Novou Kiu Rio jsme si prohlédli ve Frankfurtu. V čem se nám líbila víc než Fabia?
U Kie se už pomalu stává zvykem, že než odhalí nový model na jednom ze světových autosalonů, sezve do Frankfurtu nad Mohanem, kde má sídlo její evropská centrála, pár desítek novinářů a nechá je si vůz prohlédnout ještě před velkým výstavním humbukem. V únoru letošního roku jsme si takto poprvé prohlédli evropskou specifikaci hybridního crossoveru Niro a Optimu Sportwagon, nyní přišla řada na malý model Rio.
Tohle auto je pro Kiu nesmírně důležité. Dlouhodobě jde o globální bestseller, kterého bylo v loňském roce prodáno více než 473.000 kusů (odpovídá to 16 procentům loňských prodejů), z pohledu českého trhu jde o segment, kterému s více než dvaceti tisíci loni prodanými kusy (konkrétně 20.434 kusů) kraluje Škoda Fabia. Stávajícího Ria se u nás loni prodalo 704 kusů, soudě podle pozitivních prvních dojmů ale novinka tuto metu příští rok překoná s prstem v nose.
Prostorná krasavice
V sídle evropské centrály Kie byly připraveny dva exempláře. Jeden vznětový, druhý se zážehovým litrovým tříválcem T-GDI, oba však v sytě rudém laku karoserie a s atraktivními sedmnáctipalcovými koly. Tady nebyl čas prezentovat auto za „cenu od“, ale naopak to úplně nejlepší, a přestože takto vyšperkovaných kousků běžně asi moc nepotkáme, zkušenost je k nezaplacení.
Začnu od zadní části, protože tam se toho z mého pohledu zase až tak nezměnilo. Svítilny jsou velké, vysoko umístěné, víko pátých dveří je prosté designových výstřelků, a na první pohled přibyly jenom aerodynamické prvky na bocích nízkého zadního skla. Pak ale někdo „nakopnul“ spínací skříňku a z karoserie vystoupil výrazný světelný podpis s trojicí osově otočených písmen L v každé ze svítilen. Potkat tohle auto v noci na silnici bude paráda!
Už stávající generace Kie Rio není žádný „šmudla“, nelíbil se mi však zadní sloupek a tvar zadních dveří. Novinka ale v tomto ohledu zcela obrací – sloupek je tenčí a méně zkosený, střecha se snižuje pozvolněji a větší je i prosklená plocha. Profil karoserie je jednoduchý, zvýrazňuje jej pouze mírný prolis ve spodní polovině dveří, vnější zpětná zrcátka již nejsou na stojinách, ale v těsné blízkosti předních sloupků, a kapota ve skutečnosti působí skoro jako vodorovná. Dost se zvedla a s ní i celá příď, díky které auto působí trochu jako elektromobil – maska chladiče je totiž zaslepená a přístup vzduchu k motoru obstarává pouze otvor pod registrační značkou. Nejvýraznějším prvkem je tady charakteristický tygří nos a světlomety s diodovými pásy ve tvaru písmene U, oboje velice povedené.
Rio lehce narostlo do všech směrů kromě výšky (je o 5 milimetrů nižší než předchůdce), původní předpoklad toho, že se o deset milimetrů delší rozvor (měří 2580 mm) přece nemůže v interiéru nijak projevit, nakonec padnul. Malé městské vozy máme většinou spojeny s o něco vyšším posazem, nicméně tady je tomu právě naopak. Po usednutí za volant jsem měl pocit jako v cee´du GT, to ale měly na svědomí také perfektní sedačky s na pohled sice méně výrazným, ale ve skutečnosti zcela dostatečným bočním vedením. Správnou pozici za volantem jsem si našel během vteřiny, samotný volant nemůžu díky krásnému tvaru a perfektnímu držení vypustit z hlavy.
Kia Rio IV. generace - srovnání rozměrů s konkurencí | |||||
Model | Kia Rio IV | Kia Rio III | Peugeot 208 | Škoda Fabia | Volkswagen Polo |
Délka [mm] | 4065 | 4045 | 3965 | 3992 | 3972 |
Šířka [mm] | 1725 | 1720 | 1739 | 1732 | 1682 |
Výška [mm] | 1450 | 1455 | 1460 | 1476 | 1453 |
Rozvor [mm] | 2580 | 2570 | 2538 | 2455 | 2470 |
Objem zavazadelníku [l] | 325/- | 288/923 | 285/1076 | 330/1150 | 280/952 |
Nic podobného jsem zatím u malého auta neřekl, Kia Rio si to ale zaslouží – vzadu se sedí snad ještě lépe než vpředu. Je to tady maximálně pro „dva a půl chlapa“, krajní místa ale mají hluboké, perfektně tvarované sedáky, do kterých zapadnete jedna báseň. Dokonce ani podepření stehen není vůbec špatné i navzdory tomu, že se i zde sedí nezvykle nízko a vyšší cestující jsou nuceni více vystrkovat kolena před sebe.
Když jsem zmínil ta kolena – v podélném směru je místa dost, ale ne nazbyt. Když jsem se se svými 190 centimetry posadil dozadu a otylejší zahraniční kolega vysoký 183 centimetrů si seřídil sedadlo řidiče na svou výšku, dotýkal jsem se zadní strany předního opěradla, jenom málokterý chlap zde ale bude sedět s koleny u sebe jako na školní fotce. Kombinace nízkého posazu a pozvolněji klesající střechy znamená, že mi nad hlavou i při napřímení zad zbývaly asi 2-3 centimetry volného prostoru, což v malém autě nepamatuji už docela dlouho. Problém nevidím ani s prostorem v ramenou a loktech, pocit v kokpitu je kupříkladu ještě vzdušnější než ve Škodě Fabia.
Pouze nastupování a vystupování by mohl být příjemnější – manipulační prostor pro chodidla je totiž i kvůli uložení nádrže pod zadním sedákem poměrně malý, nemusí to tak ale vnímat každý. Zatímco já jsem měl se svými „pětačtyřicítkami“ trochu problém, menší kolega dozadu zaplul jako nic.
Překvapením je nicméně zavazadlový prostor. Mezigeneračně narostl o 37 litrů na základních 325 litrů, situován je spíše do hloubky a potěší také dvojitá podlaha (zvednutá se dá zafixovat praktickým poutkem) nebo možnost uložení rezervního kola (nebude ve standardu). Zadní víko se nevyklápí do takové výšky, aby se pod něj bez problémů vešli i dlouháni, ono to ale ničemu až tak nevadí. Přestože se zadní převis zkrátil o 15 milimetrů, pořád je dostatečně dlouhý na to, abyste při nakládání zavazadel běžně vůbec nepřišli do kontaktu s pátými dveřmi. Zajímavé řešení!
Měkčené plasty a luxusní atmosféra
Kia ušla v posledních řekněme pěti až sedmi letech obrovský kus cesty v oblastech designu, materiálů a zpracování. Kolikrát to působí, jako by chtěla útočit na luxusní segment. Nejinak je tomu také u Ria i navzdory tomu, že je to auto pro masy za příznivou cenu. Vystavené exempláře byly „nabušené“ výbavou od ventilků až po střechu, s čímž souvisí také kvalitní koženkové čalounění, velice jemný kožený potah volantu nebo příjemné materiály na přístrojové desce. Ta je z velké části vyrobena z na pohled i dotek atraktivních tvrdých plastů, čelní strana je ale měkčená a perfektně do ní pasuje sedmipalcový, volně stojící displej infotainmentu.
Konvenčních tlačítek je tak akorát, vůbec nejlepší jsou ale odkládací prostory – zkrátka sednete zo volant, vysypete všechno, co máte po kapsách, a stejně nezaplníte ani velkou schránku před řadicí pákou. Do dveří se vejde větší PET lahev (1,5 litru), poměrně dost toho pojme také do loketní opěrky a schránky před spolujezdcem, v tomto ohledu je tedy Rio dimenzováno více než dobře.
A kde jsem tedy přišel na tu luxusní atmosféru? Je daná hlavně provedením a výborným zpracováním interiéru a v neposlední řadě také výbavou. Věděli jste například, že je Rio jako první auto v segmentu vybaveno USB vstupy vpředu i vzadu? Vidíte, já také ne. Čím dál více se také tlačí do popředí integrace chytrých telefonů do infotainmentu, od toho jsou tady systémy Apple CarPlay a Android Auto. Díky službě Connected Services máte navíc k dispozici také dopravní zpravodajství v reálném čase, informace o měření rychlosti nebo počasí. Zkrátka nechybí nic, co by nové moderní auto pro mladší klientelu mělo mít.
Kia Rio – zážehové motory – technické údaje | ||||
Motor | 1.0 T-GDI | 1.0 T-GDI | 1.25 MPI | 1.4 MPI |
Převodovka/pohon | 5M/přední | 6M/přední | 5M (4A)/přední | 6M/přední |
Zdvihový objem [cm3] | 998 | 998 | 1248 | 1368 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 73/4500 | 88/6000 | 62/6000 | 73/6000 |
Točivý moment [N.m/min-1] | 172/1500-4000 | 172/1500-4000 | 122/4000 | 132/4000 |
Když už zmiňuji tu mladší klientelu, právě ta by měla být jednou z hlavních odlišností ve srovnání s modelem i20 od sesterské automobilky Hyundai. Ta totiž v koncernu zabírá pozici „luxusnějšího“ a „noblesnějšího“ výrobce, zatímco Kia je mladá a dynamická. Možná právě proto má Rio pod kapotou hned ze startu litrový tříválec o výkonu 88 kW, zatímco i20 jej má pouze ve verzi se 74 kilowatty. Kia také hovoří o unikátním nastavení podvozku, které splní jak nároky na komfort, tak sportovnost.
Co bude dál?
Kia již v rámci prvních informací prozradila přibližnou dobu uvedení nového Ria na trh (proběhne v prvním čtvrtletí letošního roku), ceníku se ale už v letošním roce nedočkáme. Vůz by měl být o něco dražší než konkurence, to se ale dá pochopit – je úplně nový, nabízí technologie, které Kia ještě v tomto segmentu zatím neměla, zapomínat nesmíme ani na stále lepší a lepší úroveň výroby. To všechno se do výsledné ceny promítá.
Se zveřejněním prvních snímků Ria vyvstala otázka, zda dorazí také sportovně laděná verze GT, tu ale očekávat nemůžeme. Jednak už Rio ve standardním provedení má litrový motor s plně dostatečným výkonem 120 koní, ale je to také proti filozofii modelů GT. Značka je totiž skutečně vnímá jako gran turisma pro rychlé a dlouhé cestování, zatímco Rio GT by bylo spíše hot-hatch. Dorazí však verze GT line, která přidá sportovnější vzhled, avšak nikoliv větší kola – sedmnáctky jsou totiž pro Rio maximum.
Počítat nemůžeme ani s třídveřovou variantou. Zákazníci Kie totiž berou Rio už jako rodinné auto a požadují odpovídající praktičnost, kterou troje dveře prostě nenabídnou. Typickým příkladem je už stávající generace vozu, kterou si v třídveřovém provedení v posledních letech pořídili asi jenom dva zákazníci z deseti.
Kia Rio – vznětové motory – technické údaje | ||
Motor | 1.4 WGT | 1.4 WGT |
Převodovka/pohon | 6M/přední | 6M/přední |
Zdvihový objem [cm3] | 1396 | 1396 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 52/- | 66/4000 |
Točivý moment [N.m/min-1] | - | 240/1500-2500 |