12.6. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Od 159 k giulii: Trnitá cesta k nové alfě střední třídy

 

Na nástupce Alfy Romeo 159 jsme čekali dlouhých pět let, během nichž vedení značky několikrát měnilo své plány, co udělat s novým vozem.

Alfa Romeo v dubnu konečně začala sériově vyrábět svůj dlouho očekávaný model Giulia, tento měsíc jsme se pak dočkali i kompletního českého ceníku, a tak se zdá, že se tento sedan střední třídy již brzy opravdu objeví na českém trhu. Čekání na nástupce 159 bylo dlouhé, a tak si pojďme shrnout, proč jsme se giulie dočkali až letos. Podle původních plánů se totiž giulia měla prodávat již v roce 2012.

Model 159 se přestal vyrábět v druhé polovině roku 2011, tedy v době, kdy si i vedení koncernu Fiat uvědomovalo, že se tento na pohled krásný automobil příliš nepovedl. Ostatně sám šéf koncernu Sergio Marchionne o rok dříve prohlásil, že 159 byla přešlap. O autě prohlásil, že nebylo pravověrnou alfou, čehož se její nástupce (už tehdy označovaný giulia) měl vyvarovat.

Alfu 159 trápila především velká hmotnost, která vyplývala z použití platformy Premium, původně určené pro o segment větší model, nikdy nerealizovaného nástupce sedanu 166. Váhu navíc zvyšovalo omezené použití vysokopevnostní ocele a hliníkových slitin, z důvodu snahy o snížení nákladů. Příliš se nepovedly ani benzinové motory, které byly u Alfy dříve tolik chválené. Zákazníci si negativ všimli, a tak 159 nikdy nenavázala na prodejní úspěchy svého předchůdce, modelu 156.

Při vývoji nového modelu střední třídy se ale rychle přišlo na to, že postavit pravověrnou alfu nebude nic snadného. Tím spíše, že giulia dostala těžký úkol, měla vést návrat značky na americký trh.

Šéfovi se nelíbí design

Už v době ukončení produkce 159 tak bylo jasné, že avizovaný plán uvést giulii na trh v roce 2012 (navíc rovnou ve dvou karosářských variantách) se nezdaří. Alfa si však stále poměrně věřila, a tak datum premiéry novinky posunula pouze o rok, na rok 2013. Spolu s tím byl odsunut i návrat do Severní Ameriky, ke kterému nakonec došlo až na konci roku 2014. V prodeji na evropských trzích zatím měla zůstávat 159, automobilka totiž před koncem produkce vyrobila dostatek aut do zásoby.

Psali jsme: Konec výroby Alfy 159 je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013

Odsunutí příchodu giulie se tehdy vysvětlovalo tím, že hlava italsko-amerického koncernu Marchionne nebyla spokojena se vzhledem připravovaného automobilu. Marchionnemu se tenkrát údajně nelíbil ani návrh tehdy připravovaného (aktuálního) Chrysleru 200, který podle tehdejších zpráv měl sdílet techniku s giulií. K tomu ale nakonec nedošlo, 200 využila architekturu menší Giulietty s pohonem předních kol, zatímco giulia je nakonec zadokolka. Zajímavostí je mimochodem fakt, že Marchionne kritizuje i finální podobu dvoustovky, a to kvůli omezenému nástupnímu otvoru na zadní sedadla.

Už o pár měsíců později se ale plány opět mění, když se v souvislosti s premiérou nástupce 159 najednou mluví o roce 2014. Marchionne měl tehdy údajně odmítnout už třetí stylistický návrh vozu. Do příprav navíc zasáhla krize eura, která poznamenala i příchod dalších modelů Alfy na trh. Na rok 2013 tak tehdy bylo odsunuto chystané SUV, kterého jsme se dosud nedočkali...

V té době se už sice spekuluje o koncepci s pohonem zadních kol, nejčastěji se ale stále píše o jednodušší technice s motorem napříč a pohonem předních kol. Auto podle těchto zpráv mělo dostat upravenou architekturu kompaktního hatchbacku Giulietta.

Bude to zadokolka

Na podzim 2013 je ale stále jasnější, že giulia bude zadokolkou, aby lépe vystihla svůj prémiový charakter. Automobil ostatně chtěl konkurovat bmw a mercedesům. Několik proměn designu pak mělo souviset se změnou zaměření auta. Původně měla být giulia ryzím Evropanem, posléze spíše globálním modelem. V listopadu 2013 pak šéfdesignér koncernu Fiat Lorenzo Ramaciotti přidal další důvod pozdržení novinky, očekávání zákazníků. „Je tu mnoho očekávání, takže to, na čem pracujeme, musí být pozoruhodné a musí obstát při zkoušce časem,“ vysvětloval těžkou práci návrhářů.

Psali jsme: Šéfdesignér Fiatu tvrdí, že tvorba Alfy Romeo Giulia je náročná

Rok 2014 byl najednou tady a nová alfa stále nikde. Na silnicích se už sice objevovaly prototypy, zatím však stále byly zakamuflované za koncernové Maserati Ghibli, a tak bylo jasné, že na giulii si ještě nějakou dobu počkáme. A bylo tomu tak, protože sama automobilka opět posunula premiéru novinky. Tentokrát však byl datum debutu již oficiálně stanoven, na 24. června 2015, den, kdy automobilka Alfa Romeo měla oslavit 105 let od svého založení.

Tehdy už je definitivně jasné, že novinka dostane pohon zadních kol, a to díky nové platformě přezdívané Giorgio. Šéf Fiatu Marchionne pak zdůraznil, že se giulia poučí z chyb svého předchůdce, a proto bude lehká, výkonná a hezká. To všechno, spolu s pohonem zadních kol mělo znamenat, že se připravovaná Italka stane dostatečně atraktivní alternativou k BMW 3. Přestože se stále mluví také o kombíku, je už jasné, že se praktičtější verze dočkáme až později. Jako první se měl představit sedan.

Psali jsme: Alfa Romeo chce být rovnocenným soupeřem pro BMW

Konečně premiéra! Ale...

Dlouho očekávaná středa 24. června 2015 konečně nastává a avizovaná giulia se skutečně představuje, a to na tehdejší světové výstavě Expo, při příležitosti oslavy 105. narozenin Alfy. Krátce před debutem však na povrch vyplývají zprávy, že se světu zatím představí jen vrcholná Giulia QV, což se opravdu potvrzuje. V Miláně se tak prezentuje speciál zacílený na vozy typu BMW M3, který je poháněn šestiválcem biturbo s výkonem 375 kW.

Alfa zároveň odhaluje detaily z vývoje – na autě pracoval malý tým 11 lidí, díky čemuž se mohla činit rychlá rozhodnutí. Automobilka se rovněž pochlubila, že giulii vyvíjela jen 2,5 roku, zatímco standardem jsou roky čtyři. Docela by nás zajímalo, co se dělo v těch zbývajících letech mezi koncem 159 a premiérou giulie, ale to už se asi nedozvíme...

Debut Giulie Quadrifoglio Verde vzbudil nadšení (byť někteří upozorňovali na přílišnou podobnost s vozy BMW), zároveň ale znamenal další otázky, především ty ohledně běžných verzí. QV je sice lahůdka, jádro prodejů ale bude úplně jinde, říkali si fanoušci... A odsunu jsme se bohužel dočkali i v tomto případě.

Běžné verze giulie se podle původních zpráv měly odhalit na podzim 2015, na frankfurtském autosalonu. Na tamějším stánku Alfy ale byla opět jen Giulia Quadrifoglio Verde (později jen Quadrifoglio), a tak jsme na debut normální „Julči“ museli počkat až na letošní jaro, na ženevský autosalon.

Mezitím stále výrazněji vyplývalo najevo, že giulia ještě není hotova, jak se Alfa snaží tvrdit. Odsouvala se mezinárodní jízdní prezentace pro novináře i samotné zahájení prodeje. Loni na podzim jsme totiž psali o tom, že se Giulia QV začne prodávat na začátku roku 2016, českého ceníku jsme se ale dočkali až v červnu, přičemž první vozy na české silnice dorazí až během léta...

Alfa Romeo opětovný posun příchodu Giulie na trh vysvětlovala změnami na problémovém čínském trhu a souvisejícím zpomalením výdajů peněz na vývoj i výrobu. Navíc se hovořilo o tom, že automobilka chce vývoj vozu pečlivě dokončit, aby byl skutečně důstojnou konkurencí pro modely německých značek. Spekulovalo se také o problémech při interních nárazových testech, to ale firma popřela.

Výroba začíná

Po představení normálních verzí v Ženevě se giulia 19. dubna 2016 v Cassinu u Říma konečně začíná sériově vyrábět. První exemplář v tmavě šedé barvě Stromboli s naftovým motorem a xenonovými světly putoval k místnímu klientovi. I toto datum se však posunulo, předchozí zprávy hovořily o zahájení produkce už 14. března.

Alfa Romeo Giulia konečně zná české ceny. Jak si stojí proti konkurenci?

V červnu 2016 to konečně vypadá, že se Alfy Romeo Giulia po letech už skutečně dočkáme. V Itálii už tamější policie obdržela dva exempláře Giulie QV, s autem se svezli i první novináři, kteří si sice povšimli jistých mezer v kvalitě zpracování, jinak jej ale chválí pro jeho výtečné jízdní vlastnosti. Čekání je tak sice skoro u konce, stále ale napjatě čekáme na zodpovězení množství otázek. Hlavně na tu, jak se bude giulii prodejně dařit. A na zájem zákazníků napjatě čekají i v Alfě, giulia je totiž pro výrobce vlastně poslední šancí, jak na mezinárodní scéně uspět. Pokud zákazníci vůz odmítnou, může to pro značku znamenat definitivní konec. Ostatně vzpomeňte na Lancii, která se postupně stahuje z jednotlivých trhů a přežívá už jen s jediným modelem v nabídce, malým hatchbackem ypsilon.
Spolupracujeme s TipCars.com
Tesla má opět problém s výrobní kapacitou, nestíhá dodávat „domácí baterie“ Tesla má opět problém s výrobní kapacitou, nestíhá dodávat „domácí baterie“

Společnost Tesla nezvládá uspokojovat poptávku po svých…

TOP 4: Největší investice George Sorose. Kde drží nejvíce peněz? TOP 4: Největší investice George Sorose. Kde drží nejvíce peněz?

Investiční fond amerického finančníka a miliardáře George…

Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“ Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“

Český sektor podnikových služeb vzrostl v roce 2018 o 12…

Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny

Společnost Unicapital Energy patřící do skupiny…

 
 

Přidat názorDiskuse: Od 159 k giulii: Trnitá cesta k nové alfě…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

 



Rychlé kolo s Alfou Romeo Giulia QV: Strašně, ale strašně rychlé kolo! Rychlé kolo s Alfou Romeo Giulia QV: Strašně, ale strašně rychlé kolo!

Tohle jsem v Mostě ještě nezažil. Alfa Romeo Giulia QV…

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 vs. Mazda 6 2.5 Sky-G – Volba srdcem Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 vs. Mazda 6 2.5 Sky-G – Volba srdcem

Střední třída dává zákazníkům toužícím po sedanu pestré…

 



 
McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

Včera

Heslem nikdy neříkej nikdy se britský výrobce supersportů neřídí. Zastoupení McLarenu totiž trvá na tom, že sportovně-užitkový vůz nikdy nenabídne.




Blesk.cz

Čtyřnásobná máma prozradila, jak mít klidné školní ráno: Tohle dětem rozhodně nedělejte!

Čtyřnásobná máma prozradila, jak mít klidné školní…

Také jsou pro vás ranní chvíle, než děti odejdou do školy, těmi nejvíce adrenalinovými z celého dne? A chtěli…

Tajná návštěva Meghan v New Yorku: Zavítala tam kvůli večírku!

Tajná návštěva Meghan v New Yorku: Zavítala tam…

Vévodkyně Meghan (37) zariskovala se zdravím nenarozeného potomka, jelikož těhotná sedla do letadla a opustila…

 

iSport.cz

Kometa v první třetině bez střely. Chyběl nám Mueller, smutnil Holík

Kometa v první třetině bez střely. Chyběl nám…

Nízký počet inkasovaných branek zastiňuje mizerná produktivita, z posledních pěti utkání se střelecky prosadili…

Další blamáž Sparty! Fans protestovali tichem. Jejich věc, říká Pech

Další blamáž Sparty! Fans protestovali tichem.…

Dali jasně najevo svou nespokojenost. Snad poprvé v sezoně. Fanoušci Sparty jsou pravděpodobně ti nejtrpělivější…

 

Reflex.cz

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek výročí oslaví v kině v novém animovaném filmu

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek…

Čtyři legendární postavičky Pinďa, Bobík, Myšpulín, Fifinka se poprvé objeví v klasické animované podobě a…

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na mezinárodní scéně. Rusko mají spasit fake news

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na…

Pokud je potřeba, nasadí ruský prezident Vladimir Putin sílu. Uplatnil ji kdysi v Gruzii a v posledních letech…