Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v v září 2008 ve třídě MPV – Nové úspěchy pro Roomster, Matrix, Logan MCV a S-Max mezi MPV

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
Devátý měsíc letošního roku přinesl ve všech kategorích změny, v té největší pak poměrně značné. Mezi malými se vrátil na stříbrný stupínek Hyundai Matrix, ve střední kategorii uspěli zástupci Citroënu, Toyoty a VW, mezi největšími Ford S-Max.

Malá MPV: Návrat Hyundaie Matrix

První pozice Roomsteru je neotřesitelná, v září si jej odvezlo 717 nových majitelů. Druhý skončil Hyundai Matrix, facelift znamená návrat na pozice, které okupoval předchozí model ještě v polovině roku. Zářijový výsledek - 58 vozů. Třetí místo připadlo Opelu Meriva s 31 kusy, čtvrtý skončil nejmenší Mercedes třídy A (22 kusů) a pátý Renault Modus, pro jehož dlouhou verzi Grand se rozhodlo jen 16 zákazníků.

Ve srovnání s předchozím rokem si Roomster polepšil o 35,3 % (loni 530 vozů), Hyundai Matrix dokonce o 383,3 % (v loňském roce pouhých 12 automobilů), třetí Meriva pak o 93,8 % (loni 16 vozů).

V celkovém pořadí po devíti měsících vede samozřejmě Rommster (5.354 kusů) před Matrixem (598) a Modusem (282). Na dalších dvou místech je pořadí vcelku vyrovnané, čtvrtý Mercedes A má 218 a pátá Meriva 205 kusů. Suverénně poslední je Lancia Musa s pouhými třemi vozy.

Vznětové pohonné jednotky tvoří méně významnou část registrací, například u vedoucího Roomsteru činily v září jen 15,5 %.

Podíl užitkových automobilů kategorie N1 mezi malými MPV je u všech vozů kromě Roomsteru zanedbatelný. Domácích minivanů v užitkovém provedení bylo v září zaregistrováno celkem 208 kusů, což je přesně 29 %. Nutno dodat, že Sdružení dovozců automobilů nevede samostatně dodávkovou verzi Praktik, která je tak zahrnuta v tomto počtu.

Co se cen nových automobilů týče, v této třídě jsou asi nejzajímavější nabídky Opelu a Renaultu. Meriva stojí hluboko pod třísettisícovou hranici, její cena začíná na 269.900 Kč, francouzský vyzyvatel je ještě o pět tisícovek levnější. Hyundai nasadil na faceliftovaný Matrix zaváděcí cenovku 299.900 Kč.

Malá MPV, registrace na českém trhu v září 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20081-9/20089/20081-9/2008
1.Škoda ROOMSTER717535485,0%80,4%
2.Hyundai MATRIX585986,9%9,0%
3.Opel MERIVA312053,7%3,1%
4.Mercedes-Benz A222182,6%3,3%
5.Renault MODUS162821,9%4,2%
-Lancia MUSA030,0%0,0%
-CELKEM8446660100,0%100,0%

Střední MPV: Druhá příčka pro C4 Picasso, Corollu Verso a Touran

V čele střední kategorie se také nic nemění: vévodí stále rumunská lidovka Logan MCV, ale její registrace dosáhly tentokrát jen 71 kusů. Druhé místo patří Citroënu C4 Picasso (37 kusů), stejný počet vozů mají na svém kontě i Toyota Corolla Verso a VW Touran. Pátá příčka zbyla na větší minivan Mercedesu, třídu B.

Celkově vede stále kříženec kombi a MPV od Dacie s 1.331 kusy, druhý je Citroën C4 Picasso (593), třetího Scénicu se od ledna prodala rovná pětistovka, čtvrté místo patří v září až třinácté Xsaře Picasso (422) a pátý je Seat Altea s 359 registracemi.

Vznětové motory jsou populární zejména u francouzských zástupců této třídy. Například C4 Picasso má podíl dieselů za září 89,2 % (33 vozů z celkových 37). Vedoucí Logan je na tom v tomto ohledu hůře, tam vznětové motory tvořily jen 32,5 %.

Nejvíce en-jedniček má za devátý měsíc na kontě VW Touran, 19 kusů (51,4 % z celkového počtu), následuje C4 Picasso (18 kusů, 48,7 %) a třetí je Mercedes-Benz B (13 kusů, 36,1 %).

Vedoucím modelem podílové statistiky je ovšem Ford Tourneo Connect, MPV na bázi malé dodávky si koupilo celkem 13 zákazníků, pouze dva se ovšem rozhodli pro verzi bez přepážky, zbylých jedenáct vozů je v kategorii N1, což je 84,6 % z celkového počtu.

Cenovým žebříčkům vyjma Loganu dominují zejména francouzské vozy. Xsara Picasso stojí 379.900 Kč, končící druhá generace Scénicu pak 394.900 Kč. Zajímavé je, že stejnou cenovku jako Citroën má i španělský Seat Altea.

Střední MPV, registrace na českém trhu v září 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20081-9/20089/20081-9/2008
1.Dacia LOGAN MCV71133118,2%25,9%
2.Citroën C4 PICASSO375939,5%11,6%
2.Toyota COROLLA VERSO372429,5%4,7%
2.Volkswagen TOURAN372699,5%5,2%
5.Mercedes-Benz B362819,2%5,5%
6.Seat ALTEA313597,9%7,0%
7.Ford C-MAX303067,7%6,0%
8.Renault SCENIC265006,7%9,7%
9.Opel ZAFIRA231985,9%3,9%
10.Kia CARENS171664,4%3,2%
11.Mazda 5152513,8%4,9%
12.Ford TOURNEO CONNECT131413,3%2,7%
13.Citroën XSARA PICASSO104222,6%8,2%
14.Fiat MULTIPLA4281,0%0,5%
15.Honda FR-V3420,8%0,8%
-Chrysler PT010,0%0,0%
-CELKEM3905130100,0%100,0%

Velká MPV: S-Max zlatý, veterán Sharan stříbrný

Mezi největšími MPV došlo k zemětřesení. Luxusní dodávky překonal jak první S-Max s 33 kusy, tak i oldtimer Sharan se dvěma desítkami vozů. Třetí skončil tentokrát další zástupce VW, Multivan (17), dlouhodobý lídr této kategorie, Mercedes-Benz Viano, byl až čtvrtý s 12 vozy, první pětku uzavírá korejská Kia Carnival s rovnou desítkou nových registrací.

V celkovém pořadí dál neohroženě dominuje Viano (268 vozů) před Multivanem (239), S-Max je třetí (207), čtvrtý Sharan (143) a pátý Renault Espace s 88 kusy.

Podíl vznětových motorů u Fordu S-Max činil v září 31 kusů z 33 (93,9 %), všichni ostatní konkurenti z první čtyřky této kategorie, ať už se dvěma véčky, či třícípou hvězdou, neměli v devátém měsíci ani jeden nově zaregistrovaný vůz se zážehovým motorem.

Nejvíce dodávek si odvezli nový majitelé od Fordu – 20 S-Maxů (podíl 60,6 %), druhé je Viano (12 kusů) a třetí Sharan (10, podíl 58,8 %). Mercedes-Benz Viano také zvítězil v procentní statistice, žádný vůz totiž nebyl v osobní verzi. Stoprocentní podíl přepážkových variant má i Peugeot 807, ten má ovšem tentokrát pouhé dvě registrace.

Velký minivan je možné koupit již pod 700 tisíc korun, Renault Espace stojí 688.718 Kč, historickáAlhambra 699.900 Kč.

Velká MPV, registrace na českém trhu v září 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20081-9/20089/20081-9/2008
1.Ford S-MAX3320729,2%16,5%
2.Volkswagen SHARAN2014317,7%11,4%
3.Volkswagen MULTIVAN1723915,0%19,1%
4.Mercedes-Benz VIANO1226810,6%21,4%
5.Kia CARNIVAL10828,8%6,5%
6.Ford GALAXY5474,4%3,8%
6.Renault ESPACE5884,4%7,0%
8.Chrysler VOYAGER4563,5%4,5%
9.Seat ALHAMBRA3522,7%4,2%
9.Peugeot 8072241,8%1,9%
11.Ford TOURNEO190,9%0,7%
12.Volkswagen CALIFORNIA130,9%0,2%
-Citroën C80180,0%1,4%
-Fiat ULYSSE020,0%0,2%
-Lancia PHEDRA030,0%0,2%
-Mitsubishi GRANDIS080,0%0,6%
-Ssangyong RODIUS040,0%0,3%
-CELKEM1131253100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
21. 10. 2008 20:58
Re: Vsech 5 pohromade?
Najmä je Scenic o triedu menšie auto ako Sharan alebo Alhambra. Porovnávaj porovnateľné. ;-)
21. 10. 2008 20:57
Re: MCV
To je tá relativita pojmov. U mňa bude MCV vždy za kombík. To by sme za MPV mohli považovať ak Kangoo, Berlingo alebo Dobló v osobnej verzii...
21. 10. 2008 18:15
Re: MCV
Já si za tím Loganem MCV stojím, píšu už to poněkolikáté :-) Na kombík je to trochu velké a s obřím rozvorem a vysoké to je jak Petřínská rozhledna :-) Na klasické minivany pochopitelně ztrácí variabilitou, sám v textu uvádím, že je to maxikombi, někde jsem psal i přerostlé kombi. Nepatří ani do MPV, ač je mnohem větší, než některé už nevyráběné modely (Mazda Premacy, např.). Nepatří ale ani mezi kombíky nebo k sedanu Logan do nižší střední, protože je zkrátka moc přerostlý. Takže kam s ním? SDA ho řadí mezi MPV, takže jsem to tak nechal, po rozdělení do tří kategorií je ve středních. P.S. Avantime, díky :-)
21. 10. 2008 12:37
Re: Vsech 5 pohromade?
I když nejsou nejmodernější, jsou to stále pěkná a dobrá auta. Pořád bych vzal Sharan nebo Alhambru mnohem radši než Scenica, který je o generaci novější. Kdyby se stále vyráběl třeba Passat B6, taky by se prodával jak hrušky. Jsou auta co tak rychle nestárnou a zkrátka ještě pořád na ostatní stačí. Dobrým příkladem může být i Octavia Tour, která se stále do důchodu nechystá.
20. 10. 2008 20:45
MCV
Logan MCV je odkedy MPV? ja som bol v tom, že je to kombík!