Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot Partner Electric: Dojezd a dobíjení

Ladislav Černý
Diskuze (1)
V prvním dílu o elektrické dodávce Peugeotu jsme se zaměřili na náklady a způsob jízdy. Tentokrát si posvítíme na čerpání elektřiny a dojezd.

Partner Electric nabízel tři druhy dobíjení akumulátorů. Standardně dodávaný kabel pro připojení k zásuvce 230 V/16 A měl řídicí jednotku, která před spuštěním proudu zkontroluje zásuvku. Nač to je, když kabely ke starším elektromobilům jako například Peugeotu iOn tuto kontrolu nemají? Jde o novou ochranu elektrického rozvodu, který je sice stavěný na proud šestnácti ampérů, ale nikoliv dlouhodobě. To však platí pro evropské země,

kde se k zásuvkovému rozvodu mohou používat měděné kabely o průměru 1,5 mm2. V Česku však platí přísnější norma a zásuvky by měly být připojeny třílinkou s průřezem každé 2,5 mm2. Za zkušenosti však víme, že při dřívějším dobíjení elektrického Peugeotu iOn starším kabelem, který propouštěl 16 A, byla zásuvka ohřátá tak, že se na ní téměř nedala udržet ruka. Kabel v tomto případě také vytápěl okolí.

Omezení

Z tohoto důvodu došlo k bezpečnostnímu omezení nabíjecího proudu na osm ampér z běžné domácí zásuvky (ještě by eventuálně mohla být připojena hliníkovým vedením) a čtrnácti ampéry ze speciální zásuvky Green’up. Ta vypadá na první pohled jako běžná, ale obsahuje uvnitř navíc proudový chránič a podmínkou jsou přívodní kabely s průřezem 2,5 mm2.

Rozdíl mezi dobíjením osmi a čtrnácti ampéry tvoří při plné kapacitě šest hodin. Výrobce uvádí při dobíjení osmi ampéry a plné kapacity potřebný čas šestnáct hodin, což není při denním provozu přijatelné. Co s tím?

Řešení Mennekes

Firemní vozidlo těžko někdo bude dobíjet z domácí zásuvky, zejména když jde o pomalejší a finančně náročnější úkon. Dodavatelé elektřiny nabízejí pro elektromobily čipy za pár stokorun měsíčně, aby majitelé vozidel je mohli neomezeně nabíjet.

Mnoho dobíjecích stanic nabízí připojení běžnou zásuvkou a koncovkou Mennekes. Kabel pro toto připojení jsme si od zastoupení Peugeotu v Česku vypůjčili, abychom vyzkoušeli i tuto možnost. Zároveň jsme po příjezdu k dobíjecí stanici měli dvě možnosti čerpání elektřiny z běžné zásuvky i Mennekes a nemuseli případně čekat hodiny při obsazení zásuvky jiným automobilem.

Připojení kabelem Mennekes je na rozdíl od běžné zásuvky třífázové. V případě Partneru Electric byla využita jen jedna fáze, ale v plné míře 16 A. Díky tomu trvalo dobíjení téměř plné kapacity šest hodin, výrobce uvádí obnovu celkové kapacity akumulátorů osm hodin. Znamená to tedy poloviční čas versus doba přes běžnou zásuvku.

Mohla by přijít správná otázka, proč Peugeot u Partneru umožňuje pouze jednofázové dobíjení Mennekes, když větší elektrické dodávky nechávají přes tento kabel téci třífázový proud kolem 30 A. Odpověď najdeme v nutnosti střídavý zásuvkový proud měnit na stejnosměrný pro akumulátor. Měnič napětí s chladičem něco váží a na větší proud musí být samozřejmě mohutnější a těžší. Výrobce nechtěl u Partneru Electric zbytečně omezovat užitečné zatížení, které dosahuje 495 kg. Navíc v zemích s elektromobily se rozvíjí síť rychlodobíjecích stanic stejnosměrným napětím, které může jít rovnou do akumulátorů.

Rychlodobíječka

Vyzkoušeli jsme speciální dobíječku až 50 kW v Pražské Michli. Starší typ nabízel jedno připojení zásuvkou Chademo (například pro testovaný vůz), nové a současné provedení dovoluje také rychlodobíjecí zásuvku Combo. V současnosti lze u tohoto stojanu také použít kabel Mennekes. Vzhledem k obrovskému až padesátikolowattovému odběru nebylo možné použít zároveň obě rychlodobíjecí zásuvky. Záhy jsme zjistili, že to nevadí, když jsme na stanici přijeli a zásuvka Combo byla obsazená jiným elektromobilem. Po cca deseti minutách byl druhý automobil dobitý a my jsme mohli s odběrem začít. Ačkoliv výrobce uvádí rychlodobíjení proudem 50 kW, Partner Electric s pouze čtvrtinovou kapacitou čerpal méně. Při maximálním napětí 325 voltů odebíral po většinu času 96 ampérů, což odpovídá výkonu 31,2 kW. Od nabítí cca 75 procent kapacity začal nabíjecí proud slábnout až na 55 A při kapacitě 82 %. To bylo maximum možného z rychlodobíjecího připojení, pak jsme mohli až na stoprocentní kapacitu pokračovat proudem 3,5 A přes kabel Mennekes. To by však trvalo cca 1,5 hodiny, proto jsme odjeli s dojezdem 139 km podle palubního počítače.

Rekord

Při cestě Partnerem Electric z Prahy do jižních Čech jsme byli donuceni k velmi odvážnému kroku. Zatímco v Praze najdeme od společnosti ČEZ osm běžných dobíječek a jednu rychlou, směrem na jih se nachází pouze jediná v Sedlci-Prčicích mimo oba hlavní tahy přes Tábor či Příbram. Cestu z Prahy za Jindřichův Hradec a zpět jsme zkusili zvládnout pouze na jedno dobití v cílové destinaci. Na trase dlouhé 137 km jsme ani na dálnici raději nepřekročili rychlost 80 km/h, protože riskovat úplné zastavení se nám nechtělo. S dojezdem 38 km v cílovém místě činila plná kapacita dojezdu 175 km. Zpět do Prahy se nám jelo klidněji, protože jsme počítali s rezervou více než třiceti kilometrů pro nepředvídané situace typu nenadálá objížďka a podobně.

ROZHOVOR

Technický školitel Peugeotu ČR Jan Matoušek nám odhalil podrobnosti kolem dobíjení sníženým proudem čtrnáct či osm ampérů.

Standardně dodávaný dobíjecí kabel na 230 V upravuje proud 8 nebo 14 A v závislosti na typu zásuvky. Proč tomu tak je?

Jedná se o dobíjení ze zásuvek typu E/F, tedy určených pro standardní domácí sítě elektrických rozvodů 230 V. Z důvodu ochrany těchto sítí při dlouhodobém odběru vyšších proudů byl zaveden nový typ dobíjecího kabelu, který rozezná typ zásuvky, do které je zapojen a podle toho volí nižší či vyšší dobíjecí proud. Při zapojení do standardní zásuvky je maximální proud omezen na 8 A, tak aby nemohlo dojít k rizikům spojeným s několikahodinovým zatížením rozvodu, zejména vzniku požáru. Pokud je použita zásuvka Green’up, která „komunikuje“ s dobíjecím kabelem, je umožněn maximální dobíjecí proud 14 A. Instalaci zásuvky Green’up může provést pouze zaškolená osoba, která před montáží ověří kvalitu rozvodné sítě. Součástí zásuvky Green’up je i montáž vlastního proudového chrániče.

Česko patří k evropským zemím, ve kterých jsou nároky na kapacitu 230voltové elektroinstalace nejnáročnější - dovolující dobíjení elektromobilu proudem 14 případně 16 A…

Ano, Česká republika spadá do malé skupiny zemí, kde je možné dobíjet vyššími proudy ze standardní domácí sítě (až 14 A v případě použití zásuvky Green’up) v režimu standardního (pomalého) dobíjení. Vozidla pro ostatní země jsou standardně vybavena dobíjecím kabelem pro pomalé dobíjení s omezením maximálně 10A.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Avatar - Auto CZ
13. 3. 2015 12:38
Peugeot Partner Electric
Dnes byla zahájená výroba ve Kvasinách. >:D