Porsche slaví šest desetiletí od svého založení

Porsche slaví šest desetiletí od svého založení

 
 

Přesně před 60 lety byl v rakouském Gmündu položen „základní kámen“ nové rodinné společnosti na výrobu sportovních vozů – Porsche.

Historie této značky, která začátkem padesátých let přesídlila do německého Stuttgartu, je plná úspěchů, ale i proher. Každopádně, tato automobilka se za šest desítek let stala jedním z nejvýznamnějších výrobců sportovních automobilů na světě.

Tím pomyslným základním kamenem byl úplně první automobil typu 356, který právě 8. června 1948 získal úřední schválení a homologaci pro silniční provoz. Ferry Porsche (1909-1998), syn konstruktéra Ferdinanda Porsche a prakticky zakladatel automobilky, neboť jeho otec tehdy seděl ve vězení za kolaboraci s nacisty, k tomu kdysi řekl: „Hledal jsem sportovní automobil, který by mi vyhovoval, ale žádný jsem nenašel. Tak jsem se rozhodl postavit si vlastní...“

Pochopitelně, historie Porsche není lemována jen úspěchy. Jejich základ ale položil už první model 356 (byl v pořadí 356. projektem Ferdinanda Porsche staršího, v jehož hlavě se zrodil), vše pokračovalo nesmrtelnou ikonou 911, která je obzvláště ve své původní podobě určitě jedním z nejkrásnějších automobilů všech dob. Na sportovním poli značka vítězila ve formuli 1, ať už s vlastním vozem na začátku šedesátých let, tak o dvacet let později s přeplňovanými motory, dodávanými týmu McLaren. Ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans získala značka 13 vítězství s „čistokrevnými“ vozy a v dalších třech ročnících poháněly vítězné automobily její agregáty. Mimochodem, od posledního vítězství na okruhu Sarthe uplyne zanedlouho 10 let.

Začátkem devadesátých let to ale se stuttgatskou automobilkou nevypadalo vůbec dobře. Čelila největší krizi ve své historii, nedařilo se jí ani na závodních okruzích, účast ve F1 jako dodavatel motorů týmu Footwork vzdala již po polovině sezony, neboť bíločervené vozy bojovaly o holou kvalifikaci. Slavnému výrobci výkonných vozů hrozila ztráta nezávislosti.

V roce 1992 prosadily rodiny Porsche a Piëch na post generálního ředitele a předsedy představenstva dr. Wendelina Wiedekinga, který v této funkci působí dodnes. Začala restrukturalizace celé firmy, „zeštíhlování“ výroby i řízení, byly zavedeny nové výrobní a organizační postupy. Již za tři roky se firma Porsche vrátila do černých čísel.

Dnes má díky modelům Cayman, Boxster, 911 a Cayenne velmi silnou pozici na trhu a zisky stále rostou. Dle studie společnosti JD Power je v posledních třech letech tato značka nejpřitažlivější pro zákazníky za Velkou louží.

I když sportovní automobily a moderní SUV nejsou právě dvakrát ohleduplné k životnímu prostředí, Porsche jeho ochraně věnuje náležitou pozornost. První autorizovaný test emisí výfukových plynů provedla s modelem 911 již před 42 lety, v roce 1966. V posledních patnácti letech se jí podařilo snížit spotřebu svých vozů a tím i dnes tolik diskutované emise CO2 v průměru o 1,7 procenta ročně. Vývoj v této oblasti pochopitelně pokračuje dál, do roku 2012 by automobilka chtěla snížit sledované údaje o dalších 20 procent. K tomu má napomoci nový systém hybridního pohonu, připravovaný pro Cayenne a supersportovní sedan Panamera.

V posledních letech se projevuje historická provázanost firmy Porsche a koncernu Volkswagen: Porsche stále navyšuje svůj podíl v koncernu, v současné době je jeho největším vlastníkem s podílem 31 procent. Tento podíl by měl ještě v průběhu letošního roku přesáhnout 50 procent.

Automobily Porsche na Auto.cz
Pohledy do historie: Porsche 956 (1948-1965)
Pohledy do historie: Porsche 917 - Bestie z Le Mans
Pohledy do historie: Porsche 928 - osmiválec proti boxeru
Pohledy do historie: Porsche 959 – lepší už to nebude
TEST Porsche Cayman S – Pryč ze stínu velkého bratra
TEST Porsche Cayenne Turbo LPG - plynová zbraň

Spolupracujeme s TipCars.com
Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní

Americká centrální banka ve středu podle očekávání…

Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale…

 

Štítky Porsche

 

Přidat názorDiskuse: Porsche slaví šest desetiletí od svého založení







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 





 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Dnes 18:52

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod taktovkou Andreje Babiše?

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod…

Andrej Babiš už má pohromadě celý menšinový kabinet. Moc do rukou mu dal prezident Miloš Zeman, který ve středu…

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty, odpůrci neuspěli

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty,…

Konec kebabu v Česku ani dalších zemích EU v dohledné době nehrozí. Europoslanci ve středu při hlasování…

 

iSport.cz

Satrapová konec obrečela, ale hlásí: Dokázaly jsme, že nejsme máčky!

Satrapová konec obrečela, ale hlásí: Dokázaly jsme,…

PŘÍMO Z NĚMECKA | Deptala Nizozemky, držela české ambice na semifinále. Předlouho, až do posledních minut. Po…

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…