20.3. 2015

Ojetá Škoda Fabia Combi 1. generace: 1.4 MPI je nejlepší volba

 

První generace vozu Škoda Fabia patří k velmi oblíbeným ojetinám, na trhu lze stále najít opravdu hezké a kvalitní auto. Skoro všechny opravy se přitom dají řešit velmi levně.

Škoda Fabia první generace přišla na konci roku 1999 a ve výrobě vydržela až do roku 2009 (celkově se vyrobilo více než 600.000 exemplářů). Vedle klasického pětidveřového hatchbacku se v nabídce objevilo i pětidveřové kombi a čtyřdveřový sedan. Existovala také užitková verze Praktik založená na modelu kombi.

Automobilka si dala na vývoji velmi záležet a výsledkem bylo solidní a bytelné auto. Nejen, že první Fabia pomohla české automobilce významně zlepšit pověst v zahraničí, ale kvality tohoto vozu můžeme ocenit i nyní při nákupu ojetiny.

I když mají za sebou téměř všechny Fabie první generace velmi těžký život, je to pořád dobrý automobil. Nicméně najít na trhu ojetin kvalitní exemplář dá trochu práce. Rozhodně se nedívejte jenom na kilometry a hledejte především auto, které má dohledatelnou servisní historii a jasný původ. Pak se vlastně nemáte čeho bát.

Zaměřte se na korozi

Při prohlídce vozu hledejte stopy koroze. Škoda Fabia první generace má velice dobrou protikorozní ochranu, takže stopy rzi a takzvané „pomerančové kůry“ znamenají pravděpodobně bourané a lacině opravené auto. Pokud automobil nebyl bouraný ani odřený, prakticky nerezne. Snad jenom mezi předním blatníkem a prahem může docházet k postupnému vzniku koroze.

TEST 2003: Škoda Fabia RS – Rychlý Silák

Plno jedničkových Fabií už má za sebou menší nebo i větší nehodu. Jak se však zlepšuje kultura obchodu s ojetými vozy, v kvalitním a renomovaném autobazaru s přísnými kritérii výkupu vozidel byste neměli narazit na rozbořený vrak svařený ze tří kradených aut. Nicméně opatrnost je na místě, protože škodovky jsou obecně častým cílem podvodníků a šejdířů. Svou pozornost ale od první Fabie přesouvají ke druhé generaci Octavie.

Kabina je kvalitní

Interiér je sice strohý, ale velmi povedený. I čalounění sedadel je v zásadě odolné, takže pokud má Fabia potrhané sedačky, majitel se k vozu nechoval moc hezky. Stejně tak plasty jsou sice tvrdé, ale nesmírně odolné. Dílenské zpracování je dobré, takže pokud dveřní panely drnčí a jsou uvolněné, někdo se ve dveřích "hrabal".

V kabině počítejte snad jenom s ohmataným volantem a řadicí pákou, plno Fabií má také poškozené mřížky výdechů ventilace. Pozorně si prohlédněte podlahu u zadních sedadel, protože do starších Fabií zadními dveřmi zatékalo. Některá dlouho odstavená auta tak mohou mít koberce vzadu doslova plesnivé.

Vyzkoušejte funkci autorádia, klimatizace a stahování bočních oken. Elektronika u Fabií zlobí jenom výjimečně a proto zkontrolujte, jestli je hlavní kabelový svazek v motorovém prostoru uchycen a neválí se na podélném nosníku. V tomto místě se totiž drží voda a kabely namočené ve vodě nedělají dobrotu. Své o tom dobře vědí v tunelu Blanka...

Škoda Fabia Combi I - přehled hlavních rozměrů
Délka [mm]4222
Šířka [mm]1646
Výška [mm]1452
Rozvor [mm]2462
Šířka vpředu (mm):1419
Šířka vzadu (mm):1408
Podélný prostor vpředu min/max (mm):890/1110
Podélný prostor vzadu min/max (mm):570/800
Výška nad sedadlem - vpředu (mm):1010
Výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
Objem zavazadelníku [l]426/1225

Při zkušební jízdě si všímejte chodu převodovky. Řadicí páka musí jít lehce a hladce, rychlosti musejí snadno mechanicky zapadávat. Pokud převodovka drhne, rychlost nechce zapadnout a páka působí gumově, není něco v pořádku a raději se podívejte po jiném exempláři. Počítejte s opotřebovanou spojkou, nicméně to je spotřební materiál, stejně tak brzdy.

Pozor na přední nápravu

Zkušební jízda také odhalí nesrovnalosti v podvozku. Obecně u Fabií nejvíce trpí tyčky stabilizátoru přední nápravy a samotné uložení stabilizátoru, i když po letech už zřejmě bude mít automobil kvalitnější silentbloky než ty původní, jejichž životnost byla jenom pár desítek tisíc kilometrů. Pokud kupujete automobil bez ABS, počítejte s trochu pomalejším nástupem účinku brzd.

TEST 2006: Škoda Fabia 1.4 TDI - jdeme do finále

Ačkoli získala Škoda Fabia ve své době skvělé hodnocení bezpečnosti od Euro NCAP (dostala čtyři hvězdičky za ochranu dospělých), některá auta jsou bez ESP, ABS a jenom s airbagem řidiče. Vozy po faceliftu, který Fabia prodělala v roce 2004, bývají lépe vybavené a čelní a boční airbagy jsou v nich už poměrně běžné.

Od první generace Škody Fabia se nedají očekávat žádné extra zajímavé řidičské zážitky, ani vrcholný model RS s turbodieselem 1.9 TDI PD není kdovíjaký sporťák. Nicméně automobil jezdí dobře, je stabilní, řízení přímé a přesné a příjemná pozice za volantem spolu s dobrou ergonomií ovládání posouvají zážitek z jízdy na slušnou úroveň. A s dobrým motorem se dá s Fabií i docela hezky projet.

Kterým motorům se vyhnout?

Velmi častým jevem jsou tříválce 1.2 HTP, které ale vyžadují dost opatrnosti. Plno automobilů s těmito motory má za sebou velmi těžký život a nároční motoristé tyto malé tříválce doslova utahali. Přetěžovaný tříválec tak brzy podpálí ventily, praskne mu rozvodový řetěz, přehřívá olej a vyskytuje se u něj i opotřebovaný katalyzátor.

Jednotka 1.9 TDI PD má sice sílu a vrozenou mechanickou odolnost, ale najít dnes nějakou v opravdu dobrém stavu a bez čiptuningu dá docela práci. Riziko drahých oprav je tak vysoké, že se nevyplatí ho v případě koupě ojetiny za nějakých padesát až sedmdesát tisíc korun podstupovat, proto se raději podívejte po jiném motoru. Agregát je navíc dost hlučný a nemá ani zvlášť příjemný průběh výkonu.

Motor 2.0 MPI má na papíře zajímavé parametry, ale ve skutečnosti je poměrně líný, nerad se vytáčí, má docela vysokou spotřebu neodpovídající dynamice a hrozí u něj vysoká spotřeba oleje, na kterou trpěla určitá výrobní série. Případné zájemce asi odradí i dražší pojištění.

Tříválcový naftový motor 1.4 TDI může být nadmíru spolehlivý, ale to jenom v případě, pokud koupíte auto po velmi zodpovědném majiteli. Jinak také trpí na přetěžování náročnými šoféry. Navíc jeho schodovitý průběh výkonu způsobuje brzké opotřebení spojky, spotřeba není zrovna moc zázračná a opět hrozí, že při první velké poruše utratíte za opravu víc než za celý automobil.

TEST 2005: Škoda Fabia Junior - cena jako zaklínadlo

Jednotka 1.0 MPI z Fabie Junior je slabá a jinam než na krátké popojíždění se moc nehodí. Navíc verze Junior má velmi chudou výbavu a takové auto je prakticky neprodejné. I když může mechanicky sloužit dobře, přehnané výkony od tohoto slabého agregátu nečekejte.

Který motor vybrat?

Skvělou volbou je jednoduchý čtyřválec 1.4 MPI s rozvodem OHV. I když nenadchne dynamikou ani spotřebou, je velmi spolehlivý a především se na něj dá všechno snadno sehnat. Opraví ho kdejaký garážový šikula a mechanika tohoto motoru je vskutku jednoduchá. Je to pracant, takže pokud potřebujete hlavně jezdit, hledejte právě tento motor. Jenom pozor na termostat, lambda sondu a těsnění pod hlavou.

Agregát 1.4 16V se dělal v několika verzích a ze všech nejlepší je poslední série o výkonu 59 kW a točivém momentu 132 N.m. Je to velmi spolehlivá jednotka, která netrpí na vyšší spotřebu oleje jako dřívější provedení o výkonu 74 kW. Navíc je slabší motor velmi pružný a s autem hýbe odhodlaně.

Mělo ho i testované kombi a jeho jedinou nevýhodou bylo, že se neprodával v hatchbacku. Pokud tedy chcete dobrou dynamiku, nízkou spotřebu a vysokou spolehlivost, kupte si právě kombi (nebo sedan) s tímto motorem. Slabší provedení o výkonu 55 kW (prodávalo se i jako jediné s čtyřstupňovým automatem) je také dobrá volba, jenom pozor na spotřebu oleje, i když ta nebude tak vysoká jako u verze se 74 kW.

Jednotka 1.9 SDI s atmosférickým sáním sice nenadchne dynamikou, ale jedná se o motor, který prakticky nejde utahat. Navíc má příjemně lineární průběh výkonu a když si nebudete všímat vyšší hlučnosti, potěší hlavně reálná spotřeba kolem 4,5 litru na 100 km. Pozor však na amatérské úpravy motoru, chtějte naprosto sériový stav.

Celkové hodnocení

U Škody Fabia první generace velmi záleží na tom, jak se kdo o automobil stará. Pokud vozu poskytnete aspoň základní servis s pravidelnými výměnami oleje a dalších provozních náplní, bude Fabia spolehlivě sloužit ještě mnoho let. Prakticky nezná korozi a je opravdu bytelně postavená.

Při koupi se ale obrňte trpělivostí a obejděte několik nabídek, než koupíte, ať si uděláte celkový obrázek o stavu aut na trhu ojetin. Rozhodně nekoukejte jenom na kilometry, důležitý je celkový stav vozu a jeho historie. V zásadě je to dobré auto, ale na druhou stranu nemůžete za nějakých padesát až sedmdesát tisíc korun čekat zázraky.

Plusy

  • Bytelná a robustní konstrukce
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Levné náhradní díly a servis
  • Široká nabídka ojetin
  • Spolehlivost vybraných motorů
  • Odolnost proti korozi

Minusy

  • Drahé poruchy motorů TDI a 1.2 HTP
  • Najít pěkný exemplář dá dost práce
  • Hodně se krade na náhradní díly
  • Omezený prostor na zadních sedadlech
  • Nejlevnější auta s velmi chudou výbavou
  • Od modelu RS nečekejte sportovní jízdu

Škoda Fabia Combi 1.4 16V - informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)1390
Největší výkon (kW/min)59/5000
Točivý moment (N.m/min)132/3800
Největší rychlost (km/h)175
Zrychlení 0-100 km/h (s)13,4
Převodovka5M
Spotřeba (l/100 km)8,9/5,3/6,6
Rok výroby testovaného vozu2006
Počet ujetých km dle tachometru188 475
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)87 000/62 000

Vybraní konkurenti

Renault Clio II (1998 - 2012)

Clio je dobře postavené, ale dejte si pozor na zanedbaná a neservisovaná auta. Hledejte model po modernizaci v červnu 2001. Sázka na jistotu jsou benzinové motory, turbodiesely 1.5 dCi mohou způsobit dost problémů. Ceny jsou rovněž příznivé a Clio i docela dobře jezdí. Zajímavostí jsou sportovně laděné verze RenaultSport s motorem 2,0 l o výkonu od 124 do 132 kW.

 [600×362]

Volkswagen Polo IV (2001 - 2009)

Ceny Pola se pohybují o trochu výše než v případě Fabie, motory jsou prakticky totožné. V inzerátech jsou hojně zastoupeny hlavně tříválce 1,2 l. Dobrá volba je jednotka 1.4 16V o výkonu 59 kW, která byla k dispozici i s šestistupňovým automatem. Chybu neuděláte ani s motorem 1.6 16V o výkonu 77 kW, ten byl také k mání s automatem. Provedení Aisin je velmi spolehlivé a robustností překonává později nabízené DSG. Dieselům s filtrem pevných částic se raději vyhněte.

 [600×360]

Honda Jazz (2001 - 2008)

Japonský hatchback nabízí dobře řešený vnitřní prostor a je to docela spolehlivé a celkem bezproblémové auto. Pozor si dejte na počínající korozi, která trápí především po nehodě opravované vozy. Dvanáctistovka na Jazz úplně stačí, ale dynamicky je zajímavější motor 1,4 l s příjemnějším průběhem křivky výkonu a točivého momentu. Lze najít exemplář s nízkým kilometrovým proběhem, ale pozor na to, aby za sebou mělo pravidelný servis.

 [600×355]

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit…

Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem

Nejmenší obchody s jedním pokladním místem by mohly…

Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby

Olomoucký krajský soud dnes v odvolacím řízení potvrdil…

ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy

Energetická skupina ČEZ spustila prodej svého podílu 7,5…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Škoda Fabia Combi 1. generace: 1.4…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela? Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela?

Před bezmála deseti lety se zrodilo soutěžní kupé na…

Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl? Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl?

Sami všichni dobře víte, co dělat, když ve zpětném…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu pravou, svěřil se herec

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu…

Na konci března oslaví 90. narozeniny, ale příliš to na něm vidět není. Lubomír Kostelka nad pivečkem…

 

iSport.cz

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná, ale rozhodne forma hráčů

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná,…

Dvakrát působil ve Slavii, teď Petra Radu čeká derby v roli kouče Sparty. Legendy obou pražských celků si myslí,…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb Sobotko, ty podněte jeden!

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb…

Předseda české sociální demokracie a premiér Sobotka se koncem minulého týdne pravděpodobně dostal na římském…

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…