Peugeot 3008: Druhá generace se přesouvá mezi typická SUV
Zájem o kompaktní SUV roste. Jen v segmentu C se za posledních sedm let zdvouapůlnásobil, každé desáté auto velikosti nižší střední třídy je v Evropě zvýšeným hatchbackem vhodným do lehkého terénu. Módní oplastování zahrnuje nárazníky, lemy blatníků a spodní část dveří. Vnější design nevybočuje nijak z trendu současných vozů značky. Jako správný zástupce této kategorie má 3008 dlouhou plochou kapotu, vysoko umístěnou spodní hranu bočních oken, která ještě stoupá díky efektní vlnce, velká kola (17-19 palců) a zvýšenou světlost, těžiště i místo pro posádku. Stylisté si naštěstí odpustili hrb na střeše s nezbytnými podélníky, který má menší a starší sourozenec 2008.
Široká maska je bohatě chromovaná, typicky vykousnutá hlavní světla mohou být za příplatek plně diodová, střecha pak kontrastně černá. Koncové reflektory umístěné až u hrany skla jsou LED standardně, jejich rozdělení na tři části vypadá efektně, Peugeot už je použil na konceptech.
Nová 3008 je postavena na platformě EMP2, díky které zhubla oproti předchůdci zhruba 100 kg, benzinové verze váží minimálně 1325 kg, naftové o 50 kg více. Ramena zavěšení jsou hliníková stejně jako blatníky a konstrukce zadních sedadel, kapota i víko kufru zase z plastu. Auto je 4447 mm dlouhé, 1840 mm široké a 1624 mm vysoké. Délka se mezigeneračně zvětšila o osm centimetrů, šířka zůstala stejná. Rozvor se natáhl o 62 mm na 2675 mm. Zaujme v úvodu zmíněná vysoká světlost 219 mm.
Základní pohonnou jednotkou je zážehový tříválec 1.2 PureTech s 96 kW, v nabídce najdeme i čtyřválec 1.6 THP/121 kW. Turbodiesely BlueHDi 1,6 l mají 74 a 88 kW, větší dvoulitry 110 a 132 kW. Motory se kombinují se šestistupňovými přímo řazenými i samočinnými převodovkami, ty disponují pádly pod volantem. Výjimkou je základní diesel s pětirychlostní skříní BVM, 1.6 THP má pouze automat. Agregáty dodávají motorárny v Douvrinu a Trémery.
Novince nechybí řada asistentů. Kontrola trakce AGC (Advanced Grip Control) zahrnuje pět módů (normální, sníh, bahno, písek a vypnutý ESP), které se volí páčkou na středové konzole. Asistent sjíždění prudkých kopců zvládne i minimální rychlost 3 km/h. Další pomocníci hlídají mrtvý úhel, vyjetí z pruhu, únavu řidiče, čtou dopravní značky, 3008 má i automatické brzdění s informací o bezpečné vzdálenosti a adaptivní tempomat. Parkovací kamery vidí kolem celého vozu, senzory vyhledají vhodné místo, pomocník mnohými nenáviděné operace je samočinný, řidič ovládá jen pedály a v případě manuálních ústrojí také řazení.
3008 nabídne také futuristický digitální i-Cockpit se zploštělým volantem. Přístroje mají úhlopříčku 12,3 palce a ovládají se páčkou na volantu, lze je přepínat do pěti režimů. Osmipalcová dotyková obrazovka dostala šest základních tlačítek: pro rádio, klimatizaci, navigaci, parametry auta, telefon a mobilní aplikace. Interiér jinak kombinuje kůži, chrom, karbon i textil. Ve výbavě (stupně se budou lišit jako obvykle dle jednotlivých trhů) najdeme třeba přední masážní sedačky, velkou prosklenou střechu a audio s desítkou reproduktorů a subwooferem dodané francouzskou firmou Focal.
Balíček Driver Sport obsahuje tužší posilovač řízení, lepší odezvu na plynový pedál, generátor sportovního zvuku a další digitální přístroje včetně ukazatele tlaku turba, aktuálního výkonu i zrychlení. Multimédia zastupují zrcadlení mobilu, které lze indukčně dobíjet, či trojrozměrná navigace TomTom. Podpora Apple CarPlay a Android Auto je samozřejmostí. Zadní dělená lavice při sklopení zapadne do podlahy a vytvoří rovnou plochu, peugeot do lehkého terénu může mít sklopné i sedadlo spolujezdce, takže se dá dovnitř naložit až třímetrový předmět. Zavazadelník má v základu objem 520 l, ve dvoumístném uspořádání pak 1580 l.
Peugeot k vozům hodlá dodávat také vlastní skládací elektrokolo a skútr Micro e-Kick s dokovacími stanicemi, takže se jejich baterie mohou dobíjet v autě za jízdy. Lví novinku uvidíme na podzim v Paříži. Výroba se rozběhne v hlavní továrně v Sochaux, prodávat se začne od října letošního roku.