27.10. 2014 Jiří Baborský

Opel Corsa E: První jízdní dojmy

 

Pátá generace Opelu Corsa nás ve Frankfurtu nad Mohanem přivítala sice známou siluetou, ale veselejším pohledem, parádním interiérem a řadou technických novinek.

Opel Corsa patří k nejúspěšnějším evropským vozům. Mezi námi je už 32 let a za tu dobu si jej pořídilo 12,4 milionu zákazníků. Jeho čerstvě odhalená pátá generace vzbuzuje kvůli značné podobnosti s předchůdkyní řadu otázek a my už po prvních jízdách na většinu z nich známe odpověď.

Na úvod k té podobě s Corsou D. Opel přiznává, že za základ novinky použil původní, prostorově vydařenou platformu a skelet karoserie, čímž je dána shodná silueta obou generací včetně charakteristického tvaru zadního sloupku nebo řešení s malým trojúhelníkovým okénkem vpředu a zrcátky ukotvenými do plochy dveří.

Co se ale týče karosářských dílů, oblékla Corsa zbrusu nové šaty. Elegantně-sportovní, kombinující styl menšího Adamu a větší Astry. Úzká a nízko položená maska chladiče shora ohraničená vykousnutými světlomety zdůrazňuje šířku vozu, stejně jako horizontálně umístěné a dělené koncové svítilny.

Corsa působí v reálném provozu velmi svěže, nabízí nové veselé barvy a stejně jako třeba Škodě Fabia jí sluší tmavá kola či černá střecha.

Rozměry nového Opelu Corsa E a minulé generace
-NovýStarýRozdíl
Délka (mm)40213999+22
Šířka (mm)17461737+9
Výška (mm)14811488-7
Rozvor (mm)25102511-1
Zavazadlový prostor (l)2852850
Údaje platí pro pětidveřové verze

Dvougenerační skok

Po usednutí za volant jako bychom se ocitli v jiné dimenzi. Minulostí je strohý interiér s lacině působícím středovým panelem, Corsa E se nechala inspirovat většími sourozenci a přijíždí s robustní a velmi elegantní palubní deskou z hodnotných materiálů. Jako by se designéři nechtěli za žádnou cenu podřídit dnes tak běžné redukci nákladů a prosadili si celou vrchní část desky s příjemně měkkým povrchem. Volitelný barevný obklad je jenom decentní ozdobou a nepůsobí kýčovitě, jak snaha o oživení občas končívá.

Velmi luxusně se tváří dobře čitelný, bíle laděný přístrojový štít, naopak u ovládacího panelu klimatizace zvítězila snaha o efekt nad praktičností. Obzvlášť za slunce se obtížně luští, jaké parametry máte vlastně nastavené.

V duchu doby neumí mít malý Opel vestavěnou navigaci, ale zrcadlí na dotykový displej aplikace mobilu. O tomto řešení už byly popsány stohy papírů i virtuálního prostoru, proto jenom stručně – je to dobrá myšlenka, která ale potřebuje ještě dozrát. Připojený iPhone nepracoval v ulicích Frankfurtu zrovna nejrychleji, občas měl svou hlavu a stejně jako MirrorLink v konkurenčních malých autech má i Opelův Intellilink svá specifika, na která je třeba si zvyknout.

Opel Corsa E slaví 30.000 objednávek, zatím se ještě ani neprodává

Na co jsme si ale zvykli velmi rychle, byla pohodlná a výborně tvarovaná přední sedadla, štědrý prostor ve všech směrech a komfortní posaz vzadu se solidní podporou stehen a dokonce nastavitelným sklonem opěradla. Určitě se nám vzadu sedělo lépe než ve Fabii, kterou máme v živé paměti z minulého týdne z Lisabonu. S jejími 330 litry srovnáváme také zavazadelník Opelu – jeho 285 l je hůře přístupných přes zužující se otvor a vysoký práh. Ten můžete vyrovnat falešným dnem, které schová i nějaké ty drobnosti, jinak jsme v zádi Corsy nenašli žádné přihrádky ani jiná praktická řešení.

Přeladěno

Minulá Corsa prodělala během svého života důkladnou technickou modernizaci, ale ani to nestačilo k naplnění představ o nástupci. Kompletně nové je elektrické řízení, přepracována byla geometrie, zavěšení i naladění tlumičů a pružin.

Výsledek? Corsa jízdně jednoznačně dospěla a působí kultivovanějším dojmem po všech stránkách. Její naladění je docela univerzální – ani tak dynamické jako třeba u Fiesty nebo Ibizy, ale ani tak kolíbavé jako u Fabie či Pola. Corsa se nijak dramaticky nevymezuje, je dostatečně komfortní i agilní zároveň.

I velká elegantní sedmnáctipalcová kola pouští do interiéru jen tlumené dupání, na sérii krátkých nerovností se ale neudrží na asfaltu a vůz má tendenci trochu odskakovat. Potenciálním zájemcům tedy radíme držet se skromnějšího obutí, které navíc zvýrazní cestovní komfort.

Řízení je sympaticky plynulé a přirozené, pracuje lehce, přitom kolům diktuje směr přesně a nouze není ani o nějakou tu zpětnou vazbu. Když nám začala v rychlé zatáčce utíkat přední kola po tečně, dal nám o tom volant včas a citlivě vědět. Pro něžné ženské ručky nechybí superlehký režim City pro snadné parkování.

K pocitu bezpečí za volantem přispívá početná armáda asistentů, jaká nemá v segmentu malých vozů obdoby. Opel patří již léta k průkopníkům moderních technologií v čím dál nižších patrech trhu. A tak může být nová Corsa vybavena například hlídáním jízdního pruhu, sledováním mrtvého úhlu, přednárazovým systémem, čtením dopravních značek a automatickým přepínáním dálkových světel (za příplatek dokonce bixenonových). Nechybí ale ani komfortní technologie jako parkovací asistent s kamerou, vyhřívání sedadel, volantu i čelního skla. To by byl celkem nedávno slušný nářez i ve střední třídě.

Špička v oboru

Opel do Frankfurtu nepřivezl optimalizované atmosférické motory ani inovovaný turbodiesel 1.3 CDTI splňující Euro 6, zato se v dostatečné míře pochlubil novými turboagregáty.

Začněme od největší novinky, kterou je přeplňovaný litrový tříválec s přímým vstřikováním benzinu. Verdikt je jasný - suverénně nejlepší motor svého druhu, jaký jsme dosud řídili.

Za jízdy nejsme schopni jeho koncepci identifikovat, typický chroptivý projev tříválců jednoduše chybí. I v záběru je tenhle turbomotor nesmírně kultivovaný, pouze při volnoběhu zkušený řidič z jemných vibrací dovodí, že agregát pracuje s lichým počtem pístů. K fantastickému utlumení přispívá v tomto segmentu trhu ojedinělý vyvažovací hřídel, který se spolu s olejovým čerpadlem usadil pod motorem v olejové vaně.

Opel Corsa E: Co přinese nová generace?

Motor vznikl na bílém papíře s cílem co největší kultury běhu, proto byl od začátku kladen důraz na všechny detaily, které mohou přenos vibrací redukovat – výfukové svody integrované v hlavě, vstřikování upevněné přes teflonové podložky, rozvod ozubeným řetězem. Výsledek vážně stojí za to, tenhle tříválec je radost řídit. Tedy alespoň jeho silnější verzi s 85 kW, slabší derivát s 66 kW se nám do ruky zatím nedostal.

Opel Corsa E - Zážehové motory
Motor1.0 Turbo1.0 Turbo1.21.41.4 Turbo
Převodovka6M6M5M5M, 5A, 6A6M
Zdvihový objem [cm3]999999122913981364
Válce/ventily3/43/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]66/3700-600085/5000-600051/560066/600074/3500-6000
Točivý moment [N.m/min-1]170/1800-3700170/1800-4500115/4000130/4000200/1850-3500
Max. rychlost [km/h]180195162175185
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,910,316,013,211
Komb. spotřeba [l/100 km]4,44,95,35,15,1
Údaje platí pro pětidveřový model bez ekologického paketu Ecoflex, pokud není standardem

Hliníkový motor s lehkými vnitřními komponenty se ochotně vytáčí, přitom v nízkých otáčkách neprotestuje. Naopak ani oblast kolem tisícovky mu není proti srsti a poklidně v ní pracuje. Na dálnici při 130 km/h točí 2800 otáček a posádku nijak neruší, naopak ji potěší spotřebou kolem 5,5 l na 100 km. Celkový průměr včetně hodně dynamických pasáží a městského provozu nakonec činil solidních 6,4 litru.

Na rozdíl od koncernu Volkswagen vsadil Opel na šestistupňové převodovky, ta pro tříválec je zcela nová a velmi vydařená. Páka tiše, měkce a hladce klouže kulisou, na což jsme od Corsy dosud nebyli zrovna zvyklí. Nové jsou také dva automaty – robotizovaný manuál a měničová převodovka pro atmosférickou verzi 1.4. Otázkou zůstává, jestli bude Corsa tak přesvědčivě kultivovaná i se staršími nepřeplňovanými motory a původním řazením.

Opel Corsa E OPC Line: Pátá generace s efektními spoilery

My jsme ze zbytku portfolia vyzkoušeli ještě čtyřválec 1.4 Turbo v nové výkonové verzi 74 kW. Ten se tak netypicky vklínil mezi oba stupně litrového tříválce 66 a 85 kW. Proti silnějším specifikacím z Astry a spol. dostal jinak naladěnou řídicí jednotku, jiné turbodmychadlo i modifikované vstřikování. Míří na odlišné zákazníky než výkonnější litr – spíše cestovatele než sportovce. Po polechtání plynu se neroztáčí tak vitálně, působí rozvážněji a prodleva turbodmychadla je o něco znatelnější.

Opel Corsa E - Vznětové motory
Motor1.3 CDTI1.3 CDTI
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]12481248
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]55/375070/3750
Točivý moment [N.m/min-1]190/1500-2500190/1500-3500
Max. rychlost [km/h]nestanoveno182
Zrychlení 0-100 km/h [s]nestanoveno11,9
Komb. spotřeba [l/100 km]3,73,3
Údaje platí pro pětidveřový model

Zvukově není o moc příjemnější než litr, což není minus čtyřválce, ale opakovaná poklona tříválci. Parketou verze 1.4 Turbo jsou delší cesty v plném obsazení s častým využíváním pružnosti motoru v nižších otáčkách, kam je posazena plochá křivka točivého momentu s maximem 200 N.m, naopak výkonová špička motoru chybí. Ukazatel spotřeby při klidné jízdě po Frankfurtu a jeho placatém okolí nakonec hlásil prakticky stejný průměr jako u litru, tedy 6,4 l na 100 km.

Ceny? Ještě tak týden.

Nový Opel Corsa ve tří- i pětidveřovém provedení se začne v České republice prodávat na sklonku letošního roku a jeho ceny se dozvíme v nejbližších dnech. Zatím můžeme jenom spekulovat. Jestliže základní Škoda Fabia s pěti dveřmi a tříválcem startuje na 234.900 Kč, my tipujeme základní cenu třídveřové corsy (ale se čtyřválcem 1,2 l) velmi blízko, řekněme těsně pod 240.000 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl

Chirurg Tomáš Šebek se vrátil z mise Lékařů bez hranic…

Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila při…

Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

 
 

Přidat názorDiskuse: Opel Corsa E: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Finální cena Opelu Corsa OPC: 152 kW za 499.900 Kč Finální cena Opelu Corsa OPC: 152 kW za 499.900 Kč

Nejmenší OPC od Opelu bude na českém trhu začínat za cenu…

Opel uvádí Corsu 1.4 LPG ecoFLEX Opel uvádí Corsu 1.4 LPG ecoFLEX

Automobilka Opel představuje nové provedení páté generace…

 



 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty Lucemburků i vlak legionářů!

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Hemský dal dva góly, Palát tři asistence. Florida vykřesala naději

Hemský dal dva góly, Palát tři asistence. Florida…

SOUHRN | Aleš Hemský vstřelil ve čtvrtečním utkání NHL obě branky Dallasu, které podlehlo na ledě Chicaga 2:3 po…

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen) plzeňské ruce na Slavii?

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen)…

Přou se o to i sami rozhodčí. Byla, nebo nebyla ruka? Tady jsou čtyři situace z jarní části ePojisteni.cz ligy,…

 

Reflex.cz

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Svědkové Jehovovi jsou celkově nesympatickým společenstvím, které nemám rád a kterému zazlívám, že svým dětem…

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…