Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Astra (1998-2004) - když květina vykvete

Ondřej Láník
Jeden z dalších útoků Opelu na pozice Volkswagenu Golf se odehrál na jaře 1998. Na trh tehdy přišla druhá generace Aster. Jak na tom je Astra G jako ojetina?

Pozice automobilové jedničky v evropské nižší střední třídě je snad pro všechny výrobce tím největším snem. Jakmile se ke kvalitnímu produktu přidá všeobecná známost modelu, nejrůznější mezinárodní ocenění a prestiž „nejlepšího auta třídy“, automobil se prodává takřka sám. Jeden z dalších útoků Opelu na pozice Volkswagenu Golf se odehrál na jaře 1998. Na trh tehdy přišla druhá generace Astry.

Čtvrté vydání Volkswagenu Golf uvedené na trh na podzim roku 1997 mělo být opět etalonem, podle kterého se bude posuzovat úroveň konkurenčních modelů. Ačkoli konkurence přispěchala s vyspělými vozy, Golfa nikdo nesesadil. Astra však byla více než zdatným konkurentem! Nemoci první generace byly z velké části vyléčeny, jenže na rozdíl od Golfu scházela Opelu pověst, image a důvěra zákazníků. Těch co se setkali s korozí, problémy s dieselovými motory a vadnou elektronikou v prvním vydání Astry bylo skutečně mnoho. Image se Opel pokusil očistit kvalitní Astrou G, ale to se dosud zcela nepovedlo, resp. jde o dlouhodobý proces, jehož plody nelze sklízet za dva tři roky. Astry G díky tomu ztrácely více na své ceně než konkurence. Po dlouhodobém testu, ve kterém časopis Auto Motor und Sport najel s Astrou Caravan 100 tisíc km měl testovaný automobil jen hodnotu 40% původní pořizovací ceny.

V roce 1998 uvedená Astra nabízí oproti Golfu více místa na zadních sedadlech, více místa v zavazadlovém prostoru a větší množství karosářských variant. Základní a nejrozšířenější pětidveřová karosérie je na rozhraní hatchbacku a liftbacku. Netypická záď má daleko k ostře řezané karosérii Golfu. To se nemusí líbit každému, ale výměnou za to Astra nabízí nadprůměrných 370 l základního zavazadlového prostoru. Třídveřová karosérie někdy označovaná Coupé příliš sportovně nevyhlíží, ale vzhledem k menšímu zájmu o tento typ karosérie ji lze získat o pár tisíc levněji.

Velmi žádané bylo vždy kombi, které u Opelu dostává jméno Caravan. Zájem o tuto karosářskou variantu lze vysvětlit rozměrným zavazadlovým prostorem (480 l), který byl ve své době jen o 20 l menší než u Vectry Caravan. Pokud v bazaru uvidíte Astru Caravan se vznětovým motorem, je velmi pravděpodobné, že svá nejlepší léta si odsloužila ve vozovém parku některé firmy.

Čtvrtou karosářskou verzí je čtyřdveřový sedan, který nabízel zavazadlový prostor 460 l, možnost sklopení sedadel (potom 1230 l) a poněkud reprezentativnější vzhled. K neméně rozšířeným verzím Astry patří kupé (od r. 2000) a kabriolet (od r. 2001), které byly navrženy a vyráběny v Itálii u firmy Bertone.

Všem karosériím je společný velký rozvor náprav 2606 mm, což je předpoklad dostatečně prostorného interiéru. Oproti Golfu mají cestující na zadních sedadlech mnohem více místa. Přístrojová deska vyrobená z měkčeného plastu působí i po letech většinou zachovale. Tuhá karosérie podporuje dobré chování Astry na silnici a zabraňuje rušivým pazvukům při přejíždění nerovností. Všechny Astry prodávané v Německu měly v sériové výbavě ABS a čtyři airbagy. U nás byl v roce 1998 standardem jen airbag řidiče a za zbytek (airbag spolujezdce, boční airbagy, ABS) bylo třeba připlatit 63.000,- Kč, příplatek za manuální klimatizaci činil 44.600,- Kč. Nejlevnější pětidveřová Astra 1.4 16 V (66 kW) se přitom u nás prodávala za 409.900,-Kč.

Opel po celou dobu výroby Astry G nabízel širokou škálu motorů. Jejich výčet najdete například na stránkách klubu Astra G. Mezi klíčové pohonné jednotky patří zážehové čtyřválce 1.2 16V (48 a 55 kW), 1.4 16V (66 kW), 1.6 (55 kW a 63 kW) a 1.6 (74 kW). V nabídce byly také silnější verze 1.8 16 V (85 kW resp. 92 kW) nebo 2.0 16V (100 kW). Sportovní ambice lze přisoudit Astrám OPC s přeplňovanými dvoulitry (141 resp. 147 kW). Méně sportovní, ale dostatečně silný pro rychlou jízdu na dlouhých trasách je motor 2.2 (108 kW).

Vznětové motory v Astrách nemají takovou pověst jako Volkswagenovy TDI. Nejslabším agregátem pracujícím na principu od Rudolfa Diesela je osmiventilový motor 1.7 TD (50 kW), který v dalších fázích dostal modernější nástupce s 55 resp. 59 kW. Rozšířené jsou také čtyřválce 2.0 DI 16V (60 kW), 2.0 DTI (74 kW). Méně častý je nejsilnější vznětový motor 2.2 DTI (92 kW).

Dvanáctiletou záruku na prorezivění karosérie mohl Opel u Astry G dávat jen díky oboustranně pozinkovaným plechům karosérie. Podvozkové komponenty však vůči korozi odolné nejsou. Vadí to však méně než u koncového dílu výfuku, jenž koroduje ve spojích. V prvních letech výroby měly Astry problém v palubní elektrické síti, což se projevovalo praskáním žárovek H7. Při vjetí do díry se u některých vozů ozývaly podivné zvuky ze sloupku řízení, což bylo v mnoha případech vyřešeno až jeho výměnou. Dalším symptomem problémového řízení bývá zvětšená vůle volantu. V dlouhodobém testu AMS bylo nutno měnit senzor ABS, čtenáři Autobildu si zase stěžovali na skřípající brzdy, vadný kompresor klimatizace a závady převodovky. Upozornit je třeba také na velmi rozdílné intervaly výměny rozvodového řemene - dle motorizace (od 60.000 do 120.000 km, resp. 4-8 let).

Z pohledu aktuálního TÜV Autoreportu 2005 jsou nejnovější Astry G na německé STK jen mírně podprůměrné vozy (7,5 % vozů s vážnou závadou, průměr je 6,5 %), ve věkové skupině čtyř až pětiletých vozů je Astra těsně nad průměrem třídy s 11,1 % vozů s vážnou závadou. V minulém roce vyjížděli žlutí andělé ADAC k 19,3 Astrám z roku 2000, 16,9 vozům z roku 2001, 9,2 Astrám z roku 2002 a 3,9 Astrám z roku 2003 (vše hodnoty vztažené k 1000 zaregistrovaným vozům). To je v rámci třídy průměrný výsledek, Volkswagen Golf dosáhl jen o málo lepšího výsledku.

Opel Astra z let 1998-2004 se stále ještě prodává na středoevropských a východoevropských trzích jako model Astra Classic. Rozhodnete-li se pro ojetou Astru G získáte za slušnou cenu německý rodinný automobil s dostatečně prostorným interiérem, dobrými jízdními vlastnostmi a s vysokou úrovní pasivní bezpečnosti. Mezi nejdoporučovanějšími motorizacemi se objevují zejména zážehový čtyřválec 1.6 16V (74 kW), resp. motor 2.0 DTI (74 kW).

Hodnocení manažera výkupu AutoEsa (Tomáš Taraba):

Astra G nahradila velmi oblíbený model F, který byl jedním z nejvyhledávanějších vozidel na trhu ojetin i přes své problémy s korozí karoserie. U "G" byla antikorozní ochrana karoserie výrazně zkvalitněna a nyní prakticky nenaleznete Astru G s vážnější korozí. Astra i nadále zůstává vyhledávaným vozem zejména pro svou nízkou pořizovací cenu a relativně nízké provozní náklady. Je to vskutku "lidové vozidlo" jako dělané pro český trh. Astra byla hojně využívána jako firemní vozidlo, proto jich je v bazarech opravdu velké množství. Proto velký pozor při koupi, nezřídka narazíte na bývalý firemní vůz s velmi vysokým nájezdem km, ovšem "stočeným" na přijatelnou hodnotu. Nejoblíbenější karosářskou variantou, stejně jako u předchozího modelu zůstává 5dv hatchback. První model Astry G pořídíte již od 130 tisíc Kč až po kusy z roku 2004 za cenu od 260 tisíc Kč. Astra je typický rodinný automobil bez výraznějších slabin.

Mezi nejčastější závady patří vadná kulisa řazení - obtížné nepřesné řazení rychlostních stupňů, poruchy centrálního zamykání, slabší účinek brzd na zadních kolech, rychle opotřebené silentbloky motoru a převodovky u dieselových verzí, úniky oleje a poruchy turba u motorů 1.7TD.

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • prostorný interiér
  • velký zavazadlový prostor (zejména Caravan)
  • tuhá karosérie,
  • dobré jízdní vlastnosti
  • velký výběr karosérií i motorů
  • odolnost vůči korozi

Nedostatky

  • průměrné vznětové motory
  • méně komfortní odpružení
  • „gumové“ řazení

Nejčastější závady

  • skřípající brzdy
  • větší vůle v řízení, pazvuky z řízení
  • korodující výfuk
  • praskající žárovky
  • problémy s elektronikou a elektrikou vozu (centrální zamykání, imobilizér, startér, alternátor)
Ondřej Láník