Nový Opel Insignia: Poprvé na českých cestách
Původní heslo nejlepší auto, jaké jsme kdy vyrobili Opel vyměnil za nové, teď láká sloganem nejchytřejší vůz, jaký jsme kdy vyrobili. Reklamní kampaň tak zdůrazňuje přítomnost systému Intellilink, který pod dotykovou obrazovkou integruje množství chytrých funkcí. Nový multimediální systém díky bohaté zásobě různých funkcí a aplikací v mnoha ohledech připomíná chytrý telefon či tablet. Pojďme se ale raději podívat na to, co zatím bývá u aut důležitější – jak nová Insignia vypadá a hlavně jak jezdí?
Modernizace přichází po pěti letech, a tak je poměrně zásadní. Nový přední nárazník dostal více chromu a nese širší a jemněji tvarovanou masku chladiče. Standardně je celá chromovaná, vozy vybavené radarovým tempomatem se na první pohled poznají podle černého žebrování. Ačkoliv to z fotek není tolik zřejmé, jednotlivé linky jsou elegantnější a celkové proporce vyváženější. Přední světla jsou nově standardně bi-halogenová, LED denní svícení je dostupné za příplatek 4.000 Kč. Dostupné jsou samozřejmě i v balíčku modernizovanými „chytrými“ světlomety AFL (adaptivní bi-xenony), tak jako dosud.
Rozdíl v designu je jasně viditelný také zezadu. Nové řešení světel ve tvaru bumerangu se inspiruje u nedávno uvedených modelů Cascada a Astra sedan. Uvnitř pak dominuje již zmíněná osmipalcová dotyková obrazovka, doplněná jedním ze tří provedení přístrojového štítu – klasickým s velkými „budíky“ nebo novým barevným displejem. V nejlepším provedení se jedná o velkoplošný nastavitelný displej, který nahrazuje i rychloměr. Koncepcí ovládání vzdálené připomíná palubní počítač Ford Convers+. Nové materiály čalounění jsou vyrobeny s pomocí nanotechnologií, takže méně sají vodu a snadněji se čistí. Bezpečností systémy jsou zase vylepšeny o funkci asistenta při vycouvání u řady vozidel.
Benzin ve znamení přímého vstřiku
V ceníku se to hemží novými motory. Velice zajímavou novinkou je motor 2.0 SIDI Turbo s typovým označením A20NFT. I přes stejný objem a základní parametry (184 kW/400 N.m, ovšem v jiných otáčkách) se jedná o novou konstrukci vybavenou přímým vstřikováním a turbodmychadlem twin-scroll. Agregát má vyšší kompresní poměr než předchůdce a je prakticky shodný s přeplňovaným dvoulitrem v Cadillacu ATS. Tento motor jsme zatím jen krátce vyzkoušeli na první prezentaci v Německu. Doufejme, že nová technika kromě jízdních výkonů zlepšila také poněkud nestřídmý apetyt benzinového dvoulitru.
Dostupnějším benzinovým pohonem je druhá zásadní novinka, 1.6 SIDI Turbo (A16XHT). Přestože má nižší výkon (125 místo 132 kW) a papírově horší akceleraci než předchůdce označovaný 1.6 Turbo, působí živěji. Motor má podstatně příjemnější charakteristiku a rychlejší odezvu na plyn než dřívější šestnáctistovka. V Insignii je přesvědčivější a poskytuje dostatečnou dynamiku napříč celým spektrem otáček. S dlouhými převody se vypořádává se ctí, což se o vrchově laděném předchůdci bohužel říct nedalo. Cenově se ovšem rovná podobně výkonným turbodieselům, což hned od počátku staví tento zdařilý motor do role okrajové alternativy.
Turbodiesely jen dvoulitrové
Dieselový 2.0 CDTI přichází v nových verzích, mimo jiné jako úsporný ecoFlex s 88 nebo 103 kW a kombinovanou spotřebou 3,7 l/100 km. Ta je dle normovaných údajů dokonce nejúspornějším vozem střední třídy, v emisích oxidu uhličitého dosahuje pouhých 99 g/km. Češi ale budou téměř jistě preferovat nejsilnější provedení, které kosmeticky posílilo ze 118 na 120 kW. Lákadlem je možnost volby libovolné kombinace pohonu předních nebo všech kol a manuální nebo automatické převodovky. Na projevu samotného motoru se kromě decentně vylepšeného odhlučnění mnoho nezměnilo, a tak vás v tuto chvíli můžeme klidně odkázat na starší test.
Vrcholem nabídky je na dieselové straně loni uvedený 2.0 CDTI BiTurbo. Zůstávají mu původní parametry 143 kW a 400 N.m, ale i relativně krátké převody, shodné se 120kW turbodieselem. Právě díky tomu ale motor BiTurbo působí opravdu živě, i když za cenu nikterak vysoké maximální rychlosti (230 km/h). Oproti slabším Insigniím je tento agregát dynamičtější, zejména díky lepší pružnosti a neředěné gradaci výkonu až k omezovači otáček.
Nový Country Tourer a přepracovaný podvozek
Tento agregát jsme vyzkoušeli i v novince Insignia Country Tourer, kde se bohužel nabízí v jediné kombinaci – s pohonem všech kol a automatem. Samočinná převodovka vyznává návyky „staré školy“, a tak je zbytečné od ní očekávat střelhbitě rychlé řazení. Zato je komfortní a předvídatelná.
Podstatnou výhodou je i pohon všech kol, v Insignii realizovaný pomocí spojky Haldex se zadním diferenciálem eLSD. Schopnost aktivně rozdělovat točivý moment mezi kola zadní nápravy výrazně pomáhá agilitě v zatáčkách, takže téměř dvoutunový Country Tourer působí podstatně hbitěji, než by se dalo očekávat.
Insignia Country Tourer má o 20 mm zvýšený podvozek a standardně adaptivní tlumiče. Obojí se pozitivně projevilo na jízdním komfortu, pomáhá i relativně vysoký profil jediného dodávaného rozměru pneumatik – 235/50 R18.
Výrazně se ovšem zlepšil komfort už všech Insignií. Vyzkoušeli jsme různé vozy s disky o průměru 18, 19 i 20 palců a ve všech případech byla kvalita tlumení nerovností bezkonkurenčně dobrá. Opel přepracoval 60 % dílů podvozku a zřejmě i upravil nastavení adaptivních tlumičů FlexRide (standard pro výbavu Sport a verze 4x4, jinak +25.200 Kč), takže i v režimu Sport překvapí schopností filtrovat nerovnosti.
České ceny začínají dle akčního ceníku na 504.900 Kč, takže v zásadě kopírují cenovou úroveň Insignie před modernizací. Za karoserii liftback se připlácí 10.000 Kč, za kombi Sports Tourer 35.000 Kč.
Opel Insignia 2013 - ceny na českém trhu | |||||
Motor | 1.8 EcoTec | 1.4 Turbo | 1.4 Turbo LPG | 1.6 Turbo SIDI | 2.0 Turbo 4x4 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M (6A)* | 6M (6A)* |
Zdvihový objem [cm3] | 1796 | 1364 | 1364 | 1598 | 1998 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 103/6300 | 103/4900 | 103/4900 | 125/6000 | 184/5300 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 175/3800 | 200/1850-4000 | 200/1850-4000 | 260/1650-3200 | 400/2500 |
Max. rychlost [km/h] | 207 | 205 | 195 | 215 (205) | 242 (240) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,4 | 10,9 | 11,9 | 9,8 (10,4) | 7,5 (8,4) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,2 | 5,3 | 7,6 | 6,1 (6,6) | 8,0 (8,3) |
Cena Insignia [Kč] | 504.900,- | 553.900,- | 603.900,- | - | - |
Cena Edition [Kč] | 549.900,- | 598.900,- | 648.900,- | 628.900,- | - |
Cena Active [Kč] | - | 670.900,- | 720.900,- | 700.900,- | - |
Cena Sport [Kč] | - | - | - | 678.900,- | 811.900,- |
Cena Cosmo [Kč] | - | 638.900,- | 688.900,- | 668.900,- | 826.900,- |
*Automatická převodovka za příplatek 50.000,- |
Opel Insignia 2013 - ceny na českém trhu | |||||
Motor | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI ecoFlex |
2.0 CDTI | 2.0 CDTI ecoFlex |
|
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M (6A)* | |
Zdvihový objem [cm3] | 1956 | 1956 | 1956 | 1956 | |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | |
Největší výkon [kW/min-1] | 81/4000 | 88/4000 | 96/4000 | 103/4000 | |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 300/1750 | 300/1750 | 350/1750 | 350/1750 | |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 195 | 205 | 205 (-) | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,1 | 11,9 | 11,1 | 10,5 (-) | |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,4 | 3,7 | 5,3 | 3,7 (-) | |
Cena Insignia [Kč] | 541.900,- | 576.900,- | 566.900,- | 586.900,- | |
Cena Edition [Kč] | 586.900,- | 621.900,- | 611.900,- | 631.900,- | |
Cena Active [Kč] | 658.900,- | 693.900,- | 683.900,- | 703.900,- | |
Cena Sport [Kč] | - | - | - | - | |
Cena Cosmo [Kč] | - | 661.900,- | 651.900,- | 671.900,- | |
*Automatická převodovka za příplatek 50.000,- |
Opel Insignia 2013 - ceny na českém trhu | |||||
Motor | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI 4x4 | 2.0 CDTI BiTurbo | 2.0 CDTI BiTurbo 4x4 | |
Převodovka | 6M (6A)* | 6M (6A)* | 6M (6A)* | 6A | |
Zdvihový objem [cm3] | 1956 | 1956 | 1956 | 1956 | |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | |
Největší výkon [kW/min-1] | 120/4000 | 120/4000 | 143/4000 | 143/4000 | |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 350/1750 | 350/1750 | 400/1750 | 400/1750 | |
Max. rychlost [km/h] | 220 (210) | 215 (210) | 230 (229) | 225 | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,5 (11,2) | 10,2 (10,5) | 8,7 (8,8) | 9,0 | |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,3 (5,3) | 5,3 (6,2) | 4,7 (5,6) | 6,2 | |
Cena Edition [Kč] | 636.900,- | 723.900,- | - | - | |
Cena Active [Kč] | 708.900,- | 795.900,- | - | - | |
Cena Sport [Kč] | 686.900,- | 693.900,- | 749.400,- | 796.400,- | |
Cena Cosmo [Kč] | 676.900,- | 708.900,- | 739.400,- | 811.400,- | |
*Automatická převodovka za příplatek 50.000,- |