Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor: Filip si letěl do USA splnit sen, přivezl Ford Mustang Fastback 1968

Ondřej Chamilla
Diskuze (14)
Filip Fukal je mladý muž z východu Moravy, který našel zalíbení v americké legendě, Fordu Mustang. Jeho cesta za vysněným vozem však byla trnitá. Nakonec jej objevil až v Severní Americe.

Jak se u tebe láska k Mustangům vůbec objevila? Čím tě vůz uhranul?

Měl jsem vždy sklon k americkým autům, líbily se mi velké motory, ten zvuk, a podobně. Zlom však nastal, když mi známý s Mustangem dal klíče a řekl, ať se jdu projet. To mě ohromilo, to byl ten první impulz. A pak samozřejmě filmy – 60 sekund, Bullitův případ a podobné, kde sehrál Mustang v podstatě hlavní roli.

Zajímal ses o auta již předtím?

Ano, auta se mi líbila vždycky, chtěl jsem dělat mechanika a motat se kolem aut. Ale nakonec se to vše změnilo a zjistil jsem, že to může být spíš koníček pro zábavu ve volném čase.

Jak vypadala tvá cesta k tomuto nádhernému stroji?

Po Mustangu jsem toužil dlouho, nakonec jsem si koupil čtvrtou generaci, osmiválec s manuálním řazením. Tehdy jsem si mysle, že mám všechno, po čem jsem kdy toužil. Jenže postupem času jsem začal cítit, že to vlastně není ten klasický Mustang, ta legenda. Moje auto bylo skvělé, ale byla to tak trochu náhražka, začal jsem se tedy dívat po klasice. Problém byl v tom, že ceny modelu, který jsem chtěl, byly někde jinde. Já chtěl jedině Mustang Fastback z roku 1968. Začal jsem tedy hledat po celé Evropě, hledal jsem přes dva roky, díval jsem se do Německa, Holandska, Británie. Ale nebylo to reálné, ceny byly vyšší, než jsem byl schopen zaplatit. To mě donutilo podívat se do rodiště vozu, do USA.

Řekl jsem si, že mi nevadí, když to bude nepojízdný kus, že na něm začnu dělat a sám si ho doladím v garáži, zrenovuji a postupem času dodělám. Hledal jsem na internetu, ale narazil jsem vždy na stejný problém. Tamní prodejci mi vůz chtěli zarezervovat, ovšem požadovali polovinu peněz předem, což se mi nelíbilo. Byl jsem ochoten poslat rozumnou zálohu, na tu ale nikdo nepřistoupil.

Domluvil jsem se tedy s mým kamarádem Štěpánem Frankem, který má servis v Tlumačově, že si uděláme dovolenou v USA. Zjistíme více informací na místě a pokud se na nás usměje štěstí, přivezeme individuálně můj vysněný stroj. Zároveň jsme chtěli získat praktické informace pro případný další dovoz vozů podobným stylem. V té době ale nebylo dobré období a vozy byly v Americe dosti drahé, i třeba kvůli kurzu dolaru či přepravě.

Po týdnu hledání jsme však našli toho „mého“ Mustanga, nacházel se jen třicet mil od nás, zalíbil se mi na první pohled a byl dokonce plně pojízdný, a tak jsem jej bez váhání koupil. Trochu problém nastal při vybírání peněz z banky, ale nakonec se to povedlo, auto mě stálo osmnáct tisíc dolarů.

A co přeprava do Evropy?

Našli jsme společnost, která přepravuje auta, a to přímo z New Jersey, kde jsme byli. Vůz dovezli do Brém za perfektní cenu. Nejdřív jsme však s Mustangem najeli ještě krásných patnáct set kilometrů po USA v rámci naší dovolené, a to byla paráda! Odletěli jsme zpět domů a auto cestovalo do Německa. Pak přišla druhá fáze, kdy jsme museli řešit celní věci a odtáhnutí vozu z Brém na Moravu. Našli jsme naštěstí společnost, která to vše vyřešila a navíc nám ušetřila hodně peněz, protože se zjistilo, že vůz může být proclen jako věc historické hodnoty a ne automobil.

V lednu 2013 mi Mustang přistál u dveří v Otrokovicích. Trochu jsem se bál, jak bude vůz po cestě v kontejneru vypadat, ale naštěstí se to na něm nijak nepodepsalo.

Můžeš nám svého Forda detailněji popsat?

Je to Mustang Fastback z roku 1968, tedy první generace, má motor 302 cui, což znamená téměř pětilitrový osmiválec, který spolupracuje s třístupňovým automatem. Pro mě osobně úplně nejklasičtější Mustang.

Co se od té doby dělo? Prošel vůz nějakou renovací?

Ano, ačkoliv byl plně pojízdný, stejně bylo nutné mnoho věcí opravit. Nyní je hotová první část renovace, auto je schopné spolehlivě jezdit, mechanicky je zcela v pořádku, ale celkově se ještě nejedná o výstavní kus. Jednoduše má své mouchy.

Problém byl kupříkladu s únikem kapalin či opotřebovaným interiérem, takže jsme se do toho pustili. Menší věci jsem si dělal sám, s těmi většími mi pomohl Štěpán. Původní plán bylo opravit to nejnutnější. No... Nakonec se rozebral celý interiér, dělal se motor, brzdy, řízení, servo, a tak dále.

Co přihlášení takovéhoto stroje, objevil se nějaký problém?

Po dodělání první části renovace jsme se pokusili auto přihlásit na veteránské značky. Technici nám ale řekli, že tento Mustang není žádný výstavní kus. Chtěli, aby to bylo dokonalé, kupříkladu přední světla jsem měl rozdílných značek, což se jim nelíbilo. Přitom jinak byly zcela totožné. Udělal jsem si tedy seznam, co je potřeba doladit. Nakonec přijel pán z Prahy a ten mi veteránskou atestaci dal. Viděl totiž, že se na autě průběžně pracuje a je snaha jej dát do co nejlepšího, tedy původního stavu.

Jaké jsou plány s vozem do budoucna?

Určitě rozebrat do šroubku a udělat kompletní renovaci karoserie, která je již velmi nákladná. To je zatím dlouhodobější plán. Nyní je vůz běžně pojízdný a připravený na víkendové výlety.

Ukázal ses již s autem na některém srazu?

Zatím pouze na jednom malém. Ten velký nedaleko Pardubic jsem nestihl, nicméně rozhodně ještě plánuji se s vozem někde ukázat. Musím zjistit, co vše vychytat na delší cestu.

Dají se vůbec na takovéhoto veterána sehnat náhradní díly?

Naštěstí lze vše pořídit zcela bez problémů, na auto je k dispozici každý šroubek. Otázkou je cena dílů. U nás jsou některé částky dosti přestřelené, když však člověk využije kontaktů a internetu, dá se sehnat mnoho věcí za velmi rozumné ceny. Kupříkladu cena servořízení je v Česku zhruba čtyřnásobná oproti zahraničí. Firma mi jej nabídla za čtrnáct tisíc, já jej sehnal i s dopravou za tři. Kolikrát jsou díly levnější než na většinu evropských aut. Jejich hledání je však náročné. Zajímavostí je, že když jsme potřebovali rychle vyměnit brzdy, chyběla nám rozbočka brzdové kapaliny. Zjistilo se ale, že je úplně stejná jako na Škodě Favorit!

Co plánuješ dále? Máš ještě nějaký další automobilový sen?

Fastback 1968 byl můj životní sen, který jsem si splnil, a teď jej chci jen doladit do dokonalého stavu. Do sbírky bych však ještě rád získal model z roku 1969, který je již značně předělaný. Má ostřejší tvary, tedy styl spíše sedmdesátých let.

Mnoho lidí by si podobného Mustanga chtělo dovézt také, co bys jim poradil a na co si mají dávat pozor?

Je toho hodně, pokud si chce člověk řešit vše sám, měl by si nejdřív vše pořádně nastudovat a zmapovat situaci na trhu. Za stejnou cenu se dá najít vrak i slušný kus. Možná bych doporučil klidně chvíli počkat, našetřit více peněz, pokud má člověk omezený rozpočet, a pak koupit co nejlepší vůz. Vyřeší to mnoho problémů. Často je jednodušší rovněž využít služeb specializovaných firem, které umí jednotlivé Mustangy spolehlivě prověřit.

Foto: Marek Machálek

Ondřej Chamilla
Diskuze (14)
18. 4. 2016 00:17
Re: The owner of the car prior to this!
Hey thats amazing .. yeah car is really being enjoyed and i am really happy to have it .. Do you have facebook? If so please ping me i would be very happy to add you to my friend list and we can talk time to time .. if not then here is my gmail fukinf@gmail.com..
21. 3. 2016 18:07
Re: The owner of the car prior to this!
Hello
Sorry, no knowledge of the Czech language. I did visit there a few times back in the late 90s, but like most Americans I failed to learn the language.

I was wondering about the car one day and out of curiosity I googled your name and the word Mustang and came across this article. I was so surprised to actually find something and happy to see that the car was being enjoyed.

I used google translate to get some idea about what was said in the article, but google translate is not great as I am sure you know.

Charles
21. 3. 2016 17:48
Re: The owner of the car prior to this!
Hi Charles!
Nice to hear from you! How did you find this article? Are you learning Czech? :-)
26. 1. 2016 23:03
The owner of the car prior to this!
I'm the person who had this car in the US and sold it to Filipe. I'm so glad to see that the car has a great future ahead of it. It was hard to sell it after owning it for 26 years but it was time to let it go at the time I sold it.
14. 9. 2015 10:07
Krása...
a auto je tiež pekné ;-)