Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Skandál Volkswagenu: Kdo může nahradit Winterkorna?

David Bureš
Diskuze (7)
Ještě na začátku září se zdálo, že Winterkorn setrvá ve funkci šéfa Volkswagenu minimálně do roku 2018. Kvůli kauze Dieselgate je ale všechno jinak.

Skandál Volkswagenu s podvodným softwarem u vznětových motorů včera dospěl k rezignaci Martina Winterkorna, generálního ředitele VW Group. Již před jeho očekávaným odchodem se spekulovalo o tom, kdo jej ve funkci šéfa německého koncernu nahradí. Nyní tyto spekulace nabraly na obrátkách.

Nebýt probíhající kauzy Dieselgate, byl by Winterkorn šéfem Volkswagenu i nadále. Jeho dosavadní kontrakt mu sice měl končit v únoru 2016, výkonný výbor dozorčí rady koncernu ale ještě na začátku září navrhl tuto smlouvu prodloužit o dva roky. Winterkornova pozice se zdála neotřesitelná hlavně po nedávném vítězství v mocenském boji s Ferdinandem Piëchem.

V souvislosti s možným nástupcem Winterkorna je nejčastěji zmiňováno jméno Matthiase Müllera, generálního ředitele značky Porsche. Ten ale rozhodně není jediným možným kandidátem na uvolněné místo šéfa VW Group. Přinášíme přehled manažerů, kteří by mohli Winterkorna nahradit.

Matthias Müller

Jako o nástupci Winterkorna se o Müllerovi mluví již od odstartování kauzy. Tyto spekulace podpořily zprávy, že se v úterý nenacházel ve Stuttgartu (tedy v sídle „jeho“ značky), ale ve Wolfsburgu, kde vedení koncernu řešilo celý skandál.

Müller od roku 2010 pracuje jako prezident a generální ředitel značky Porsche, pod jehož vedením tato automobilka vzkvétá. Müller je navíc dlouholetým zaměstnancem VW Group, do koncernu nastoupil již v roce 1977, kdy začal pracovat u Audi. V minulosti měl třeba na starosti produkty Audi a Lamborghini, později se staral o projekty všech značek VW Group.

Dvaašedesátiletý šéf Porsche navíc v březnu vyvrátil zprávy, že by se na pozici generálního ředitele VW Group cítil příliš starý. Müllerovi by však v této kauze mohl ublížit fakt, že je až příliš spojen s Winterkornem.

Rupert Stadler

Také jméno dlouholetého šéfa Audi zaznívá velice často. Dvaapadesátiletý manažer by díky svému relativně nízkému věku mohl do koncernu VW Group nalít novou krev.

Proti Stadlerovi však může hovořit jeho vzdělání. Na pozici generálního ředitele Volkswagenu tradičně pracují inženýři (Winterkorn studoval metalurgii a fyziku kovů, jeho předchůdce Bernd Pischetsrieder strojní inženýrství), zatímco Stadler je obchodníkem. Na univerzitě v Augsburgu studoval podnikové hospodářství se zaměřením na plánování a investice.

Stadler má podobně jako Müller bohaté zkušenosti s prací pro VW Group. Do Audi nastoupil v roce 1990, kdy pracoval v oblasti marketingu a prodejů. Později se stal šéfem produktového plánování VW Group. Ve vedení Audi působí od roku 2003, nejdříve jako člen představenstva, od roku 2007 jako jeho předseda.

Herbert Diess

Winterkornovým nástupcem se Diess vlastně již stal, zatím však pouze ve funkci generálního ředitele značky Volkswagen, ve které působí od července. Diess je ve Volkswagenu nováčkem, dlouhá léta pracoval u BMW. Spekulovalo se dokonce o tom, že se stane šéfem mnichovské automobilky.

Sám Winterkorn o Diessovi v únoru prohlásil, že by se mohl stát jeho nástupcem na pozici generálního ředitele VW Group. To bylo však ještě dávno před Dieselgate, a tak je otázkou, zda Diessovi tato Winterkornova slova spíše neuškodí.

Novému šéfovi značky Volkswagen by naopak mohl pomoci fakt, že není spojen s dosavadním vedením koncernu – se skandálem jistě nemá nic společného. Šestapadesátiletý manažer má navíc takřka ideální věk, mluví pro něj i technické vzdělání – v Mnichově vystudoval všeobecné strojírenství.

Andreas Renschler

Další nováček ve vedení VW Group. Renschler se stal únoru členem představenstva koncernu zodpovědným za užitková vozidla. Do té doby pracoval u konkurence, v automobilce Daimler se staral o divizi nákladních vozů a autobusů.

Také o Renschlerovi v minulosti Winterkorn prohlásil, že by se mohl stát jeho nástupcem. S Diessem ho vedle nedávného příchodu do VW Group spojuje i věk, oba se narodili v roce 1958. Společným charakterem je rovněž to, že se oba nebojí odvážných a radikálních rozhodnutí. Diess pomohl výrazně snížit náklady BMW v době, kdy to bylo nejvíce potřeba – po pádu Lehman Brothers v roce 2008. Renschler zase ukončil spolupráci Daimleru s Mitsubishi.

Pro Renschlera každopádně mluví bohaté zkušenosti s americkým trhem – v devadesátých letech pracoval jako prezident a generální ředitel dceřiné společnosti Daimleru Mercedes-Benz U.S. International, předtím pomáhal budovat továrnu Mercedesu v americkém městě Tuscaloosa. Volkswagenu se v USA dlouhodobě nedaří, což bude jistě zvýrazněno po aktuálním skandálu, Renschler by ale díky svým znalostem trhu mohl vědět, jak tento problém řešit.

Winfried Vahland

O současném šéfovi značky Škoda se v souvislosti s obsazením uvolněného postu generálního ředitele VW Group příliš nemluví. Není tomu ale tak dávno, kdy tomu bylo přesně naopak. V době mocenského boje mezi Martinem Winterkornem a Ferdinandem Piëchem se totiž spekulovalo o tom, že právě Vahland by mohl být Winterkornovým nástupcem.

Vahland je dlouholetým pracovníkem VW Group – do Audi nastoupil v roce 1990, zároveň má ale i zkušenosti od konkurence. V osmdesátých letech totiž dnešní generální ředitel Škody pracoval u General Motors. Právě bohaté zkušenosti by mohly být výhodou – Vahland navíc dobře zná různé regiony. V devadesátých letech byl odpovědný za prodeje aut značky Volkswagen v oblasti Asie a Tichomoří, v roce 1997 se stal finančním ředitelem brazilské divize Volkswagenu. Od roku 2005 byl prezidentem čínské dceřiné společnosti Volkswagen (China) Investment Company.

Winterkorn: Úspěšná léta střídá pád

Martin Winterkon se generálním ředitelem VW Group stal v roce 2007, kde ve funkci nečekaně vystřídal Bernda Pischetsriedera. Později vyšlo najevo, že Pischetsrieder měl spory s předsedou dozorčí rady Ferdinandem Piëchem.

Právě neshody s Piëchem nakonec mohly srazit vaz i Winterkornovi. Tomu se na pozici šéfa VW Group dlouhá léta dařilo – koncern pod jeho vedením vyhlásil cíl stát se největší automobilkou světa – letos na jaře ale Piëch prohlásil, že je mu Winterkorn vzdálen. Média tato slova interpretovala tak, že Winterkorn ztratil důvěru vedení automobilky a bude odvolán.

Z dubnové kauzy vyšlo najevo, že mezi Piëchem a jeho dlouholetým chráněncem Winterkornem vládly spory. Předsedovi dozorčí rady se nelíbily výsledky koncernu na americkém trhu, což je s ohledem na aktuální skandál Dieselgate zásadní detail. Zvlášť kvůli tomu, že Volkswagen o problémech 2.0 TDI v otázce emisí věděl již od loňského roku.

Zbytek dozorčí rady ale vložil do Winterkona důvěru, výsledkem sporů tak byl odchod Piëcha z nejvyššího vedení koncernu. Kvůli tomu se zdála Winterkonova pozice neohrožená, dokonce se objevily zprávy, že se generální ředitel VW Group v budoucnu objeví v čele dozorčí rady koncernu.

Stačil ale jeden víkend a Winterkorn si místo plánovaného prodloužení smlouvy balí kufry. Docela by nás zajímalo, jak si nastalou situaci užívá Ferdinand Piëch. V domě dlouholeté hlavy VW Group totiž v těchto dnech může být pěkně veselo…

David Bureš
Diskuze (7)
25. 9. 2015 07:50
Re: veselo?
A jak presne to podle tebe funguje, ta Piechova "ztrata"?;)
Avatar - Hammunasakra
24. 9. 2015 16:48
Re: veselo?
Ale ustojí. Evropa po VW nepůjde ani zdaleka tak tvrdě i ta americká pokuta bude nakonec nejspíš menší
Prasárna je to ze strany VW ale nekonečná
24. 9. 2015 15:24
Re: veselo?
OK, vsak ja nevravim ze to VW neustoji. Ale taka strata uz aj pre bohatu rodinu Porsche/Piech nieco znamena. To nie su len dake "drobne". Preto si nemyslim, ze Ferdinand Piech teraz zrovna tancuje od radosti, ze Winterkorn siel cez palubu...
Avatar - Hammunasakra
24. 9. 2015 15:06
Re: Tak nástupci s vlastního hnízda o podvodu vědělo,
Šéfem bude skoro jistě někdo kdo to stejně věděl. Otázka je jestli nevyberou spíš obětního beránka protože příští roky by mohly bejt pro koncern hodně tristní
Avatar - Hammunasakra
24. 9. 2015 15:04
Re: veselo?
Aktuální ztráta cen akcií koncernu je asi 20 miliard eur. 18 miliard dolarů je teoreticky maximální pokuta která hrozí v USA. To oboje VW ustojí
Problém by moh bejt kdyby se přidaly státy Evropy kde jde o násobně větší podvod. Pokuta za víc jak 10 milionů aut by mohla bejt fakt drtící