Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan: Čistý diesel pro Japonsko a možná i Kalifornii

Miro Mihalik
Diskuze (4)
Pro Japonce je naftový motor něco jako vepřové maso pro muslima a Američan si pod pojmem diesel představí maximálně nákladní auto. Nové technologie se však chystají radikálně změnit zažité předsudky.

Odpor Japonců vůči dieselovým motorům má kořeny v 70. letech minulého století. Jejich silnice byly v té době tak zamořené výfukovými zplodinami, že se do toho musela vložit vláda. Lidem nejvíce znepříjemňovaly život oxidy dusíku, oxid uhelnatý a pevné částice vypouštěné naftovými agregáty. V té době se již vědělo, že mají karcinogenní účinky a veřejnost žádala nápravu. Špatnou náladu obyvatelstva měl na svědomí také průmysl, který ve velkém spaloval těžké topné oleje a vypouštěl kvanta oxidu siřičitého.

Kupříkladu v Tokiu se před osmi lety projednával projekt „No diesel strategy“, který měl za úkol vymítit z ulic hlavního města všechny naftové vozy – obsahoval body jako zákaz vjezdu, prodeje, u komerčních aut se plánovala přestavba na alternativní pohon a nízké daňové zatížení nafty mělo padnout také.

Tak se stalo, že Japonci si vytvořili na vznětové motory podobnou alergii jako ve Spojených státech – v roce 2006 mělo pod kapotou naftový agregát jen 0,1 procenta prodaných osobních automobilů (0,4 % – 2005). Další příklad za všechny: v roce 2002 bylo v Japonsku v nabídce celkově 24 modelů vybavených dieselem, o čtyři roky zůstal pouze jeden! Pro Japonce jsou prostě pořád špinavé a hlučné. Uvidíme, na jak dlouho. Protože nové technologie jsou schopné reflektovat na zatím nejpřísnější emisní limity stanovené pro diesely, pro výrobce představuje jeden z největších automobilových trhů obrovský potenciál. Své zelené diesely prodává na japonském trhu Honda a Mercedes, zanedlouho se přidá Hyundai, Subaru a před pár dny oznámil příchod i Nissan.

Svůj čistý nafťák M9R, vytvořený ve spolupráci s Renaultem, budou montovat do modelu X-Trail a s prodejem se počítá od podzimu 2008. Technická specifikace zatím není k dispozici, ale Nissan říká, že motor produkuje nízké emise díky vylepšené řídicí jednotce a výkonnému vícestupňovému čištění plynů. Výsledek je tak dobrý, že tato technologie v blízké budoucnosti splní i kalifornskou normu SULEV (super-ultra-low emission vehicles), která je ekvivalentem předpisu Tier2Bin2.

Součástí výfukového potrubí je oxidační katalyzátor, nový katalyzátor likvidující uhlovodíky (HC) a oxidy dusíku a částicový filtr DPF. Podívejme se blíže právě na unikátní katalyzátor, který slouží jako tzv. past pro NOx a HC. Aktivní povrch je tvořený ze tří vrstev. První má za úkol absorbovat HC, další na sebe naváže oxidy dusíku a na třetí úrovni dochází za přítomnosti kyslíku k samotné redukci, přičemž vzniká dusík, voda a oxid uhličitý. Jde vlastně o technologii elegantně obcházející komplikovanější vstřikování čpavku, které používá Mercedes pod označením Bluetec.

Nový motor je součástí akce nazvané Nissan Green Program, který si klade za cíl překonat všechny současné emisní limity v Evropě, Spojených státech i Japonsku do roku 2010.

Miro Mihalik
Diskuze (4)