Seat Ibiza - Cuore Sportivo po Španělsku

Seat Ibiza - Cuore Sportivo po Španělsku

 
 

Zbrusu nový Seat Ibiza se zrodil s obtížným úkolem na bedrech - měl by totiž být nejprodávanějším sportovně orientovaným automobilem celého koncernu Volkswagen. A to věru není lehký úkol.

Španělská automobilka Seat představila na autosalonu v Boloni novou generaci svého nejprodávanějšího automobilu Ibiza. Existuje řada dohadů, proč tak neučinila již ve Frankfurtu, případně až na jaře v Ženevě, podle všeho ale zářijový termín nestihli a do března zase zbývalo příliš mnoho času, proto se světovou premiérou mohla pochlubit víceméně regionální výstava v italské Boloni. Nebo že by Španělé chtěli ukázat své nejžhavější želízko přímo na půdě největší konkurence, kterou bude domácí Alfa Romeo?

Aby mohl Seat se ctí obstát v roli základního článku sportovně orientované větve koncernu Volkswagen, přetáhl Alfě Romeo jejího šéfdesignéra Waltera da Silvu, který již krátce po svém nástupu na studii Salsa předvedl, jakou má představu o budoucím vývoji stylingu značky. Některé jeho prvky, zejména pak tvar světlometů, se u sériového modelu objevil poprvé u Arosy. Ibiza však jde v tomto směru ještě dále a tento prvek u ní vypadá ještě lépe. Vhodně tak doplňuje kulatou příď s typickou maskou chladiče a dvěma otvory v jejím sousedství.

Profil nové ibizy je syntézou tvarů současné generace, doplněných o ostře stoupající linii oken s oblým zakončením Leonu. Při pohledu zezadu vůz připomene dílem Renault Laguna, dílem Alfu 147, respektive svítilny francouzského modelu zakomponované do zádi italského kompaktu. Každopádně je však nový Španěl originální a svébytný, což se v současnosti cení nade vše.

Seat Ibiza spočívá na platformě, kterou sdílí se Škodou Fabia a Volkswagenem Polo, a vzhledem k velmi dobrým zkušenostem s mladoboleslavským vozem je se rozhodně na co se těšit. Specialitou podvozku je takzvaný koncept "Agile chasis", který zahrnuje vyspělé nezávislé zavěšení všech kol s pečlivě vyladěným odpružením a tlumením. Posilovač řízení mění svůj účinek v závislosti na rychlosti jízdy, rychlosti otáčení volantem a úhlu natočení kol. V nabídce bude také "protiprokluz" TCS a systém jízdní stability ESP. Šasi bude jistě nastaveno sportovněji než u fabie, takže vůz jistě poskytne nadprůměrné zážitky z jízdy.

Na těch by se mělo podílet také šest pohonných jednotek, tři zážehové, a stejný počet vznětových. Zajímavější se zdají nyní být právě naftové motory. Základní atmosféricky plněný 1,9 l/47 kW sice zrovna divoch nebude, zato turbodiesely ano. Ibiza dostala do vínku nejen "té-dé-íčko" se 74 kW, ale dokonce i to s výkonem 96 kW, které pracuje pod kapotou passatů! Jako chudí příbuzní momentálně vypadají benzibnové pohonné jednotky. Základem je tříválec 1,2 s výkonem 47 kW, který bude schopen vyvinout rychlost až 165 km/h. Následují, stejně jako u fabie, dvě čtrnáctistovky s výkonem 55 a 74 kW. Ty dokáží vůz rozhýbat na rychlost 174, respektive 191 km/h. Ibiza se bude standardně dodávat s pětistupňovou převodovkou s přímým řazením, na přání bude možné dostat i čtyřstupňový "automat". Pro nejsilnější TDI bude k dispozici výhradně šestistupňové mechanické ústrojí. Ti, kdo čekají na ostrou verzi Cupra se snad dočkají již v Ženevě, a dá se předpokládat, že půjde opět o přeplňovanou pětiventilovou osmnáctistovku, jaký výkon jí ale bude přisouzen lze nyní odhadnout jen těžko, dá se ale očekávat mírné zvýšení současných 110 kW.

Nabídka karoserií bude nejspíš užší než dosud, automobilka prozatím hovoří pouze o tří a pětidveřovém hatchbacku, o kombi, nebo sedanu (Cordoba) zatím nepadla ani zmínka, což ovšem v blízké budoucnosti jejich výrobu nevylučuje. Zůstává však možnost tří verzí výbavy s tradičními názvy Stella, Sport a Signo. Součástí jednotlivých výbavových paketů nového Seatu najdeme mimo jiné čtyři airbagy, ABS, TCS a ESP.

Odpůrce unifikace koncernových značek potěší originální pojetí interiéru. To se podobá kokpitu v současné, faceliftované verzi ibizy, je ale výrazně propracovanější a dává zejména kruhovými ventilačními otvory jasně najevo sportovní styl. Z prvních fotografií je však patrné, že přístrojový panel neopustil koncernové vody a bude se lišit maximálně podbarvením "budíků" a stylem číslic na nich. Povědomý se nám zdá i středový panel.

Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3953
Šířka (mm)1698
Výška (mm)1441
Rozvor (mm)2460
Rozchod vpředu (mm)1435
Rozchod vzadu (mm)1424
Objem zav. prostoru (l)267
Pohotovostní hmotnost (kg)1015-1192
Rozměr pneu185/60 R14 - 195/50 R15
Britský řetězec padne do ruských rukou. Holland & Barrett koupí miliardář Michail Fridman Britský řetězec padne do ruských rukou. Holland & Barrett koupí miliardář Michail Fridman

Největší britský řetězec prodejen zdravé výživy a…

Schulz chce větší rovnost. Merkelová mu ale v průzkumech utíká Schulz chce větší rovnost. Merkelová mu ale v průzkumech utíká

Němečtí sociální demokraté (SPD) mají tři měsíce na to,…

Royal Bank of Scotland ruší divizi, přesouvá ji do Asie Royal Bank of Scotland ruší divizi, přesouvá ji do Asie

Britská bankovní společnost Royal Bank of Scotland zruší…

Velký zájem žene vzhůru nájmy kanceláří Velký zájem žene vzhůru nájmy kanceláří

Investoři do podnikatelských realit mají v době…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Dnes 08:00

Hot hatche v 70. letech prokázaly svou životaschopnost a setkaly se s příznivým přijetím zákazníků. V 80. letech jich byla na trhu pěkná řada a z některých jsou dnes legendy.




Blesk.cz

V Německu zakázali Erdoganovi některé bodyguardy. Jsou příliš brutální

V Německu zakázali Erdoganovi některé bodyguardy.…

Německé úřady si nepřejí, aby tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana na červencový summit skupiny G20 do…

„Pochutnám si na kopřivě.“ Zuzana vymýšlí recepty z rostlin i starého jídla

„Pochutnám si na kopřivě.“ Zuzana vymýšlí recepty z…

V Česku se každý rok vyhodí více než 730 tun jídla, které se zkazí nebo nepoužije. Lidé často zapomínají, co…

 

iSport.cz

Otec supertalentu hrozí Juventusu: Kupte mi traktory, nebo syn odejde!

Otec supertalentu hrozí Juventusu: Kupte mi…

Jeden mladý talent si Juventus už pojistil v Patriku Schickovi, o jiný ale brzy může přijít. A to za poměrně…

Případ Mbappé. Chtějí ho Wenger i Klopp, Real by mohl obětovat Balea

Případ Mbappé. Chtějí ho Wenger i Klopp, Real by…

Žádanějšího hráče na světovém trhu asi v současnosti nenajdete. Mladičký útočník Monaka Kylian Mbappé v minulé…

 

Reflex.cz

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé jižních moří

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé…

Čech Pavel Pavel před 35 lety předvedl světu, jak se pohybovaly obří sochy na Velikonočním ostrově. Maličké…

Francouzský prezident Macron se opřel do Česka: Evropa není supermarket

Francouzský prezident Macron se opřel do Česka:…

Francouzský prezident se opět pustil do zemí střední a východní Evropy. Nestojí prý za evropskými hodnotami a…