Renault Trucks Optifuel Lab 2 pro nižší spotřebu

 

Společnost Renault Trucks pracuje prostřednictvím konceptu Optifuel Lab 2 na optimalizaci svých vozidel, jejímž cílem je další zvýšení hospodárnosti jejich provozu.

Renault Trucks podobně jako řada dalších evropských výrobců těžkých nákladních vozidlech pro dálkovou dopravu vyvíjí nová řešení, která mají přispět k snižování jejich provozních nákladů. Nejnovějším příspěvkem francouzské automobilky k této problematice je koncept Optifuel Lab 2, navazující ideově na stejnojmenný projekt z roku 2009.

Renault Trucks se prostřednictvím Optifuel Lab 2 zaměřuje na čtyři hlavní oblasti, které jsou více či méně spojeny se spotřebou paliva. Na vývoji a testovacím provozu soupravy tahače s návěsem, jejímž základem je sériový Renault Trucks řady T se vedle samotného výrobce podílí dalších osm partnerů.

První z oblastí na něž se Optifuel Lab 2 zaměřuje jsou různé zdroje energie. K pohonu samotného vozidla sice slouží konveční vznětový motor, ale jeho výkon a točivý moment míří jen na kola. Další pomocné systémy a agregáty od vodního čerpadla, palivového čerpadla, posilovače řízení až po klimatizaci neodebírají výkon motoru, ale mají vlastní zdroje energie.

Prvním z nich je 48 modulů solárních panelů o rozloze 40 m2, umístěných na střeše návěsu. Tyto panely byly vyvinuty přímo Optifuel Lab 2 a na rozdíl od standardních mohou být zakřiveny podle profilu aerodynamicky tvarovaného návěsu a generovat přitom o 30 % více energie než standardní panely.

Další systém pro zisk energie je rekuperace tepla z výfukových plynů na základě Rankinova cyklu. Výzkumu této možnosti výroby elektřiny se Renault Trucks věnuje od roku 2012 a právě teplo z výfukových plynů má být pomocí generátoru integrovaného do turbíny přeměno na elektrickou energii.

Podle dřívějších informací zástupců vývojového týmu se téměř 30 % z plné nádrže paliva ztrácí v podobě tepla ve výfukových plynech. Využití Rankinova cyklu má umožnit získat zpět část energie obsažené v těchto plynech a přeměnit ji na několik kilowattů elektrické energie. V případě těžkých nákladních vozidel pro dálkovou dopravu pak má Rankinův cyklus pomoci ke snížení spotřeby paliva o pět až deset procent.

Jízdní dojmy Renault Trucks T: Velmi snadné

Samozřejmostí a téměř povinností při vývoji vozidel zaměřených na snížení spotřeby paliva jsou úpravy spojené s jejich aerodynamickými vlastnostmi. Nejinak je tomu konceptu Optifuel Lab 2, s důkladně kapotovaným podvozkem tahače i návěsu. Pro dosažení lepšího obtékání vzduchu nad soupravou není střecha návěsu plochá, ale vyboulená od boků ke středů a zároveň plynule klesá k zádi, na níž jsou umístěny 700 mm dlouhé boční deflektory, usměrňující proud vzduchu za vozidlem.

K snížení aerodynamického odporu přispívá i absence rozměrných vnějších zpětných zrcátek. Jejich funkci převzala soustava kamer umístěných v pylonech nad bočními okny kabiny. K dalším prvkům pro vylepšení aerodynamiky patří automatické spoilery nad a pod kabinou, které se vysouvají, resp. zasouvají po překročení rychlosti nad 50 km/h.

V pořadí třetí oblastí, na níž se vývojový tým kolem Optifuel Lab 2 zaměřuje, je snižování valivého odporu. Za tímto účelem je použito originální řešení, které neustále přizpůsobuje hladinu oleje v hnací nápravě podle potřeb pro mazání a chlazení. Dále nechybí pneumatiky s nízkým valivým odporem, vyvinuté společností Michelin speciálně pro tento koncept, které mohou významně přispět ke snížení spotřeby paliva.

Poslední čtvrtou oblastí je řidič. Právě jeho styl jízdy může mít výrazný vliv na konečnou spotřebu paliva. Proto je Optifuel Lab 2 vybaven řadou systémů, které mají řidiči asistovat, mezi něž patří mimo jiné adaptabilní omezovač rychlosti. Ten podle údajů z GPS o profilu trasy vypočítává rychlost, která nemá být překročena pro dosažení optimální spotřeby paliva.

K dalším zajímavostem výbavy patří plynový pedál, který se přizpůsobuje situaci i profilu trasy a podle toho pak nabízí větší nebo menší odpor. Navíc v souvislosti s ním, jsou řidiči prostřednictvím ikon na palubní desce zobrazovány informace o trase od stoupání a klesání až po kruhové objezdy.

Jízdní dojmy: Renault Trucks T - Pohodlí pro řidiče

Renault Trucks Optifuel Lab 2 je v současnosti plně využíváno v testovacím provozu, jehož výsledky včetně úspory pohonných hmot oproti sériovému vozidlu řady T budou zveřejněny v průběhu prvního čtvrtletí roku 2015. Veřejnosti hodlá francouzská značka představit svůj nejnovější projekt prostřednictvím makety vystavené na letošním IAA v Hannoveru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Sbohem? Spochem! Komentář Bohumila Pečinky: Sbohem? Spochem!

V Česku koluje vtip: „Víte, jak se dnes řekne sbohem?…

Dolínkova novela má metru dovolit jezdit bez strojvedoucích Dolínkova novela má metru dovolit jezdit bez strojvedoucích

Na chystané lince pražského metra D možná budou moci…

Nová akvizice Kofoly. Kupuje slovenského výrobce minerální vody Kláštorná Nová akvizice Kofoly. Kupuje slovenského výrobce minerální vody Kláštorná

Nápojářská skupina Kofola kupuje slovenského výrobce…

 
Zdroj: Renault Trucks

Štítky Renault Trucks Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 





 
Něco na léto: Pět tipů na kabriolet do 200.000 korun!

Něco na léto: Pět tipů na kabriolet do 200.000 korun!

Dnes 08:00

Co od ojetin s otevřenou karosérií a cenou do dvou set tisíc čekat? Přinášíme pět modelů, které do uvedené částky bez problémů seženete.




Blesk.cz

Benzin a nafta mírně zlevnily. Nejlevněji natankujete na jihu Čech

Benzin a nafta mírně zlevnily. Nejlevněji…

Průměrné ceny pohonných hmot v Česku za poslední týden mírně klesly. Benzin Natural 95 zlevnil o šest haléřů na…

Dovolenkový ráj vyhlásil válku neukázněným turistům: Tvrdé pokuty za alkohol a rvačky!

Dovolenkový ráj vyhlásil válku neukázněným turistům:…

Místní úřady na oblíbeném španělském ostrově Mallorca vyvěsily plakáty varující před vysokými pokutami za…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Další Češka na cestě do UFC? Není to nereálné, tuší čerstvá šampionka

Další Češka na cestě do UFC? Není to nereálné, tuší…

Ženské MMA je v Čechách na dobré cestě. Po Lucii Pudilové si pozornost stále více získává další skvělá…

 

Reflex.cz

Proč Habsburkové popravili 27 „českých pánů“? A kdo se popravě vyhnul?

Proč Habsburkové popravili 27 „českých pánů“? A kdo…

Staroměstská exekuce neboli poprava 27 českých pánů patří k nejtemnějším událostem v dějinách českých zemí. Byla…

Nejvyšší porodnost v Evropě mají již léta Faerské ostrovy. Důvody jsou velmi originální

Nejvyšší porodnost v Evropě mají již léta Faerské…

Nejvyšší porodnost v Evropě mají již mnoho let Faerské ostrovy, souostroví nacházející se v severním Atlantickém…