12.6. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Od 159 k giulii: Trnitá cesta k nové alfě střední třídy

 

Na nástupce Alfy Romeo 159 jsme čekali dlouhých pět let, během nichž vedení značky několikrát měnilo své plány, co udělat s novým vozem.

Alfa Romeo v dubnu konečně začala sériově vyrábět svůj dlouho očekávaný model Giulia, tento měsíc jsme se pak dočkali i kompletního českého ceníku, a tak se zdá, že se tento sedan střední třídy již brzy opravdu objeví na českém trhu. Čekání na nástupce 159 bylo dlouhé, a tak si pojďme shrnout, proč jsme se giulie dočkali až letos. Podle původních plánů se totiž giulia měla prodávat již v roce 2012.

Model 159 se přestal vyrábět v druhé polovině roku 2011, tedy v době, kdy si i vedení koncernu Fiat uvědomovalo, že se tento na pohled krásný automobil příliš nepovedl. Ostatně sám šéf koncernu Sergio Marchionne o rok dříve prohlásil, že 159 byla přešlap. O autě prohlásil, že nebylo pravověrnou alfou, čehož se její nástupce (už tehdy označovaný giulia) měl vyvarovat.

Alfu 159 trápila především velká hmotnost, která vyplývala z použití platformy Premium, původně určené pro o segment větší model, nikdy nerealizovaného nástupce sedanu 166. Váhu navíc zvyšovalo omezené použití vysokopevnostní ocele a hliníkových slitin, z důvodu snahy o snížení nákladů. Příliš se nepovedly ani benzinové motory, které byly u Alfy dříve tolik chválené. Zákazníci si negativ všimli, a tak 159 nikdy nenavázala na prodejní úspěchy svého předchůdce, modelu 156.

Při vývoji nového modelu střední třídy se ale rychle přišlo na to, že postavit pravověrnou alfu nebude nic snadného. Tím spíše, že giulia dostala těžký úkol, měla vést návrat značky na americký trh.

Šéfovi se nelíbí design

Už v době ukončení produkce 159 tak bylo jasné, že avizovaný plán uvést giulii na trh v roce 2012 (navíc rovnou ve dvou karosářských variantách) se nezdaří. Alfa si však stále poměrně věřila, a tak datum premiéry novinky posunula pouze o rok, na rok 2013. Spolu s tím byl odsunut i návrat do Severní Ameriky, ke kterému nakonec došlo až na konci roku 2014. V prodeji na evropských trzích zatím měla zůstávat 159, automobilka totiž před koncem produkce vyrobila dostatek aut do zásoby.

Psali jsme: Konec výroby Alfy 159 je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013

Odsunutí příchodu giulie se tehdy vysvětlovalo tím, že hlava italsko-amerického koncernu Marchionne nebyla spokojena se vzhledem připravovaného automobilu. Marchionnemu se tenkrát údajně nelíbil ani návrh tehdy připravovaného (aktuálního) Chrysleru 200, který podle tehdejších zpráv měl sdílet techniku s giulií. K tomu ale nakonec nedošlo, 200 využila architekturu menší Giulietty s pohonem předních kol, zatímco giulia je nakonec zadokolka. Zajímavostí je mimochodem fakt, že Marchionne kritizuje i finální podobu dvoustovky, a to kvůli omezenému nástupnímu otvoru na zadní sedadla.

Už o pár měsíců později se ale plány opět mění, když se v souvislosti s premiérou nástupce 159 najednou mluví o roce 2014. Marchionne měl tehdy údajně odmítnout už třetí stylistický návrh vozu. Do příprav navíc zasáhla krize eura, která poznamenala i příchod dalších modelů Alfy na trh. Na rok 2013 tak tehdy bylo odsunuto chystané SUV, kterého jsme se dosud nedočkali...

V té době se už sice spekuluje o koncepci s pohonem zadních kol, nejčastěji se ale stále píše o jednodušší technice s motorem napříč a pohonem předních kol. Auto podle těchto zpráv mělo dostat upravenou architekturu kompaktního hatchbacku Giulietta.

Bude to zadokolka

Na podzim 2013 je ale stále jasnější, že giulia bude zadokolkou, aby lépe vystihla svůj prémiový charakter. Automobil ostatně chtěl konkurovat bmw a mercedesům. Několik proměn designu pak mělo souviset se změnou zaměření auta. Původně měla být giulia ryzím Evropanem, posléze spíše globálním modelem. V listopadu 2013 pak šéfdesignér koncernu Fiat Lorenzo Ramaciotti přidal další důvod pozdržení novinky, očekávání zákazníků. „Je tu mnoho očekávání, takže to, na čem pracujeme, musí být pozoruhodné a musí obstát při zkoušce časem,“ vysvětloval těžkou práci návrhářů.

Psali jsme: Šéfdesignér Fiatu tvrdí, že tvorba Alfy Romeo Giulia je náročná

Rok 2014 byl najednou tady a nová alfa stále nikde. Na silnicích se už sice objevovaly prototypy, zatím však stále byly zakamuflované za koncernové Maserati Ghibli, a tak bylo jasné, že na giulii si ještě nějakou dobu počkáme. A bylo tomu tak, protože sama automobilka opět posunula premiéru novinky. Tentokrát však byl datum debutu již oficiálně stanoven, na 24. června 2015, den, kdy automobilka Alfa Romeo měla oslavit 105 let od svého založení.

Tehdy už je definitivně jasné, že novinka dostane pohon zadních kol, a to díky nové platformě přezdívané Giorgio. Šéf Fiatu Marchionne pak zdůraznil, že se giulia poučí z chyb svého předchůdce, a proto bude lehká, výkonná a hezká. To všechno, spolu s pohonem zadních kol mělo znamenat, že se připravovaná Italka stane dostatečně atraktivní alternativou k BMW 3. Přestože se stále mluví také o kombíku, je už jasné, že se praktičtější verze dočkáme až později. Jako první se měl představit sedan.

Psali jsme: Alfa Romeo chce být rovnocenným soupeřem pro BMW

Konečně premiéra! Ale...

Dlouho očekávaná středa 24. června 2015 konečně nastává a avizovaná giulia se skutečně představuje, a to na tehdejší světové výstavě Expo, při příležitosti oslavy 105. narozenin Alfy. Krátce před debutem však na povrch vyplývají zprávy, že se světu zatím představí jen vrcholná Giulia QV, což se opravdu potvrzuje. V Miláně se tak prezentuje speciál zacílený na vozy typu BMW M3, který je poháněn šestiválcem biturbo s výkonem 375 kW.

Alfa zároveň odhaluje detaily z vývoje – na autě pracoval malý tým 11 lidí, díky čemuž se mohla činit rychlá rozhodnutí. Automobilka se rovněž pochlubila, že giulii vyvíjela jen 2,5 roku, zatímco standardem jsou roky čtyři. Docela by nás zajímalo, co se dělo v těch zbývajících letech mezi koncem 159 a premiérou giulie, ale to už se asi nedozvíme...

Debut Giulie Quadrifoglio Verde vzbudil nadšení (byť někteří upozorňovali na přílišnou podobnost s vozy BMW), zároveň ale znamenal další otázky, především ty ohledně běžných verzí. QV je sice lahůdka, jádro prodejů ale bude úplně jinde, říkali si fanoušci... A odsunu jsme se bohužel dočkali i v tomto případě.

Běžné verze giulie se podle původních zpráv měly odhalit na podzim 2015, na frankfurtském autosalonu. Na tamějším stánku Alfy ale byla opět jen Giulia Quadrifoglio Verde (později jen Quadrifoglio), a tak jsme na debut normální „Julči“ museli počkat až na letošní jaro, na ženevský autosalon.

Mezitím stále výrazněji vyplývalo najevo, že giulia ještě není hotova, jak se Alfa snaží tvrdit. Odsouvala se mezinárodní jízdní prezentace pro novináře i samotné zahájení prodeje. Loni na podzim jsme totiž psali o tom, že se Giulia QV začne prodávat na začátku roku 2016, českého ceníku jsme se ale dočkali až v červnu, přičemž první vozy na české silnice dorazí až během léta...

Alfa Romeo opětovný posun příchodu Giulie na trh vysvětlovala změnami na problémovém čínském trhu a souvisejícím zpomalením výdajů peněz na vývoj i výrobu. Navíc se hovořilo o tom, že automobilka chce vývoj vozu pečlivě dokončit, aby byl skutečně důstojnou konkurencí pro modely německých značek. Spekulovalo se také o problémech při interních nárazových testech, to ale firma popřela.

Výroba začíná

Po představení normálních verzí v Ženevě se giulia 19. dubna 2016 v Cassinu u Říma konečně začíná sériově vyrábět. První exemplář v tmavě šedé barvě Stromboli s naftovým motorem a xenonovými světly putoval k místnímu klientovi. I toto datum se však posunulo, předchozí zprávy hovořily o zahájení produkce už 14. března.

Alfa Romeo Giulia konečně zná české ceny. Jak si stojí proti konkurenci?

V červnu 2016 to konečně vypadá, že se Alfy Romeo Giulia po letech už skutečně dočkáme. V Itálii už tamější policie obdržela dva exempláře Giulie QV, s autem se svezli i první novináři, kteří si sice povšimli jistých mezer v kvalitě zpracování, jinak jej ale chválí pro jeho výtečné jízdní vlastnosti. Čekání je tak sice skoro u konce, stále ale napjatě čekáme na zodpovězení množství otázek. Hlavně na tu, jak se bude giulii prodejně dařit. A na zájem zákazníků napjatě čekají i v Alfě, giulia je totiž pro výrobce vlastně poslední šancí, jak na mezinárodní scéně uspět. Pokud zákazníci vůz odmítnou, může to pro značku znamenat definitivní konec. Ostatně vzpomeňte na Lancii, která se postupně stahuje z jednotlivých trhů a přežívá už jen s jediným modelem v nabídce, malým hatchbackem ypsilon.
Spolupracujeme s TipCars.com
FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Od 159 k giulii: Trnitá cesta k nové alfě…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 vs. Mazda 6 2.5 Sky-G – Volba srdcem Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 vs. Mazda 6 2.5 Sky-G – Volba srdcem

Střední třída dává zákazníkům toužícím po sedanu pestré…

Alfa Romeo Giulia nasazuje výkonnější turbodiesely. Kolik stojí? Alfa Romeo Giulia nasazuje výkonnější turbodiesely. Kolik stojí?

Nabídka italského sedan střední třídy je nadále postavena…

 



 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Včera

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S kamarádem Gatesem založil Microsoft

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S…

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel v pondělí ve věku 65 let. Miliardář, filantrop a hledač…

 

iSport.cz

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál, Wales slaví i bez Balea

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál,…

Fotbalisté Francie vyhráli po obratu ve šlágru dnešního programu Ligy národů nad Německem 2:1. Letošní mistři…

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví, zajistili si první místo

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví,…

Čeští fotbalisté prohráli v Charkově s Ukrajinou 0:1 a budou tak ve skupině B1 Ligy národů hrát už jen o druhé…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…