Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Škoda Fabia Combi 1. generace: 1.4 MPI je nejlepší volba

Bazarové Recenze
Diskuze (161)
První generace vozu Škoda Fabia patří k velmi oblíbeným ojetinám, na trhu lze stále najít opravdu hezké a kvalitní auto. Skoro všechny opravy se přitom dají řešit velmi levně.

Škoda Fabia první generace přišla na konci roku 1999 a ve výrobě vydržela až do roku 2009 (celkově se vyrobilo více než 600.000 exemplářů). Vedle klasického pětidveřového hatchbacku se v nabídce objevilo i pětidveřové kombi a čtyřdveřový sedan. Existovala také užitková verze Praktik založená na modelu kombi.

Automobilka si dala na vývoji velmi záležet a výsledkem bylo solidní a bytelné auto. Nejen, že první Fabia pomohla české automobilce významně zlepšit pověst v zahraničí, ale kvality tohoto vozu můžeme ocenit i nyní při nákupu ojetiny.

I když mají za sebou téměř všechny Fabie první generace velmi těžký život, je to pořád dobrý automobil. Nicméně najít na trhu ojetin kvalitní exemplář dá trochu práce. Rozhodně se nedívejte jenom na kilometry a hledejte především auto, které má dohledatelnou servisní historii a jasný původ. Pak se vlastně nemáte čeho bát.

Zaměřte se na korozi

Při prohlídce vozu hledejte stopy koroze. Škoda Fabia první generace má velice dobrou protikorozní ochranu, takže stopy rzi a takzvané „pomerančové kůry“ znamenají pravděpodobně bourané a lacině opravené auto. Pokud automobil nebyl bouraný ani odřený, prakticky nerezne. Snad jenom mezi předním blatníkem a prahem může docházet k postupnému vzniku koroze.

Plno jedničkových Fabií už má za sebou menší nebo i větší nehodu. Jak se však zlepšuje kultura obchodu s ojetými vozy, v kvalitním a renomovaném autobazaru s přísnými kritérii výkupu vozidel byste neměli narazit na rozbořený vrak svařený ze tří kradených aut. Nicméně opatrnost je na místě, protože škodovky jsou obecně častým cílem podvodníků a šejdířů. Svou pozornost ale od první Fabie přesouvají ke druhé generaci Octavie.

Kabina je kvalitní

Interiér je sice strohý, ale velmi povedený. I čalounění sedadel je v zásadě odolné, takže pokud má Fabia potrhané sedačky, majitel se k vozu nechoval moc hezky. Stejně tak plasty jsou sice tvrdé, ale nesmírně odolné. Dílenské zpracování je dobré, takže pokud dveřní panely drnčí a jsou uvolněné, někdo se ve dveřích "hrabal".

V kabině počítejte snad jenom s ohmataným volantem a řadicí pákou, plno Fabií má také poškozené mřížky výdechů ventilace. Pozorně si prohlédněte podlahu u zadních sedadel, protože do starších Fabií zadními dveřmi zatékalo. Některá dlouho odstavená auta tak mohou mít koberce vzadu doslova plesnivé.

Vyzkoušejte funkci autorádia, klimatizace a stahování bočních oken. Elektronika u Fabií zlobí jenom výjimečně a proto zkontrolujte, jestli je hlavní kabelový svazek v motorovém prostoru uchycen a neválí se na podélném nosníku. V tomto místě se totiž drží voda a kabely namočené ve vodě nedělají dobrotu. Své o tom dobře vědí v tunelu Blanka...

Škoda Fabia Combi I - přehled hlavních rozměrů
Délka [mm] 4222
Šířka [mm] 1646
Výška [mm] 1452
Rozvor [mm] 2462
Šířka vpředu (mm): 1419
Šířka vzadu (mm): 1408
Podélný prostor vpředu min/max (mm): 890/1110
Podélný prostor vzadu min/max (mm): 570/800
Výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
Výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
Objem zavazadelníku [l] 426/1225

Při zkušební jízdě si všímejte chodu převodovky. Řadicí páka musí jít lehce a hladce, rychlosti musejí snadno mechanicky zapadávat. Pokud převodovka drhne, rychlost nechce zapadnout a páka působí gumově, není něco v pořádku a raději se podívejte po jiném exempláři. Počítejte s opotřebovanou spojkou, nicméně to je spotřební materiál, stejně tak brzdy.

Pozor na přední nápravu

Zkušební jízda také odhalí nesrovnalosti v podvozku. Obecně u Fabií nejvíce trpí tyčky stabilizátoru přední nápravy a samotné uložení stabilizátoru, i když po letech už zřejmě bude mít automobil kvalitnější silentbloky než ty původní, jejichž životnost byla jenom pár desítek tisíc kilometrů. Pokud kupujete automobil bez ABS, počítejte s trochu pomalejším nástupem účinku brzd.

Ačkoli získala Škoda Fabia ve své době skvělé hodnocení bezpečnosti od Euro NCAP (dostala čtyři hvězdičky za ochranu dospělých), některá auta jsou bez ESP, ABS a jenom s airbagem řidiče. Vozy po faceliftu, který Fabia prodělala v roce 2004, bývají lépe vybavené a čelní a boční airbagy jsou v nich už poměrně běžné.

Od první generace Škody Fabia se nedají očekávat žádné extra zajímavé řidičské zážitky, ani vrcholný model RS s turbodieselem 1.9 TDI PD není kdovíjaký sporťák. Nicméně automobil jezdí dobře, je stabilní, řízení přímé a přesné a příjemná pozice za volantem spolu s dobrou ergonomií ovládání posouvají zážitek z jízdy na slušnou úroveň. A s dobrým motorem se dá s Fabií i docela hezky projet.

Kterým motorům se vyhnout?

Velmi častým jevem jsou tříválce 1.2 HTP, které ale vyžadují dost opatrnosti. Plno automobilů s těmito motory má za sebou velmi těžký život a nároční motoristé tyto malé tříválce doslova utahali. Přetěžovaný tříválec tak brzy podpálí ventily, praskne mu rozvodový řetěz, přehřívá olej a vyskytuje se u něj i opotřebovaný katalyzátor.

Jednotka 1.9 TDI PD má sice sílu a vrozenou mechanickou odolnost, ale najít dnes nějakou v opravdu dobrém stavu a bez čiptuningu dá docela práci. Riziko drahých oprav je tak vysoké, že se nevyplatí ho v případě koupě ojetiny za nějakých padesát až sedmdesát tisíc korun podstupovat, proto se raději podívejte po jiném motoru. Agregát je navíc dost hlučný a nemá ani zvlášť příjemný průběh výkonu.

Motor 2.0 MPI má na papíře zajímavé parametry, ale ve skutečnosti je poměrně líný, nerad se vytáčí, má docela vysokou spotřebu neodpovídající dynamice a hrozí u něj vysoká spotřeba oleje, na kterou trpěla určitá výrobní série. Případné zájemce asi odradí i dražší pojištění.

Tříválcový naftový motor 1.4 TDI může být nadmíru spolehlivý, ale to jenom v případě, pokud koupíte auto po velmi zodpovědném majiteli. Jinak také trpí na přetěžování náročnými šoféry. Navíc jeho schodovitý průběh výkonu způsobuje brzké opotřebení spojky, spotřeba není zrovna moc zázračná a opět hrozí, že při první velké poruše utratíte za opravu víc než za celý automobil.

Jednotka 1.0 MPI z Fabie Junior je slabá a jinam než na krátké popojíždění se moc nehodí. Navíc verze Junior má velmi chudou výbavu a takové auto je prakticky neprodejné. I když může mechanicky sloužit dobře, přehnané výkony od tohoto slabého agregátu nečekejte.

Který motor vybrat?

Skvělou volbou je jednoduchý čtyřválec 1.4 MPI s rozvodem OHV. I když nenadchne dynamikou ani spotřebou, je velmi spolehlivý a především se na něj dá všechno snadno sehnat. Opraví ho kdejaký garážový šikula a mechanika tohoto motoru je vskutku jednoduchá. Je to pracant, takže pokud potřebujete hlavně jezdit, hledejte právě tento motor. Jenom pozor na termostat, lambda sondu a těsnění pod hlavou.

Agregát 1.4 16V se dělal v několika verzích a ze všech nejlepší je poslední série o výkonu 59 kW a točivém momentu 132 N.m. Je to velmi spolehlivá jednotka, která netrpí na vyšší spotřebu oleje jako dřívější provedení o výkonu 74 kW. Navíc je slabší motor velmi pružný a s autem hýbe odhodlaně.

Mělo ho i testované kombi a jeho jedinou nevýhodou bylo, že se neprodával v hatchbacku. Pokud tedy chcete dobrou dynamiku, nízkou spotřebu a vysokou spolehlivost, kupte si právě kombi (nebo sedan) s tímto motorem. Slabší provedení o výkonu 55 kW (prodávalo se i jako jediné s čtyřstupňovým automatem) je také dobrá volba, jenom pozor na spotřebu oleje, i když ta nebude tak vysoká jako u verze se 74 kW.

Jednotka 1.9 SDI s atmosférickým sáním sice nenadchne dynamikou, ale jedná se o motor, který prakticky nejde utahat. Navíc má příjemně lineární průběh výkonu a když si nebudete všímat vyšší hlučnosti, potěší hlavně reálná spotřeba kolem 4,5 litru na 100 km. Pozor však na amatérské úpravy motoru, chtějte naprosto sériový stav.

Celkové hodnocení

U Škody Fabia první generace velmi záleží na tom, jak se kdo o automobil stará. Pokud vozu poskytnete aspoň základní servis s pravidelnými výměnami oleje a dalších provozních náplní, bude Fabia spolehlivě sloužit ještě mnoho let. Prakticky nezná korozi a je opravdu bytelně postavená.

Při koupi se ale obrňte trpělivostí a obejděte několik nabídek, než koupíte, ať si uděláte celkový obrázek o stavu aut na trhu ojetin. Rozhodně nekoukejte jenom na kilometry, důležitý je celkový stav vozu a jeho historie. V zásadě je to dobré auto, ale na druhou stranu nemůžete za nějakých padesát až sedmdesát tisíc korun čekat zázraky.

Plusy

  • Bytelná a robustní konstrukce
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Levné náhradní díly a servis
  • Široká nabídka ojetin
  • Spolehlivost vybraných motorů
  • Odolnost proti korozi

Minusy

  • Drahé poruchy motorů TDI a 1.2 HTP
  • Najít pěkný exemplář dá dost práce
  • Hodně se krade na náhradní díly
  • Omezený prostor na zadních sedadlech
  • Nejlevnější auta s velmi chudou výbavou
  • Od modelu RS nečekejte sportovní jízdu
    Škoda Fabia Combi 1.4 16V - informace o testovaném voze
    Objem motoru (cm3) 1390
    Největší výkon (kW/min) 59/5000
    Točivý moment (N.m/min) 132/3800
    Největší rychlost (km/h) 175
    Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,4
    Převodovka 5M
    Spotřeba (l/100 km) 8,9/5,3/6,6
    Rok výroby testovaného vozu 2006
    Počet ujetých km dle tachometru 188 475
    Cena vozu (hotovost/financování v Kč) 87 000/62 000

    Vybraní konkurenti

    Renault Clio II (1998 - 2012)

    Clio je dobře postavené, ale dejte si pozor na zanedbaná a neservisovaná auta. Hledejte model po modernizaci v červnu 2001. Sázka na jistotu jsou benzinové motory, turbodiesely 1.5 dCi mohou způsobit dost problémů. Ceny jsou rovněž příznivé a Clio i docela dobře jezdí. Zajímavostí jsou sportovně laděné verze RenaultSport s motorem 2,0 l o výkonu od 124 do 132 kW.

    skoda fabia bazar nizsistredni skoda fabia bazar nizsistredni

    Volkswagen Polo IV (2001 - 2009)

    Ceny Pola se pohybují o trochu výše než v případě Fabie, motory jsou prakticky totožné. V inzerátech jsou hojně zastoupeny hlavně tříválce 1,2 l. Dobrá volba je jednotka 1.4 16V o výkonu 59 kW, která byla k dispozici i s šestistupňovým automatem. Chybu neuděláte ani s motorem 1.6 16V o výkonu 77 kW, ten byl také k mání s automatem. Provedení Aisin je velmi spolehlivé a robustností překonává později nabízené DSG. Dieselům s filtrem pevných částic se raději vyhněte.

    skoda fabia bazar nizsistredni skoda fabia bazar nizsistredni

    Honda Jazz (2001 - 2008)

    Japonský hatchback nabízí dobře řešený vnitřní prostor a je to docela spolehlivé a celkem bezproblémové auto. Pozor si dejte na počínající korozi, která trápí především po nehodě opravované vozy. Dvanáctistovka na Jazz úplně stačí, ale dynamicky je zajímavější motor 1,4 l s příjemnějším průběhem křivky výkonu a točivého momentu. Lze najít exemplář s nízkým kilometrovým proběhem, ale pozor na to, aby za sebou mělo pravidelný servis.

    skoda fabia bazar nizsistredni skoda fabia bazar nizsistredni

    Text a foto: Dalibor Žák a archiv

    Bazarové Recenze
    Diskuze (161)
    14. 12. 2017 07:49
    Re: 1,4 mpi s rozvodom OHV
    Ty seš omyl, ado... Jen proto, že ma Popular i MBčko OHV neznamena, že je to stejný motor. To bys pak mohl tvrdit, že motor v Mustangu je stejný, protože má OHV...

    Motor pro MBčko byl vyvíjen zcela nově. To, že nedostal OHC a 5x uloženou kliku bylo dané tím, že soudruzi nebyli schopni vyřešit problémy s mazáním, na které je tato koncepce citlivější. Tak se drželi ossvědčeného způsobu.

    Nemluvě o tom, že za více jak třicet let výroby bylo na motoru provedeno tolik modifikací, že už ten ve Fabii s MBčkem nemá společného téměř nic. Už ve Favoritu byl výrazně modifikovaný, nebýt toho, nepřežil by tak dlouho.

    Jinak ty motory byly hodně přiškrcené vačkou a výfukem. Je otázka, na kolik to bylo kvůli emisím (poslední verze zvládaly Euro 4) a nakolik tím, aby nekanibalizovaly konkuranční 16V od VW
    23. 3. 2015 10:53
    Re: Motory
    To takhle nejde srovnat, Škodovka ty motory postupně zlepšovala, takže čím novější, tím lépe jede a méně žere (plus větší spolehlivost). Několik posledních ročníků 44 kW verze má dokonce čtyřventilovou techniku. Jen pro info, dvoulitr z první generace žere při 110 a 130 úplně stejně (ve městě samozřejmě víc).
    23. 3. 2015 10:39
    Re: Nejlepší škodovka
    Myslel jsem Vento.
    Jo, Toledo je udělání z dvojkového Golfu ... ale dvojkový a trojkový mají hodně podobný podvozek.
    23. 3. 2015 10:11
    Re: S čím nesouhlasím a co v článku není
    Clio nebo P206 jsou, jak už jsem říkal, vyloženě cílené jako auta do města. Fabia svou délkou a s dědictvím prostorných Favoritů a Felicií prostě přinesla prostorové zklamání. Ano, je to daň za bezpečnost. Ale Fiat v té době uměl udělat stejně prostorné a bezpečné auto při menších vnějších rozměrech (Punto II).
    23. 3. 2015 10:05
    Re: ach ten nadpis
    :yes: