Seat Ibiza - Cuore Sportivo po Španělsku

Seat Ibiza - Cuore Sportivo po Španělsku

 
 

Zbrusu nový Seat Ibiza se zrodil s obtížným úkolem na bedrech - měl by totiž být nejprodávanějším sportovně orientovaným automobilem celého koncernu Volkswagen. A to věru není lehký úkol.

Španělská automobilka Seat představila na autosalonu v Boloni novou generaci svého nejprodávanějšího automobilu Ibiza. Existuje řada dohadů, proč tak neučinila již ve Frankfurtu, případně až na jaře v Ženevě, podle všeho ale zářijový termín nestihli a do března zase zbývalo příliš mnoho času, proto se světovou premiérou mohla pochlubit víceméně regionální výstava v italské Boloni. Nebo že by Španělé chtěli ukázat své nejžhavější želízko přímo na půdě největší konkurence, kterou bude domácí Alfa Romeo?

Aby mohl Seat se ctí obstát v roli základního článku sportovně orientované větve koncernu Volkswagen, přetáhl Alfě Romeo jejího šéfdesignéra Waltera da Silvu, který již krátce po svém nástupu na studii Salsa předvedl, jakou má představu o budoucím vývoji stylingu značky. Některé jeho prvky, zejména pak tvar světlometů, se u sériového modelu objevil poprvé u Arosy. Ibiza však jde v tomto směru ještě dále a tento prvek u ní vypadá ještě lépe. Vhodně tak doplňuje kulatou příď s typickou maskou chladiče a dvěma otvory v jejím sousedství.

Profil nové ibizy je syntézou tvarů současné generace, doplněných o ostře stoupající linii oken s oblým zakončením Leonu. Při pohledu zezadu vůz připomene dílem Renault Laguna, dílem Alfu 147, respektive svítilny francouzského modelu zakomponované do zádi italského kompaktu. Každopádně je však nový Španěl originální a svébytný, což se v současnosti cení nade vše.

Seat Ibiza spočívá na platformě, kterou sdílí se Škodou Fabia a Volkswagenem Polo, a vzhledem k velmi dobrým zkušenostem s mladoboleslavským vozem je se rozhodně na co se těšit. Specialitou podvozku je takzvaný koncept "Agile chasis", který zahrnuje vyspělé nezávislé zavěšení všech kol s pečlivě vyladěným odpružením a tlumením. Posilovač řízení mění svůj účinek v závislosti na rychlosti jízdy, rychlosti otáčení volantem a úhlu natočení kol. V nabídce bude také "protiprokluz" TCS a systém jízdní stability ESP. Šasi bude jistě nastaveno sportovněji než u fabie, takže vůz jistě poskytne nadprůměrné zážitky z jízdy.

Na těch by se mělo podílet také šest pohonných jednotek, tři zážehové, a stejný počet vznětových. Zajímavější se zdají nyní být právě naftové motory. Základní atmosféricky plněný 1,9 l/47 kW sice zrovna divoch nebude, zato turbodiesely ano. Ibiza dostala do vínku nejen "té-dé-íčko" se 74 kW, ale dokonce i to s výkonem 96 kW, které pracuje pod kapotou passatů! Jako chudí příbuzní momentálně vypadají benzibnové pohonné jednotky. Základem je tříválec 1,2 s výkonem 47 kW, který bude schopen vyvinout rychlost až 165 km/h. Následují, stejně jako u fabie, dvě čtrnáctistovky s výkonem 55 a 74 kW. Ty dokáží vůz rozhýbat na rychlost 174, respektive 191 km/h. Ibiza se bude standardně dodávat s pětistupňovou převodovkou s přímým řazením, na přání bude možné dostat i čtyřstupňový "automat". Pro nejsilnější TDI bude k dispozici výhradně šestistupňové mechanické ústrojí. Ti, kdo čekají na ostrou verzi Cupra se snad dočkají již v Ženevě, a dá se předpokládat, že půjde opět o přeplňovanou pětiventilovou osmnáctistovku, jaký výkon jí ale bude přisouzen lze nyní odhadnout jen těžko, dá se ale očekávat mírné zvýšení současných 110 kW.

Nabídka karoserií bude nejspíš užší než dosud, automobilka prozatím hovoří pouze o tří a pětidveřovém hatchbacku, o kombi, nebo sedanu (Cordoba) zatím nepadla ani zmínka, což ovšem v blízké budoucnosti jejich výrobu nevylučuje. Zůstává však možnost tří verzí výbavy s tradičními názvy Stella, Sport a Signo. Součástí jednotlivých výbavových paketů nového Seatu najdeme mimo jiné čtyři airbagy, ABS, TCS a ESP.

Odpůrce unifikace koncernových značek potěší originální pojetí interiéru. To se podobá kokpitu v současné, faceliftované verzi ibizy, je ale výrazně propracovanější a dává zejména kruhovými ventilačními otvory jasně najevo sportovní styl. Z prvních fotografií je však patrné, že přístrojový panel neopustil koncernové vody a bude se lišit maximálně podbarvením "budíků" a stylem číslic na nich. Povědomý se nám zdá i středový panel.

Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3953
Šířka (mm)1698
Výška (mm)1441
Rozvor (mm)2460
Rozchod vpředu (mm)1435
Rozchod vzadu (mm)1424
Objem zav. prostoru (l)267
Pohotovostní hmotnost (kg)1015-1192
Rozměr pneu185/60 R14 - 195/50 R15
Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB

Masivní příliv spekulačních peněz způsobil, že banky…

Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 





 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý podzim. Pražany čeká ochlazení i déšť

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý…

Pražané, připravte se na ochlazení a konec babího léta. Dle meteoroložky Dagmar Honsové nás po většinu týdne…

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Už jsme si zvykli říkat sněmovním volbám zemětřesení. Ty poslední ale přinesly hotový masakr, z nějž se česká…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si vynahradila svatbou jako z pohádky

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si…

Jedna z nejznámějších tváří filmového plátna druhé poloviny 20. století, žena, která se stala nezapomenutelnou…

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…