6.12. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojeté Subaru SVX: Úžasné auto, na které už skoro nic neseženete

 

Nejlepším vozem Subaru v kontextu doby není ani Impreza STi, ani model Legacy. Tento titul náleží dodnes úžasnému kupé SVX.

Když se řekne silniční auto s pohonem všech kol, většině lidem, kteří alespoň trochu vědí o čem je řeč, se vybaví dvě značky. První asi bude německé Audi, druhou pak japonské Subaru. Audi nabídlo pohon všech kol poprvé v roce 1980 u slavného kupé Quattro, Subaru však tuto techniku zvládlo už v 70. letech.

Zejména pro Ameriku

Subaru SVX se veřejnosti poprvé ukázalo jako koncept vysokovýkonného vozu blízké budoucnosti, a sice na domácím tokijském autosalonu v roce 1989. Pod velmi osobitým kabátem, navrženým Italem Giugiarem a jeho firmou Ital Design, se ukrývala velmi progresivní technika. Z té toho však návštěvníci vzpomínaného autosalonu moc neviděli. Sériová verze se uvedla na trh v roce 1991. Nestává se příliš často, aby se koncepty staly realitou v prakticky nezměněné podobě. Příběh vozu SVX nebo chcete-li Alcyone SVX, jak se auto nazývalo na některých trzích, je výjimkou. Smyslem bylo nabídnout „běžným“ kupujícím auto, jež před dvěma lety obdivovali coby pouhý „showcar“.

Hravé kupé Subaru BRZ přijíždí na trh v limitované edici Spec.S. S tlumiči Sachs

Zachovat se tak podařilo nejen zcela výjimečný design, ale rovněž i řešení karoserie, či přesněji její zasklení. SVX je tak pozoruhodné svými bočními skly. Ve dveřích lze spouštět pouze jejich část, podobně jako u závodních automobilů. Elektricky otevírat lze ovšem také přední část jinak pevného zadního bočního skla. Nepohyblivé celky bočních skel jsou na rámu dveří, respektive na střešním oblouku usazeny napevno. „Aby se boční skla snáze usazovala při případné výměně, jsou zde vytvořeny kotvící trny,“ říká jako zajímavost k bočním sklům vozu SVX Jaroslav Salamon, technický školitel českého zastoupení značky Subaru a zároveň majitel vozu, který jsme měli možnost krátce vyzkoušet.

Tři pohony, ale jen dva „Symetrical AWD“

Každé Subaru má přece pohon všech kol… Ale je tomu skutečně tak? Jistě, malé modely Justy mají motory vpředu napříč a jsou to tedy pouze „předokolky“. Jenže dokonce i pravé Subaru může mít poháněnou jen přední nápravu. Důkazem je třeba recenzované kupé SVX. Verze s pohonem předních kol se však nabízela pouze na americkém trhu. V Evropě prodávaná SVX jsou vždy s pohonem všech kol, kterým je i v tomto případě tradiční „Symetrical AWD“. Ale pozor, není to tak jednoduché.

SVX nabízelo napříč trhy hned dva výrazně odlišné pohony všech kol. Největší zájem zákazníků a tedy teoreticky nejsnáze sehnatelnou verzí je ta využívající pohon všech kol s aktivně ovládanou lamelovou spojkou ACT-4. Systém byl tehdy přibližně dva roky známý z první generace Legacy. ACT-4 je v principu vlastně takový Haldex. S tím rozdílem, že lamelová spojka je integrovaná do skříně samočinné převodovky. Ta tak ke stlačování lamel využívá nejen její olej, ale také čerpadlo, které coby zdroj tlaku oleje „automat“ potřebuje k ovládání lamelových spojek planetového převodu. Pokud si teď myslíte, že Subaru s ACT-4 není permanentní čtyřkolkou, ale jen tou, která umí v případě potřeby připojit pohon, v tomto případě zadní nápravy, jste na omylu. Při úplném sevření lamel je rozdělení hnací síly mezi obě nápravy v poměru 50:50. I v opačném případě však jde na zadní nápravu minimálně 5 procent hnací síly.

Ač systém s lamelovou spojkou lze považovat za stálou „čtyřkolku“, mnohem více se toto pojmenování hodí pro druhý nabízený systém. Tím je takzvané VTD (Variable Torque Distribution). Základem pohonu je planetový diferenciál rozdělující hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 35:65, uzavíraný aktivní elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojkou. Nejen ve své době šlo o jeden z nejsofistikovanějších pohonů všech kol. Planetový diferenciál v roli mezinápravového nabízely i jiné automobilky v té době (třeba Peugeot 405 Mi16x4/T16), avšak k jeho blokování využívaly mnohem jednodušší viskozní spojku (je to i případě zmíněného Peugeotu). SVX se stalo vůbec prvním modelem japonské značky, který tento systém používal. Později se uplatnil v nejvýkonnějších verzích jiných modelů ve spojení se samočinnou převodovkou.

Motor „vyrobeno pro SVX“

Subaru SVX poháněl po celou dobu produkce (tedy od roku 1991 do roku 1996) jediný motor - šestiválec s protiběžnými písty (tedy boxer), byť nabízený ve dvou variantách. Obě ale mají označení motoru EG33, což mimo jiné udává, že se jedná o agregát o objemu 3,3 litru. Původní verze splňovala emisní normu Euro 1, pozdější Euro 2. Původní verze nabízela výkon 169 kW, pozdější čistší jej měla mírně snížený na 162 kW. Obě však mají na pohled stejný a na svoji dobu poměrně složitý emisní systém, skládající se z trojice katalyzátorů. „Ty u obou verzí vypadají na první pohled stejně, avšak jejich útroby se liší,“ říká Jaroslav Salamon.

Nové Subaru Impreza má božský podvozek. Budou ale dva motory stačit?

Motor EG33 nikdy v žádném jiném modelu Subaru nefiguroval. Pokud vás teď napadá velké SUV Tribeca, tak to poháněl také šestiválcový boxer, stejně jako třeba Legacy R, ovšem to je zcela jiný motor označený EZ36.

Zvláštností šestiválce EG33 je pohon rozvodů. Každá hlava má dva vačkové hřídele, které ovládají celkem 24 ventilů. Ozubený řemen ale pohání vždy pouze jednu ze dvou vaček. Ta druhá je od ní roztáčena přes ozubený převod s vymezováním vůle v ozubení. Jde o řešení v 90. letech používané japonskými automobilkami celkem běžně. Podobně to má vyřešeno třeba šestiválec Mazda série K. „Řemen tady pohání také vodní pumpu. Napínán je hydraulickým napínákem v kombinaci se dvěma vodícími kladkami. Interval výměny je 100.000 km nebo po pěti letech,“ říká Jaroslav Salamon. Všechny kladky lze sehnat v běžně dostupné druhovýrobě od firmy INA. Celé je to za zhruba 9.000 korun. Problém je, že ozubený řemen druhovýroba nedodává, takže při výměně beztak musíte k prodejci součástek Subaru. Při pohledu na zaplněný motorový prostor vás určitě napadne, že výměna rozvodů asi nebude úplně jednoduchá. „Naopak, celá demontáž je snazší, než to na první pohled vypadá. Stačí sundat plastový držák s ventilátory chlazení, takzvanou saharu,“ poznamenává Salamon. Motor EG33 má hydraulické vymezování vůle ventilů a platí za mimořádně odolný a spolehlivý pohon. Samozřejmě za předpokladu nešizené údržby, kterou mimo jiné zmíněná hydraulická zdvihátka nekompromisně vyžadují. To však platí o této součástce i jinde.

Jak je to s výběrem převodovky?

I v tuzemské inzerci se občas objeví Subaru SVX na prodej. Za zanedbané exempláře, byť pojízdné, chtějí lidé zhruba 100.000 korun. Pěkná auta jsou ale samozřejmě výrazně dražší. Při pátrání po SVX může zájemce o něj narazit jak na auta se samočinnou převodovkou, tak i na vozy s manuální skříní. Co zvolit, je jasné. Samozřejmě, že manuál! Takhle by asi odpověděla většina neznalých automobilových nadšenců. Nechme teď stranou polemiku, zda je lepší automat, nebo manuál. Důvod je ten, že Subaru SVX se standardně s manuální převodovkou nikdy nevyrábělo. Pokud jí vyhlédnuté auto disponuje (i v ČR jezdí prokazatelně minimálně jeden takový vůz), Jaroslav Salamon ví proč. „Jedná se o přestavbu, přičemž pokud je SVX vybaveno manuálem, zřejmě jde o převodovku z jiného modelu. Často z Imprezy WRX.“

Proč ale má někdo potřebu přestavovat SVX na manuální převodovku? Odpověď je možná jednodušší, než se na první pohled zdá. A nejde o radost z jízdy. Samočinná převodovka je totiž obecně vzato asi nejslabším článkem jinak odolného a všestranně znamenitého vozu. Pokud jezdí majitel auta sportovně, lze za strop životnosti této skříně považovat proběh 250.000 km. Při slušném zacházení sice převodovka vydrží o něco déle, ale zázraky ani v tomto případě nečekejte.

Technicky se jedná o vlastní produkt Subaru. Tedy žádný Aisin či JATCO, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jen čtyři převody měla po celou dobu produkce vozu. Ve výrobě se skříň udržela v letech 1988 až 2003, přičemž za ta tu dobu samozřejmě procházela dílčími změnami, zejména s ohledem na prodloužení její životnosti. Základ však zůstal stejný.

Subaru Impreza Gravel Express: Připomeňte si stylové kombi, které předcházelo modelu Outback

Technicky převodovka využívá sadu lamelových spojek doplněných o jeden brzdný pás, přičemž vychází z původní skříně pro první Legacy. Pro SVX ale prodělala úpravu v podobě zesílení lamelových spojek. I tak právě tyto součástky představují dle slov Jaroslava Salomona s léty a ujetými kilometry problém. „U Převodovky SVX je velmi důležité měnit olej po ujetí 50.000 km nebo maximálně čtyřech letech. Toto předepisuje výrobce, přičemž převodovka není na mazivo nikterak náročná. Stačí ji běžně dostupný olej ATF Dexron III,“ upřesňuje Salamon.

Opravit převodovku naštěstí možné je, neboť třeba sadu lamelových spojek sehnat lze. Pokud by se měnily pouze ty, vyjde oprava na dvacet až třicet tisíc korun. „Zpravidla jsou však kovovými úlomky zasaženy také mechatronika spolu s měničem momentu. A to pak může oprava vyjít klidně na 100.000 korun u specializované firmy,“ doplňuje Salamon. Naštěstí si s převodovkou Subaru SVX dovedou tuzemští specialisté, například Kaps automatic z moravského Kojetína, poradit. Výroba úžasného kupé SVX byla bez uvedení nástupce ukončena v roce 1996. O několik let před tím se výrobce pokusil nabídnout upravenou karoseriemi ve stylu britských „shooting brake“, bohužel zůstalo jen u prototypu.

Jak šel čas

1989: Představení konceptu Alcyone SVX v Tokiu.

1991: Zahájení výroby Subaru SVX, na domácím trhu coby Alcyone SVX jako náhrada za kupé XT (v Japonsku Alcyone), vyráběné od roku 1985. Motor 3,3 litru B6. Pohon všech kol ve dvou verzích. V USA také varianta s pohonem předních kol. Vždy samočinná čtyřstupňová převodovka. Původní série označená C11.

1993: Na podzim modernizace vozu. Označení coby série C12. Odlišná maska chladiče, četná vylepšení vozu. Motor nově splňuje emisní normu Euro 2, což přineslo snížený výkon ze 169 na 162 kW.

1995: Do výbavy se dostal airbag řidiče. Zlepšené chlazení oleje samočinné převodovky.

1996: Ve výbavě je také airbag spolujezdce. V listopadu ukončení výroby bez uvedení nástupce.

1997: Doprodej posledních „skladových“ vozů. Celkem vzniklo 24.379 kusů vozu SVX.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Tesla má opět problém s výrobní kapacitou, nestíhá dodávat „domácí baterie“ Tesla má opět problém s výrobní kapacitou, nestíhá dodávat „domácí baterie“

Společnost Tesla nezvládá uspokojovat poptávku po svých…

TOP 4: Největší investice George Sorose. Kde drží nejvíce peněz? TOP 4: Největší investice George Sorose. Kde drží nejvíce peněz?

Investiční fond amerického finančníka a miliardáře George…

Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“ Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“

Český sektor podnikových služeb vzrostl v roce 2018 o 12…

Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny

Společnost Unicapital Energy patřící do skupiny…

 

Štítky Subaru Bazar

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

 



Subaru SVX oslaví 25 let a chystá návrat Subaru SVX oslaví 25 let a chystá návrat

Pamatujete se na kupé Subaru SVX z devadesátých let…

Legendy na Moje.auto.cz: Subaru SVX Legendy na Moje.auto.cz: Subaru SVX

Jaké jsou zkušenosti majitelů Subaru SVX? Na Moje.auto.cz…

 



 
McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

Včera

Heslem nikdy neříkej nikdy se britský výrobce supersportů neřídí. Zastoupení McLarenu totiž trvá na tom, že sportovně-užitkový vůz nikdy nenabídne.




Blesk.cz

Babiše s „vymóděnou“ Monikou vítali Žilková a Stropnický. V Izraeli řešili komplikace

Babiše s „vymóděnou“ Monikou vítali Žilková a…

Premiér Andrej Babiš (ANO) a jeho žena Monika jsou na návštěvě Izraele. Kvůli zrušenému summitu V4 ale musel…

Nevěsta ISIS (19) po porodu: Vězení se nebojí, ztráty syna ano. A promluvila o střílení lidí

Nevěsta ISIS (19) po porodu: Vězení se nebojí,…

Pokud se jí splní přání a vrátí se do Británie, je smířená s tím, že může skončit ve vězení. Šamima Begumová…

 

iSport.cz

Sázkařská kauza? Je to špína! Sankce by klub zlikvidovaly, říká šéf Znojma

Sázkařská kauza? Je to špína! Sankce by klub…

Jednatel druholigového 1. SC Znojmo Jiří Tunka tvrdí, že klub nemá s ovlivňováním přípravných zápasů nic…

SESTŘIHY: Olomouc obrala Spartu 3:1. Vítkovice zničily Chomutov 9:1

SESTŘIHY: Olomouc obrala Spartu 3:1. Vítkovice…

SOUHRN | Tak to byl restart na výbornou. Třinečtí hokejisté ve 46. kole Tipsport extraligy porazili Litvínov 5:0…

 

Reflex.cz

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek výročí oslaví v kině v novém animovaném filmu

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek…

Čtyři legendární postavičky Pinďa, Bobík, Myšpulín, Fifinka se poprvé objeví v klasické animované podobě a…

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na mezinárodní scéně. Rusko mají spasit fake news

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na…

Pokud je potřeba, nasadí ruský prezident Vladimir Putin sílu. Uplatnil ji kdysi v Gruzii a v posledních letech…