12.9. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Rozhovor: Filip si letěl do USA splnit sen, přivezl Ford Mustang Fastback 1968

 

Filip Fukal je mladý muž z východu Moravy, který našel zalíbení v americké legendě, Fordu Mustang. Jeho cesta za vysněným vozem však byla trnitá. Nakonec jej objevil až v Severní Americe.

Jak se u tebe láska k Mustangům vůbec objevila? Čím tě vůz uhranul?

Měl jsem vždy sklon k americkým autům, líbily se mi velké motory, ten zvuk, a podobně. Zlom však nastal, když mi známý s Mustangem dal klíče a řekl, ať se jdu projet. To mě ohromilo, to byl ten první impulz. A pak samozřejmě filmy – 60 sekund, Bullitův případ a podobné, kde sehrál Mustang v podstatě hlavní roli.

Zajímal ses o auta již předtím?

Ano, auta se mi líbila vždycky, chtěl jsem dělat mechanika a motat se kolem aut. Ale nakonec se to vše změnilo a zjistil jsem, že to může být spíš koníček pro zábavu ve volném čase.

Jak vypadala tvá cesta k tomuto nádhernému stroji?

Po Mustangu jsem toužil dlouho, nakonec jsem si koupil čtvrtou generaci, osmiválec s manuálním řazením. Tehdy jsem si mysle, že mám všechno, po čem jsem kdy toužil. Jenže postupem času jsem začal cítit, že to vlastně není ten klasický Mustang, ta legenda. Moje auto bylo skvělé, ale byla to tak trochu náhražka, začal jsem se tedy dívat po klasice. Problém byl v tom, že ceny modelu, který jsem chtěl, byly někde jinde. Já chtěl jedině Mustang Fastback z roku 1968. Začal jsem tedy hledat po celé Evropě, hledal jsem přes dva roky, díval jsem se do Německa, Holandska, Británie. Ale nebylo to reálné, ceny byly vyšší, než jsem byl schopen zaplatit. To mě donutilo podívat se do rodiště vozu, do USA.

Řekl jsem si, že mi nevadí, když to bude nepojízdný kus, že na něm začnu dělat a sám si ho doladím v garáži, zrenovuji a postupem času dodělám. Hledal jsem na internetu, ale narazil jsem vždy na stejný problém. Tamní prodejci mi vůz chtěli zarezervovat, ovšem požadovali polovinu peněz předem, což se mi nelíbilo. Byl jsem ochoten poslat rozumnou zálohu, na tu ale nikdo nepřistoupil.

Domluvil jsem se tedy s mým kamarádem Štěpánem Frankem, který má servis v Tlumačově, že si uděláme dovolenou v USA. Zjistíme více informací na místě a pokud se na nás usměje štěstí, přivezeme individuálně můj vysněný stroj. Zároveň jsme chtěli získat praktické informace pro případný další dovoz vozů podobným stylem. V té době ale nebylo dobré období a vozy byly v Americe dosti drahé, i třeba kvůli kurzu dolaru či přepravě.

Po týdnu hledání jsme však našli toho „mého“ Mustanga, nacházel se jen třicet mil od nás, zalíbil se mi na první pohled a byl dokonce plně pojízdný, a tak jsem jej bez váhání koupil. Trochu problém nastal při vybírání peněz z banky, ale nakonec se to povedlo, auto mě stálo osmnáct tisíc dolarů.

A co přeprava do Evropy?

Našli jsme společnost, která přepravuje auta, a to přímo z New Jersey, kde jsme byli. Vůz dovezli do Brém za perfektní cenu. Nejdřív jsme však s Mustangem najeli ještě krásných patnáct set kilometrů po USA v rámci naší dovolené, a to byla paráda! Odletěli jsme zpět domů a auto cestovalo do Německa. Pak přišla druhá fáze, kdy jsme museli řešit celní věci a odtáhnutí vozu z Brém na Moravu. Našli jsme naštěstí společnost, která to vše vyřešila a navíc nám ušetřila hodně peněz, protože se zjistilo, že vůz může být proclen jako věc historické hodnoty a ne automobil.

V lednu 2013 mi Mustang přistál u dveří v Otrokovicích. Trochu jsem se bál, jak bude vůz po cestě v kontejneru vypadat, ale naštěstí se to na něm nijak nepodepsalo.

Můžeš nám svého Forda detailněji popsat?

Je to Mustang Fastback z roku 1968, tedy první generace, má motor 302 cui, což znamená téměř pětilitrový osmiválec, který spolupracuje s třístupňovým automatem. Pro mě osobně úplně nejklasičtější Mustang.

Co se od té doby dělo? Prošel vůz nějakou renovací?

Ano, ačkoliv byl plně pojízdný, stejně bylo nutné mnoho věcí opravit. Nyní je hotová první část renovace, auto je schopné spolehlivě jezdit, mechanicky je zcela v pořádku, ale celkově se ještě nejedná o výstavní kus. Jednoduše má své mouchy.

Problém byl kupříkladu s únikem kapalin či opotřebovaným interiérem, takže jsme se do toho pustili. Menší věci jsem si dělal sám, s těmi většími mi pomohl Štěpán. Původní plán bylo opravit to nejnutnější. No... Nakonec se rozebral celý interiér, dělal se motor, brzdy, řízení, servo, a tak dále.

Co přihlášení takovéhoto stroje, objevil se nějaký problém?

Po dodělání první části renovace jsme se pokusili auto přihlásit na veteránské značky. Technici nám ale řekli, že tento Mustang není žádný výstavní kus. Chtěli, aby to bylo dokonalé, kupříkladu přední světla jsem měl rozdílných značek, což se jim nelíbilo. Přitom jinak byly zcela totožné. Udělal jsem si tedy seznam, co je potřeba doladit. Nakonec přijel pán z Prahy a ten mi veteránskou atestaci dal. Viděl totiž, že se na autě průběžně pracuje a je snaha jej dát do co nejlepšího, tedy původního stavu.

Jaké jsou plány s vozem do budoucna?

Určitě rozebrat do šroubku a udělat kompletní renovaci karoserie, která je již velmi nákladná. To je zatím dlouhodobější plán. Nyní je vůz běžně pojízdný a připravený na víkendové výlety.

Ukázal ses již s autem na některém srazu?

Zatím pouze na jednom malém. Ten velký nedaleko Pardubic jsem nestihl, nicméně rozhodně ještě plánuji se s vozem někde ukázat. Musím zjistit, co vše vychytat na delší cestu.

Dají se vůbec na takovéhoto veterána sehnat náhradní díly?

Naštěstí lze vše pořídit zcela bez problémů, na auto je k dispozici každý šroubek. Otázkou je cena dílů. U nás jsou některé částky dosti přestřelené, když však člověk využije kontaktů a internetu, dá se sehnat mnoho věcí za velmi rozumné ceny. Kupříkladu cena servořízení je v Česku zhruba čtyřnásobná oproti zahraničí. Firma mi jej nabídla za čtrnáct tisíc, já jej sehnal i s dopravou za tři. Kolikrát jsou díly levnější než na většinu evropských aut. Jejich hledání je však náročné. Zajímavostí je, že když jsme potřebovali rychle vyměnit brzdy, chyběla nám rozbočka brzdové kapaliny. Zjistilo se ale, že je úplně stejná jako na Škodě Favorit!

Co plánuješ dále? Máš ještě nějaký další automobilový sen?

Fastback 1968 byl můj životní sen, který jsem si splnil, a teď jej chci jen doladit do dokonalého stavu. Do sbírky bych však ještě rád získal model z roku 1969, který je již značně předělaný. Má ostřejší tvary, tedy styl spíše sedmdesátých let.

Ford Mustang Fastback 5.0 V8: První jízdní dojmy

Mnoho lidí by si podobného Mustanga chtělo dovézt také, co bys jim poradil a na co si mají dávat pozor?

Je toho hodně, pokud si chce člověk řešit vše sám, měl by si nejdřív vše pořádně nastudovat a zmapovat situaci na trhu. Za stejnou cenu se dá najít vrak i slušný kus. Možná bych doporučil klidně chvíli počkat, našetřit více peněz, pokud má člověk omezený rozpočet, a pak koupit co nejlepší vůz. Vyřeší to mnoho problémů. Často je jednodušší rovněž využít služeb specializovaných firem, které umí jednotlivé Mustangy spolehlivě prověřit.

Foto: Marek Machálek

Spolupracujeme s TipCars.com
Softwarová firma Kaspersky žaluje vládu USA kvůli zákazu antivirového programu Softwarová firma Kaspersky žaluje vládu USA kvůli zákazu antivirového programu

Ruský výrobce antivirového softwaru Kaspersky Lab podal…

Trump v nové bezpečnostní strategii líčí Rusko jako podvratný živel Trump v nové bezpečnostní strategii líčí Rusko jako podvratný živel

Rusko zasahuje do vnitropolitických záležitostí zemí po…

Washington a Rada bezpečnosti OSN se kvůli Jeruzalému neshodnou Washington a Rada bezpečnosti OSN se kvůli Jeruzalému neshodnou

Spojené státy vetovaly rezoluci Rady bezpečnosti OSN,…

Bitcoin se dere do nejvyšší politiky. Francouzi o něm chtějí jednat na G20 Bitcoin se dere do nejvyšší politiky. Francouzi o něm chtějí jednat na G20

Francouzský ministr financí, Bruno Le Maire chce…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Jak využít díly z Fordu Mustang? Udělejte z nich luxusní hodinky... Jak využít díly z Fordu Mustang? Udělejte z nich luxusní hodinky...

Ford Mustang ve své první generaci představuje jeden z…

Ford Mustang Bullitt má přeci jen dorazit v nové podobě Ford Mustang Bullitt má přeci jen dorazit v nové podobě

V roce 1968 byl do kin uveden film Bullitt. Ten prakticky…

 



 



Blesk.cz

Víc vojáků i kvalitní boty: Šlechtová představila svoje plány s ministerstvem obrany

Víc vojáků i kvalitní boty: Šlechtová představila…

Na výstroj vojáků a technické vybavení armády se během svého funkčního období zaměří ministryně obrany Karla…

Zavřené obchody o svátcích? Víme, kdy si můžete o Vánocích nakoupit

Zavřené obchody o svátcích? Víme, kdy si můžete o…

Na Vánoce by se měli Češi předzásobit. Díky zákonu totiž zůstanou po několik dnů obchody s prodejní plochou nad…

 

iSport.cz

Motor doma poprvé v sezoně padl! Do čela jde po výhře 6:0 Energie

Motor doma poprvé v sezoně padl! Do čela jde po…

Hokejisté Karlových Varů zvítězili v 31. kole první ligy v Benátkách nad Jizerou 6:0 a díky lepšímu skóre se…

Náhrada, pokud odejde Trpišovský? Na radaru Liberce je i Holoubek

Náhrada, pokud odejde Trpišovský? Na radaru Liberce…

Jak informoval deník Sport již v pátek, David Holoubek se na doporučení ocitl na seznamu vytipovaných trenérů…

 

Reflex.cz

První Češka na Dakaru: Chlapi nesou těžce, když je předjede culík, ale já si to užívám

První Češka na Dakaru: Chlapi nesou těžce, když je…

Pouštními dunami v Maroku se řítí čtyřkolka. Od kol odlétávají mračna písku. Stroj skáče a klesá po…

Femme fatale Anita Pallenbergová: Krásná blondýna, která si pohrávala s drogami a s Rolling Stones

Femme fatale Anita Pallenbergová: Krásná blondýna,…

Exkluzívní blondýna, o níž se říkalo, že je šestým členem britské skupiny Rolling Stones. Přitom na nic nehrála…