Renault Trucks Optifuel Lab 2 pro nižší spotřebu

 

Společnost Renault Trucks pracuje prostřednictvím konceptu Optifuel Lab 2 na optimalizaci svých vozidel, jejímž cílem je další zvýšení hospodárnosti jejich provozu.

Renault Trucks podobně jako řada dalších evropských výrobců těžkých nákladních vozidlech pro dálkovou dopravu vyvíjí nová řešení, která mají přispět k snižování jejich provozních nákladů. Nejnovějším příspěvkem francouzské automobilky k této problematice je koncept Optifuel Lab 2, navazující ideově na stejnojmenný projekt z roku 2009.

Renault Trucks se prostřednictvím Optifuel Lab 2 zaměřuje na čtyři hlavní oblasti, které jsou více či méně spojeny se spotřebou paliva. Na vývoji a testovacím provozu soupravy tahače s návěsem, jejímž základem je sériový Renault Trucks řady T se vedle samotného výrobce podílí dalších osm partnerů.

První z oblastí na něž se Optifuel Lab 2 zaměřuje jsou různé zdroje energie. K pohonu samotného vozidla sice slouží konveční vznětový motor, ale jeho výkon a točivý moment míří jen na kola. Další pomocné systémy a agregáty od vodního čerpadla, palivového čerpadla, posilovače řízení až po klimatizaci neodebírají výkon motoru, ale mají vlastní zdroje energie.

Prvním z nich je 48 modulů solárních panelů o rozloze 40 m2, umístěných na střeše návěsu. Tyto panely byly vyvinuty přímo Optifuel Lab 2 a na rozdíl od standardních mohou být zakřiveny podle profilu aerodynamicky tvarovaného návěsu a generovat přitom o 30 % více energie než standardní panely.

Další systém pro zisk energie je rekuperace tepla z výfukových plynů na základě Rankinova cyklu. Výzkumu této možnosti výroby elektřiny se Renault Trucks věnuje od roku 2012 a právě teplo z výfukových plynů má být pomocí generátoru integrovaného do turbíny přeměno na elektrickou energii.

Podle dřívějších informací zástupců vývojového týmu se téměř 30 % z plné nádrže paliva ztrácí v podobě tepla ve výfukových plynech. Využití Rankinova cyklu má umožnit získat zpět část energie obsažené v těchto plynech a přeměnit ji na několik kilowattů elektrické energie. V případě těžkých nákladních vozidel pro dálkovou dopravu pak má Rankinův cyklus pomoci ke snížení spotřeby paliva o pět až deset procent.

Jízdní dojmy Renault Trucks T: Velmi snadné

Samozřejmostí a téměř povinností při vývoji vozidel zaměřených na snížení spotřeby paliva jsou úpravy spojené s jejich aerodynamickými vlastnostmi. Nejinak je tomu konceptu Optifuel Lab 2, s důkladně kapotovaným podvozkem tahače i návěsu. Pro dosažení lepšího obtékání vzduchu nad soupravou není střecha návěsu plochá, ale vyboulená od boků ke středů a zároveň plynule klesá k zádi, na níž jsou umístěny 700 mm dlouhé boční deflektory, usměrňující proud vzduchu za vozidlem.

K snížení aerodynamického odporu přispívá i absence rozměrných vnějších zpětných zrcátek. Jejich funkci převzala soustava kamer umístěných v pylonech nad bočními okny kabiny. K dalším prvkům pro vylepšení aerodynamiky patří automatické spoilery nad a pod kabinou, které se vysouvají, resp. zasouvají po překročení rychlosti nad 50 km/h.

V pořadí třetí oblastí, na níž se vývojový tým kolem Optifuel Lab 2 zaměřuje, je snižování valivého odporu. Za tímto účelem je použito originální řešení, které neustále přizpůsobuje hladinu oleje v hnací nápravě podle potřeb pro mazání a chlazení. Dále nechybí pneumatiky s nízkým valivým odporem, vyvinuté společností Michelin speciálně pro tento koncept, které mohou významně přispět ke snížení spotřeby paliva.

Poslední čtvrtou oblastí je řidič. Právě jeho styl jízdy může mít výrazný vliv na konečnou spotřebu paliva. Proto je Optifuel Lab 2 vybaven řadou systémů, které mají řidiči asistovat, mezi něž patří mimo jiné adaptabilní omezovač rychlosti. Ten podle údajů z GPS o profilu trasy vypočítává rychlost, která nemá být překročena pro dosažení optimální spotřeby paliva.

K dalším zajímavostem výbavy patří plynový pedál, který se přizpůsobuje situaci i profilu trasy a podle toho pak nabízí větší nebo menší odpor. Navíc v souvislosti s ním, jsou řidiči prostřednictvím ikon na palubní desce zobrazovány informace o trase od stoupání a klesání až po kruhové objezdy.

Jízdní dojmy: Renault Trucks T - Pohodlí pro řidiče

Renault Trucks Optifuel Lab 2 je v současnosti plně využíváno v testovacím provozu, jehož výsledky včetně úspory pohonných hmot oproti sériovému vozidlu řady T budou zveřejněny v průběhu prvního čtvrtletí roku 2015. Veřejnosti hodlá francouzská značka představit svůj nejnovější projekt prostřednictvím makety vystavené na letošním IAA v Hannoveru.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Britská policie obvinila údajného pachatele z pumového útoku v metru Britská policie obvinila údajného pachatele z pumového útoku v metru

Pumový útok v londýnském metru má pokračování. Britská…

Orbán: Evropská komise? Její přístup k polské vládě připomíná inkvizici Orbán: Evropská komise? Její přístup k polské vládě připomíná inkvizici

Maďarský premiér Viktor Orbán  ve Varšavě přirovnal…

Reakce KLDR na Trumpova slova? Test rakety s jadernou hlavicí, obává se Japonsko Reakce KLDR na Trumpova slova? Test rakety s jadernou hlavicí, obává se Japonsko

Severní Korea možná připravuje test rakety s jadernou…

 
Zdroj: Renault Trucks

Štítky Renault Trucks Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

 





 
Unikátní záběry z dronu: Auta zpustošená hurikánem mají azyl na závodních oválech

Unikátní záběry z dronu: Auta zpustošená hurikánem mají azyl na závodních oválech

Dnes 14:51

Hurikán Harvey je již několik dní minulostí, avšak jeho následky se budou sčítat ještě dlouhé měsíce.




Blesk.cz

Unikátní muzeum v Čechách pod Kosířem: Poseďte v lavici z Obecné školy!

Unikátní muzeum v Čechách pod Kosířem: Poseďte v…

Kukyho auto, vlk ze Tří bratří či lavice jako v Obecné škole. A také psací stroj, na kterém tvořil Zdeněk…

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Rozhodli jste se pořídit si koťátko? Na jeho příchod do rodiny se musíte řádně připravit. Poradíme, jak se o…

 

iSport.cz

ONLINE: Laver Cup začal výhrou Čiliče, v akci je obr Isner

ONLINE: Laver Cup začal výhrou Čiliče, v akci je obr Isner

Marin Čilič se stal prvním vítězem v premiérovém ročníku Laver Cupu. Chorvat zdolal v pražské O2 areně Američana…

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy hráčů, přidali se i v Česku

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy…

V přepočtu 130 tisíc korun měsíčně si vydělá nejlépe placený hráč slovenského extraligového celku ze Žiliny.…

 

Reflex.cz

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích chybí děti

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích…

Při pohybu Prahou, na který nemám mimo období dovolené čas, jsem zaznamenal zajímavý úkaz. Nejsou děti. Ulice…

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k níž není zapotřebí návod

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k…

V Roztokách u Prahy v neděli 17. září ožil tajuplný divadelní a výtvarný svět. Návštěvníky všeho věku láká na…