reklama


Renault Trucks Optifuel Lab 2 pro nižší spotřebu

 

Společnost Renault Trucks pracuje prostřednictvím konceptu Optifuel Lab 2 na optimalizaci svých vozidel, jejímž cílem je další zvýšení hospodárnosti jejich provozu.

Renault Trucks podobně jako řada dalších evropských výrobců těžkých nákladních vozidlech pro dálkovou dopravu vyvíjí nová řešení, která mají přispět k snižování jejich provozních nákladů. Nejnovějším příspěvkem francouzské automobilky k této problematice je koncept Optifuel Lab 2, navazující ideově na stejnojmenný projekt z roku 2009.

Renault Trucks se prostřednictvím Optifuel Lab 2 zaměřuje na čtyři hlavní oblasti, které jsou více či méně spojeny se spotřebou paliva. Na vývoji a testovacím provozu soupravy tahače s návěsem, jejímž základem je sériový Renault Trucks řady T se vedle samotného výrobce podílí dalších osm partnerů.

První z oblastí na něž se Optifuel Lab 2 zaměřuje jsou různé zdroje energie. K pohonu samotného vozidla sice slouží konveční vznětový motor, ale jeho výkon a točivý moment míří jen na kola. Další pomocné systémy a agregáty od vodního čerpadla, palivového čerpadla, posilovače řízení až po klimatizaci neodebírají výkon motoru, ale mají vlastní zdroje energie.

Prvním z nich je 48 modulů solárních panelů o rozloze 40 m2, umístěných na střeše návěsu. Tyto panely byly vyvinuty přímo Optifuel Lab 2 a na rozdíl od standardních mohou být zakřiveny podle profilu aerodynamicky tvarovaného návěsu a generovat přitom o 30 % více energie než standardní panely.

Další systém pro zisk energie je rekuperace tepla z výfukových plynů na základě Rankinova cyklu. Výzkumu této možnosti výroby elektřiny se Renault Trucks věnuje od roku 2012 a právě teplo z výfukových plynů má být pomocí generátoru integrovaného do turbíny přeměno na elektrickou energii.

Podle dřívějších informací zástupců vývojového týmu se téměř 30 % z plné nádrže paliva ztrácí v podobě tepla ve výfukových plynech. Využití Rankinova cyklu má umožnit získat zpět část energie obsažené v těchto plynech a přeměnit ji na několik kilowattů elektrické energie. V případě těžkých nákladních vozidel pro dálkovou dopravu pak má Rankinův cyklus pomoci ke snížení spotřeby paliva o pět až deset procent.

Jízdní dojmy Renault Trucks T: Velmi snadné

Samozřejmostí a téměř povinností při vývoji vozidel zaměřených na snížení spotřeby paliva jsou úpravy spojené s jejich aerodynamickými vlastnostmi. Nejinak je tomu konceptu Optifuel Lab 2, s důkladně kapotovaným podvozkem tahače i návěsu. Pro dosažení lepšího obtékání vzduchu nad soupravou není střecha návěsu plochá, ale vyboulená od boků ke středů a zároveň plynule klesá k zádi, na níž jsou umístěny 700 mm dlouhé boční deflektory, usměrňující proud vzduchu za vozidlem.

K snížení aerodynamického odporu přispívá i absence rozměrných vnějších zpětných zrcátek. Jejich funkci převzala soustava kamer umístěných v pylonech nad bočními okny kabiny. K dalším prvkům pro vylepšení aerodynamiky patří automatické spoilery nad a pod kabinou, které se vysouvají, resp. zasouvají po překročení rychlosti nad 50 km/h.

V pořadí třetí oblastí, na níž se vývojový tým kolem Optifuel Lab 2 zaměřuje, je snižování valivého odporu. Za tímto účelem je použito originální řešení, které neustále přizpůsobuje hladinu oleje v hnací nápravě podle potřeb pro mazání a chlazení. Dále nechybí pneumatiky s nízkým valivým odporem, vyvinuté společností Michelin speciálně pro tento koncept, které mohou významně přispět ke snížení spotřeby paliva.

Poslední čtvrtou oblastí je řidič. Právě jeho styl jízdy může mít výrazný vliv na konečnou spotřebu paliva. Proto je Optifuel Lab 2 vybaven řadou systémů, které mají řidiči asistovat, mezi něž patří mimo jiné adaptabilní omezovač rychlosti. Ten podle údajů z GPS o profilu trasy vypočítává rychlost, která nemá být překročena pro dosažení optimální spotřeby paliva.

K dalším zajímavostem výbavy patří plynový pedál, který se přizpůsobuje situaci i profilu trasy a podle toho pak nabízí větší nebo menší odpor. Navíc v souvislosti s ním, jsou řidiči prostřednictvím ikon na palubní desce zobrazovány informace o trase od stoupání a klesání až po kruhové objezdy.

Jízdní dojmy: Renault Trucks T - Pohodlí pro řidiče

Renault Trucks Optifuel Lab 2 je v současnosti plně využíváno v testovacím provozu, jehož výsledky včetně úspory pohonných hmot oproti sériovému vozidlu řady T budou zveřejněny v průběhu prvního čtvrtletí roku 2015. Veřejnosti hodlá francouzská značka představit svůj nejnovější projekt prostřednictvím makety vystavené na letošním IAA v Hannoveru.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
Zdroj: Renault Trucks
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama