Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Kadjar: První jízdní dojmy ze Španělska

David Bureš
Diskuze (132)
Automobilka Renault expanduje na poli crossoverů. Francouzský Qashqai sází na komfort a elegantní tvary.

Renault rozšiřuje svoji modelovou paletu o crossover Kadjar. Ten je zcela novým modelem, který nenahrazuje žádný stávající vůz – stávající Koleos bude zhruba za dva roky nahrazen větším, až sedmimístným vozem. Novinku jsme si poprvé vyzkoušeli nedaleko španělské Zaragozy, a to nejen na silnicích, ale i mimo ně.

Francouzský výrobce vstupuje do segmentu kompaktních crossoverů kvůli prodejnímu úspěchu takových aut. V Evropě se jen za loňský rok prodalo 1.498.000 crossoverů a SUV segmentu C. Třeba Nissan Qashqai je v Evropě doslova hitem, a tak se Renault rozhodl použít jeho techniku – alianční platformu CMF.

Vedle Qashqaie chce Kadjar konkurovat také Volkswagenu Tiguan nebo Peugeotu 3008. Ve srovnání se svým bratrancem japonské značky novinka podle představitelů Renaultu nabízí především pohlednější tvary a větší komfort na palubě.

Pohledné, ale známé křivky

Design Kadjaru pokračuje v trendu nastoleném Cliem a dalšími modely. Nic proti gustu, Kadjar je velice pohledné auto, je ale otázkou, jestli uniformita ve stylu Audi není na škodu. Kadjar se zkrátka až příliš podobá Cliu nebo Capturu, stejně tak nový Mégane bude mít podle špionážních fotek prototypů velice podobné křivky. Odlišit tyto modely tak bude pro mnohé oříšek.

Nejvíce se nám líbí tříčtvrteční pohled na příď nového crossoveru. Z tohoto úhlu vynikne nejen dnes už typická maska chladiče s výrazným logem značky, ale také svalnaté zadní blatníky. Ty jsou opravdu "sportovně" nafouklé, což je jasně patrné i ve zpětných zrcátkách.

Uvnitř se sedí příjemně, sedačky ideálně obejmou tělo posádky a i na dlouhé trase se v nich sedí pohodlně. Na předních sedadlech je navíc dostatek místa všemi směry, vzadu je však prostor spíše průměrný. Řidič neocení prudce se svažující tlusté sloupky A, které jsou daní za styl. Překvapil nás pedál spojky umístěný velice vpravo – v první chvíli jsme měli za to, že sedíme v autě s automatem. Tlačítko tempomatu je pak podobně jako u Capturu netradičně umístěno na středovém panelu. Majitelé Renaultů jsou na toto řešení zřejmě zvyklí, mně každopádně přijde nelogické a raději bych ho viděl na volantu.

Palubní deska působí hodnotně, také kvalita zpracování se zdá na úrovni. Vadí jen lesklé plasty na středovém panelu, které se snadno ušpiní. Vršek palubní desky je tvořen měkčenými plasty, ty vespod jsou však tvrdé. V kapličce přístrojů jsou umístěny tři digitální displeje, otáčkoměr i rychloměr využívají velké, perfektně čitelné číslice.

Kadjar přijíždí s novým multimediálním systémem R-Link 2 prezentovaným v Espace. Jeho sedmipalcový dotykový displej má slušné rozlišení a rychle reaguje na pokyn, mohl by však být umístěn výše, aby jej řidič měl lépe na očích. Navigace umí mluvit česky a ukazuje i povolenou rychlost.

Zavazadelník Kadjaru nabízí v základní konfiguraci objem 472 litrů (podle metodiky VDA), což je o 71 litrů více než udávaný objem u Qashqaie. Prostor lze navíc sklopením zadních sedadel snadno zvětšit na 1.478 litrů. Díky příplatkovému sklopnému sedadlu spolujezdce je vevnitř možné převážet až předměty dlouhé 2.563 mm.

Tichá, ale slabší dvanáctistovka

První den mezinárodní jízdní prezentace jsme usedli za volant rudého exempláře v odstínu Flamme s benzinovou dvanáctistovkou pod kapotou a pohonem předních kol. Motor 1.2 TCe s výkonem 96 kW a točivým momentem 205 N.m je v tuto chvíli jedinou zážehovou jednotkou dostupnou pro tento model. V příštím roce ji doplní blíže nespecifikovaný agregát se 118 kW.

Agregát je skvěle odhlučněn a navzdory přeplňování turbodmychadlem má až atmosférický charakter. Nad 2000 otáčkami se řidič dočká lineárně nastupující síly, která začne upadávat někde u 4000 otáček. Přestože se spolu se stejně výkonným turbodieselem 1.5 dCi jedná o nejvýkonnější motor v nabídce, je znatelné, že dvanáctistovka ve vyšších rychlostech ztrácí trochu dech. Okolo stovky se už do svižnější akcelerace nutí ztěžka. Na poklidné rodinné ježdění ale jeho síla plně stačí.

Na trase vedoucí po dálnici a především na okresních silnicích jsme dosáhli průměrné spotřeby 7,6 litru na 100 kilometrů. S ohledem na svižnější tempo a velikost auta se jedná o slušný výsledek.

Naladění podvozku je „francouzsky komfortní,“ většinu nerovností Kadjar s nadhledem vyhladí, a to navzdory obutým 19palcovým kolům. Potíže mu však dělají větší příčné nerovnosti, na nichž se od zadní nápravy ozve citelný dusot. Ve vyšších rychlostech je znatelný šum kolem rozměrných vnějších zpětných zrcátek.

V terénu s turbodieselem

Druhý den na nás čekala zcela odlišná kombinace – kávově hnědý kousek v odstínu Cappuccino poháněný turbodieselem 1.6 dCi (96 kW a 320 N.m), jehož síla byla posílána na všechna čtyři kola. Toto řešení přijde na 50.000 korun.

Jízda s šestnáctistovkou ukázala, že tento motor má podstatně více síly už od nízkých otáček. Naladění podvozku je tužší než u benzinu, což vyplývá z vyšší hmotnosti této verze, stále je však dostatečně pohodlné. Jízda po okresních silnicích a po prašných cestách znamenala spotřebu šest litrů na 100 kilometrů.

Renault očekává, že prim v prodejích budou hrát hlavně předokolky. V dané třídě totiž čtyřkolku volí okolo 25 % zákazníků. To naznačuje, že klientům v naprosté většině případů stačí vzhled terénního auta a nevyžadují jeho schopnosti. Co se týče rozdělení podílu zážehových a vznětových motorů, tak na českém trhu budou patrně převažovat ty z druhé kategorie.

Renault se netají tím, že systém pohonu všech kol byl převzat od aliančního partnera Nissan. Na to ostatně odkazuje i název systému – All mode 4x4-i – který je shodný jako u Qashqaie. Systém nabízí tři jízdní režimy, které se přepínají pomocí otočného kruhového ovladače na středovém tunelu. V základu je Kadjar dvoukolkou s pohonem předních kol. Mód Auto však v případě prokluzu předních kol připojí i zadní nápravu, kam umí poslat až 50 % točivého momentu. V praxi se však ukázalo, že na zadní nápravu míří jen minimum točivého momentu. Z ukazatele rozdělení točivého momentu jsme vyčetli, že na zadní kola se posílá maximálně 30 % krouťáku. Lock pak rozdělí točivý moment mezi obě nápravy v poměru 50:50, toto nastavení nicméně funguje jen do rychlosti 40 km/h.

Kadjar se nechce bát terénu. Tomu vedle příplatkového pohonu všech kol pomáhá světlá výška 200 mm nebo nájezdový úhel 18° vpředu a 28° vzadu. U vozů jen s pohonem předních kol bude později k dispozici alespoň systém Extended Grip, který pomocí upraveného nastavení ESP a ABS zlepší trakci přední nápravy. Testovací trasa nás zavedla i na nezpevněné cesty v národním parku Bardenas, kde se ukázalo, že se Kadjar přece jen nejlépe cítí na silnici. Prašnou nebo kamenitou cestu ale zvládne bez zadýchání.

S klimatizací za 490.000 Kč

České ceny Renaultu Kadjar v tuto chvíli začínají na částce 489.900 korun za benzinový čtyřválec 1.2 TCe, oficiálně prodej odstartuje 15. června. Za tuto částku zákazník dostane výbavu Zen s dvouzónovou klimatizací, tempomatem, šesti airbagy nebo litými 17palcovými koly.

V září nabídku rozšíří verze Life s nižší cenou a užší výbavou, většina zákazníků ale má podle představitelů automobilky volit stupeň Zen nebo Intens, který nabízí i parkovací senzory vpředu a vzadu, sklopné sedadlo spolujezdce a čalounění kombinující látku s kůží.

Velcí zájemci mohou zakoupit Kadjar v edici Premier. Ta za 729.900 korun nabízí turbodiesel 1.6 dCi, pohon všech kol a opravdu bohatou výbavu. Její součástí je aktivní parkovací asistent, který vůz umí zaparkovat příčně, podélně i diagonálně, sledování mrtvého úhlu nebo panoramatické střešní okno. Pro Česko je vyhrazeno jen 100 vozů z této edice, přičemž k jejich majitelům se dostanou již tento měsíc.

Renault Kadjar – ceny na českém trhu
Motor 1.2 TCe 1.5 dCi 1.5 dCi 1.6 dCi 1.6 dCi 4WD
Zdvihový objem [cm3] 1197 1461 1461 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/2 4/2 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 96/5500 81/4000 81/4000 96/4000 96/4000
Točivý moment [N.m/min] 205/2000 260/1750 250/1750 320/1750 320/1750
Převodovka 6M 6M 6DS 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 192 182 181 190 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,1 11,9 11,7 9,9 10,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,6 3,8 3,8 3,9 4,4
Cena Zen [Kč] 489.900 544.900 589.900 584.900 634.900
Cena Intens [Kč] 554.900 609.900 654.900 649.900 699.000
Cena Bose [Kč] - - - - 749.900
Cena Premium [Kč] - - - - 729.900
David Bureš
Diskuze (132)
18. 6. 2015 17:42
Směr značky R
Renault mám rád, tím se netajím, taky máme v současné době v rodině celkem 3, celkově už 7. Všechny koupeny nové a vyměněny ve 100tis. Za tu dobu u sedmi aut celkový počet poruch 0. A současný směr značky mi dělá radost. Těšil jsem se, že další auto bude jiné (nejspíš Mazda), ale co vidím Espace, chystanou Lagunu a Kadjar, asi zůstanu věrnej. Vždycky se najde blbec, co okomentuje značku renault a sedne do svýho 15 let starýho němce s 750 tisíci, kterej je samozřejmě mnohem lepší, o tom se přece nediskutuje :-) člověk se aspon zasměje...
15. 6. 2015 09:23
Re: VYNIKAJICI pruznost motoru Renault KADJAR 1,2 TCE
Asi tak nějak. Já tento motor mám v GS III a vůbec nemá problém zrychlovat při jízdě nad 100km/h a to i do kopce s naloženým autem. Sám jsem byl překvapen, co ten motor umí. A jízda s tempomatem je vážně zážitek. Krásně zabírá a na otáčkoměru vidím 4000 jen zřídka.
14. 6. 2015 17:19
VYNIKAJICI pruznost motoru Renault KADJAR 1,2 TCE
nevim, na co slapal panic bures, ale na plyn to urcite nebylo, mozna pouze na koberec...kdyz uvadi, ze nad 100km/h vuz zrychleje ztezka-NESMYSL
mohl jsem tento motor spolecne s jinymi v KADJARU testovat spolecne se vsemi myslitelnymi konkurenty na trhu a 1,2 tce jede az prekvapive SKVELE a SVIZNE a zaroven pri NIZKE SPOTREBE.
Tempomat a bures-to je opravdu pripad pro chocholouska-kdo zkusil tempomat v vw group, ford, opel atd a v renaultu-v renaultu si jej zamiluje.
12. 6. 2015 19:31
Re: Renóó,
Akosi často prečítaš niečo, čo nie je napísané...
12. 6. 2015 15:19
Re: LOL
Studuju, i cizi jazyky se ucim, nedavno jsem se se dvema svedkama ucil francouzsky >:-[]