Seat Ibiza - Cuore Sportivo po Španělsku

Seat Ibiza - Cuore Sportivo po Španělsku

 
 

Zbrusu nový Seat Ibiza se zrodil s obtížným úkolem na bedrech - měl by totiž být nejprodávanějším sportovně orientovaným automobilem celého koncernu Volkswagen. A to věru není lehký úkol.

Španělská automobilka Seat představila na autosalonu v Boloni novou generaci svého nejprodávanějšího automobilu Ibiza. Existuje řada dohadů, proč tak neučinila již ve Frankfurtu, případně až na jaře v Ženevě, podle všeho ale zářijový termín nestihli a do března zase zbývalo příliš mnoho času, proto se světovou premiérou mohla pochlubit víceméně regionální výstava v italské Boloni. Nebo že by Španělé chtěli ukázat své nejžhavější želízko přímo na půdě největší konkurence, kterou bude domácí Alfa Romeo?

Aby mohl Seat se ctí obstát v roli základního článku sportovně orientované větve koncernu Volkswagen, přetáhl Alfě Romeo jejího šéfdesignéra Waltera da Silvu, který již krátce po svém nástupu na studii Salsa předvedl, jakou má představu o budoucím vývoji stylingu značky. Některé jeho prvky, zejména pak tvar světlometů, se u sériového modelu objevil poprvé u Arosy. Ibiza však jde v tomto směru ještě dále a tento prvek u ní vypadá ještě lépe. Vhodně tak doplňuje kulatou příď s typickou maskou chladiče a dvěma otvory v jejím sousedství.

Profil nové ibizy je syntézou tvarů současné generace, doplněných o ostře stoupající linii oken s oblým zakončením Leonu. Při pohledu zezadu vůz připomene dílem Renault Laguna, dílem Alfu 147, respektive svítilny francouzského modelu zakomponované do zádi italského kompaktu. Každopádně je však nový Španěl originální a svébytný, což se v současnosti cení nade vše.

Seat Ibiza spočívá na platformě, kterou sdílí se Škodou Fabia a Volkswagenem Polo, a vzhledem k velmi dobrým zkušenostem s mladoboleslavským vozem je se rozhodně na co se těšit. Specialitou podvozku je takzvaný koncept "Agile chasis", který zahrnuje vyspělé nezávislé zavěšení všech kol s pečlivě vyladěným odpružením a tlumením. Posilovač řízení mění svůj účinek v závislosti na rychlosti jízdy, rychlosti otáčení volantem a úhlu natočení kol. V nabídce bude také "protiprokluz" TCS a systém jízdní stability ESP. Šasi bude jistě nastaveno sportovněji než u fabie, takže vůz jistě poskytne nadprůměrné zážitky z jízdy.

Na těch by se mělo podílet také šest pohonných jednotek, tři zážehové, a stejný počet vznětových. Zajímavější se zdají nyní být právě naftové motory. Základní atmosféricky plněný 1,9 l/47 kW sice zrovna divoch nebude, zato turbodiesely ano. Ibiza dostala do vínku nejen "té-dé-íčko" se 74 kW, ale dokonce i to s výkonem 96 kW, které pracuje pod kapotou passatů! Jako chudí příbuzní momentálně vypadají benzibnové pohonné jednotky. Základem je tříválec 1,2 s výkonem 47 kW, který bude schopen vyvinout rychlost až 165 km/h. Následují, stejně jako u fabie, dvě čtrnáctistovky s výkonem 55 a 74 kW. Ty dokáží vůz rozhýbat na rychlost 174, respektive 191 km/h. Ibiza se bude standardně dodávat s pětistupňovou převodovkou s přímým řazením, na přání bude možné dostat i čtyřstupňový "automat". Pro nejsilnější TDI bude k dispozici výhradně šestistupňové mechanické ústrojí. Ti, kdo čekají na ostrou verzi Cupra se snad dočkají již v Ženevě, a dá se předpokládat, že půjde opět o přeplňovanou pětiventilovou osmnáctistovku, jaký výkon jí ale bude přisouzen lze nyní odhadnout jen těžko, dá se ale očekávat mírné zvýšení současných 110 kW.

Nabídka karoserií bude nejspíš užší než dosud, automobilka prozatím hovoří pouze o tří a pětidveřovém hatchbacku, o kombi, nebo sedanu (Cordoba) zatím nepadla ani zmínka, což ovšem v blízké budoucnosti jejich výrobu nevylučuje. Zůstává však možnost tří verzí výbavy s tradičními názvy Stella, Sport a Signo. Součástí jednotlivých výbavových paketů nového Seatu najdeme mimo jiné čtyři airbagy, ABS, TCS a ESP.

Odpůrce unifikace koncernových značek potěší originální pojetí interiéru. To se podobá kokpitu v současné, faceliftované verzi ibizy, je ale výrazně propracovanější a dává zejména kruhovými ventilačními otvory jasně najevo sportovní styl. Z prvních fotografií je však patrné, že přístrojový panel neopustil koncernové vody a bude se lišit maximálně podbarvením "budíků" a stylem číslic na nich. Povědomý se nám zdá i středový panel.

Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3953
Šířka (mm)1698
Výška (mm)1441
Rozvor (mm)2460
Rozchod vpředu (mm)1435
Rozchod vzadu (mm)1424
Objem zav. prostoru (l)267
Pohotovostní hmotnost (kg)1015-1192
Rozměr pneu185/60 R14 - 195/50 R15
Zeman na Rhodu: Islamisté vytvořili Zeman na Rhodu: Islamisté vytvořili "anticivilizaci", jsou jako kanibalové

Český prezident Miloš Zeman dnes označil takzvaný…

Moskva obnoví privatizaci ropné firmy Bašněfť, prodá i pětinu gigantu Rosněfť Moskva obnoví privatizaci ropné firmy Bašněfť, prodá i pětinu gigantu Rosněfť

Rusko se rozhodlo znovu zahájit privatizaci středně velké…

Merkelová: Brexit je varovný výstřel, EU musí být v očích občanů úspěšnější Merkelová: Brexit je varovný výstřel, EU musí být v očích občanů úspěšnější

Britské rozhodnutí opustit Evropskou unii je varování pro…

Ruské bombardéry se vrátí na nebe nad Sýrií Ruské bombardéry se vrátí na nebe nad Sýrií

Rusko posílilo svou leteckou základnu v Sýrii a dopravilo…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Poslední mejdan před smrtí: Manažerka (†36) Rolins na svatbě kamarádky tančila do noci

Poslední mejdan před smrtí: Manažerka (†36) Rolins…

Těsně před smrtí si manažerka Dary Rolins Eva Skallová (†36) dokázala ještě naposled užít života na plné pecky a…

Hranická propast je nejhlubší zatopenou jeskyní světa. Je hluboká 404 metrů

Hranická propast je nejhlubší zatopenou jeskyní…

Hranická propast na Přerovsku je nejhlubší zatopenou jeskyní na světě. Potvrdil to v úterý výzkum česko-polské…

 

iSport.cz

Kometa přišla o tři body v poslední minutě. Podělali jsme to, věděl Němec

Kometa přišla o tři body v poslední minutě. Podělali…

Dvakrát prohrávali hokejisté Komety Brno v Pardubicích, přesto ve třetí třetině všechno spělo k jejich výhře.…

Překvapivá čísla. Courtois je nejhorší brankář v Premier League

Překvapivá čísla. Courtois je nejhorší brankář v…

Po působivém startu zažila Chelsea v Premier League pořádný pád. Značnou měrou k tomu přispěly výkony celé…

 

Reflex.cz

Pokud jste z Aleppa, všechno je teď pro vás lepší než Asad

Pokud jste z Aleppa, všechno je teď pro vás lepší než Asad

Co se vlastně děje v Sýrii? Není to jedna válka, ale několik válek. Proto ani nemůže existovat jedno mírové…

Čekání na Luka Cage: Nejvíc vyhlížená filmová událost týdne nebude v kinech, ale na Netflixu

Čekání na Luka Cage: Nejvíc vyhlížená filmová…

Hranicí zábavy v českých kinech je tento týden originalita. Překvapivost. Jestli chcete vidět něco, co jste…