Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Primera Wagon 2.2 Di - Stopařova závist (07/2002)

Němečtí, ale nejnověji i francouzští konkurenti mají důvod k neklidnému spánku. Na scénu střední třídy vstoupila nová Primera se sebevědomím, které má, jak jsme zjistili, velmi reálný základ. Cestu za seznámením s novou modelovou řadou...

Němečtí, ale nejnověji i francouzští konkurenti mají důvod k neklidnému spánku. Na scénu střední třídy vstoupila nová Primera se sebevědomím, které má, jak jsme zjistili, velmi reálný základ. Cestu za seznámením s novou modelovou řadou začínáme u varianty, kde se mezi značkami bojuje o přízeň evropského, ale i českého zákazníka asi nejvíc - turbodieselem poháněné kombi.

O novém modelu mluvím záměrně, neboť ze srovnání byť jen vnějšího vzhledu s předchůdcem vyplývá víc než jen rozdíl generace. Kombi je už na první pohled robustní a svalnatější, vzhledu dominují velkoplošné světlomety, protáhlá přední kapota a především opticky vpřed nakloněná silueta, která připomíná přikrčenou kočku chystající se ke skoku. Dynamický charakter vozu podtrhuje i extrémně skloněné čelní sklo a rychle se svažující záď s hluboko do střechy zasahujícími pátými dveřmi.

Pakliže můžeme vnější vzhled označit za velmi působivý, interiér vypadá jako výsledek zdařilého, ale přece jen divokého mejdanu designérů s ergonomy. Sotva je řidič polapen do výtečného sedadla (s plynule nastavitelnou bederní opěrkou), čeká jej oční exkurze po liniích palubní desky. Různobarevné tvrdé plasty překvapí hned pod čtyřramenným volantem, protože kromě nich samotných zde nelze najít nic. Sdružený přístrojový panel je po vzoru X-Trailu umístěn uprostřed palubní desky. Na rozdíl od tohoto modelu netvoří samostatnou "kapličku", ale je vcelku přirozeně a elegantně začleněn mezi její linie.

Všechny ovládací prvky audiosoustavy a klimatizace jsou soustředěny na středovém výčnělku, který Nissan nazývá N-form. Co do počtu tlačítek zde došlo k zjevnému zjednodušení oproti standardnímu uspořádání, ale některé ovladače mají i několik funkcí a jejich systému je potřeba chvíli přivykat. Barevný šestipalcový displej pak může zobrazovat buď režim "audio", "klimatizace nebo kombinaci těchto ukazatelů.

Bezpečnostní lahůdkou je využití zadní parkovací kamery, jejíž černobílý obraz se přenáší na displej po zařazení zpětného chodu. Největší službu prokáže všude tam, kde je třeba kontrolovat vzdálenost zadní části vozu od překážek. Širokoúhlá kamera lehce zkresluje a tak je např. parkování s kontrolou zadních rohů auta otázkou zkušenosti. Nápad s kamerou je ale rozhodně záslužný, protože vzhledem k vysoké stavbě vozu by bylo např. malé dítě snadno přehlédnutelné.

Přístup ke všem sedadlům je díky doširoka otevíratelným dveřím pohodlný, při častějším nasedání jsme pocítili poněkud nižší uložení sedáků, a to překvapivě i na zadních sedadlech. Prostoru ani komfortu tímto řešením neubylo, jen je potřeba si zvyknout na trochu sportovnější posez.

Zavazadlový prostor je přístupný po otevření lehkých a vysoko otevíratelných pátých dveří. Zcela rovná podlaha je sice relativně vysoko, po odklopení krytu ale objevíme rozměrnou a hlubokou plastovou "vanu", pod ní ještě látkovou tlumicí vrstvu, pod ní kryt kola a držák nářadí z pevného polystyrenu a pod ním konečně plnohodnotné náhradní kolo! Základní objem 465 l se po sklopení zadních sedadel dá zvětšit až na 1670 l, čímž padají poslední pochybnosti o smyslu "rychlého" zkosení střechy ála Renault Laguna nebo Alfa Sportwagon.

Šestnáctiventilový vznětový čtyřválec 2.2s maximálním výkonem 93 kW se jako diesel projevoval pouze při volnoběhu a pouze při poslechu zvenčí. Minimální doba žhavení, kultivovaný projev, dokonalé odhlučnění a především přijatelný turbo-efekt zařazují tento agregát do extra třídy Typu Ford TDCi či VW TDI. Do 2000 otáček lze jezdit eko-rallye a poslouchat Vivaldiho... a nad touto hodnotou taky! Šestistupňová převodovka s delšími, ale přesnými drahami řazení se ukázala být velmi dobrou volbou a ani aerodynamické efekty nerušily až nezvyklé ticho uvnitř vozu. Spotřeba se podle charakteru jízdy pohybovala mezi 6-8,5 litry/100 km, přičemž k nejvyšší hodnotě jsme se dopracovali za cenu otloukání červeného pole otáčkoměru (5200), pokusného zrychlování na 6. stupeň z 90 na 200 km/h (bez problémů).

Jízdní vlastnosti zůstaly Primeře z předchozí generace. Spíše komfortní naladění podvozku se neprojevovalo nadbytečným houpáním a až na skutečně extrémní situace je auto vzácně neurální. Co Primera vysloveně nesnáší, jsou díry ve vozovce a příčné nerovnosti vůbec. Až příliš aktivní tlumiče "vymetou" s kolem s úzkou pneumatikou sebemenší nerovnost, což sice neohrozí jízdní vlastnosti vozu, ale řidič to pozná na svém sedadle. Brzdy mají pozvolný nástup a neslábnoucí účinek.

Při pohledu na seznam standardní výbavy nelze než konstatovat, že nová Primera je s to uspokojit i toho nejzhýčkanějšího zákazníka, lačnícího po vozu střední třídy.

Přes poctivou snahu nalézt na voze výraznější nedostatky se můžeme pochlubit pouze několika skromnými úlovky: již zmíněná relativní složitost ovládání klima/audio se po pár dnech mění v rutinu, citlivost na nerovnosti se pravděpodobně bude dát utlumit použitím 16" kol ve výbavě Acenta (bez příplatku) a lehce futuristický vzhled palubní desky s prázdným místem pod volantem bude obdivovat každý stopař bez rozdílu pohlaví...

Sečteno a podtrženo, nová Primera nevykročila, ale vystřelila a vám zbývá jen přemítat, zda do takto kvalitního a vybaveného vozu investujete 825.000 Kč.

Cena základní sestavy 825 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS+EBD, brzdový asistent, airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, aktivní opěrky hlavy, automatická klimatizace, alarm, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, el. ovládaná okna předních a zadních dveří, dvouose nastavitelný volant, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, nastavitelná bederní opěrka řidiče a spolujezdce, vyhřívaná přední sedadla, barevný displej 5,8", zadní parkovací kamera, palubní počítač/monitor, vnitřní zrcátko s automatickou clonou, příprava pro Hands-Free, osvětlení interiéru s vnitřní logikou, stěrače automaticky reagující na déšť, vyhřívání zadního okna s časovým vypínačem, xenonové světlomety s ostřikovači, přední mlhové světlomety, panoramatická el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, kola z lehkých slitin 17", radio s CD přehrávačem, 6x repro, střešní anténa Kč
Cena testované sestavy 837 000 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalický lak: (+12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2184
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 93 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.1 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 465 / 1670
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1456 / 539
Rozměr pneu: 215/50 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4675
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1488
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano