18.1. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Peugeot 308 (T7): Mnohem lepší! Až na jednu výjimku…

 

Původní Peugeot 308 vyjel na zdokonalené technice předchozí revolučně řešené, avšak problematické 307. Závad způsobených pochybením výrobce výrazně ubylo, přesto si někteří i s 308 užili své.

Peugeot 307 platil v roce 2001 za mimořádně pokrokový počin. Pokud jste jej postavili vedle předchozí a ještě tradičně řešené 306, mohli jste nabýt dojmu, že mezi těmito dvěma modely existuje nějaký nikdy nepředstavený mezičlánek. Tak ohromný to byl rozdíl. A nešlo jen o výbavu, která je dodnes aktuální, ale také o pasivní bezpečnost, tuhost karoserie, vnitřní prostor, ochranu proti korozi či některé pohonné jednotky. To vše vyneslo autu titul Evropský vůz roku 2002.

Peugeot 308 – Evoluční remix

Jak jsou takové vavříny pomíjivé, ukázaly velice záhy zkušenosti uživatelů. Obrovská invaze moderní techniky přinesla celou řadu problémů. Přední náprava měla sklony k neustálým vibracím, originálně řešená multiplexní síť s datovými sběrnicemi VAN (Vehicle Area Netvork), kterou Francouzi použili coby produkt vlastního vývoje, žila takříkajíc vlastním životem. A k tomu navíc všemožné drobnosti, třeba neustále praskající žárovky H7 v hlavních světlometech. Peugeot však na 307 pracoval a auta vyráběná od modernizace v roce 2005 jsou již mnohem lepší. Už totiž nepoužívají elektronickou síť VAN a třeba věčně se vypalující kontakty jednotky multifunkčních páček COMM 2000 se podařilo vyřešit jejich nahrazením modernějším COMM 2003. Nálepky problematického vozu se však Peugeot 307 už nikdy nezbavil.

Dopište list

V roce 2007 představená 308 byla sice vydávána za zcela nový model, ovšem v řadě ohledů vycházela z předchůdce. Ač to v době vzniku znělo trochu jako snaha usnadnit si práci a zároveň snížit náklady na vývoj nového auta, ve skutečnosti tomu tak nebylo. To dobré, čím Peugeot 307 tehdy tolik zaujal, si novější 308 zachovala, a současně přidala i nějaké ty novinky.

První jízdní dojmy: Peugeot 308 SW

Vůz tak nesdílí s předchůdcem pouze podlahovou plošinu, ale na první pohled také zavěšení kol. Třeba spodní příčné rameno tvořené poctivým odlitkem se tak tomu v předchůdci podobá jako vejce vejci. Má však jiné originální katalogové číslo dílu, jistě z důvodu jinak provedených uložení. Že se silentbloky ramen liší, ale zjistíte také až při bližším zkoumání podvozků obou automobilů. Stejně je na tom také zadní náprava. Její příčník je na rozdíl od předního zavěšení u obou modelů zcela identický. Odolnost zavěšení kol je průměrná, stejně jako náklady na opravu. V případě potřeby tak lze koupit jednotlivé části ramene přední nápravy, i coby originální díly. Za spodní rameno chtějí autorizované servisy 6.150 korun. Naproti tomu čep ramene znamená investici 777 korun, za dalších 343, respektive 283 korun, na které vyjdou obě uložení, jede vůz rovně. K tomu je ale třeba připočítat ještě cenu za práci. Přesto to celé vyjde výrazně levněji než měnit celé rameno. Nejkratší životnost mají táhla příčného stabilizátoru, které mohou klepat klidně po ujetí pár desítek tisíc kilometrů. Jejich výměna je však levná. Výhodou podvozku 308 je také fakt, že ložiska předních kol jsou k mání coby originální díl samostatně, nikoliv tedy jen v celku s nábojem. Ložisko předního kola stojí 3.756 korun, zatímco včetně náboje je potřebná částka za díl skoro dvojnásobná. Opět je ale třeba počítat s náročnější a tudíž pracnější výměnou, kterou bez pomoci lisu a vhodného přípravku servis nezvládne.

Zatočte si volantem!

Sdílení techniky podvozku s předchůdcem se ale neomezilo jen na zavěšení kol, ale také na řešení posilovače řízení. V době vzniku 308 byly v této třídě již běžná elektromechanická servořízení, naproti tomu Peugeot 308 používal po celou dobu starší elektrohydraulické. Skládá se z elektrického čerpadla, jehož součástí je vyrovnávací nádobka na hydraulický olej. Ten musí splňovat specifikaci PSA S71 2710 a používá se 1,18 litru. Pod uvedeným označením se ukrývá kapalina LDS, kterou dobře znají majitelé „hydraulických“ Citroënů se systémem Hydractive III (případně III+), tedy všech generací C5 a velké C6. Cenově vychází litr kapaliny LDS na internetu od přibližně 200 korun.

Proč to takto uvádíme? Vždyť přece hydraulická kapalina do posilovačů řízení se za běžných okolností nemění. Důvodem je riziko selhání elektrického čerpadla servořízení. Příčinou bývá ucpaná jedna z hadic vedení tlakového oleje od čerpadla k řízení. Vinou toho dojde ke zvýšení tlaku oleje v hydromotoru. Olej se snaží dostat ven a tak teče, kudy může. Výsledkem je jeho kritický nedostatek, což následně zničí elektrické čerpadlo posilovače.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

Bohužel úniky hydraulického oleje ze servořízení jsou běžným uživatelům skryty, neboť celá sestava hydromotoru s elektrickým čerpadlem se ukrývá v pravém předním podběhu. Jediné, co je z celého systému vidět, je nalévací hrdlo na olej, přičemž jeho součástí je i měrka. Alarmující jsou v daném případě jakékoliv podivné zvuky, vycházející z útrob motoru při otáčení volantem. Volant dále musí jít lehce a nesmí při točení nikterak pocitově tuhnout.

Pokud čerpadlo selže, připravte si mastných přibližně 20.000 korun. Tolik za něj chce autorizovaný prodejce dílu PSA. V druhovýrobě je ale naštěstí sehnatelné přibližně za osm tisíc korun. S prací počítejte dalších několik tisíc korun navíc. A to ještě za předpokladu, že se mění pouze elektrické čerpadlo. Pokud je třeba prasklá i některá z hadic, bude výsledný účet za opravu ještě vyšší.

Má to filtr, nemá to filtr

Pokud toužíte po Peugeotu 308, tak jistě řešíte, jaký motor si do něj máte koupit. Letmá prohlídka nabídky ojetin odhalí, že řada aut nabízených k prodeji je poháněna vznětovými motory, z nichž rozšířenější je ten menší, a sice 1.6 HDi. Verze vyráběná v rámci plnění normy Euro 4 do roku 2010 mají rozvod DOC, 16 ventilů a mechanicky odolný a dobře opravitelný common-rail Bosch s elektromagneticky ovládanými vstřikovači. V nabídce byla verze se 66 a 80 kW. Na vyspělých trzích západní Evropy byly obě varianty spojeny s filtrem pevných částic, který u PSA pracuje s aditivy, v tomto případě EOLYS Infineum.

Pro některé trhy v kombinaci s vybranými verzemi však mohly obě varianty projít v 308 normou Euro 4 i bez částicového filtru. Motory 1.6 HDi, které jej nemají, jsou označeny 9HX (66 kW), respektive 9HY (80 kW), a i v případě výkonnější verze se pojí vždy s pětistupňovou manuální převodovkou.

Od roku 2010 je v 308 novější verze motoru 1.6 HDi s osmiventilovou hlavou s rozvodem OHC, hlavně však odlišným common-railem typu piezo, který dodával Siemens. Ten již tak odolný není, když mu umí selhat ovládací část, jež se může poškodit působením statické elektřiny. Motory 1.6 HDi pro Euro 5 mají částicový filtr již vždy bez ohledu na verzi a cílový trh v Evropě. V rámci Euro 5 mohl být motor vybaven také originálním a v praxi nečekaně dobře fungujícím systémem stop-start. To se pak vůz označoval e-HDi.

Peugeot 308 1,6 e-HDI – Tichý restart

Čtyřválce 1.6 HDi neboli řada DV6 nemají obecně příliš dobrou pověst. V jejich olejové vaně se i nevhodnou konstrukcí vypouštěcího otvoru hromadí karbon. Prvotní příčinou ale není tvar olejové vany, ale netěsné vstřikovače common-railu. Vinou toho dochází k průniku nechtěné nafty do válců, kterou pak písty svými kroužky setřou dolů do olejové vany. Tady se nafta mísí s olejem a usazuje. Postupně klesá tlak mazání, což většinou jako první odnese turbodmychadlo, vzápětí potom hlava válců. Tento problém se v daleko větší míře týká původních 16ventilových motorů, tedy pro Euro 4. Pozdější verze, přesněji vstřikovače jejich odlišného common-railu, těsní v praxi lépe. Bohužel nevhodně řešená olejová vana se týká i této novější verze pro Euro 5, neboť se jedná o shodný díl.

Pověst kontra skutečnost

Z napsaného by mohl jeden usuzovat, že motory 1.6 HDi musejí být u všech prodávaných ojetin před smrtí nebo už po ní. V praxi to však není zase tak zlé, jak ostatně dokazují autorizované servisy. V jejich databázích lze najít mnoho zákazníků, kteří mají na motorech 1.6 HDi najeto klidně 400.000 km a pořád jim slouží, takže ani nemají důvod vůz měnit. Důležitá je včasná výměna oleje.

U Peugeotu 308 byl od začátku interval 20.000 km nebo dva roky. Pokud jej zkrátíte na 15.000 km (respektive rok), máte šanci, že se motor dožije většího proběhu v dobrém zdraví. Zkušení mechanici také radí jednou za čas, řekněme po ujetí 40.000 km, dotáhnout vstřikovače v hlavě válců. Také můžete po koupi auta nechat vyčistit olejovou vanu.

Jak šel čas

2007: Představení vozu s karoserií se třemi a pěti dveřmi. Zážehové motory 1.4 VTi (70 kW), 1.6 VTi (88 kW) a 1.6 THP (110 kW) alternativně ve variantě se 103 kW ve spojení se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Vznětové motory 1.6 HDi/66 respektive 80 kW a dále 2.0 HDi s výkonem 100 a 103 kW.

2008: Uvedení karosářské verze kombi SW s prosklenou panoramatickou střechou. Na některých trzích uvedení verze BioFlex se staršími motory 1.6 16V (TU5) o výkonu 80 kW a 2.0 16V (EW10). Dále motor 1.6 THP o výkonu 128 kW pro lehce sportovní verzi.

2009: Představení kupé-kabrio CC. Motor 2.0 HDi se 103 kW již pro Euro 5. Verze se 100 kW od té doby vyhrazena jen pro samočinnou převodovku.

2010: Technická modernizace. Motory nově plní Euro 5. Motor 1.4 VTi posílen na 72 kW, 1.6 VTi zůstává s 88 kW. Motor 1.6 THP nově nabízí v základní verzi 115 kW. Varianta 1.6 THP se 110, respektive 128 kW, končí. Nová sportovní verze GTi s motorem THP o výkonu 147 kW. Motor 1.6 HDi nyní se 68 kW, respektive 82 kW. Motor 2.0 HDi také se 120 kW. Ukončení produkce verze BioFlex s oběma motory.

2011: Optická modernizace vozu. LED pro denní svícení. Příchod verze motoru 1.6 e-HDi se stop-startem a výkonem 82 kW. Motor 2.0 HDi se 110 kW nahrazuje verzi se 103 kW.

2013: Ukončení produkce hatchbacku. Příchod nové generace T9. Kombi SW a kupé-kabrio CC se vyrábějí dále.

2014: Ukončení produkce kombi SW. CC žije dále.

2015: Ukončení výroby první generace 308 výběhem varianty CC z výroby.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA

Střelbu patrně zorganizovala místní arabská opozice,…

Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby

Kremelská strana Jednotné Rusko utrpěla další porážku v…

Loď Aquarius vzala na palubu další migranty, přístav stále hledá Loď Aquarius vzala na palubu další migranty, přístav stále hledá

Loď Aquarius, která ve Středozemním moři zachránila 11…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým…

 



Peugeot 308 1.5 BlueHDi vs. VW Golf 1.5 TSI – Diesely v troskách? Nevypadá to... Peugeot 308 1.5 BlueHDi vs. VW Golf 1.5 TSI – Diesely v troskách? Nevypadá to...

Golf 1.5 TSI zastupuje benzinové revolucionáře. Vypíná…

Další oběť striktních emisních norem: Peugeot stopnul výrobu 308 GTi Další oběť striktních emisních norem: Peugeot stopnul výrobu 308 GTi

Kvůli homologačnímu emisnímu testu WLTP pozastaví…

 



 
Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Dnes 18:50

Kia LTV vznikla na požadavek Ministerstva obrany Jižní Koreje. Na první pohled vypadá jako známý americký armádní vůz HMMWV.




Blesk.cz

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro NFC platby mobilem. Přejmenovala se na Poketku

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro…

Česká spořitelna (ČS) oznamuje návrat aplikace pro bezkontaktní placení mobilem přes NFC do marketu Google Play.…

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli krvavému útoku. A slibuje „hrozivou“ odpověď

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli…

Při sobotním útoku na vojenskou přehlídku ve městě Ahváz na jihozápadě Íránu zahynulo 29 lidí, včetně žen a…

 

iSport.cz

Bek Sparty Košťálek: Být nejlepší v bodování? Před sezonou bych se smál

Bek Sparty Košťálek: Být nejlepší v bodování? Před…

Měl sezony, v nichž dal třeba jeden nebo dva góly za celý rok. Šest let se obránce Jan Košťálek snažil prosadit…

SESTŘIHY: Boleslav vynulovala Brno, Litvínov dál válí. Slaví i Sparta

SESTŘIHY: Boleslav vynulovala Brno, Litvínov dál…

SOUHRN | Tipsport extraliga v neděli uzavřela druhý hrací týden svým 4. kolem. První body v sezoně vydolovala…

 

Reflex.cz

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo Humberto nebo fanatický jezuita Koniáš. Před sto lety se narodil herec Martin Růžek

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo…

Kazisvět šestý, z Boží vůle král, mocný panovník a hlava pomazaná. Tak se tituloval herec Martin Růžek v jedné…

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české europoslankyně

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české…

Českým mediálním a politickým prostorem již několik dnů rezonuje jako jedno z hlavních témat (ne)přijetí…