Seat Ibiza - Cuore Sportivo po Španělsku

Seat Ibiza - Cuore Sportivo po Španělsku

 
 

Zbrusu nový Seat Ibiza se zrodil s obtížným úkolem na bedrech - měl by totiž být nejprodávanějším sportovně orientovaným automobilem celého koncernu Volkswagen. A to věru není lehký úkol.

Španělská automobilka Seat představila na autosalonu v Boloni novou generaci svého nejprodávanějšího automobilu Ibiza. Existuje řada dohadů, proč tak neučinila již ve Frankfurtu, případně až na jaře v Ženevě, podle všeho ale zářijový termín nestihli a do března zase zbývalo příliš mnoho času, proto se světovou premiérou mohla pochlubit víceméně regionální výstava v italské Boloni. Nebo že by Španělé chtěli ukázat své nejžhavější želízko přímo na půdě největší konkurence, kterou bude domácí Alfa Romeo?

Aby mohl Seat se ctí obstát v roli základního článku sportovně orientované větve koncernu Volkswagen, přetáhl Alfě Romeo jejího šéfdesignéra Waltera da Silvu, který již krátce po svém nástupu na studii Salsa předvedl, jakou má představu o budoucím vývoji stylingu značky. Některé jeho prvky, zejména pak tvar světlometů, se u sériového modelu objevil poprvé u Arosy. Ibiza však jde v tomto směru ještě dále a tento prvek u ní vypadá ještě lépe. Vhodně tak doplňuje kulatou příď s typickou maskou chladiče a dvěma otvory v jejím sousedství.

Profil nové ibizy je syntézou tvarů současné generace, doplněných o ostře stoupající linii oken s oblým zakončením Leonu. Při pohledu zezadu vůz připomene dílem Renault Laguna, dílem Alfu 147, respektive svítilny francouzského modelu zakomponované do zádi italského kompaktu. Každopádně je však nový Španěl originální a svébytný, což se v současnosti cení nade vše.

Seat Ibiza spočívá na platformě, kterou sdílí se Škodou Fabia a Volkswagenem Polo, a vzhledem k velmi dobrým zkušenostem s mladoboleslavským vozem je se rozhodně na co se těšit. Specialitou podvozku je takzvaný koncept "Agile chasis", který zahrnuje vyspělé nezávislé zavěšení všech kol s pečlivě vyladěným odpružením a tlumením. Posilovač řízení mění svůj účinek v závislosti na rychlosti jízdy, rychlosti otáčení volantem a úhlu natočení kol. V nabídce bude také "protiprokluz" TCS a systém jízdní stability ESP. Šasi bude jistě nastaveno sportovněji než u fabie, takže vůz jistě poskytne nadprůměrné zážitky z jízdy.

Na těch by se mělo podílet také šest pohonných jednotek, tři zážehové, a stejný počet vznětových. Zajímavější se zdají nyní být právě naftové motory. Základní atmosféricky plněný 1,9 l/47 kW sice zrovna divoch nebude, zato turbodiesely ano. Ibiza dostala do vínku nejen "té-dé-íčko" se 74 kW, ale dokonce i to s výkonem 96 kW, které pracuje pod kapotou passatů! Jako chudí příbuzní momentálně vypadají benzibnové pohonné jednotky. Základem je tříválec 1,2 s výkonem 47 kW, který bude schopen vyvinout rychlost až 165 km/h. Následují, stejně jako u fabie, dvě čtrnáctistovky s výkonem 55 a 74 kW. Ty dokáží vůz rozhýbat na rychlost 174, respektive 191 km/h. Ibiza se bude standardně dodávat s pětistupňovou převodovkou s přímým řazením, na přání bude možné dostat i čtyřstupňový "automat". Pro nejsilnější TDI bude k dispozici výhradně šestistupňové mechanické ústrojí. Ti, kdo čekají na ostrou verzi Cupra se snad dočkají již v Ženevě, a dá se předpokládat, že půjde opět o přeplňovanou pětiventilovou osmnáctistovku, jaký výkon jí ale bude přisouzen lze nyní odhadnout jen těžko, dá se ale očekávat mírné zvýšení současných 110 kW.

Nabídka karoserií bude nejspíš užší než dosud, automobilka prozatím hovoří pouze o tří a pětidveřovém hatchbacku, o kombi, nebo sedanu (Cordoba) zatím nepadla ani zmínka, což ovšem v blízké budoucnosti jejich výrobu nevylučuje. Zůstává však možnost tří verzí výbavy s tradičními názvy Stella, Sport a Signo. Součástí jednotlivých výbavových paketů nového Seatu najdeme mimo jiné čtyři airbagy, ABS, TCS a ESP.

Odpůrce unifikace koncernových značek potěší originální pojetí interiéru. To se podobá kokpitu v současné, faceliftované verzi ibizy, je ale výrazně propracovanější a dává zejména kruhovými ventilačními otvory jasně najevo sportovní styl. Z prvních fotografií je však patrné, že přístrojový panel neopustil koncernové vody a bude se lišit maximálně podbarvením "budíků" a stylem číslic na nich. Povědomý se nám zdá i středový panel.

Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3953
Šířka (mm)1698
Výška (mm)1441
Rozvor (mm)2460
Rozchod vpředu (mm)1435
Rozchod vzadu (mm)1424
Objem zav. prostoru (l)267
Pohotovostní hmotnost (kg)1015-1192
Rozměr pneu185/60 R14 - 195/50 R15
Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Včera

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky v Premier League. Po Brightonu…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…