5.7. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Mitsubishi Lancer (CS): Klasik. Možná až moc velký…

 

Na minulou generaci Lanceru si dnes vzpomene snad jen fanoušek značky. Až příliš japonsky řešený vůz zaznamenal na evropském trhu jen velmi malý zájem zákazníků.

Lancer je tradiční modelovou řadou japonské automobilky, podobně jako třeba Golf německého Volkswagenu. S tímto jménem se u Mitsubishi setkáváme prakticky nepřetržitě od roku 1973. Recenzovaný Lancer se na světových trzích uvedl už v roce 2000. Do Evropy ale dorazil až o tři roky později, přičemž na starém kontinentě se prodával nezvykle krátce, pouhé necelé čtyři roky. Od roku 2007 jej nahradila stávající a hlavně mnohem zdařilejší generace, charakteristická svoji ostrou přídí s negativně skloněnou čelní stěnou po vzoru modelů z 80. a 90. let. Tu lze po několika modernizacích koupit coby novou dodnes, byť je jasné, že její dny se už povážlivě krátí. Paradoxně, na základech recenzovaného Lanceru s karoserii sedan vzniklo jedno z nejlépe jezdících aut všech dob, a sice sportovní Lancer EVO 8 a 9. To je však zcela jiné auto, které toho nemá s běžnou verzí mnoho společného.

Video

Náhrada za Carismu

Recenzovaný Lancer stál v době uvedení na evropský trh před nelehkým úkolem. A sice nahradit známý model Carisma. Ten se od 1996 vyráběl pro Evropu v holandském závodě NedCar spolu s první generací Volva S40/V40 a šlo o první auto, poháněné benzinovým motorem s přímým vstřikováním paliva GDi. Carisma existovala coby pětidveřový liftback a čtyřdveřový sedan.

Nástupce Lancer nabídl sedan a dále praktické kombi. Druhá jmenovaná karosářská verze byla obchodně úspěšnější a to nejen pro svoji vyšší praktičnost, ale jistě i z důvodu estetického. Na rozdíl od sedanu, který tvarově opravdu moc nezaujme, je kombi s přídomkem Sport Wagon dodnes po stránce vzhledu docela zajímavé. Však také pokud na tento Lancer někde narazíte, bude to určitě spíše kombi než až příliš usedlý sedan.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

Ač rozdílného vzhledu, technika se u obou karosářských verzí lišila jen málo. A spíše než o karoserii vypovídala o úrovni výbavy. Lancer se na českém trhu nabízel s výbavou Comfort, která byla dostupná v obou karosářských verzích, a dále v mnohem zajímavější verzi Sport. Ta byla pro změnu vyhrazena pouze karoserii kombi Sport Wagon. Výrazně lepší variabilita kabiny tady ale dostává trochu trhliny za poněkud komplikovanější sklápění opěradla zadní lavice.

Mitsubishi Lancer na českém trhu

Verze Sport byla specifická odlišnými náboji kol s pěti otvory pro šrouby, na rozdíl od verze Comfort, která si vystačila se čtyřmi. V kabině se pak lišila třeba skvělým sportovním tříramenným volantem Momo. S Comfortem se pojily pneumatiky 195/60 na patnáctipalcových kolech, zatímco pro Sport byly standardem „šestnáctky“ 195/50. Jen pro zajímavost, v prvovýrobě dodávalo Mitsubishi pneumatiky Nokian.

Japonská odolnost…

Když opomeneme odlišné náboje kol a také jiné pružiny a tlumiče spolu se sníženou světlou výškou u verze Sport, pak řešení podvozku jako takové bylo u obou karosářských a tedy i výbavových verzí stejné. Vpředu vůz používá modifikovaný McPherson s trojúhelníkovým ramenem. V originále Mitsubishi nabízí pouze jeho zadní uložení samostatně. Zbytek je vcelku. „Za originální rameno na Lancer zaplatíte 5.600 korun včetně daně,“ říká k modelu Jiří Marcin, spolumajitel stejnojmenného autorizovaného servisu, který se v Roudnici nad Labem na vozy Mitsubishi specializuje už od první poloviny 90. let. „Mitsubishi navíc v současné době poskytuje na součástky na takto stará auta slevu dvacet procent.“ I tak bude ale druhovýroba levnější. Za stejné rameno od Nipparts zaplatíte asi 3.500 korun.

Dle Marcina platí podvozek těchto aut za velmi odolný. Vůle jdou tak spíše na vrub značnému staří a také velkému kilometrovému proběhu. Holt po 300.000 km potřebují nová ramena i ta nejodolnější auta. Pokud už něco mělo na podvozku nižší životnost, pak to bylo horní uložení předních tlumičů (vzpěr McPherson). Dokonce ani stabilizátor tady neklepe, neboť namísto dlouhých táhel uchycených k tlumičům, má jen delší šrouby s podložkami, jimiž je stabilizátor uchycen do příčných ramen. Jde obecně vzato o velmi odolné, byť méně účinné řešení.

Mitsubishi Galant VR-4 (1987-1992): Lancer Evo měl úspěšného předchůdce

Vzadu Japonci projevili svůj smysl pro složitá technická řešení. Pokud čekáte torzní příčku, budete překvapeni kinematicky takřka dokonalou čtyřprvkovou nápravou. Jde o principiálně stejné řešení, jaké používaly soudobé Golfy a Focusy, případně třeba Peugeot 407. U nových aut toto kvitujeme, u ojetin však máme obavy, zda případná výměna ramen nezruinuje skromný rozpočet kupujícího takového auta. V případě Lanceru však nemáme zprávy, že by někdo ramena zadní nápravy měnil z důvodu vůle v nich. Pokud už by to bylo třeba, lze u vybraných, konkrétně u podélného a dlouhého spodního příčného, koupit samostatně jejich silentbloky. Horší to je s ložisky zadních kol, které jsou na rozdíl od těch předních pouze vcelku s nábojem.

… a sklony ke korozi

Mechanická odolnost Lanceru je na vysoké úrovni, obvyklé u tehdejších japonských vozů. Bohužel to stejné můžeme říci o ochraně proti korozi, která nedosahuje úrovně většiny stejně starých evropských konkurentů. Dnes je navíc vše umocněno značným stářím a najetými kilometry.

Pokud přijde řeč na korozi, tak ta se týká na první pohled třeba lemů zadních blatníků. To je však zjednodušeně řečeno spíše kosmetická vada. Mnohem horší je koroze podvozku, jmenovitě obou nápravnic či ramen. V případě Lanceru se koroze přední nápravnice týkala v USA dokonce jedna svolávací akce. Jistě, auta pro Evropu a potažmo ČR pocházejí z jiného závodu a jsou tedy v mnohém odlišná. Ze zkušeností s jinými japonskými vozy z těch let bychom však byli při koupi vozu obezřetní. Určitě doporučujeme detailní prohlídku spodní části vozu, pokud možno na zvedáku.

Jak šel čas

2000: Představení vozu coby řada CS na asijských trzích. Dvě karosářské verze.

2003: Na podzim zahájení prodeje vozu v Evropě. Karoserie čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi Sport Wagon. Výhradně zážehové čtyřválce 1,3 litru, 1,6 litru a pouze pro kombi Sport Wagon 2.0 litru. Naopak motor 1.3 16V pouze pro sedan.

2006: Lehká modernizace, patrná zejména v kabině. Změněné ovládání ventilační a klimatizační soustavy.

2007: Příchod nové generace Lanceru coby řada CY/CX. Vyrábí se dodnes.

2008: Ukončení produkce řady CS.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat

Podnikání by měl provázet jednoduchý princip – snaha…

Budova u pražské Národní třídy se může zřítit Budova u pražské Národní třídy se může zřítit

V rekonstruovaném domě v Mikulandské ulici v centru Prahy…

Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo

Americký prezident Donald Trump zopakoval, že má plnou…

Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení

Česká diplomacie podpořila požadavky Radovana Krejčíře na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Mitsubishi Lancer (CS): Klasik.…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 



Úplně nový Lancer Evo z roku 2006 je v aukci a zájemci nestačí přihazovat! Úplně nový Lancer Evo z roku 2006 je v aukci a zájemci nestačí přihazovat!

Kdo v posledních letech pořídil Mitsubishi Lancer Evo,…

Video: Jízda rychlostí 200 km/h. V lese Video: Jízda rychlostí 200 km/h. V lese

Jízda rychlostí 200 km/h není žádný med, natožpak když…

 



 
Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Včera

Vyrazili jsme na start populární setinové rallye Carlsbad Classic 2018. A coby přímí účastníci se přesvědčili, že tahle paráda umí být pořádně náročná.




Blesk.cz

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“ Manželka herce Soukupa popsala tragédii v centru Prahy

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“…

Obrovská rána, oblaka prachu, zakrvácení lidé a zoufalé volání o pomoc. Tak Isabela Soukupová, manželka herce…

Nejvíc sexy doktorka v Moskvě: V práci ji za fotky nepochválili, ale vás zaručeně rozpálí

Nejvíc sexy doktorka v Moskvě: V práci ji za fotky…

Ne vždy se vyplácí zveřejňovat na sociálních sítích sexy fotky. Své o tom ví ruská záchranářka Anastázia…

 

iSport.cz

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se zapíše do historie!

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se…

Dokázal nemožné. Před vstupem do hor jen málokdo počítal s tím, že by belgický cyklista Greg Van Avermaet zvládl…

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do Sparty? Zeptejte se jeho

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do…

Kapitánem fotbalistů Sparty po Davidu Lafatovi, který ukončil kariéru, se oficiálně stal Josef Šural. Ten už s…

 

Reflex.cz

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o hrůzném masakru ruské carské rodiny nevěděli

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o…

Poslední ruský car Mikuláš II. byl se svojí manželkou a pěti dětmi zavražděn bolševiky v noci z 16. na 17.…

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Snem všech milovníků přírody je možnost pozorovat zvířata v jejich domácím prostředí.  Pokud jste jedním z nich,…