Renault Maxity 150 L3 - Trefa do černého
Francouzské automobilce se spolu s koncernově spřízněným Nissanem povedl husarský kousek. Nový model Maxity-podvozek nabízí nejen obvyklé rozvory 2,5 a 2,9 m, ale také jezevčíkovitou verzi 3,4 m. Tu jsme vybrali na test: celkovou délkou 6,67 m nemá kromě dvojčete Nissanu Cabstar žádného přímého konkurenta.
Menší podvozky s možností valníkové nástavby reprezentuje zejména Ford Transit, jehož největší verze LWB EF s délkou podvozku 4,1 m dovoluje celkovou hmotnost čtyř a čtvrt tuny. Robustnější valníky se pohybují kolem šesti tun. K testovanému vozu je nejblíže Mitsubishi Fuso Canter 5S13 s celkovou hmotností pět a půl tuny.
Za volantem maxity jsme si užili spoustu radosti. Sedadlo řidiče nás přivítalo širokou a pohodlnou náručí, přesný chod řadicí páky šestistupňové převodovky nás nadchl. Její krátké odstupňování přizpůsobené městskému provozu umožňovalo závodění se sportovními osobáky. Pod kabinou se totiž nacházel nejsilnější ze čtyřválců 2,5/80 kW nebo 96 kW a 3,0/110 kW.
Jakmile jsme minuli značku konec obce, vadily nám vysoké otáčky motoru. Šestý rychlostní stupeň po přeřazení z pětky nepřinášel potřebný pokles otáček. Na úrovni povolené rychlosti 80 km/h zůstávalo pod plynovým pedálem ještě hodně volného prostoru vždyť maxity se umí rozparádit až na 139 km/h.
Renault nás nadchl svými jízdními vlastnostmi. V zatáčkách jsme příliš nemuseli ubírat plyn, při otáčení ve slepé ulici přišel vhod velkorysý rejd. Pochvala také patří přesnému řízení.
Drobné nerovnosti a prázdná korba nejsou vroucnými kamarády, záď prázdného nakladačku pak poskakuje. S polovičním zatížením si však maxity vyloženě tyká, což ostatně bývá záměr konstruktérů - stavět podvozky na nejpoužívanější váhu břemen.
Míru pohodlí za volantem nám zpříjemňoval pomocník pro rozjezd do kopce. Renault jej nazývá EHS (Easy Hill Start) a nejedná se pouze o klasické zabrždění a jeho automatické uvolnění po sešlápnutí pedálu plynu. Díky tlačítku vlevo pod volantem bylo možné stanovit rychlost deaktivace brzdy. U maxity nelze přehlédnout ani příznivou cenu.
Technické parametry | |
Motor | přeplňovaný vznětový |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Zdvihový objem | 2953 cm3 |
Největší výkon | 110 kW při 3400 ot./min |
Největší točivý moment | 350 N.m při 1600 ot./min. |
Rozvod ventilů | DOHC |
Pohon | zadní kola |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Celková délka | 6673 m |
Rozvor náprav | 3400 mm |
Rozchod kol vpředu/vzadu | 1570/1492 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1869/2631 kg |
Rozměry nástavby | 4600 x 2100 x 400 mm |
Objem nádrže paliva | 90 l |
Pneu | 195/70 R15 |
Největší rychlost | 139 km/h |
Spotřeba paliva | 10,1 l/100 km |
Celková záruka | 2 roky |
Základní cena bez DPH | 570 000 Kč |
Cena testovaného provedení bez DPH | 650 000 Kč |
Text: Ladislav Černý
Foto: Josef Žáček