Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Trucks odhaluje vývoj nových modelových řad

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost Renault Trucks v červnu představila zcela novou generaci všech svých modelových řad a nyní nabízí pohled pod pokličku jejich vývoje.

V jarních měsících letošního roku společnost Renault Trucks oznámila příchod zásadních novinek do své nabídky a v polovině června odhalila čtveřici modelový řad. Nejmenší z nich je rozvážková řada D, zatímco pro dálkovou dopravu je určena řada T a pro stavebnictví je k dispozici řada C a těžká řada K.

Do projektu vývoje čtyř modelových řad bylo investováno více než 2 miliardy euro a společnost Renault Trucks prováděla nejpřísnější testování v celé své historii. Vývoj nových vozidel probíhal sedm let a první prototypy vyjely již v roce 2008. Od té doby do letošního roku vzniklo 500 zkušebních vozů, s nimiž bylo najeto 10 milionů kilometrů.

Virtuální realita

Součástí první fáze vývoje je počítačová simulace. Ta umožňuje provádět výpočty týkající se souboru komponent vozidla v závislosti na opotřebení, jaké na něm vznikne během jeho provozu v reálných podmínkách, ale také v extrémních situacích. V případě kabin nemusely být vyráběny prototypové nástroje pro kabiny a díky simulacím se mohlo přejít rovnou k předsériové výrobě.

Všechny informace nasbírané pomocí simulace a díky prototypovým jízdám byly využity ve vývojových dílnách společnosti Renault Trucks a rovněž pro potřeby dodavatelů a zaměstnanců v továrnách zahajujících vývoj výrobních postupů s cílem zajistit kvalitu produktu.

Krok za krokem byla definovována každá z 6500 součástí tvořících nákladní vozidlo. Následovala fáze nákresů a koncipování. V této fázi se vývojové týmy ujišťují, že vozidla odpovídají funkci, pro kterou byla vyvinuta, že splňují nároky na kvalitu a že bude zvládnut způsob jejich výroby. Jakmile je koncepce potvrzena, začíná se s navrhováním a výrobou nástrojů sloužících pro její realizaci. Teprve nyní může být zahájena předsériová výroba.

Skutečná vozidla

V roce 2010 opustila továrnu v Bourg-en-Bresse první kompletní vozidla konstruovaná z předsériových dílů. Ta byla podrobena různým typům testů, prováděným nejčastěji ve zkušebním centru v La Valbonne a na zkušebních stavech ve vývojových dílnách.

Jednalo se především o testy odolnosti prováděné na okruhu, kdy se část jízd provádí při rychlosti 90 km/h na rychlostním okruhu, další pak na zkušebních dráhách, čímž jsou simulovány extrémní podmínky vyvolávající silné deformace podvozku a kabiny.

Cílem těchto testů je ověřit prostřednictvím extrémních podmínek použitelnost vozidla za všech okolností. Dojde-li k poruše součástí, jsou tyto prvky inženýry analyzovány, okamžitě modifikovány a znovu testovány za účelem dosažení optimální konečné kvality.

Testy spolehlivosti umožňují podrobit každý prvek vozidla způsobu používání dle konkrétního zákazníka. Podvozek, pneumatické a elektrické obvody a kabina jsou na zkušebních stavech namáhány kroucením a vibracemi. Motory jsou na zkušebních stavech podrobovány dlouhým hodinám zátěžových testů simulujících všechny situace použití motoru na silnici.

Soustava elektronických komponent je testována na speciálně navrženém zkušebním zařízení simulujícím všechny elektronické funkce na palubě vozidla, ale taktéž na podvozku a v motoru.

Vývoj kabiny probíhá nepřetržitě a i ona je testována na zvláštních zkušebních stavech. Pomocí systému válců je kabina podrobena extrémním silám s cílem ověřit její pevnost, schopnost pohlcení nárazu, chování na silnici a v náročných podmínkách a v neposlední řadě i její životnost.

Společnost Renault Trucks navíc provádí zkoušky ve velkém aerodynamickém tunelu. Tyto zkoušky umožňují optimalizovat aerodynamiku a přepracovat některé díly za účelem dosažení lepšího obtékání vzduchu kolem vozu a tím i nižší spotřeby paliva.

Tyto testy na zkušebních stavech představují více než pět milionů hodin ověřování všech součástí vozidla: podvozku, kabiny, motorů, převodovek a elektronických komponent. Všechny funkce jsou ověřovány a operace tisíckrát opakovány s cílem zajistit správné fungování a spolehlivost všech součástí.

V provozu

Současně s tím nová vozidla vyjíždějí na běžné silnice za účelem testování v reálných podmínkách provozu, během něhož jsou ověřovány jejich vlastnosti, jako je například spotřeba paliva, komfort, jízdní vlastnosti, tlumení hluku a vibrací, ale rovněž podmínky života za volantem ve dne i v noci. Celkem je pro zajištění kvality, výkonnosti produktu a jeho spolehlivosti měřeno třicet dva ukazatelů.

Společnost Renault Trucks rovněž provedla řadu sérií testů v extrémních podmínkách při nízkých a vysokých teplotách. Testy při nízkých teplotách probíhaly po tři zimy v Laponsku, kde teplota běžně klesá až na -40°C. Testy při vysokých teplotách byly prováděny po tři léta na jihu Španělska nebo v Ománu, kde teplota běžně dosahuje hodnoty 45°C a při plném vyjasnění až 60°C.

Jakmile byla vyvíjená vozidla schválena projektovým týmem, mohla začít výroba předsériových vozidel určených k předání partnerům z řad zákazníků za účelem provedení posledních testů v reálných podmínkách provozu. Na počátku roku 2012 společnost Renault Trucks takto předala klientům z celého světa padesátku vozidel stavební a dálkové řady.

V souvislosti se spuštěním výroby nové modelové řady investoval Renault Trucks do svých francouzských továren v Lyonu (Rhône), v Bourg-en-Bresse (Ain) a v Blainville-sur-Orne (Calvados) celkem 150 milionů eur.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)