Porsche slaví šest desetiletí od svého založení
Historie této značky, která začátkem padesátých let přesídlila do německého Stuttgartu, je plná úspěchů, ale i proher. Každopádně, tato automobilka se za šest desítek let stala jedním z nejvýznamnějších výrobců sportovních automobilů na světě.
Tím pomyslným základním kamenem byl úplně první automobil typu 356, který právě 8. června 1948 získal úřední schválení a homologaci pro silniční provoz. Ferry Porsche (1909-1998), syn konstruktéra Ferdinanda Porsche a prakticky zakladatel automobilky, neboť jeho otec tehdy seděl ve vězení za kolaboraci s nacisty, k tomu kdysi řekl: „Hledal jsem sportovní automobil, který by mi vyhovoval, ale žádný jsem nenašel. Tak jsem se rozhodl postavit si vlastní...“
Pochopitelně, historie Porsche není lemována jen úspěchy. Jejich základ ale položil už první model 356 (byl v pořadí 356. projektem Ferdinanda Porsche staršího, v jehož hlavě se zrodil), vše pokračovalo nesmrtelnou ikonou 911, která je obzvláště ve své původní podobě určitě jedním z nejkrásnějších automobilů všech dob. Na sportovním poli značka vítězila ve formuli 1, ať už s vlastním vozem na začátku šedesátých let, tak o dvacet let později s přeplňovanými motory, dodávanými týmu McLaren. Ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans získala značka 13 vítězství s „čistokrevnými“ vozy a v dalších třech ročnících poháněly vítězné automobily její agregáty. Mimochodem, od posledního vítězství na okruhu Sarthe uplyne zanedlouho 10 let.
Začátkem devadesátých let to ale se stuttgatskou automobilkou nevypadalo vůbec dobře. Čelila největší krizi ve své historii, nedařilo se jí ani na závodních okruzích, účast ve F1 jako dodavatel motorů týmu Footwork vzdala již po polovině sezony, neboť bíločervené vozy bojovaly o holou kvalifikaci. Slavnému výrobci výkonných vozů hrozila ztráta nezávislosti.
V roce 1992 prosadily rodiny Porsche a Piëch na post generálního ředitele a předsedy představenstva dr. Wendelina Wiedekinga, který v této funkci působí dodnes. Začala restrukturalizace celé firmy, „zeštíhlování“ výroby i řízení, byly zavedeny nové výrobní a organizační postupy. Již za tři roky se firma Porsche vrátila do černých čísel.
Dnes má díky modelům Cayman, Boxster, 911 a Cayenne velmi silnou pozici na trhu a zisky stále rostou. Dle studie společnosti JD Power je v posledních třech letech tato značka nejpřitažlivější pro zákazníky za Velkou louží.
I když sportovní automobily a moderní SUV nejsou právě dvakrát ohleduplné k životnímu prostředí, Porsche jeho ochraně věnuje náležitou pozornost. První autorizovaný test emisí výfukových plynů provedla s modelem 911 již před 42 lety, v roce 1966. V posledních patnácti letech se jí podařilo snížit spotřebu svých vozů a tím i dnes tolik diskutované emise CO2 v průměru o 1,7 procenta ročně. Vývoj v této oblasti pochopitelně pokračuje dál, do roku 2012 by automobilka chtěla snížit sledované údaje o dalších 20 procent. K tomu má napomoci nový systém hybridního pohonu, připravovaný pro Cayenne a supersportovní sedan Panamera.
V posledních letech se projevuje historická provázanost firmy Porsche a koncernu Volkswagen: Porsche stále navyšuje svůj podíl v koncernu, v současné době je jeho největším vlastníkem s podílem 31 procent. Tento podíl by měl ještě v průběhu letošního roku přesáhnout 50 procent.