Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nečekaní staříci: Věřili byste, že těmto autům bude letos už 20 let?

David Bureš
Diskuze (36)
Svět automobilů se zrychluje. I proto překvapí, že Alfa Romeo 156 nebo první Land Rover Freelander v letošním roce oslaví už 20 let od své premiéry.

Každý rok je v automobilovém světě důvodem k nějaké oslavě. Třeba sportovní divize Mercedesu AMG tak letos bude slavit 50 let od svého založení, zatímco u Ferrari to bude 70 let od stavby prvního auta, modelu 125 S. Při příležitosti začátku roku jsme se tak rozhodli připomenout auta, kterým letos bude již 20 let.

V mnohých případech nás totiž překvapilo, že daný automobil už má na svém kontě dvě dekády od své premiéry. To ve světě aut není zrovna málo, a tak tyto modely už můžeme považovat za poměrně staré. Vybrali jsme celkem 10 aut z roku 1997, která podle nás připomenutí zaslouží.

Alfa Romeo 156

Italský model střední třídy i po dvaceti letech dokazuje, že se designérskému týmu vedenému slavným Walterem de Silvou práce náramně povedly. Alfa Romeo 156 zkrátka i dnes vzbuzuje pozornost, podobně jako při premiéře na frankfurtském autosalonu 1997, kdy vyvolala ohromné nadšení. Vedle vzhledu se líbila i technika v útrobách, vrcholem byl v době uvedení vidlicový šestiválec Busso, který z objemu 2,5 litru dával výkon 140 kW.

Automobil přitom zaujal nejen fanoušky a zákazníky značky, ale také odborníky – alfa se dokonce stala Evropským autem roku 1998. Vedle toho sbírala ocenění za design nebo techniku – především za vznětové motory s přímým vstřikováním common rail.

Ford Puma

Automobily mainstreamových značek s jedním párem dveří se v Evropě pomalu stávají vymřelým druhem. Kupé je stále méně, nabízejí je už víceméně jen luxusní výrobci, také třídveřových hatchbacků je stále méně. V devadesátých letech ale byla situace v oblasti jiná, třeba Opel nabízel povedenou Tigru, které se Ford rozhodl v roce 1997 konkurovat modelem Puma. Tím chtěl připomenout někdejší

Z jeho příchodu byli údajně velice nadšeni hlavně designéři, kteří po schválení projektu během jediného víkendu měli navrhnout několik desítek návrhů takového auta. Výsledkem byl nakonec velice zajímavě tvarovaný vůz, který využíval podvozek Fiesty. Někteří petrolheadi sice tvary označovali za zženštilé, jenže zároveň uznávali sportovní jízdní vlastnosti auta. Z hlediska motorů zaujala hlavně tehdy nová sedmnáctistovka s šestnáctiventilovou technikou a proměnným časováním ventilů, která dosahovala 92 kW a ve sportovní verzi Racing Puma dokonce 114 kW. Puma nakonec ve výrobě vydržela jen čtyři roky, její produkce byla ukončena v roce 2001. Později byla nepřímo nahrazena kabrioletem StreetKa odvozeného od modelu Ka, který však velkou díru do světa také neudělal.

Land Rover Freelander

Land Rover byl v polovině devadesátých let výrobcem pouze tří modelů – klasického ofrroadu Defender, luxusně orientovaného Range Roveru a rodinně zaměřeného Discovery. V roce 1997 je doplnil Freelander, který zamířil do nově se rozvíjející kategorie SUV, tehdy spíše nazývaných „rekreační vozy.“ Takový model do té doby Land Rover nenabídl a jak následný úspěch Freelanderu ukázal, zákazníci o takový automobil zájem měli. Popularita Freelanderu tak umožnila Land Roveru expandovat, z čehož těží dodnes.

Zpětně vzato první Freelander ukazuje, jak se kategorie SUV za dvacet let změnila. Tehdy nabízel výhradně pohon všech kol, možnost pohonu pouze jedné nápravy přišla až v rámci modernizace druhé generace. Automobil byl nabízen s dvěma karoseriemi, třídveřovou a pětidveřovou, přičemž na zádi ho zdobilo „offroadovské“ rezervní kolo. Tenkrát byl takový charakter chtěný, protože se ve své době stal nejprodávanějším SUV v Evropě. Dnes už Freelander v nabídce Land Roveru chybí, ale to jen proto, že se jeho třetí generace přejmenovala na Discovery Sport.

Mercedes-Benz A

Mercedes-Benz se v polovině devadesátých let zabýval výhradně většími auty, jeho nabídka začínala na sedanu střední třídy C. V té době se ale rozhodl výrazně expandovat, což v roce 1997 způsobilo obrovský poprask. Na tehdejším frankfurtském autosalonu trojcípá hvězda prezentovala třídu A, své dosud nejmenší auto. Na délku měřilo jen asi 3,6 metru.

Jestliže dnes je A-Klasse typickým kompaktním hatchbackem, první generace byla zvýšeným autem, jakýsi „crossover“ mezi hatchbackem a MPV. Důvodem bylo totiž použití unikátní sendvičové konstrukce, která pomáhala při nehodě – při boční kolizi dobře pohltila náraz a v případě té čelní se motor neměl dostat do prostoru pro cestující. Zároveň ale auto kvůli vysoké stavbě nechvalně proslulo v losím testu švédského magazínu Teknikens Värld, v němž se převrátilo. Automobilka však na kauzu rychle zareagovala, když áčku upravila podvozek a standardně ho vybavila kontrolou stabilizace. Koncepci zvýšeného auta si áčko uchovalo i v druhé generaci, až v třetí se změnilo v klasický hatchback, aby lépe reagovalo na prodejní trendy a aby se více odlišilo od podobně koncipovaného MPV B, nabízeného od roku 2005.

Mercedes-Benz M

Jestliže dnes Mercedes nabízí šest SUV a jeden offroad, v polovině devadesátých let to byl jen jediný model – terénní třída G. V roce 1997 se to ale začalo měnit, když na trh přišla první generace třídy M. Mercedes tehdy jako první z německého luxusního tria zareagoval na rostoucí oblibu SUV a jeden takový vůz nabídl, právě třídu M. Následující léta ukázala, že tento krok byl správný, jen loni Mercedes prodal přes 700.000 SUV.

Na vývoji se emka se pracovalo od začátku devadesátých let, tehdejší snaha o výrobu auta s technikou od Mitsubishi, které mělo přece jen více zkušeností s takovými vozy, ale nevyšla. Stejně tak nevyšel ani plán na nahrazení třídy G právě třídou M, legendární géčko se prodává dodnes dál. Třída M je dnes nabízena ve své třetí generaci, v rámci zpřehlednění nabídky Mercedesu se ale od roku 2015 jmenuje GLE. A proč se někdy původnímu modelu neříká M, ale ML? Je to kvůli BMW, kterému se originální označení nelíbilo – vždyť samo nabízí „eMkové“ modely.

Peugeot 406 Coupé

Vozy kupé jsou dnes v Evropě prakticky mrtvé, nabízejí je leda tak luxusní výrobci. V roce 1997 ale takový automobil zkusil postavit i mainstreamový Peugeot. A výsledkem byl model 406 Coupé, který dodnes nadchne svým designem.

A není divu, automobil navrhovalo italské studio Pininfarina, proslavené mnoha krásnými vozy. Italská karosárna se rovněž starala o výrobu tohoto vozu, který mezi lety 1997 a 2003 vznikl ve 107.633 exemplářích. V roce 2006 se Peugeot ke kupé střední třídy vrátil, a to modelem 407 Coupé, který měl charakteristickou velkou tlamu masky chladiče. Od následující 508 už ale dvoudveřová verze odvozena nebyla, už o ní zkrátka nebyl dostatečný zájem.

Plymouth Prowler

Jestliže milujete hot rody, jistě si dobře pamatujete Plymouth Prowler, otevřený sporťák s retro vzhledem, který se začal prodávat v roce 1997. Zpětně vzato však už byl jen labutí písní značky Plymouth, která v roce 2001 ukončila svoji činnost. Krátce se tak vůz nabízel i se znaky Chrysleru.

Na netradičním sporťáku se pracovalo už od počátku devadesátých let, už v roce 1993 vznikl stejnojmenný koncept. Do výroby se ale vůz dostal až o pár let později, sloužil totiž jako experimentální dílna. Koncern Chrysler, jehož byl Plymouth součástí, totiž na Prowleru testoval hliníkovou konstrukci. Ve finále ale vůz tolik nezaujal, vyroben byl jen v 11.702 exemplářích. Důvodem mohlo být i použití skromného šestiválce se 160 kW a později 189 kW. Vždyť při pohledu na Prowler každý čekal masivní osmiválec. Jenže ten se do úzké přídě zkrátka nevešel...

Toyota Prius

Toyota hraje dnes hlavní roli ve světě automobilů s hybridním pohonem. Svoje dnešní bohaté zkušenosti získala právě díky prvnímu Priusu, který začala prodávat v prosinci 1997. Nejprve byl vůz výhradně určen pro japonský trh, do Evropy se oficiálně dostal až v roce 2000.

Prius se stal prvním velkosériovým osobním autem s hybridním pohonem, pro samotnou Toyotu to ale první hybrid nebyl. Jen o pár měsíců před Priusem totiž začala nabízet hybridní autobus Coaster Hybrid EV. První generace vozu kombinovala zážehovou patnáctistovku (43 kW) s elektromotorem (30 kW). Proti dnešní verzi pak byla důležitá odlišná karoserie, jestliže dnešní čtvrtá generace je pětidveřovým liftbackem střední třídy, ta první byla kompaktním sedanem.

VW New Beetle

Volkswagen Type 1 je dodnes legendou, první sériový model značky z Wolfsburgu je dodnes auto s nejvyšším počtem vyrobených kusů, mezi lety 1938 a 2003 vznikl ve více než 21,5 milionu kusů. Ještě v době jeho produkce se automobilka rozhodla charakteristického „brouka“ oživit moderní verzí, nazvanou New Beetle. Automobilku totiž zaujala pozitivní reakce veřejnosti na Concept One prezentovaný v roce 1994.

Oproti originálu se však New Beetle v lecčems lišil. Základní tvar byl sice zachován, jenže už to nebylo lidové vozidlo, ale stylovka. Motor nebyl umístěn vzadu, ale pod kapotou, navíc o pohon se starala přední, nikoliv zadní náprava. Vedle třídveřového hatche pak měli zákazníci na výběr i kabriolet. Přestože se novodobý brouk takovým prodejním trhákem nestal, dočkal se v roce 2011 nástupce, který se tvary více přiblížil originálu. Také o něm se často spekulovalo, že kvůli prodejní číslům skončí, zatím se ale vyrábí dál. A v produkci patrně vydrží i nadále, jen se v nastupující generaci má stát elektromobilem. Tak se nechme překvapit, zda se novinka nevrátí ke kořenům a nebude elektrizovat svět, tak jako kdysi jej Typ 1 motorizoval.

VW Golf IV

Volkswagen Golf je s námi už sedm generací, ta první přišla na svět už v roce 1974. Jenže až čtvrtá generace uvedená v roce 1997 byla něčím, čím je Golf vlastně dodnes. Čtvrtá generace totiž udělala krok vpřed od mainstreamu a přiblížila se prémiovým vozům. Navíc jejím základem byla platforma, která byla poprvé využita napříč koncernem VW Group – vedle Golfu ji použily i tehdejší Škoda Octavia, Seat Toledo nebo Audi A3. Bez modulární techniky by koncern dnes už nežil. Navíc vzhledově bylo evolucí předchůdce a udrželo si i titul nejprodávanějšího auta v Evropě. To vše pro Golf platí i dnes.

Automobil byl nabízen jako třídveřový a pětidveřový hatchback a kombík. Jeho vzhled používal i kabriolet, ten byl ale ve skutečnosti postaven na základech třetí generace Golfu. Odvozený sedan pak byl prodáván jako Bora/Jetta.

David Bureš
Diskuze (36)
Avatar - chetoos
17. 1. 2017 09:29
Staříci?
Pořád nás stát nutí kupovat nové auta, ale i takový Golf IV generace mi přijde jako relativně nové a moderní auto, a to že má 20 let... bohužel.. Tady jde vidět, jak některá auta dokážou odolávat zubu času. Alfa vypadá i po těch 20 letech pořád k světu a i Golf vypadá moderně. Navíc se skvělou technikou a spolehlivými motory. Rozhodně lepší než ty nové samohyby bez duše.
16. 1. 2017 16:59
Re: Ale věřili. ...
Tak na sněhu jsem svoji italskou milenku nikdy neprovozoval (nechci dávat šanci korozi a sůl je sviňa)), ale že se nenechá dlouho přemlouvat k přetáčivosti mohu potvrdit! :-) A ano, účinnost její ručky není nic moc, ale já ji stejně občas použiju jen na površích s nižší adhezí (např. škvára u nájezdu z boční silnice apod. A pokud je třeba, vždycky se dá jejímu zablokování zadních kol pomoct bleskovým přbrždděním brzdovým pedálem, kdy se odlehčí zadek. Hlavně, že tam ta "kouzelná páka" je a jako bous je zde nepřítomnost ESP! :-) :yes: :yes: :yes:
Avatar - white label
16. 1. 2017 13:58
Re: Věřili byste, že to ACZ o Golfu IV myslí vážně ?
To má být profi fotka u toho interiéru G4?
Co to "prasátko" na logu volantu, nedoostřené, ořezaná půlka zpětného...
[odkaz]

Avatar - Dinar
16. 1. 2017 13:32
Re: Věřili byste, že to ACZ o Golfu IV myslí vážně ?
Škoda, žes to sám nepodpořil nějakou profi fotkou meganu, já jsem nic lepšího strejdou googlem nenašel.
Avatar - O5kar
16. 1. 2017 13:21
A, kde je Octavia první generace?
Jak to, že tam chybí?