Nissan X-Trail 2.0 - Racionalizace (01/2003)

Nissan X-Trail 2.0 - Racionalizace (01/2003)

 
 

Rozhodnutí zvolit při koupi vozu kategorie SUV zážehový motor při současné existenci moderního turbodieselu je často překvapivé jen na první pohled. Výhody pohonu na benzín totiž mohou často převážit i jinak neotřesitelně nižší spotřebu či tah od nízkých otáček. Jaké výhody a nevýhody přináší benzínová motorizace u Nissanu X-Trail, jsme se přesvědčili v klasickém týdenním...

Rozhodnutí zvolit při koupi vozu kategorie SUV zážehový motor při současné existenci moderního turbodieselu je často překvapivé jen na první pohled. Výhody pohonu na benzín totiž mohou často převážit i jinak neotřesitelně nižší spotřebu či tah od nízkých otáček. Jaké výhody a nevýhody přináší benzínová motorizace u Nissanu X-Trail, jsme se přesvědčili v klasickém týdenním testu. Velký test Nissanu X-Trail s turbodieselem 2,2 Di najdete zde.

V testovaném X-Trailu byl namontován zážehový dvoulitr o nejvyšším výkonu 103 kW při 6000 otáčkách. Oněch 19 kW výkonu navíc oproti vznětové verzi se v praxi příliš často využít nedá - šestitisícové hranice otáček nedosahujeme při běžné jízdě příliš často.

Zajímavěji vypadá údaj o max. točivém momentu 192 Nm při 4000 otáčkách. Oproti "naftovým" 270 Nm se na papíru zdá, že auto bude líné, ale opak je pravdou. Zapomeneme-li na teorii, poskytuje zážehová pohonná jednotka vozu dostatečnou dynamiku, pochopitelně především ve středním a vyšším pásmu otáček. Vzhledem k tolika papírovým handicapům bychom uvítali alespoň šestistupňovou převodovku, ta je ale vyhrazena pouze pro turbodiesel. I s pětistupňovým ústrojím je ale možno jet svižně a úsporně zároveň, doménou vozu ale nejsou dálnice, kde každých 10 km/h rychlostního průměru navíc znamená v podstatě o další litr vyšší spotřebu.

Motor má příjemný sytý zvuk a ani ve vyšších otáčkách neruší hovor v kabině, což je oproti dosti hlučnému turbodieselu výrazná výhoda. Ochotou k vytáčení a hladkostí chodu se dá srovnat třeba i s proslulým boxerem v  Subaru Forester. Jestliže jsme u vznětové varianty očekávali vzhledem k objemu 2,2 litru větší točivý moment, přesvědčila nás zážehová verze o tom, že ani oněch 192 Nm nemusí být málo. V situacích, kdy jsme z vozu potřebovali dostat maximum a vytáhnout jej z bláta, stačilo prostě trochu víc otáček, a místo točivého momentu pomohl vyšší výkon.

Samostatnou kapitolou je určitě spotřeba, leckdy hlavní argument proti zážehovému motoru. Pokud jsme se pohybovali po klasických silnicích s občasnými výlety do polí a několika krátkými dálničními úseky, udrželi jsme žíznivost auta pod 8 litry na 100 km. Městský provoz ubral v nádrži průměrně 11,3 l, což je o téměř litr méně než výrobce udává. A konečně cesta po dálnici - ta je extrémně závislá na rychlosti. Budeme-li se pohybovat s průměrem okolo 130 km/h, je nutno počítat s přibližně 10,5 litry na každých 100 km.

Nissan X-Trail je také třeba pochválit za jedno za jedno z nejzdařilejších světlých čalouněnína trhu vůbec. Na dotek neobyčejně příjemné a přitom velmi lehce čistitelné a dobře vypadající potahy zútulňují interiér vozu nebývalou měrou. Potvrzujeme také poznatek z minulého testu o až extrémní klouzavosti plastové podlahy zavazadlového prostoru. Na druhou stranu je X-Trail jediným autem (Defender beru jako samozřejmost), jehož zavazadlový prostor lze udržovat v čistotě pomocí zahradní hadice.

Ale vážně - nemáte-li z nejrůznějších důvodů potřebu vznětového motoru, zážehovou jednotku pro Nissan X-Trail můžeme s klidným svědomím doporučit. Pro hovoří výrazně nižší cena, kultivovanější projev a plynulý nárůst výkonu motoru, proti pak snad jen ona obligátní vyšší spotřeba.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 957 000 Kč Cena v testované výbavě: 969 000 Kč

Základní výbava:ESP+, ABS + EBD + brzdový asistent, kotoučové brzdy, přední vnitřně chlazené vzduchem, posilovač brzd, posilovač řízení, airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, napínače předních bezpečnostních pásů s omezovači tahu, elektronicky řízený imobilizér NATS III, dálkově ovládané centrální zamykání, Anti Hijack systém, automatická klimatizace s pylovým filtrem, chlazené/vyhřívané schránky na nápoje v přístrojové desce, elektricky ovládaná okna všech dveří, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, nastavitelná bederní opěrka sedadla řidiče, kapsy v zadní části opěradel předních sedadel, střední odkládací panel s loketní opěrkou, loketní opěrka na zadních sedadlech + tunel na lyže, tři zadní bezpečnostní tříbodové pásy, 3 opěrky hlavy, kotevní body pro dětskou sedačku ISOFIX, kůží potažený volant, hlavice řadicí páky a ruční brzdy, výškově nastavitelný volant, otáčkoměr, digitální hodiny, ukazatel venkovní teploty, akustický signál rozsvícených světel, zásuvky 12 V - zavazadlový prostor a středová konzole, čtecí lampičky, otevírání palivové nádrže z místa řidiče, chromované vnitřní kliky dveří, držáky nápojů a lahví (4x), kryt zavazadlového prostoru, tónovaná skla s UV filtrem, dvourychlostní přední stěrače s variabilním cyklovačem, stěrač zadního okna s cyklovačem, ostřikovače světlometů, vyhřívání zadního okna, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, střešní ližiny, chromované kliky dveří, nárazníky a zpětná zrcátka v barvě vozu, kola z lehkých slitin 6,5 JJ x 16, rádio s kazetovým přehrávačem, střešní anténa, ovládání radia na volantu, přední mlhová světla

Výbava testovaného vozu:základní + metalický lak: (+12.000,-)

EET v nejbližších letech přinese do rozpočtu skoro 23 miliard navíc, slibuje si Babišův úřad EET v nejbližších letech přinese do rozpočtu skoro 23 miliard navíc, slibuje si Babišův úřad

Elektronická evidence tržeb (EET), která byla spuštěna od…

Přední politici německé CDU-CSU žádají konec jednání o vstupu Turecka do EU Přední politici německé CDU-CSU žádají konec jednání o vstupu Turecka do EU

Ukončit rozhovory o přistoupení Turecka k Evropské unii…

Volkswagen chce prodávat elektromobily za cenu konvenčních aut Volkswagen chce prodávat elektromobily za cenu konvenčních aut

Automobilka Volkswagen přislíbila, že se ceny…

 

Štítky SUV Nissan Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 192 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12 / 7.7 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1840
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1452 / 534
Rozměr pneu:215/65 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4510
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1750
d) rozvor (mm): 2625
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,19
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta

Tuzemská automobilka Škoda sice na českém trhu zlevnila…

 




Vodíkový Nissan X-Trail: chcete se svézt? Vodíkový Nissan X-Trail: chcete se svézt?

Japonská automobilka Nissan dodala do autopůjčovny…

Nissan X-Trail 2005: nastala doba 2WD Nissan X-Trail 2005: nastala doba 2WD

Na český trh se dostává nové provedení X-Trailu s pohonem…

 



 
Škoda dala nahlédnout pod pokličku vývoje studie Vision E. Pomohla i virtuální realita

Škoda dala nahlédnout pod pokličku vývoje studie Vision E. Pomohla i virtuální realita

Dnes 13:42

Škoda představila v Šanghaji studii elektromobilu Vision E. Jak vznikaly její tvary? Spolupracovali na nich návrháři z více než dvacítky zemí.




Blesk.cz

Evakuace volebních místností i vysoká účast: Francouzi si volí prezidenta

Evakuace volebních místností i vysoká účast:…

Volební účast v prvním kole francouzských prezidentských voleb dosáhla v nedělní poledne 28,5 procenta, tedy jen…

5 nejzábavnějších her zdarma pro Android

5 nejzábavnějších her zdarma pro Android

Hrajete na mobilu? Pak musíte mít tyhle hity Nehrajete? Stáhněte si je taky, budou se hodit při volné chvilce…

 

iSport.cz

Barcelona to vzdala! Neymara v El Clásiku nenasadí, hrozila i kontumace

Barcelona to vzdala! Neymara v El Clásiku nenasadí,…

Dlouho Barcelona hledala cestu, jak nasadit potrestaného Neymara v dnešním El Clásiku. Na první pohled jasný…

Ať žije Brno! Kometa řádila s fanoušky, hráči zpívali, šéf jel na rolbě

Ať žije Brno! Kometa řádila s fanoušky, hráči…

Devět tisíc fanoušků přišlo společně s hokejisty Komety do centra Brna oslavit mistrovský titul. Přes chlad a…

 

Reflex.cz

Postoupí Le Penová? 6 důvodů, proč v neděli sledovat francouzské volby

Postoupí Le Penová? 6 důvodů, proč v neděli sledovat…

Francouzi v neděli přistoupí po pěti letech k volebním urnám, aby si vybrali novou hlavu státu. Poprvé v…

Nechte Krejčíře, kde je. Je tam dobře zavřen

Nechte Krejčíře, kde je. Je tam dobře zavřen

Je tu žádost českého státu do Jižní Afriky, aby vydali tam odsouzeného vězně Krejčíře domů k potrestání.…