocích. Na konci…

 

iSport.cz

Nesmíš mrkat! Marpo s Rytmusem si pohlédli do očí, Slovák

Nesmíš mrkat! Marpo s Rytmusem si pohlédli do očí,…

Unikátní souboj, který vzbudil rozruch jako žádný jiný. Duel Marpo vs. Rytmus už se nezadržitelně blíží. Do dne,…

Slavia – Zenit Petrohrad 2:0. Postup v EL zařídili Zmrhal a Stoch

Slavia – Zenit Petrohrad 2:0. Postup v EL zařídili…

Zvládli to! Fotbalisté Slavie porazili v posledním utkání skupiny Evropské ligy Zenit Petrohrad 2:0 a zajistili…

 

Reflex.cz

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným růstem cen bytů a domů stojí i hamižnost developerů

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným…

14,4 roku. Tak dlouho musí vydělávat Pražan s průměrným platem 39.298 korun měsíčně na to, aby si v metropoli…

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za tohle opravdu vyhodíte peníze, dobře vám tak!

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za…

Do Tábora jsme jeli s podezřením, že jde o recesi. Jenže prodavači elektronických zařízení pro detekci strašidel…