12.9. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Rozhovor: Filip si letěl do USA splnit sen, přivezl Ford Mustang Fastback 1968

 

Filip Fukal je mladý muž z východu Moravy, který našel zalíbení v americké legendě, Fordu Mustang. Jeho cesta za vysněným vozem však byla trnitá. Nakonec jej objevil až v Severní Americe.

Jak se u tebe láska k Mustangům vůbec objevila? Čím tě vůz uhranul?

Měl jsem vždy sklon k americkým autům, líbily se mi velké motory, ten zvuk, a podobně. Zlom však nastal, když mi známý s Mustangem dal klíče a řekl, ať se jdu projet. To mě ohromilo, to byl ten první impulz. A pak samozřejmě filmy – 60 sekund, Bullitův případ a podobné, kde sehrál Mustang v podstatě hlavní roli.

Zajímal ses o auta již předtím?

Ano, auta se mi líbila vždycky, chtěl jsem dělat mechanika a motat se kolem aut. Ale nakonec se to vše změnilo a zjistil jsem, že to může být spíš koníček pro zábavu ve volném čase.

Jak vypadala tvá cesta k tomuto nádhernému stroji?

Po Mustangu jsem toužil dlouho, nakonec jsem si koupil čtvrtou generaci, osmiválec s manuálním řazením. Tehdy jsem si mysle, že mám všechno, po čem jsem kdy toužil. Jenže postupem času jsem začal cítit, že to vlastně není ten klasický Mustang, ta legenda. Moje auto bylo skvělé, ale byla to tak trochu náhražka, začal jsem se tedy dívat po klasice. Problém byl v tom, že ceny modelu, který jsem chtěl, byly někde jinde. Já chtěl jedině Mustang Fastback z roku 1968. Začal jsem tedy hledat po celé Evropě, hledal jsem přes dva roky, díval jsem se do Německa, Holandska, Británie. Ale nebylo to reálné, ceny byly vyšší, než jsem byl schopen zaplatit. To mě donutilo podívat se do rodiště vozu, do USA.

Řekl jsem si, že mi nevadí, když to bude nepojízdný kus, že na něm začnu dělat a sám si ho doladím v garáži, zrenovuji a postupem času dodělám. Hledal jsem na internetu, ale narazil jsem vždy na stejný problém. Tamní prodejci mi vůz chtěli zarezervovat, ovšem požadovali polovinu peněz předem, což se mi nelíbilo. Byl jsem ochoten poslat rozumnou zálohu, na tu ale nikdo nepřistoupil.

Domluvil jsem se tedy s mým kamarádem Štěpánem Frankem, který má servis v Tlumačově, že si uděláme dovolenou v USA. Zjistíme více informací na místě a pokud se na nás usměje štěstí, přivezeme individuálně můj vysněný stroj. Zároveň jsme chtěli získat praktické informace pro případný další dovoz vozů podobným stylem. V té době ale nebylo dobré období a vozy byly v Americe dosti drahé, i třeba kvůli kurzu dolaru či přepravě.

Po týdnu hledání jsme však našli toho „mého“ Mustanga, nacházel se jen třicet mil od nás, zalíbil se mi na první pohled a byl dokonce plně pojízdný, a tak jsem jej bez váhání koupil. Trochu problém nastal při vybírání peněz z banky, ale nakonec se to povedlo, auto mě stálo osmnáct tisíc dolarů.

A co přeprava do Evropy?

Našli jsme společnost, která přepravuje auta, a to přímo z New Jersey, kde jsme byli. Vůz dovezli do Brém za perfektní cenu. Nejdřív jsme však s Mustangem najeli ještě krásných patnáct set kilometrů po USA v rámci naší dovolené, a to byla paráda! Odletěli jsme zpět domů a auto cestovalo do Německa. Pak přišla druhá fáze, kdy jsme museli řešit celní věci a odtáhnutí vozu z Brém na Moravu. Našli jsme naštěstí společnost, která to vše vyřešila a navíc nám ušetřila hodně peněz, protože se zjistilo, že vůz může být proclen jako věc historické hodnoty a ne automobil.

V lednu 2013 mi Mustang přistál u dveří v Otrokovicích. Trochu jsem se bál, jak bude vůz po cestě v kontejneru vypadat, ale naštěstí se to na něm nijak nepodepsalo.

Můžeš nám svého Forda detailněji popsat?

Je to Mustang Fastback z roku 1968, tedy první generace, má motor 302 cui, což znamená téměř pětilitrový osmiválec, který spolupracuje s třístupňovým automatem. Pro mě osobně úplně nejklasičtější Mustang.

Co se od té doby dělo? Prošel vůz nějakou renovací?

Ano, ačkoliv byl plně pojízdný, stejně bylo nutné mnoho věcí opravit. Nyní je hotová první část renovace, auto je schopné spolehlivě jezdit, mechanicky je zcela v pořádku, ale celkově se ještě nejedná o výstavní kus. Jednoduše má své mouchy.

Problém byl kupříkladu s únikem kapalin či opotřebovaným interiérem, takže jsme se do toho pustili. Menší věci jsem si dělal sám, s těmi většími mi pomohl Štěpán. Původní plán bylo opravit to nejnutnější. No... Nakonec se rozebral celý interiér, dělal se motor, brzdy, řízení, servo, a tak dále.

Co přihlášení takovéhoto stroje, objevil se nějaký problém?

Po dodělání první části renovace jsme se pokusili auto přihlásit na veteránské značky. Technici nám ale řekli, že tento Mustang není žádný výstavní kus. Chtěli, aby to bylo dokonalé, kupříkladu přední světla jsem měl rozdílných značek, což se jim nelíbilo. Přitom jinak byly zcela totožné. Udělal jsem si tedy seznam, co je potřeba doladit. Nakonec přijel pán z Prahy a ten mi veteránskou atestaci dal. Viděl totiž, že se na autě průběžně pracuje a je snaha jej dát do co nejlepšího, tedy původního stavu.

Jaké jsou plány s vozem do budoucna?

Určitě rozebrat do šroubku a udělat kompletní renovaci karoserie, která je již velmi nákladná. To je zatím dlouhodobější plán. Nyní je vůz běžně pojízdný a připravený na víkendové výlety.

Ukázal ses již s autem na některém srazu?

Zatím pouze na jednom malém. Ten velký nedaleko Pardubic jsem nestihl, nicméně rozhodně ještě plánuji se s vozem někde ukázat. Musím zjistit, co vše vychytat na delší cestu.

Dají se vůbec na takovéhoto veterána sehnat náhradní díly?

Naštěstí lze vše pořídit zcela bez problémů, na auto je k dispozici každý šroubek. Otázkou je cena dílů. U nás jsou některé částky dosti přestřelené, když však člověk využije kontaktů a internetu, dá se sehnat mnoho věcí za velmi rozumné ceny. Kupříkladu cena servořízení je v Česku zhruba čtyřnásobná oproti zahraničí. Firma mi jej nabídla za čtrnáct tisíc, já jej sehnal i s dopravou za tři. Kolikrát jsou díly levnější než na většinu evropských aut. Jejich hledání je však náročné. Zajímavostí je, že když jsme potřebovali rychle vyměnit brzdy, chyběla nám rozbočka brzdové kapaliny. Zjistilo se ale, že je úplně stejná jako na Škodě Favorit!

Co plánuješ dále? Máš ještě nějaký další automobilový sen?

Fastback 1968 byl můj životní sen, který jsem si splnil, a teď jej chci jen doladit do dokonalého stavu. Do sbírky bych však ještě rád získal model z roku 1969, který je již značně předělaný. Má ostřejší tvary, tedy styl spíše sedmdesátých let.

Ford Mustang Fastback 5.0 V8: První jízdní dojmy

Mnoho lidí by si podobného Mustanga chtělo dovézt také, co bys jim poradil a na co si mají dávat pozor?

Je toho hodně, pokud si chce člověk řešit vše sám, měl by si nejdřív vše pořádně nastudovat a zmapovat situaci na trhu. Za stejnou cenu se dá najít vrak i slušný kus. Možná bych doporučil klidně chvíli počkat, našetřit více peněz, pokud má člověk omezený rozpočet, a pak koupit co nejlepší vůz. Vyřeší to mnoho problémů. Často je jednodušší rovněž využít služeb specializovaných firem, které umí jednotlivé Mustangy spolehlivě prověřit.

Foto: Marek Machálek

Spolupracujeme s TipCars.com
Hospodaření Procter & Gamble překonalo očekávání, vzrostly tržby i zisk Hospodaření Procter & Gamble překonalo očekávání, vzrostly tržby i zisk

Americký výrobce spotřebního zboží Procter & Gamble…

Nový polský zákon o Nejvyšším soudu narazil u Evropského soudního dvora Nový polský zákon o Nejvyšším soudu narazil u Evropského soudního dvora

Evropský soudní dvůr vydal příkaz ke zmrazení uplatňování…

V Česku vidíme velký potenciál, říká italský šperkař Massimo Gismondi V Česku vidíme velký potenciál, říká italský šperkař Massimo Gismondi

Předávání rodinných firem a zakládání tradic je v Česku…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 



Ford Mustang GT 2+2 Fastback od Revology Cars jen vypadá jako z roku 1968 Ford Mustang GT 2+2 Fastback od Revology Cars jen vypadá jako z roku 1968

Floridská společnost Revology Cars rozšiřuje svou nabídku…

Chcete vyhrát klasický i nejnovější Ford Mustang Bullitt? Zahrajte si o ně! Chcete vyhrát klasický i nejnovější Ford Mustang Bullitt? Zahrajte si o ně!

Atraktivní cenou v loterii Dream Giveaway, jejíž výtěžek…

 



 
Foto a video: Red Bull pálil gumy ve dvousetmetrové výšce

Red Bull pálil gumy ve dvousetmetrové výšce

Dnes 13:54

David Coulthard předvedl ve voze Red Bullu několik donuts a to na hodně netradičním místě.




Blesk.cz

Rozrušená Anička Slováčková: Strach z rakoviny! Jaký je ortel lékařů?

Rozrušená Anička Slováčková: Strach z rakoviny! Jaký…

Někdejší hvězdu show Tvoje tvář má známý hlas Annu Slováčkovou (23) svíral v posledních dnech velký strach.…

Řepka s Kristelovou: Útok na přestupkovou komisi! „Došlápnu si na tebe!

Řepka s Kristelovou: Útok na přestupkovou komisi!…

Kateřina Kristelová (38) a Tomáš Řepka (44) se nezastaví před ničím! Poté, co byli oba - zatím nepravomocně -…

 

iSport.cz

Slováci poprvé o večírku! Omlouváme se, prémie si nezasloužíme, uznávají

Slováci poprvé o večírku! Omlouváme se, prémie si…

Čtyři ze sedmi slovenských fotbalových reprezentantů, kteří po sobotní prohře 1:2 v Lize národů s českým týmem…

Wenger? Ne! Kovač má naši důvěru, zní z Bayernu. Klub reagoval na kritiku

Wenger? Ne! Kovač má naši důvěru, zní z Bayernu.…

Bayern Mnichov svolal speciální tiskovou konferenci, na které vystoupila velká trojka Hoeness, Rummenigge a…

 

Reflex.cz

Senátní volby: Napřed nás zvolte a my pak řekneme, za koho budeme kopat

Senátní volby: Napřed nás zvolte a my pak řekneme,…

Noví senátoři Jiří Drahoš a Marek Hilšer vstoupí v českém Senátu do klubu Starostové a nezávislí (STAN), jenž se…

Zdeněk Hřib: Z vůle voličů má být primátorem Pirát, je nedůstojné s tím obchodovat

Zdeněk Hřib: Z vůle voličů má být primátorem Pirát,…

Lídr pražských Pirátů Zdeněk Hřib připomíná, že jeho strana obdržela ze všech tří subjektů, které momentálně…