Renault Trucks Optifuel Lab 2 pro nižší spotřebu

 

Společnost Renault Trucks pracuje prostřednictvím konceptu Optifuel Lab 2 na optimalizaci svých vozidel, jejímž cílem je další zvýšení hospodárnosti jejich provozu.

Renault Trucks podobně jako řada dalších evropských výrobců těžkých nákladních vozidlech pro dálkovou dopravu vyvíjí nová řešení, která mají přispět k snižování jejich provozních nákladů. Nejnovějším příspěvkem francouzské automobilky k této problematice je koncept Optifuel Lab 2, navazující ideově na stejnojmenný projekt z roku 2009.

Renault Trucks se prostřednictvím Optifuel Lab 2 zaměřuje na čtyři hlavní oblasti, které jsou více či méně spojeny se spotřebou paliva. Na vývoji a testovacím provozu soupravy tahače s návěsem, jejímž základem je sériový Renault Trucks řady T se vedle samotného výrobce podílí dalších osm partnerů.

První z oblastí na něž se Optifuel Lab 2 zaměřuje jsou různé zdroje energie. K pohonu samotného vozidla sice slouží konveční vznětový motor, ale jeho výkon a točivý moment míří jen na kola. Další pomocné systémy a agregáty od vodního čerpadla, palivového čerpadla, posilovače řízení až po klimatizaci neodebírají výkon motoru, ale mají vlastní zdroje energie.

Prvním z nich je 48 modulů solárních panelů o rozloze 40 m2, umístěných na střeše návěsu. Tyto panely byly vyvinuty přímo Optifuel Lab 2 a na rozdíl od standardních mohou být zakřiveny podle profilu aerodynamicky tvarovaného návěsu a generovat přitom o 30 % více energie než standardní panely.

Další systém pro zisk energie je rekuperace tepla z výfukových plynů na základě Rankinova cyklu. Výzkumu této možnosti výroby elektřiny se Renault Trucks věnuje od roku 2012 a právě teplo z výfukových plynů má být pomocí generátoru integrovaného do turbíny přeměno na elektrickou energii.

Podle dřívějších informací zástupců vývojového týmu se téměř 30 % z plné nádrže paliva ztrácí v podobě tepla ve výfukových plynech. Využití Rankinova cyklu má umožnit získat zpět část energie obsažené v těchto plynech a přeměnit ji na několik kilowattů elektrické energie. V případě těžkých nákladních vozidel pro dálkovou dopravu pak má Rankinův cyklus pomoci ke snížení spotřeby paliva o pět až deset procent.

Jízdní dojmy Renault Trucks T: Velmi snadné

Samozřejmostí a téměř povinností při vývoji vozidel zaměřených na snížení spotřeby paliva jsou úpravy spojené s jejich aerodynamickými vlastnostmi. Nejinak je tomu konceptu Optifuel Lab 2, s důkladně kapotovaným podvozkem tahače i návěsu. Pro dosažení lepšího obtékání vzduchu nad soupravou není střecha návěsu plochá, ale vyboulená od boků ke středů a zároveň plynule klesá k zádi, na níž jsou umístěny 700 mm dlouhé boční deflektory, usměrňující proud vzduchu za vozidlem.

K snížení aerodynamického odporu přispívá i absence rozměrných vnějších zpětných zrcátek. Jejich funkci převzala soustava kamer umístěných v pylonech nad bočními okny kabiny. K dalším prvkům pro vylepšení aerodynamiky patří automatické spoilery nad a pod kabinou, které se vysouvají, resp. zasouvají po překročení rychlosti nad 50 km/h.

V pořadí třetí oblastí, na níž se vývojový tým kolem Optifuel Lab 2 zaměřuje, je snižování valivého odporu. Za tímto účelem je použito originální řešení, které neustále přizpůsobuje hladinu oleje v hnací nápravě podle potřeb pro mazání a chlazení. Dále nechybí pneumatiky s nízkým valivým odporem, vyvinuté společností Michelin speciálně pro tento koncept, které mohou významně přispět ke snížení spotřeby paliva.

Poslední čtvrtou oblastí je řidič. Právě jeho styl jízdy může mít výrazný vliv na konečnou spotřebu paliva. Proto je Optifuel Lab 2 vybaven řadou systémů, které mají řidiči asistovat, mezi něž patří mimo jiné adaptabilní omezovač rychlosti. Ten podle údajů z GPS o profilu trasy vypočítává rychlost, která nemá být překročena pro dosažení optimální spotřeby paliva.

K dalším zajímavostem výbavy patří plynový pedál, který se přizpůsobuje situaci i profilu trasy a podle toho pak nabízí větší nebo menší odpor. Navíc v souvislosti s ním, jsou řidiči prostřednictvím ikon na palubní desce zobrazovány informace o trase od stoupání a klesání až po kruhové objezdy.

Jízdní dojmy: Renault Trucks T - Pohodlí pro řidiče

Renault Trucks Optifuel Lab 2 je v současnosti plně využíváno v testovacím provozu, jehož výsledky včetně úspory pohonných hmot oproti sériovému vozidlu řady T budou zveřejněny v průběhu prvního čtvrtletí roku 2015. Veřejnosti hodlá francouzská značka představit svůj nejnovější projekt prostřednictvím makety vystavené na letošním IAA v Hannoveru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
Zdroj: Renault Trucks

Štítky Renault Trucks Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…